Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2012, 13:49
Pindabeer
Pindabeer is offline
Hallo allemaal,

Ik zit met een enorm probleem.
Ik begin vanaf maandag op het MBO, maar ik kan geen boeken betalen.
Of nouja, mijn moeder kan ze niet betalen.

Mijn moeder zorgt alleen voor mij en mijn twee broertjes, en door een samenhang van tig omstandigheden, is er gewoon geen geld om mijn schoolboeken etc. te betalen (Rond de 600 euro). Natuurlijk zijn er dingen als kinderbijslag en etc, maar dat kunnen we het ook niet van redden. Mijn broertjes groeien momenteel enorm hard, en moeten heel vaak nieuwe kleding.
En zo zijn er nog veel meer dingen.

Is hier een oplossing voor? In termijnen betalen is geen optie, want de eerste termijn moet binnen 14 dagen betaald worden, en je krijgt de boeken pas na volledige betaling.

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2012, 13:55
Axel11
Axel11 is offline
Voor de korte termijn: uitstel van betaling (van de eerste termijn) aanvragen met toelichting van de omstandigheden.

Heeft je moeder al de "tegemoetkoming ouders" van de DUO/IB-Groep aangevraagd? Dan krijgt ze waarschijnlijk € 658,99 per jaar, bedoeld voor jouw opleiding. Zie http://www.ib-groep.nl/particulieren...ing_ouders.asp
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 14:05
Pindabeer
Pindabeer is offline
Citaat:
Voor de korte termijn: uitstel van betaling (van de eerste termijn) aanvragen met toelichting van de omstandigheden.

Heeft je moeder al de "tegemoetkoming ouders" van de DUO/IB-Groep aangevraagd? Dan krijgt ze waarschijnlijk € 658,99 per jaar, bedoeld voor jouw opleiding. Zie http://www.ib-groep.nl/particulieren...ing_ouders.asp
Echt heel erg bedankt voor je snelle reactie!
We zijn inderdaad al bezig met dat geld aanvragen, alleen krijg je dat in twee delen.
Dus dat is een beetje het moeilijke er aan.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 14:27
Verwijderd
Ik denk dat dit topic beter tot zijn recht komt op Geld & Recht, dus daar verplaats ik het naartoe.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 15:29
Afrodiete
Afrodiete is offline
Valt er niet iets met school te regelen of zo dat je boeken kunt lenen?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 16:43
Verwijderd
Misschien heeft je school een bibliotheek waar je die boeken kan lenen?

Verder kun je ook altijd bellen met de leverancier van de boeken om te kijken of er tóch een betalingsregeling getroffen kan worden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 13:28
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Vaak heeft je gemeente ook wel aparte regelingen om je hierin tegemoet te komen, zeker als je moeder in de bijstand zit of werkeloos is maar anders ook wel. Zolang je nog leerplichtig bent is die kans wel groter dan als je dat niet meer bent.
Dus als ik jou was zou ik ff contact daarmee opnemen.
Oud 31-08-2012, 14:27
Vice
Vice is offline
Vraag op school welke boeken aan het begin van het jaar echt noodzakelijk zijn. Op het mbo werk je met semesters en niet alle boeken heb je aan het begin van het jaar nodig. Vaak kun je schoolboeken ook tweedehands kopen. Vooral wanneer je ze maar één of een half jaar nodig hebt, aangezien oudere leerlingen die vaak weer verkopen.
Oud 01-09-2012, 10:35
ADO070
ADO070 is offline
Wel geld voor een PC maar geen geld voor boeken?
Doe dan maar geen PC en haal van dat geld de boeken.
Oud 01-09-2012, 10:39
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Een PC kun je al veel goedkoper krijgen dan deze boeken voor 1 jaar studie. Bovendien is een PC net zo hard nodig voor school/studie, zeker met meerdere kinderen in het gezin.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2012, 11:25
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Waar bestel je die boeken? Je kan ze vaak ook op bol.com bij 2ehands voor minder dan de helft van de prijs vinden.
Verder zijn er van veel boeken op internet ook gratis pdf's van de te vinden. Dan heb je dus het boek in principe niet nodig omdat toch alles op de computer staat.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2012, 10:08
Annefleur28
Annefleur28 is offline
Heb het zelfde probleem, ik moet mijn hele opleiding zelf betalen. Ga langs bij burgerzaken in je gemeentehuis. De gemeente heeft namelijk allemaal 'potjes' voor mensen die het wat moeilijker hebben. Uiteindelijk heeft de staat er wat aan als je een opleiding doet (zo kan je weer meer belasting betalen ), dus ze zullen je echt wel willen helpen. En vertel je verhaal bij je nieuwe school. Je hoeft je nergens voor te schamen dat je weinig geld hebt thuis (zeker niet in deze crisis), en je zal zien hoeveel mensen je wellen helpen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2012, 16:22
Pindabeer
Pindabeer is offline
Hey allemaal!
Bedankt voor de reacties!

Mijn gedoe met de boeken is helemaal geregeld,
Ik heb boeken over kunnen kopen van leerlingen die gestopt zijn,
Via bol.com (tweedehands) en via marktplaats.
En inderdaad, een aantal boeken hoef ik pas na januari te hebben, dus kan ik die (helaas moeten ze nieuw zijn) via van dijk kopen.

en voor de reactie over de pc,
Dat is regelrechte onzin. Ik doe marketing en communicate en mijn laptop is zo'n beetje het belangrijkste voor de opleiding. Eerst even nadenken voordat je gaat oordelen

Superbedankt allemaal!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2012, 16:24
Pindabeer
Pindabeer is offline
Citaat:
Een (goede) laptop kan je nieuw al vanaf 200 halen.
De boeken die ik verplicht nieuw moest kopen zijn al bijna 300 honderd euro + Ik heb een laptop nodig voor mijn opleiding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten