Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2011, 08:56
Martiño
Martiño is offline
Zo!
Oud 30-12-2011, 09:06
Carn
Carn is offline
Zo!
Oud 30-12-2011, 09:08
Carn
Carn is offline
haha, dit is wel weer een goeie.

Het jaar van de ontwikkelingen

column Rob Wijnberg

Door Rob Wijnberg • vrijdag 30 december 2011, 09:58

Hoe zouden de filosofen uit de Oudheid terugkijken op het jaar 2011? In het nu volgende gedachte-experiment zal ik pogen die vraag te beantwoorden.
Het afgelopen jaar zal zonder twijfel de geschiedenis ingaan. Sinds de revoluties in de Arabische wereld hebben we een ontwikkeling gezien waarbij gebeurtenissen en personen steeds meer met elkaar te maken hebben. Het is interessant om te zien hoe de media daarmee omgaan. Ook dat is een ontwikkeling.
Daarnaast was 2011 natuurlijk bij uitstek het jaar waarin de collectieve behoefte aan omstandigheden een nieuw mondiaal dilemma opwierp. Tijdens de eurocrisis werd duidelijk wat er gebeurt als je dat dilemma ontkent. Nederlandse politici bleken absoluut niet in staat hun eigen problemen te verbinden met de loop der dingen. In plaats daarvan holde iedereen weer vrolijk achter Geert Wilders aan, haastig onderweg van hype naar hype. In een wereld waarin de globalisering de individualisering heeft ingehaald, voeren populisten en anti-populisten een toneelstukje op, zonder de wetten van oorzaak en gevolg boven de werkelijkheid te plaatsen. Dit alles onder het alziend oog van Henk en Ingrid. Het gevaar hiervan is dat steeds meer mensen hun eigen persoonlijkheid gaan projecteren op zichzelf. Juist in 2011 is dat besef geen overbodige luxe. Want denken is het spreken van de ziel met zichzelf.
Plato zei dit trouwens ook al.

Rob Wijnberg is filosoof en hoofdredacteur van NRC Next
Oud 30-12-2011, 09:23
Schrödinger
Schrödinger is offline
Goede column.
Oud 30-12-2011, 09:26
Schrödinger
Schrödinger is offline
Shoppen. Geld uitgeven.
Oud 30-12-2011, 09:28
Carn
Carn is offline
Citaat:
Goede column.
Not sure if serious or trolling
Oud 30-12-2011, 10:45
Miekje*
Miekje* is offline
Lieve meneer van de verzekeringsdingen,

wees eens een lieve verzekeringsmeneer en regel al mijn verzekeringsdingen voor als ik 18 word!

Kusjes, Miekje
Oud 30-12-2011, 11:10
Verwijderd
elmer in de ikea, hoe grappig is dat :d;DD;
Oud 30-12-2011, 11:11
Verwijderd
ik ben een kast aan het opruimen, maar daarvoor moest ik eerst een andere kast weghalen. En toen had ik mezelf ingesloten en vielen er allemaal dingen kapot
Oud 30-12-2011, 11:39
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
ik ben een kast aan het opruimen, maar daarvoor moest ik eerst een andere kast weghalen. En toen had ik mezelf ingesloten en vielen er allemaal dingen kapot
Ahww . Kusje voor Pip.

En wat is dat voor gedoe dat je die digiD moet activeren? Kan dat niet meteen ofzo, ik heb er toch een met sms-functie . Safety ftw ofzo?
Oud 30-12-2011, 13:29
Martiño
Martiño is offline
Hm. Als je van zorgverzekeraar wil wisselen, moet dat dan voor 31 dec?
Oud 30-12-2011, 13:38
Verwijderd
Theodoor heeft inmiddels al drie keer een axe-set van mijn ouders gekregen met Sinterklaas.

En hij gebruikt sowieso al geen deo.
Oud 30-12-2011, 13:41
Verwijderd
mannen die geen deo gebruiken ik vind het echt lekker om m'n neus in een oksel te duwen van een lekkere vent die geen deo gebruikt. Zweet, lichaamslucht
Oud 30-12-2011, 13:41
Martiño
Martiño is offline
Deodorant vind ik een beetje een inspiratieloos flutcadeau tenzij iemand er echt om vraagt.
Oud 30-12-2011, 13:42
Verwijderd
Oh, dat met die DigiD werd ik ook echt gek van Mieke . Ik heb hem wel 6 keer aangevraagd voordat ik hem een keer op tijd heb geactiveerd.
Oud 30-12-2011, 13:43
Verwijderd
Morgen hebben we voor 16 personen 25 naturel oliebollen, 25 rozijnen-oliebollen, 25 salami-oliebollen, 2 meditereane quiches, 2 notenquiches, 30 gehaktballetjes met een grote schaal knoflooksaus, een aantal wafels, een grote schaal salade, een rollade, een aantal gevulde paprika's, een leverworst, een knoflookworst, een metworst, een punt brie, een punt gorgonzola dolce, 40 minimozarellabolletjes, een stuk oude kaas, een schaal pigs-in-a-blanket en een grote pan soep. Zou het genoeg zijn?

Oh en een schaal fruitsalade
Oud 30-12-2011, 13:44
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hm. Als je van zorgverzekeraar wil wisselen, moet dat dan voor 31 dec?
?
Verwijderd
Citaat:
Deodorant vind ik een beetje een inspiratieloos flutcadeau tenzij iemand er echt om vraagt.
ja nouja dan wilden ze voor iedereen iets extra's doen, dus dan kregen mijn zus en ik een bodylotion en Theodoor en mijn zwager een Axe-cadeaubox. Ik denk dat mijn zwager het ook niet gebruikt, hij zal wel deo gebruiken maar hecht erg aan zijn eigen merken.
Verwijderd
Ja.
Oud 30-12-2011, 13:45
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Huisgenoot laatst: "Ik krijg een nieuw aquarium voor mijn verjaardag, maar die kan ik niet vullen in mijn kamer nu, dan zakt de vloer nog in!"

Huisgenoot nu: "Woah! Marktplaats dit en dat monstergroot aquarium! Alles erop en eraaaaan<33333"

ik: "Je gaat hem toch niet vullen he?"

Huisgenoot: "Hoezo?"

ik: "De vloer, je was daar bang voor"

Huisgenoot: "Dan moet ik dat gewicht testen met mensen, kijken of er dan wat fout gaat"

er gaat sowieso niks gebeuren maar dit..
Oud 30-12-2011, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Huisgenoot laatst: "Ik krijg een nieuw aquarium voor mijn verjaardag, maar die kan ik niet vullen in mijn kamer nu, dan zakt de vloer nog in!"

Huisgenoot nu: "Woah! Marktplaats dit en dat monstergroot aquarium! Alles erop en eraaaaan<33333"

ik: "Je gaat hem toch niet vullen he?"

Huisgenoot: "Hoezo?"

ik: "De vloer, je was daar bang voor"

Huisgenoot: "Dan moet ik dat gewicht testen met mensen, kijken of er dan wat fout gaat"

er gaat sowieso niks gebeuren maar dit..
Nouja een monstergroot aquarium kan best zwaar zijn, maar als je het gewicht een beetje gelijkmatig over de vloer verdeelt zou dat toch idd wel goed moeten gaan!
Oud 30-12-2011, 13:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja.
Was dat een antwoord op mijn vraag?
Oud 30-12-2011, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Was dat een antwoord op mijn vraag?
ik zeg ook ja op je vraag!
Oud 30-12-2011, 13:54
Verwijderd
En over monstergrote aquaria: ik heb er zelf een gekocht laatst (stiekem is het een bevalbad), en die weegt in gevulde staat 650 kilo. Dus ik durf hem niet op te zetten in de badkamer, beetje bang dat het huis dan afbreekt
Oud 30-12-2011, 14:03
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Lach maar.
Advertentie
Oud 30-12-2011, 14:22
Noedelhap
Noedelhap is offline
Lekker bier en Laphroaig whisky gedronken gister Boodschaptaim!
Oud 30-12-2011, 14:22
Noedelhap
Noedelhap is offline
He Schrö, hoe ga jij O&N doorbrengen daar in het noorden?
Oud 30-12-2011, 14:24
mollerator
mollerator is offline
Hmm vis is toch best wel duur, 28euro/kg voor een stukje tonijn.
Oud 30-12-2011, 14:25
Stoer.
Stoer. is offline
Waarom worden de ouders van je partner schoonouders genoemd? waar komt dat 'schoon' vandaan? dat vroegen mijn collega en ik ons af op deze laatste werkdag van het jaar... iemand antwoord?
Verwijderd
Een kilo noem ik geen stukje
mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Na wat ik gelezen heb lijkt het me dat de constructiewerkzaamheden ook wel de moeite waard zijn om bij te wonen. Elmer heb je een webcam?
Oud 30-12-2011, 14:27
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Ik zou een boek moeten schrijven over mijn huisgenoten.
Oud 30-12-2011, 14:28
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ik zou een boek moeten schrijven over mijn huisgenoten.
Eerder een stripverhaal!
Oud 30-12-2011, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Waarom worden de ouders van je partner schoonouders genoemd? waar komt dat 'schoon' vandaan? dat vroegen mijn collega en ik ons af op deze laatste werkdag van het jaar... iemand antwoord?
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/schoon3
als hoffelijke aanspreekvorm kennelijk!
Oud 30-12-2011, 14:30
Verwijderd
Citaat:
haha, dit is wel weer een goeie.

Het jaar van de ontwikkelingen

column Rob Wijnberg

[afbeelding]

Door Rob Wijnberg • vrijdag 30 december 2011, 09:58

Hoe zouden de filosofen uit de Oudheid terugkijken op het jaar 2011? In het nu volgende gedachte-experiment zal ik pogen die vraag te beantwoorden.
Het afgelopen jaar zal zonder twijfel de geschiedenis ingaan. Sinds de revoluties in de Arabische wereld hebben we een ontwikkeling gezien waarbij gebeurtenissen en personen steeds meer met elkaar te maken hebben. Het is interessant om te zien hoe de media daarmee omgaan. Ook dat is een ontwikkeling.
Daarnaast was 2011 natuurlijk bij uitstek het jaar waarin de collectieve behoefte aan omstandigheden een nieuw mondiaal dilemma opwierp. Tijdens de eurocrisis werd duidelijk wat er gebeurt als je dat dilemma ontkent. Nederlandse politici bleken absoluut niet in staat hun eigen problemen te verbinden met de loop der dingen. In plaats daarvan holde iedereen weer vrolijk achter Geert Wilders aan, haastig onderweg van hype naar hype. In een wereld waarin de globalisering de individualisering heeft ingehaald, voeren populisten en anti-populisten een toneelstukje op, zonder de wetten van oorzaak en gevolg boven de werkelijkheid te plaatsen. Dit alles onder het alziend oog van Henk en Ingrid. Het gevaar hiervan is dat steeds meer mensen hun eigen persoonlijkheid gaan projecteren op zichzelf. Juist in 2011 is dat besef geen overbodige luxe. Want denken is het spreken van de ziel met zichzelf.
Plato zei dit trouwens ook al.

Rob Wijnberg is filosoof en hoofdredacteur van NRC Next
Niet Speld?

Citaat:
mannen die geen deo gebruiken ik vind het echt lekker om m'n neus in een oksel te duwen van een lekkere vent die geen deo gebruikt. Zweet, lichaamslucht
Hier ben ik het wel een kleine beetje mee eens. En neutrale deo, een keer per dag of zo, vind ik prima. Een echte zweetlucht gaat me te ver, maar mensen die naar zichzelf ruiken <3
Oud 30-12-2011, 14:31
Verwijderd
<33333333333 Hoihoihoi <33333333333
Oud 30-12-2011, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Niet Speld?

Hier ben ik het wel een kleine beetje mee eens. En neutrale deo, een keer per dag of zo, vind ik prima. Een echte zweetlucht gaat me te ver, maar mensen die naar zichzelf ruiken <3
Mjah, Theodoor zweet niet echt onder z'n oksels, behalve tijdens het sporten maar dan gaat hij daarna toch douchen. Dus dan is deo ook nergens voor nodig.
Oud 30-12-2011, 14:34
Verwijderd
Mijn vader gebruikt ook geen deo, dat vindt hij voor homo's.
Oud 30-12-2011, 14:35
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Na wat ik gelezen heb lijkt het me dat de constructiewerkzaamheden ook wel de moeite waard zijn om bij te wonen. Elmer heb je een webcam?
Ik ga (nog) niks construeren, ik heb alleen een lattenbodem en een matras gekocht en een simpele stoel.
Oud 30-12-2011, 14:36
mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Mijn vader gebruikt ook geen deo, dat vindt hij voor homo's.
Wat is er mis met homo;s dan?
Oud 30-12-2011, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Mjah, Theodoor zweet niet echt onder z'n oksels, behalve tijdens het sporten maar dan gaat hij daarna toch douchen. Dus dan is deo ook nergens voor nodig.
Ja dat ja. Maar als het wel 'nodig' is, vind ik van die geurtjes-deo vier keer op een dag erg jammer.
Oud 30-12-2011, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Ja dat ja. Maar als het wel 'nodig' is, vind ik van die geurtjes-deo vier keer op een dag erg jammer.
ja. Die werken meestal nog minder goed ook.
Oud 30-12-2011, 14:38
Verwijderd
Zal ik dan maar gaan voor de drie pathe-bioskoopkaartjes, of de wereldradio die helaas op batterijen gaat?
Oud 30-12-2011, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Zal ik dan maar gaan voor de drie pathe-bioskoopkaartjes, of de wereldradio die helaas op batterijen gaat?
In welke context?
Oud 30-12-2011, 14:39
Verwijderd
We zijn vandaag eten wezen kopen in mijn oude stad en het was zo grappig. Mijn pleegvader houdt heel veel van geld uitgeven en bij iedere winkel ging het ongeveer zo:
S (pleegvader): "Doet u maar vier vissen."
G (pleegmoeder): "Vier!?"
S: "Ja, of denk je dat dat te weinig is? Ja, je hebt wel gelijk. Vijf vissen!"
G: "Nee, veel te veel."
S: "Te veel? Hoe kan dat nou te veel zijn? Vis is lekker. En we moeten ook worst kopen."
G: "Kat, zeg er wat van, misschien dat hij naar jou luistert."
K: "Ja, we moeten zeker ook worst kopen."
G: "Zie je wat een verstandig meisje. Doet u maar twee grote worsten."

En zo kreeg hij steeds zijn zin. Het is zo'n held. En ik ben zo blij. En straks komen ze thuis, over vijf minuutjes ofzo, en dan gaan we taart eten (hij heeft er drie gekocht, 'een voor morgen, een voor vandaag en dan nog een voor je weet maar nooit') en koken enzo. <3333
Oud 30-12-2011, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Wat is er mis met homo;s dan?
Hij heeft niet iets tegen homo's, hij wil er gewoon geen zijn.
Oud 30-12-2011, 14:40
Verwijderd
In de context van mijn werkgever, die niet aan tradiotionele kerstpakketten doet, maar je een ''code'' geeft voor een site ''boordevol prachtige geschenken'', waar je dan iets uit mag zoeken. Het is allemaal zooi, zo triest. Van de > 100 items zijn dit de twee dingen die ik nog overweeg.
Oud 30-12-2011, 14:41
Verwijderd
Citaat:
We zijn vandaag eten wezen kopen in mijn oude stad en het was zo grappig. Mijn pleegvader houdt heel veel van geld uitgeven en bij iedere winkel ging het ongeveer zo:
S (pleegvader): "Doet u maar vier vissen."
G (pleegmoeder): "Vier!?"
S: "Ja, of denk je dat dat te weinig is? Ja, je hebt wel gelijk. Vijf vissen!"
G: "Nee, veel te veel."
S: "Te veel? Hoe kan dat nou te veel zijn? Vis is lekker. En we moeten ook worst kopen."
G: "Kat, zeg er wat van, misschien dat hij naar jou luistert."
K: "Ja, we moeten zeker ook worst kopen."
G: "Zie je wat een verstandig meisje. Doet u maar twee grote worsten."

En zo kreeg hij steeds zijn zin. Het is zo'n held. En ik ben zo blij. En straks komen ze thuis, over vijf minuutjes ofzo, en dan gaan we taart eten (hij heeft er drie gekocht, 'een voor morgen, een voor vandaag en dan nog een voor je weet maar nooit') en koken enzo. <3333
Klinkt gezellig
Oud 30-12-2011, 14:41
Verwijderd
Citaat:
In de context van mijn werkgever, die niet aan tradiotionele kerstpakketten doet, maar je een ''code'' geeft voor een site ''boordevol prachtige geschenken'', waar je dan iets uit mag zoeken. Het is allemaal zooi, zo triest. Van de > 100 items zijn dit de twee dingen die ik nog overweeg.
Oh ik zou de bioscoopkaartjes doen, dat komt altijd wel van pas toch?
Oud 30-12-2011, 14:42
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hij heeft niet iets tegen homo's, hij wil er gewoon geen zijn.
Ja, want als je deo gebruikt word je homo!

Regels voor berichten