Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2011, 21:52
eisje
eisje is offline
Hallo allemaal,

Sinds september ben ik begonnen met de opleiding BFW (bio-farmacie). Heb de middelbareschool dus pas afgerond en het is mijn eerste jaar op de uni. Het was jammer
genoeg niet mijn eerste keuze , die was Geneeskunde, maar had geen geluk tijdens de loting dus moest ik een alternatief hebben voor dit jaar. Tijdens mijn laatste jaar op het VWO hield ik me meer bezig met het voorbereiden op examens dan met het nadenken over de toekomst en wat ik nou zou moeten doen als k niet zou worden ingeloot.

En nu begrijp ik dat ik de opleiding tot geneesmiddelen onderzoeker toch niks zal vinden. Het heeft wel wat te maken met het genezen van mensen en gezondheid maar het lijkt me saai om de hele dag in de lab te zitten en dan pas na een jaar of 10/15 een geneesmiddel met geluk te kunnen uitvinden. Wil dus zeker weer meedoen met de loting maar weet niet of ik dan een halfjaar dus rond januari/februari moet stoppen.

Mijn motivatie daalt ook alleen maar als ik moet denken over een plan B voor volgend jaar , de kans dat ik immers weer niet wordt ingeloot is groot.Ik weet zeker dat ik uiteindelijk een sociale baan wil hebben en niet verdwaalt achter de schermen.

Dus hierbij zou ik graag willen weten of er meerdere zijn die zich in zo'n situatie hebben bevonden/bevinden. En of een half jaar werken in een ziekenhuis/zorginstelling me wat kan opleveren qua ervaring en orientatie.

Alvast bedankt voor de reacties..
Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2011, 22:02
Em.
Em. is offline
Volgens mij is het zo, dat als je binnen een hálf jaar (dus niet later!) stopt met je opleiding, je je stufi terug kan vragen, en je als 't ware weer bij 0 kan beginnen met stufi. Lijkt me handig om dat mee te nemen in je overweging.
Oud 03-12-2011, 22:12
eisje
eisje is offline
Ja zeker handig om te weten, Even informeren op de site van DUO.dankjewel..
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 22:17
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Bedoel je of er bij de loting een verschil wordt gemaakt tussen een half jaar werkervaring of een half jaar studie?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 11:08
eisje
eisje is offline
Nee, ik weet dat voor de loting alleen je gemiddelde van belang is. Maar mijn vraag is wat beter is om te doen.
Stoppen met mijn huidige opleiding en werken, om ertussenuit te gaan en te orienteren , van wat ik zelf nou eigenlijk wil als ik weer niet wordt ingeloot.

Of gewoon doorzetten dit jaar en de lotingsresultaten afwachten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 11:16
Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Volgens mij is het zo, dat als je binnen een hálf jaar (dus niet later!) stopt met je opleiding, je je stufi terug kan vragen, en je als 't ware weer bij 0 kan beginnen met stufi. Lijkt me handig om dat mee te nemen in je overweging.
Nee, dat klopt niet. Als je gebruikmaakt van de februariregeling worden de maanden studiefinanciering die je tot dan hebt gebruikt, omgezet in een gift. Mocht je dus nooit meer gaan studeren, dan hoef je die niet terug te betalen. Ga je wel weer studeren, dan tellen ze gewoon mee als verbruikte maanden.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 11:18
Em.
Em. is offline
Maar waarom zou je dit jaar afmaken, als je tóch niet verder wil met deze opleiding? Misschien kun je ook geen geneeskunde gaan doen, maar als je ook weet 'deze opleiding is het niet', dan kun je dit jaar wel af gaan maken (zodat je volgend jaar verder kunt met het tweede jaar als je niet wordt ingeloot), maar waarom zou je een jaar afmaken van een studie die je niet wil doen? Ik zou ermee stoppen, en een studie gaan zoeken die je wél leuk lijkt - en geen geneeskunde of "ik wil geen geneeskunde doen dus dit maar als alternatief want er zit nog iets met genezen in"-studie - maar gewoon één die je wel wil doen, en waarbij je niet denkt "ik zit hier eigenlijk alleen maar omdat ik geen geneeskunde mocht doen". Want volgens mij is dat nu juist het zure aan BMW, dat je daar zit als iemand die geen geneeskunde mocht doen, en niet als iemand die deze studie óók leuk vindt. Maar misschien vergis ik me daarin?
Oud 04-12-2011, 11:21
Em.
Em. is offline
Citaat:
Nee, dat klopt niet. Als je gebruikmaakt van de februariregeling worden de maanden studiefinanciering die je tot dan hebt gebruikt, omgezet in een gift. Mocht je dus nooit meer gaan studeren, dan hoef je die niet terug te betalen. Ga je wel weer studeren, dan tellen ze gewoon mee als verbruikte maanden.
Oh, oké. Dan klopt het inderdaad niet wat ik dacht.

Maar volgens mij is het niet dat ze alleen in gift worden omgezet als je nóóit meer gaat studeren, maar als je dát studiejaar geen nieuwe studie meer begint. Als je het jaar daarna dus opnieuw met een opleiding begint, zijn die eerste zes maanden nog steeds een gift (en hoef je die niet terug te betalen). Maar ze tellen inderdaad wel mee als gebruikte maanden.
Oud 04-12-2011, 12:24
Tochjo
Tochjo is offline
Dat klopt.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 18:22
Annefleur28
Annefleur28 is offline
Hoi!
Mijn stiefmoeder wilde na haar VWO Diergeneeskunde doen, maar ze werd uitgeloot. Ze heeft zich toen ingeschreven voor Tandheelkunde, omdat dat indertijd (we praten over 25 jaar geleden) de enige medische studie was zonder loting. Ze vond het verschrikkelijk stom, maar heeft wel dr 1e jaar afgemaakt. Het 2e jaar werd ze weer uitgeloot, en ze heeft dus nóg een jaar Tandheelkunde gestudeerd. 3e jaar werd ze wel ingeloot. Maargoed, ze zei dat ze vond dat ze er heel veel aan gehad heeft tijdens Diergeneeskunde, omdat ze toch een beetje voorliep op dr medestudenten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 18:57
Schrödinger
Schrödinger is offline
Zat "sociale" dingen die je kan doen met een opleiding farmacie.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 23:16
Verwijderd
Je zou in het komende halfjaar ook deelcertificaten voor examenvakken kunnen halen om je gemiddelde op te krikken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten