![]() |
|
Ik heb de topictitel aangepast omdat de titel ook iets moest zeggen over de inhoud.
Asbest is als het gewoon ergens inzit zónder dat het wordt gemanipuleerd (zoals slopen) niet schadelijk. Asbestdeeltjes gaan pas rondzweven als iemand het kapotmaakt en na een dag slopen zal dat, net zoals alle andere stofdeeltjes, vanzelf naar de grond zakken en dus weer stil gaan liggen. Als een oud pand wordt gesloopt dan wordt er altijd onderzocht of er asbest inzit, dus dat de mensen daar geen pakken aanhadden zegt ook al dat er geen asbest in het pand zit. Daarnaast had je ook nog je jas voor je mond dus al met al is de kans dat je hier echt iets mee hebt opgelopen waarschijnlijk te verwaarlozen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Waarschijnlijk liep je honderd keer meer kans op een schedelbreuk door een loszittend stuk steen dat op je domme hoofd valt omdat je zonder helm rondliep in een slooppand dan dat je nu een verhoogd risico op longkanker hebt.
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Zodat hij geen stof inademt bij het slopen. Als je veel op bouwplaatsen werkt dan kom je veel met stof in aanraking dat vrijkomt bij slopen, boren, zagen etc. en dat ademt niet prettig en is op de lange termijn schadelijk voor de longen. Dat heeft verder niks met asbest te maken. Bouwwerkers die met asbest in aanraking komen dragen ook altijd pakken en niet alleen maar een masker.
Je bent niet in aanraking geweest met asbest. Maak je nu eens niet zo druk en blijf voortaan van die bouwplaatsen weg.
|
Verwijderd
|
![]() Overigens gaat het om veelvuldig verpulveringen ervan binnenkrijgen. Is het een enkele keer, dan is het echt niet gevaarlijk. Wordt de asbest totaal niet aangeroerd, dan is het ook niet gevaarlijk. Zo heb ik jarenlang in een gebouw gewoond waar wel asbest in zat, maar zolang er niet geboord werd in dat spul specifiek, was d'r ook niks aan de hand. Da's best op veel plekken zo. Het klinkt enger dan het is, dat asbest ![]() |
![]() |
|
Asbest is alleen gevaarlijk op het moment dat er gesloopt wordt omdat er dan deeltjes in de lucht komen die je in kan ademen, "vaste" asbest is tamelijk ongevaarlijk.
bovendien zal er waarschijnlijk geen asbest in hebben gezeten anders hadden ze wel een bord hangen en pakken aangehad tijdens het saneren (en plastic en afzuiging). Hoe oud het gebouw is, is verder ook een goede indicatie of er waarschijnlijk asbest in zit verwerkt.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Verschil is dat roken erg verslavend kan zijn (heel snel nog niet lichamelijk, maar wel geestelijk) en dat roken altijd een bewuste keuze is terwijl je bij asbest er vaak niks aan kan veranderen. Bovendien gaat het bij asbest om een kans op iets ongewenst. Bij een of twee sigaretten zit er wel al teer in je longen. Roken is dus volgens mij in meerdere opzichten echt kwalijker.
Maar we hadden het over asbest en jij ging het uit je hoofd zetten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En zelfs al was er wel veel asbest en was het wel erg, dan kon je het toch niet terugdraaien. Maar goed, dat is dus niet zo, zowel niet van het terugdraaien als van de asbest en dat het erg zou zijn.
|
Verwijderd
|
De dakplaten van het oude schuurtje bij mijn ouders in de tuin (waar ik dus als kind heel veel gespeeld heb, in ben geweest, waar de hond zijn hok heeft gehad en waar we de fietsen neerzetten), bevatten ook asbest. Dat ding stond er al tig jaar (lang, lang voordat er ook maar iets bekend was over asbest), ik ben daar heel erg veel geweest, heb ook vast wel een keer een steen op het dak gegooid of heb zelfs die dakplaten wel eens aangeraakt, maar ik leef ook nog steeds. Dat schuurtje staat er al een jaar of tien niet meer, maar ik loop nog steeds vrij, gezond en kankervrij rond. Dus ophouden met zeuren, je ballen bij elkaar rapen en verder gaan met leven.
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens zul je hiervan geen kanker oplopen. Misschien zul je wel kanker oplopen, maar dan zou ik meeroken of achtergrondstraling eerder als boosdoener aanwijzen. Misschien krijg je ook wel AIDS of een hartaanval of wordt je doodgereden, maar dat heeft hier dan ook niet bijster veel mee te maken. Je gaat sowieso vroeg of laat wel dood, en zul je nooit helemaal gezond door het leven heenkomen. Maar deze gebeurtenis waarbij hoogstwaarschijnlijk geen asbest was, en zeker niet schadelijk en zeker niet voor die korte tijd, zal daarbij geen invloed hebben. Zoals niets voor niets al de hele tijd gezegd wordt.
|
Verwijderd
|
Nou, kijk. Als je zo graag wil geloven dat je asbest hebt ingeademd, dan geloof dat. Je kunt er nu echter NIKS meer aan doen. Wat je wel kunt is kiezen tussen 1) je druk blijven maken wat er eventueel misschien in je lichaam gebeurd zou kunnen zijn en 2) stoppen met doemdenken en gewoon genieten van het leven dat je hebt. Dood ga je toch wel een keer, of dat nu over 30 jaar is omdat je onder een auto komt, of over 80 jaar doordat je kanker krijgt die je heel, heel, heel, heel misschien hebt opgelopen omdat je in een gebouw geweest bent waar heel, heel, heel, heel, heel misschien asbest aanwezig was die je heel, heel, heel, heel misschien hebt ingeademd. Nou, ik hoop dat je strekking van mijn post begrijpt, en anders zou ik maar eens langs de psycholoog gaan. En nee, dit zeg ik niet om je te pesten, maar omdat me dat echt beter lijkt. Nou, nu heb ik wel genoeg gezegd. Aan jou de keuze.
|
![]() |
|
maar dus toen ik het laatst er langs fietste had diegene die in die kraan zat een kapje voor zijn mond toen hij spullen aan het oprapen was. en daarna ging hij weer in zijn kraan zitten maar waar is dat maskertje voor? is dat gewoon zoals martino zei voor het stof? want asbest maskertjes zien er toch ook zo uit? en als je met asbest te maken hebt zitten ze altijd in een wit pak toch
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
wat haat jij? ExpoRules | 113 | 15-05-2012 19:06 | |
Psychologie |
Heb ik Hypochondrie? astro-rock79 | 49 | 15-03-2012 06:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |