| 
	
	
	
	 
		
		Hallo voor school moet ik een opdracht maken kan iemand mij hierbij helpen en vertellen hoe ik het uit moet werken 
 
De operations manager van Easylife heeft je informatie gegeven en gevraagd of je hem kan  
helpen met het maken van een verstandige planning van de bestellingen voor het volgende  
kwartaal, waarin hij verwacht de volgende aantallen kleine radio’s nodig te hebben: 
- Type A: 3.000 stuks 
- Type B: 5.500 stuks 
- Type C: 11.500 stuks 
De inkoopkosten van alle typen zijn 10 euro per stuk. Per bestelling zijn er 40 euro aan  
communicatie- voorrijd- en administratiekosten. Voor de opslag van de radio’s dient  
rekening te worden gehouden met rentekosten (kies zelf een realistisch percentage, met 1  
cijfer achter de komma, en motiveer je keuze) en met het gegeven dat 1% van de radio’s 
tijdens de opslag beschadigd raakt en daardoor onbruikbaar wordt. Ook dient per radio 
rekening te worden gehouden met € 0,10 kosten per product voor gebruik van de ruimte in  
het magazijn. 
 
Welke hoeveelheid moet Easylife bestellen, indien men de totale kosten zo laag mogelijk  
wil houden? Laat duidelijk zien hoe je dit berekent en licht je berekening en uitkomst toe  
in woorden 
 
Een volle zeecontainer bevat 6000 radio’s. Daarom ziet de leverancier het liefst dat  
Easylife nooit meer of minder dan 6000 radio’s per keer bestelt. Als Easylife dat wil doen 
is de leverancier bereid tot het geven van een korting van € 1.500,- per kwartaal.  
Zal Easylife wel of niet op dit aanbod ingaan? Laat met een berekening zien waarom wel 
of niet. Ga er vanuit dat de transportkosten € 50.000,- per jaar, dus € 12.500,- per 
kwartaal zijn. 
 
Formule: 
Q = (wortel) (2 x D x Cb / Cv) 
 
Waarbij de letters het volgende betekenen: 
Q = bestelhoeveelheid per bestelling --> die wil je berekenen 
D = vraag naar het product in een bepaalde periode 
Cb = kosten per bestelling van een hoeveelheid Q 
Cv = voorraadkosten per stuk over de bepaalde periode
	 
	
	
	
	
	
	
		
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
		
		
	 
	 |