Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2002, 11:57
lunaatje
lunaatje is offline
ik zoek een moeilijk woord dat uit teleggen valt met een mythe of een sage bv oedimuscomplex
weet er nog iemand zo'n woorde en met meerder uitleg????

hopelijk helpt er iemand het is dringend
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2002, 12:34
kirsten
kirsten is offline
Tussen de Skylla en de Charibdis. (uitdrukking)
Achilleshiel
Een Augiasstal uitmesten (ook uitdrukking)

Meer kan ik er nu niet bedenken. Als ik er op meer opkom, dan kom ik wel terug.

Ik hoop dat je er iets mee bent.
Oud 23-02-2002, 12:57
Verwijderd
"Je hand ergens voor in het uur steken"

(volgens mij stond het in livius'Ab urbe condita,dat zou ik thuis wel even kunnnen nakijken in welk verhaal dat ook al weer was)

"Met argus-ogen naar iets kijken"

Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 19:32
kirsten
kirsten is offline
De knoop doorhakken (een legende over Alexander de Grote)
Oud 24-02-2002, 20:05
Seneca
Seneca is offline
Citaat:
kirsten schreef:
De knoop doorhakken (een legende over Alexander de Grote)
ja, dat is de 'Gordiaanse knoop'. In de stad Gordium stond een juk ofzowiets vastgemaakt aan een kar met een superingewikkelde knoop. het orakel sprak 'wie kar en juk (of wat het dan ook was) van elkaar kan scheiden zal heersen over Azië (eeeh, dacht ik tenminste)'. Dat lukte natuurlijk niemand, maar onze Alex hakte de knoop gewoon door.

maar das niet bepaald een moeilijk woord, vrees ik. Misschien iets als 'in Morpheus' armen'? Of waarom de achillespees zo heet?

[Dit bericht is aangepast door seneca (24-02-2002).]
Oud 24-02-2002, 22:47
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef:
"Je hand ergens voor in het uur steken"

(volgens mij stond het in livius'Ab urbe condita,dat zou ik thuis wel even kunnnen nakijken in welk verhaal dat ook al weer was)

Voor zover ik het kan opmaken uit mijn schrift van 2 jaar geleden:

Gaius Mucius wilde de koning van de vijand ( koning Porsinna) doodden. Hij wilde liever riskeren zelf te sterven dan onder zijn rijk te moeten leven. Dus ging hij naar het andere legerkamp met een zwaard verborgen onder zijn kleed. Toen vermoordde hij per ongeluk de secrataris die hij voor de koning aanzag. Gaius Mucius werd gepakt en luid schreeuwend beweerde hij de koning te willen vermoorden. "Ik ben niet bang voor de dood, want het is beter voor het vaderland te sterven dan bang te zijn voor de dood, maar als je me zult hebben gedood zul je nooit een nacht lang rustig slapen". KoningPosinna wilde zijn moed op de proef stellen en baval een offerpan te halen. Daarop stak Mucius zijn rechterhand in het vuur omdat hij van mening was dat zij die grote glorie zien niet bang zijn voor vuur en dat er na hem nog veel daperdere en woester jonge mannen zullen komen die je zullen proberen te doden". Posina zag in dat hij de romeinen nooit zou overwinnen liet hem terug naar Rome gaan en sloot vrede. Om zijn moet gaven de Romeinse senatoren Mucius en stuk land tegenover de Tiber. Later noemde ze hem Mucius Scaevola omdat zijn linkerhand niet geroosterd was.

[Dit bericht is aangepast door **SoMeOne (24-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 22:55
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef:
[B"Met argus-ogen naar iets kijken"

[/B]
De reus Argus was bevolen de kudde van Iupiter te bewaken (onder de koeien was er een koe, een meisje genaamd Io waar Iupiter weer eens voor viel en niet herkent mocht worden door zijn jaloerse echtgenote Iuno)
en omdat hij wel honderd ogen had was leek hij een uitstekend bewaker. Steeds sliepen er 2 ogen en waren de 98 overige ogen wakker.
Mercurius wilde de kudde op zijn beurt stelen en ging naar Argus toe. Hij vertelde een lang verhaal waarbij hij hem tegelijk in slaap toverde met betoverde muziek. Langzaam gleden alle ogen dicht en kon MErcurius makkelijk de kudden meenemen.

Als straf voor Argus zijn zijn ogen later op de staart van pauwen geplakt en daarom zien pauwen er nu zo uit.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten