Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2012, 17:46
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Ik was dus vandaag met een paar vrienden in een pand dat werd gesloopt. Er was een sloot naast waar ijs lag. Dus we konden daar over heen want daar stonden geen hekken. Maar nu zit ik dus er heel erg mee dat ik denk dat we asbest ingeademt hebben. Mn vader zegt dat er nniks was omdat er niemand gister met die pakken rondliep en alles werd daar gewoon gesloopt. Dus toen we er binnen waren wist ik niet zeker of daar asbest was dus voor de zekerheid hield ik mn jas voor mn neus. Maar heb ik nu asbest igeademd? en is het erg schadelijk voor mij nu?
Oud 11-02-2012, 19:24
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Wat ik er ook nog even bij wilde vertellen is dat ik ook gepakt nog ben door de politie toen. Ze belden later naar huis en zeiden dat het gesaneerd was. Is het nog steeds echt schadelijK?
Oud 11-02-2012, 20:59
Schrödinger
Schrödinger is offline
Asbest is geen radioactief afval of zo, hoor. Er is alleen een risico bij langere blootstelling, niet wanneer je twee minuten door een gebouw loopt waar al dan niet asbest in heeft gezeten.
Oud 11-02-2012, 22:28
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Asbest is geen radioactief afval of zo, hoor. Er is alleen een risico bij langere blootstelling, niet wanneer je twee minuten door een gebouw loopt waar al dan niet asbest in heeft gezeten.
heb er eigenlijk meeste tijd buiten gestaan
en mischien 2x binnen geweest voor een paar seconden en dan ergens in zon lokaal gestaan ook een paar seconden. t was een school
Oud 11-02-2012, 23:05
bambambam
bambambam is offline
Je maakt je druk om niets.
Stel dát je het ingeademt hebt, betekent niet dat je gelijk kanker hebt, die kans is vrij klein.
Oud 12-02-2012, 11:20
sexy aardappel
sexy aardappel is offline
Citaat:
Je maakt je druk om niets.
Stel dát je het ingeademt hebt, betekent niet dat je gelijk kanker hebt, die kans is vrij klein.
klein maar dus niet onmogelijk
Oud 12-02-2012, 12:05
Pluis
Pluis is offline
Ik heb de topictitel aangepast omdat de titel ook iets moest zeggen over de inhoud.
Asbest is als het gewoon ergens inzit zónder dat het wordt gemanipuleerd (zoals slopen) niet schadelijk. Asbestdeeltjes gaan pas rondzweven als iemand het kapotmaakt en na een dag slopen zal dat, net zoals alle andere stofdeeltjes, vanzelf naar de grond zakken en dus weer stil gaan liggen. Als een oud pand wordt gesloopt dan wordt er altijd onderzocht of er asbest inzit, dus dat de mensen daar geen pakken aanhadden zegt ook al dat er geen asbest in het pand zit. Daarnaast had je ook nog je jas voor je mond dus al met al is de kans dat je hier echt iets mee hebt opgelopen waarschijnlijk te verwaarlozen.
Oud 12-02-2012, 12:21
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Ik heb de topictitel aangepast omdat de titel ook iets moest zeggen over de inhoud.
Asbest is als het gewoon ergens inzit zónder dat het wordt gemanipuleerd (zoals slopen) niet schadelijk. Asbestdeeltjes gaan pas rondzweven als iemand het kapotmaakt en na een dag slopen zal dat, net zoals alle andere stofdeeltjes, vanzelf naar de grond zakken en dus weer stil gaan liggen. Als een oud pand wordt gesloopt dan wordt er altijd onderzocht of er asbest inzit, dus dat de mensen daar geen pakken aanhadden zegt ook al dat er geen asbest in het pand zit. Daarnaast had je ook nog je jas voor je mond dus al met al is de kans dat je hier echt iets mee hebt opgelopen waarschijnlijk te verwaarlozen.
ja de politie belde later ook al. En die zeiden dat het al weg gehaald was. Mn pa reedt er 1 dag ervoor langs en ze liepen inderdaad ook zonder beschermende pakken.
Oud 13-02-2012, 19:33
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Dus jullie denken dat ik me nergens zorgen over hoef te maken?
Oud 13-02-2012, 19:34
astro-rock79
astro-rock79 is offline
@pluis

We gooiden wel stenen door het gebouw maar weet niet of er 1 tegen het plafond kwam? asbest zit toch in het plafond? of ook in de muren? Ben misschien in totaal 5 a 10 min binnen geweest
Oud 14-02-2012, 00:49
Verwijderd
Misschien even langs de dokter voor een zalfje.
Oud 14-02-2012, 08:01
Martińo
Martińo is offline
Waarschijnlijk liep je honderd keer meer kans op een schedelbreuk door een loszittend stuk steen dat op je domme hoofd valt omdat je zonder helm rondliep in een slooppand dan dat je nu een verhoogd risico op longkanker hebt.

Citaat:
Net zo als bij radioactief afval dus.
Oud 15-02-2012, 00:01
Verwijderd
Als het gesaneerd was, dan was alles al weg. GEEN zorgen maken dus.
Gesaneerd is namelijk: weggehaald/opgeruimd/schoongemaakt.

Laatst gewijzigd op 15-02-2012 om 00:02. Reden: toevoeging
Oud 15-02-2012, 20:10
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Als het gesaneerd was, dan was alles al weg. GEEN zorgen maken dus.
Gesaneerd is namelijk: weggehaald/opgeruimd/schoongemaakt.
Nou ik weet het bijna zeker dat het gesaneert was. Want de politie belde later. En die zeiden dat het gesaneert was. En mn vader zag die dag ervoor dat de bouwvakkers gewoon zonder bescherming enzo liepen. Betekend dus dat het gesaneert was?
Oud 15-02-2012, 20:28
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Misschien even langs de dokter voor een zalfje.
Precies.

Morgen gewoon even de huisarts bellen voor een zalfje tegen asbest.

En bidden. Heel veel bidden.
Oud 15-02-2012, 21:18
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Precies.

Morgen gewoon even de huisarts bellen voor een zalfje tegen asbest.

En bidden. Heel veel bidden.
Ik snap hem niet
Oud 15-02-2012, 21:37
Verwijderd
Dat hoef je ook niet te snappen want dat is gewoon flauwekul.
Oud 16-02-2012, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Nou ik weet het bijna zeker dat het gesaneert was. Want de politie belde later. En die zeiden dat het gesaneert was. En mn vader zag die dag ervoor dat de bouwvakkers gewoon zonder bescherming enzo liepen. Betekend dus dat het gesaneert was?
Ja dat is dan zeker.
Oud 24-02-2012, 12:39
astro-rock79
astro-rock79 is offline
fietste er vandaag dus weer langs... was bijna plat
normaal gesproken staan ze allemaal zonder iets ofzo
vandaag stond er 1 iemand beetje spullen van de grond te rapen in het puin enzo en die had een maskertje voor zn mond
waar dient dat dan voor
Oud 24-02-2012, 13:20
Martińo
Martińo is offline
Zodat hij geen stof inademt bij het slopen. Als je veel op bouwplaatsen werkt dan kom je veel met stof in aanraking dat vrijkomt bij slopen, boren, zagen etc. en dat ademt niet prettig en is op de lange termijn schadelijk voor de longen. Dat heeft verder niks met asbest te maken. Bouwwerkers die met asbest in aanraking komen dragen ook altijd pakken en niet alleen maar een masker.

Je bent niet in aanraking geweest met asbest. Maak je nu eens niet zo druk en blijf voortaan van die bouwplaatsen weg.
Oud 24-02-2012, 17:09
astro-rock79
astro-rock79 is offline
hartelijk bedankt iedereen voor jullie help
ik moet gewoon verder gaan met mijn leven en dit uit mijn hoofd zetten.

Groetjes
Oud 25-02-2012, 15:08
Verwijderd

Overigens gaat het om veelvuldig verpulveringen ervan binnenkrijgen. Is het een enkele keer, dan is het echt niet gevaarlijk. Wordt de asbest totaal niet aangeroerd, dan is het ook niet gevaarlijk. Zo heb ik jarenlang in een gebouw gewoond waar wel asbest in zat, maar zolang er niet geboord werd in dat spul specifiek, was d'r ook niks aan de hand. Da's best op veel plekken zo. Het klinkt enger dan het is, dat asbest
Oud 26-02-2012, 10:37
arPos
arPos is offline
Asbest is alleen gevaarlijk op het moment dat er gesloopt wordt omdat er dan deeltjes in de lucht komen die je in kan ademen, "vaste" asbest is tamelijk ongevaarlijk.

bovendien zal er waarschijnlijk geen asbest in hebben gezeten anders hadden ze wel een bord hangen en pakken aangehad tijdens het saneren (en plastic en afzuiging).
Hoe oud het gebouw is, is verder ook een goede indicatie of er waarschijnlijk asbest in zit verwerkt.
Oud 26-02-2012, 13:50
astro-rock79
astro-rock79 is offline
het gebouw was wel redelijk oud
Oud 27-02-2012, 11:40
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:

Overigens gaat het om veelvuldig verpulveringen ervan binnenkrijgen. Is het een enkele keer, dan is het echt niet gevaarlijk. Wordt de asbest totaal niet aangeroerd, dan is het ook niet gevaarlijk. Zo heb ik jarenlang in een gebouw gewoond waar wel asbest in zat, maar zolang er niet geboord werd in dat spul specifiek, was d'r ook niks aan de hand. Da's best op veel plekken zo. Het klinkt enger dan het is, dat asbest
een beetje zoals roken dus? als je dat teveel doet is het ook schadelijk maar heel even of 1 a 2x niet dan?
Oud 27-02-2012, 13:43
Verwijderd
Verschil is dat roken erg verslavend kan zijn (heel snel nog niet lichamelijk, maar wel geestelijk) en dat roken altijd een bewuste keuze is terwijl je bij asbest er vaak niks aan kan veranderen. Bovendien gaat het bij asbest om een kans op iets ongewenst. Bij een of twee sigaretten zit er wel al teer in je longen. Roken is dus volgens mij in meerdere opzichten echt kwalijker.

Maar we hadden het over asbest en jij ging het uit je hoofd zetten Any luck with that?
Oud 27-02-2012, 21:07
astro-rock79
astro-rock79 is offline
ja je hebt gelijk. Maar toch het komt af en toe wel terug. Als ik er aan denk dat je over 20 jaar ineens dan kanker kan krijgen voel ik me best rot dan. dan denk ik echt daar aan
Oud 27-02-2012, 21:26
Martińo
Martińo is offline
Jezus man, hou er nu gewoon eens over op.

Jij hebt geen asbest ingeademd. Je loopt geen risico. Stel je niet zo aan, post niet meer in dit topic, en laat het rusten.
Oud 27-02-2012, 21:50
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Jezus man, hou er nu gewoon eens over op.

Jij hebt geen asbest ingeademd. Je loopt geen risico. Stel je niet zo aan, post niet meer in dit topic, en laat het rusten.
Ja voor jou zou dit mischien makkelijk zijn geweest maar in dit soort gevallen kan ik er heel negatief over denken. Hoevaak mensen ook zeggen/zeuren/schelden over dit onderwerp en zeggen dat er niks is blijf ik er over nadenken. En je hebt ook wel gelijk maar toch. Ik zet dit op een of andere manier niet snel uit mijn hoofd.
Oud 27-02-2012, 21:58
Martińo
Martińo is offline
Dan stel je je gewoon aan, of vind je het gewoon prettig om aandacht te krijgen. Kap ermee en ga iets nuttigs doen
Oud 27-02-2012, 22:19
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Ik wil het gewoon echt 100% zeker weten.
Oud 27-02-2012, 22:56
Martińo
Martińo is offline
Oud 27-02-2012, 23:08
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ja voor jou zou dit mischien makkelijk zijn geweest maar in dit soort gevallen kan ik er heel negatief over denken. Hoevaak mensen ook zeggen/zeuren/schelden over dit onderwerp en zeggen dat er niks is blijf ik er over nadenken. En je hebt ook wel gelijk maar toch. Ik zet dit op een of andere manier niet snel uit mijn hoofd.
Je hebt geen asbest ingeademd. Het enige wat hier ongezond aan is, is de hoeveelheid totaal onnodige zorgen die je je maakt. Zelfs al wás er asbest, dan was het nog niet boeiend geweest. Maar dat is er niet eens geweest.

En zelfs al was er wel veel asbest en was het wel erg, dan kon je het toch niet terugdraaien. Maar goed, dat is dus niet zo, zowel niet van het terugdraaien als van de asbest en dat het erg zou zijn.
Oud 28-02-2012, 09:51
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ja, je krijgt definitief kanker, de ergste vorm die er bestaat en dan ga je dood. Helaas, pindakaas.
Oud 28-02-2012, 09:52
Verwijderd
De dakplaten van het oude schuurtje bij mijn ouders in de tuin (waar ik dus als kind heel veel gespeeld heb, in ben geweest, waar de hond zijn hok heeft gehad en waar we de fietsen neerzetten), bevatten ook asbest. Dat ding stond er al tig jaar (lang, lang voordat er ook maar iets bekend was over asbest), ik ben daar heel erg veel geweest, heb ook vast wel een keer een steen op het dak gegooid of heb zelfs die dakplaten wel eens aangeraakt, maar ik leef ook nog steeds. Dat schuurtje staat er al een jaar of tien niet meer, maar ik loop nog steeds vrij, gezond en kankervrij rond. Dus ophouden met zeuren, je ballen bij elkaar rapen en verder gaan met leven.
Oud 28-02-2012, 10:06
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als je langs een autoweg loopt doe je je longen waarschijnlijk meer schade op dan je in dat gebouw hebt gedaan.
Oud 28-02-2012, 11:48
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Ja, je krijgt definitief kanker, de ergste vorm die er bestaat en dan ga je dood. Helaas, pindakaas.
Oud 28-02-2012, 16:55
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Ik zou je niet al te druk maken.. Áls je al asbest hebt ingeademd, ga je er echt niet gelijk dood aan.
Oud 28-02-2012, 17:02
Verwijderd
Geen zorgen maken. Is niks aan de hand! Slotje!
Oud 28-02-2012, 19:48
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Ik zou je niet al te druk maken.. Áls je al asbest hebt ingeademd, ga je er echt niet gelijk dood aan.
wil je dan zeggen dat er dan later een ziekte komt of dat je helemaal geen kanker op hoeft te lopen
Oud 28-02-2012, 20:51
Miekje*
Miekje* is offline
Godver man, doe niet zo panisch! Volgens mij moet jij je eerder laten behandelen voor een of andere fobie.
Oud 28-02-2012, 20:57
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Godver man, doe niet zo panisch! Volgens mij moet jij je eerder laten behandelen voor een of andere fobie.
Asbest is heel gevaarlijk hoor!
Oud 28-02-2012, 20:58
Em.
Em. is offline
Citaat:
wil je dan zeggen dat er dan later een ziekte komt of dat je helemaal geen kanker op hoeft te lopen
Dat tweede.

Overigens zul je hiervan geen kanker oplopen. Misschien zul je wel kanker oplopen, maar dan zou ik meeroken of achtergrondstraling eerder als boosdoener aanwijzen. Misschien krijg je ook wel AIDS of een hartaanval of wordt je doodgereden, maar dat heeft hier dan ook niet bijster veel mee te maken.

Je gaat sowieso vroeg of laat wel dood, en zul je nooit helemaal gezond door het leven heenkomen. Maar deze gebeurtenis waarbij hoogstwaarschijnlijk geen asbest was, en zeker niet schadelijk en zeker niet voor die korte tijd, zal daarbij geen invloed hebben. Zoals niets voor niets al de hele tijd gezegd wordt.
Oud 28-02-2012, 21:00
Verwijderd
Nou, kijk. Als je zo graag wil geloven dat je asbest hebt ingeademd, dan geloof dat. Je kunt er nu echter NIKS meer aan doen. Wat je wel kunt is kiezen tussen 1) je druk blijven maken wat er eventueel misschien in je lichaam gebeurd zou kunnen zijn en 2) stoppen met doemdenken en gewoon genieten van het leven dat je hebt. Dood ga je toch wel een keer, of dat nu over 30 jaar is omdat je onder een auto komt, of over 80 jaar doordat je kanker krijgt die je heel, heel, heel, heel misschien hebt opgelopen omdat je in een gebouw geweest bent waar heel, heel, heel, heel, heel misschien asbest aanwezig was die je heel, heel, heel, heel misschien hebt ingeademd. Nou, ik hoop dat je strekking van mijn post begrijpt, en anders zou ik maar eens langs de psycholoog gaan. En nee, dit zeg ik niet om je te pesten, maar omdat me dat echt beter lijkt. Nou, nu heb ik wel genoeg gezegd. Aan jou de keuze.
Oud 28-02-2012, 22:02
astro-rock79
astro-rock79 is offline
OKE jullie hebben HELEMAAL gelijk!

Ik ga dit uit mijn leven verwijderen!
Oud 28-02-2012, 22:05
astro-rock79
astro-rock79 is offline
dit asbest gebeuren, maar die dingen van LeMiserable vat ik maar op als een grapje?
Oud 28-02-2012, 22:11
astro-rock79
astro-rock79 is offline
voelt al een stuk beter trouwens. de mensen waar ik mee was in dat gebouw hebben het er nóóit over en het kan hun ook niks schelen zeggen ze
Oud 28-02-2012, 23:51
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
En gelijk hebben ze
Oud 29-02-2012, 14:25
astro-rock79
astro-rock79 is offline
maar dus toen ik het laatst er langs fietste had diegene die in die kraan zat een kapje voor zijn mond toen hij spullen aan het oprapen was. en daarna ging hij weer in zijn kraan zitten maar waar is dat maskertje voor? is dat gewoon zoals martino zei voor het stof? want asbest maskertjes zien er toch ook zo uit? en als je met asbest te maken hebt zitten ze altijd in een wit pak toch
Oud 29-02-2012, 14:26
Carbi
Carbi is offline
ja nogsteeds tzelfde
Topic gesloten

Regels voor berichten