Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2012, 21:22
Verwijderd
Heb nooit sk gehad, maar..

Is de molecuulformule dan niet: CH7O6????

Volgens mijn uitwerkingen klopt het niet en moet het C6H1206 zijn, ik tel echter minder???

Ik weet dat ik het fout heb, maar kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is en hoe je dus uit structuurformules de juiste molecuulformule kan halen?

Edit:

Het komt door de relaties zeker? C is gebonden door de ketens aan elk H en OH molecuul waardoor zij ook een C atoom krijgen? En hoe zit dat met het water- en zuurstofatoom?

Laatst gewijzigd op 18-02-2012 om 21:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2012, 21:33
Em.
Em. is offline
Elk hoekpunt is één C, behalve dan die waar je de O ziet staan.

Dat is ook wel logisch, want waar zitten de OH's e.d. dan aan vast? Dat het wordt getekend op deze manier is omdat het dan makkelijker en overzichtelijker weer te geven is.
Oud 18-02-2012, 21:35
Verwijderd
Maar dan heb je maar 5 koolstofatomen ipv 6 (staat in de uitwerkingen). Zit aan elk hoekpunt dan ook 2 wateratomen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2012, 21:36
Em.
Em. is offline
Nee. Je hebt 5 hoekpunten waar een C zit (en één waar een O zit) en je hebt ook nog de CH2OH-groep, waar nog een C zit.
Oud 18-02-2012, 21:40
Verwijderd
Oke, maar hoe zit dat dan met H en O elementen? Ik tel wel 6 O elementen, maar geen 12 H elementen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2012, 21:45
Em.
Em. is offline
Een C heeft altijd 4 verbindingen.* Zo'n verbinding is meestal met een H-atoom, die worden dan ook niet altijd weergegeven. Het lijkt me dat het in dit geval ook weer het geval is: de C's op de hoekpunten hebben nóg een verbinding (naast hun verbinding met een OH-groep) - namelijk met een H, alleen wordt die (voor de vereenvoudiging) niet weergegeven. Daarmee kom je op nog eens 5 extra H's uit.

*niet helemaal waar, maar gaat wel bijna altijd op.
Oud 18-02-2012, 21:51
Verwijderd
Got it thx! SK uitleg in een bio boek is niet altijd even uitgebreid, lol.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 10:28
mathfreak
mathfreak is offline
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Monosacharide voor een nadere uitleg. Het gaat hier om glucose, een monosacharide met een enkelvoudige zesring omdat er sprake is van in totaal 6 C-atomen.
Oud 19-02-2012, 12:51
Erato
Erato is offline
Citaat:
Een C heeft altijd 4 verbindingen.* Zo'n verbinding is meestal met een H-atoom, die worden dan ook niet altijd weergegeven. Het lijkt me dat het in dit geval ook weer het geval is: de C's op de hoekpunten hebben nóg een verbinding (naast hun verbinding met een OH-groep) - namelijk met een H, alleen wordt die (voor de vereenvoudiging) niet weergegeven. Daarmee kom je op nog eens 5 extra H's uit.

*niet helemaal waar, maar gaat wel bijna altijd op.
Het dik gedrukte deel is onzin, dat heeft te maken met de octetregel, die ook geldt voor zuurstof. In lewisstructuren worden de vrije elektronenparen(die hier weggelaten zijn) weergeven,dat verduidelijkt de structuur veel beter. Het is dus onjuist om ervan uit te gaan dat C altijd vier bindingen heeft, je kunt beter zeggen dat het streeft naar een octet omringing.Het klopt wel dat in een ringstructuur de H'tjes weggelaten worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten