Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2012, 18:09
xoxosooph
xoxosooph is offline
Hoihoi,
Morgen de herkansing van mijn wiskundetoets maar uit één vraag kom ik dus écht niet.
Het gaat over primitiveren.

De som waar ik mee vast loopt is de volgende:
Primitiveer:
f(x)=x e^3x+1
F(x)=?

De regel die erbij hoort is dat de primitieve van e^x gewoon e^x is.
Het is ook nog eens een kettingfunctie en ik ben nu helemaal door de war ._.
Want als het een kettingfunctie is moet je de afgeleide van de één, maal de afgeleide van de ander doen.
Moet ik dan éérst de primitieve van x maal e^3x+1 doen en dan andersom en dan maal de primitieve van 3x+1?
Ik heb namelijk alles met de afgeleide gedaan ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2012, 06:04
Erato
Erato is offline
Kijk eens goed naar de functie, de afgeleide van f zou je dan met een combinatie van de productregel en de kettinregel moeten bepalen. De primitieve van f bepaal je dus met partieel integreren en de substitutiemethode. Ben je daar bekend mee?Zonder die kennis kun je dergelijke functies niet primitiveren.
Oud 10-05-2012, 06:12
Erato
Erato is offline
Ik neem even aan dat je ermee bekend bent. Je hebt dus twee functies: u=x en dV=e^(3x+1)dx en dus V=(1/3)e^3x+1 en du=dx

Het antwoord is dus: F(x)=(x/3)e^(3x+1)-(1/9)e^(3x+1)+c

Laatst gewijzigd op 10-05-2012 om 06:26. Reden: haakjes
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 15:19
mathfreak
mathfreak is offline
Als je niet bekend bent met partieel integreren (dit maakt geen deel meer uit van de vwo-stof Wiskunde B)
kun je F(x) = (ax+b)e3x+1 stellen. Je weet dan dat F'(x) = f(x) = xe3x+1, waaruit a en b te bepalen zijn.

Laatst gewijzigd op 11-05-2012 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 08:04
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
Als je niet bekend bent met partieel integreren (dit maakt geen deel meer uit van de vwo-stof Wiskunde B)
kun je F(x) = (ax+b)e3x+x stellen. Je weet dan dat F'(x) = f(x) = xe3x+1, waaruit a en b te bepalen zijn.
heb jij niet de verkeerde macht genomen? voor zover ik kan zien is f(x) = x e^(3x+1) en niet x e^3x +1. Misschien wat onduidelijk van de openingsposter, maar in haar laatste zin is het toch duidelijk ("de primitieve van 3x+1")
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 10:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
heb jij niet de verkeerde macht genomen? voor zover ik kan zien is f(x) = x e^(3x+1) en niet x e^3x +1. Misschien wat onduidelijk van de openingsposter, maar in haar laatste zin is het toch duidelijk ("de primitieve van 3x+1")
Ik heb het inmiddels aangepast.
Reageren

Regels voor berichten