Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2012, 19:23
Kitten
Kitten is offline
Ik zit al enige tijd te zoeken naar een manier om op dit subforum eens een topic te openen over iets waar volgens mij veel van ons toch wel een beetje mee bezig zijn. Met enige regelmaat hebben we hier bij letteren (zoals nu) een schrijfwedstrijd, met enige regelmaat worden er stukjes tekst gepost en soms zelfs hele verhalen.

Ik denk dat we hier allerlei mensen zien posten over wat hen bezig houdt. Ze zoeken naar inspiratie of naar feedback. Soms willen ze gewoon praten over wat ze doen. Ik ben een beetje iemand van de laatste catagorie, hoewel de anderen ook op mij van toepassing zijn.

Sommige van jullie zullen wel weten dat ik graag stukken fantasy schrijf. Over de jaren heb ik veel met science fiction gedaan, maar fantasy is toch echt mijn genre. Ook nu ben ik weet bezig met het bouwen van een verhaal dat al tijden in mijn hoofd zit. Toch merk ik dat in mijn eentje hier aan werken moeilijker is dan ik denk.

Hoewel dit misschien zo een beetje warrig over komt, zit ik uiteindelijk toch met een centrale vraag denk ik: zijn er ook mensen die hier lezen die hetzelfde voelen als ze bezig zijn met hun hobbie? Dat je wil delen met mensen van hét forum waar je binding mee hebt? (ik heb wel andere fora geprobeerd, maa rik merk altijd dat ik moeilijk de 'community' in kom)
Oud 18-04-2012, 00:03
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik wil wel eens delen waarmee ik bezig ben, maar dat is meestal als ik vast zit en hulp nodig heb. En daarvoor ga ik naar vrienden.

Maar ik laat nooit meer iets lezen voor het af is, dan denk ik dat ik het jynx.

Maar ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt. Zoek je mensen die over hun verhalen willen praten of..?
Oud 18-04-2012, 08:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Bedoel je: mensen die niet per se hun teksten willen laten proeflezen (dat wordt de laatste tijd echt nauwelijks meer op Letteren gedaan hè, lijkt een gepasseerd station te zijn of zo, is ook lastig, niet iedereen wil meer zomaar zijn teksten onder een schuilnaam op internet plaatsen...) maar meer in het algemeen over hun schrijfvorderingen willen praten? Ik vind het sowieso altijd leuk om over schrijven te praten, krijg er daardoor ook wel weer meer zin in om te schrijven dus het werkt heel motiverend
Oud 18-04-2012, 16:16
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik wil wel eens delen waarmee ik bezig ben, maar dat is meestal als ik vast zit en hulp nodig heb. En daarvoor ga ik naar vrienden.

Maar ik laat nooit meer iets lezen voor het af is, dan denk ik dat ik het jynx.

Maar ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt. Zoek je mensen die over hun verhalen willen praten of..?
Citaat:
Bedoel je: mensen die niet per se hun teksten willen laten proeflezen (dat wordt de laatste tijd echt nauwelijks meer op Letteren gedaan hè, lijkt een gepasseerd station te zijn of zo, is ook lastig, niet iedereen wil meer zomaar zijn teksten onder een schuilnaam op internet plaatsen...) maar meer in het algemeen over hun schrijfvorderingen willen praten? Ik vind het sowieso altijd leuk om over schrijven te praten, krijg er daardoor ook wel weer meer zin in om te schrijven dus het werkt heel motiverend
Ik denk inderdaad dat ik vooral hoop te kunnen praten met mensen over schrijven. En dan niet alleen 'waar ben je mee bezig', maar ook dingen zoals 'hoe ga jij om met dit probleem' of 'wat zijn goede technieken om dit aan te pakken'. Ik heb zelf namelijk eigenlijk niemand die ik wil 'lastig vallen' met mijn verhalen.
Oud 18-04-2012, 17:41
Geel
Geel is offline
Dat herken ik wel. Hier op het forum zijn er wel mensen die ik met dingen over schrijven lastig kan vallen, maar bijvoorbeeld op school of zo kan ik dat men niemand. En dat vind ik wel jammer.

Maar ja, ik schrijf dan ook niet zo veel. Ik houd er wel van maar ik heb ten eerste nooit genoeg motivatie om een lang verhaal af te maken. Daarnaast heb ik ook steeds het gevoel dat er allerlei schrijftechnieken zijn waar ik niets van af weet. Dus dat werkt ook demotiverend.
Oud 18-04-2012, 18:41
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Oh zo! Nou, ik heb vaak zat (nu) een writersblock, dus hulp kan ik altijd gebruiken. Ik vind het altijd makkelijk om te beginnen en weet vrijwel altijd hoe het gaat eindigen, maar dat hele stuk in het midden is moeilijk, want hoe hou je het spannend/interessant?
Oud 18-04-2012, 21:58
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Oh zo! Nou, ik heb vaak zat (nu) een writersblock, dus hulp kan ik altijd gebruiken. Ik vind het altijd makkelijk om te beginnen en weet vrijwel altijd hoe het gaat eindigen, maar dat hele stuk in het midden is moeilijk, want hoe hou je het spannend/interessant?
Heel herkenbaar. Ik zit zelf meer met de twijfels over hoe ik mijn kennis en kunde het beste kan inzetten, want ik ben altijd bang dat mijn stukken te saai worden. Ik ben van plan om binnenkort te gaan experimenteren met meerdere PoV verhalen in 1.
Oud 17-05-2012, 18:30
Pauline <3
Pauline <3 is offline
ik heb ook hetzelfde probleem als Little Phoebe en Kitten :-)
Met citaat reageren
Oud 19-05-2012, 09:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Goh, op zich al heel wat dat je ook weet hoe je verhalen gaan eindigen, toch? Vaak weet ik zelfs dát niet eens, ik vind het juist lastig om een plot te bedenken... Maar ik snap wel wat jullie bedoelen, het is gewoon lastig om dingen te laten gebeuren in verhalen, voor je het weet zitten je personages weer eens eindeloos om de keukentafel te keuvelen en lukt het je maar niet om ze daar uit te schrijven...
Oud 19-05-2012, 18:29
Issun
Issun is offline
Als ik schrijf heb ik geen flauw idee wat er gaat gebeuren. Ik heb meestal enkel een gegeven. Jij hebt tenminste nog een einde.
Oud 20-05-2012, 12:23
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ja ik heb vaak een idee hoe het eindigt, dit keer is het einde zelfs al voor een deel geschreven. En dat vind ik ook niet moeilijk, want ik heb dit idee al jaren, daarom was het makkelijk om het plot te verzinnen. Het is alleen heel moeilijk om het tussendoor spannend te houden zonder dat het een gekkenhuis aan achtervolgingen en drama's wordt.
Oud 21-07-2012, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Ik denk inderdaad dat ik vooral hoop te kunnen praten met mensen over schrijven. En dan niet alleen 'waar ben je mee bezig', maar ook dingen zoals 'hoe ga jij om met dit probleem' of 'wat zijn goede technieken om dit aan te pakken'. Ik heb zelf namelijk eigenlijk niemand die ik wil 'lastig vallen' met mijn verhalen.
*schopt topic*

Ik heb er zelf weinig tot nooit last van gehad dat ik mijn verhalen niet goed op kan bouwen. Wél breng ik mijzelf meer dan eens in de problemen met plottwists die ik helemaal niet wil hebben, maar ik schrijf vrijwel altijd uit de losse pols want plannen zijn killing. Soms helpt het dan om gewoon een hele tekst weg te gooien en opnieuw te beginnen. Dat geldt voor mij overigens niet alleen voor fictie, ik heb laatst, jawel, mijn hele tekst van mijn masterscriptie de prullenbak ingeflikkerd omdat het niet ging zoals ik wilde. Nu schrijf ik daar weer keurig minstens 1000 woorden per dag voor, dus het is niet eens een slechte greep geweest tot nu toe.

Echter, meedenken en meediscussiëren doe ik wél graag. Letteren is de voornaamste reden dat ik weer op scholieren.com zit, immers.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten