Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoi,
Ik ben het even nagegegaan, en wat jij zegt klopt (ik denk ik controleer dat even voor de zekerheid). Van alle 16 mogelijke kleinkinderen, zijn er 7 met bloedgroep B. Vervolgens heb ik gekeken hoe je van 7/16 bij 5/16 komt. Dit krijg je als je 7/16 vermenigvuldigt met 5/7. Ik kan je alleen niet vertellen hoe ze daaraan komen, maar misschien dat er bij iemand een lichtje gaat branden bij het getal 5/7? |
![]() |
||
Citaat:
Je hoeft volgens mij niets meer met kans vader x kans moeder te doen, omdat het geen genfrequenties zijn. Je hebt de 'kruising' zeg maar al verwerkt bij het uitschrijven van die kruisingsschema's. In ieder geval houd je dan 5/16 als kans. |
![]() |
|
![]() |
Eerst maak je een kruisschema en daarkomt uit dat de ouders iIA*iIA ,2x iIA*iIB, iIA*iIB kunnen hebben.
Van die 4 opties ga je weer kruisschema's maken. Dan kom je bij iIA*iIA uit op 0 vd 4 bij 2x iIA*iIB op 2 vd 8 en bij iIB*iIB op 3 van de 4. Dan (0+2+3)/(4+8+4)= 5/16 dus antwoord E. Snap je het nu of moet ik het proberen nog wat uitgebreider uit te leggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar bedankt voor de uitleg allemaal. Ik snap het ![]() |
![]() |
|
Ik kom ook ergens niet mee uit bij bio. Het is hetzelfde onderwerp dus ik doe het maar in hetzelfde topic. De spoilers zijn mijn uitwerking, daaronder staat het antwoord dat bij de opgave zat.
1. In een bepaalde populatie kan 84% van de mensen tongrollen. Tongrollen is een erfelijke eigenschap die berust op de aanwezigheid van ten minste één dominant niet X-chromosomaal allel van één allelenpaar. Hoe groot is de kans dat in deze populatie een kind van twee ouders die kunnen tongrollen, zelf niet kan tongrollen?
Spoiler
Het antwoord moet echter 8% zijn. Hoe komen ze daar dan aan? Laatst gewijzigd op 20-05-2012 om 17:03. |
![]() |
|
En dezelfde soort opgave:
2. Naast de meer bekende bloedgroepsystemen is er ook het systeem van Kell. In ons land is 8,5% Kell-positief en 91,5% Kell-negatief. De genfrequentie van het recessieve Kell-negatief veroorzakend allel is groter dan van het Kell-positief veroorzakend allel. Hoeveel procent is de kans dat een kind van een man en een vrouw die beide Kell-positief zijn, Kell-negatief is?
Spoiler
Antwoord moet zijn 24% (afgerond). Ik moet dus iets systematisch fout doen, wie ziet wat ik bij beide opgaven fout doe? |
![]() |
|
Verwijderd
|
EDIT: Dit gaat over je eerste vraag.
Ik weet het niet zeker, maar kan het zijn dat je die 84% helemaal niet hoeft te gebruiken? Er zijn drie mogelijkheden voor ouders die kunnen tongrollen: Aa x AA Aa x Aa AA x AA Als je deze drie kruisingen uitwerkt, zie je dat bij een totaal aan 12 kinderen 1 kind niet kan tongrollen. 1/12 x 100 = 8,3%. |
![]() |
|
Ik denk dat je een denkfout maakt door ervan uit te gaan dat die ouders heterozygoot zijn. Ze vragen namelijk hoe groot de kans is dat ouders die kunnen tongrollen een kind krijgen dat dat niet kan. Ouders die kunnen tongrollen kunnen in principe ook homozygoot zijn, dus eerst moet je uitrekenen hoe groot de kans is dat iemand die kan tongrollen heterozygoot is. Die kans is 2pq / (p^2 + 2pq) = 0,48/0,84 = 0,57.
De kans dat alletwee de ouders heterozygoot zijn is dan 0,57*0,57 = 0,32 en de kans dat zij een kind krijgen met qq is inderdaad 1/4, dus 0,08 = 8%. edit: bij die tweede opgave werkt het idd op dezelfde manier! ![]() Laatst gewijzigd op 20-05-2012 om 19:00. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BI] Genetica duivelaartje | 7 | 23-05-2007 20:11 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Biologie - Populatie genetica allbecauseofyou | 2 | 02-10-2005 15:00 | |