Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2012, 17:24
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als ik lasagne maak volgens een recept, is die vaak niet vochtig genoeg, waardoor de bovenste bladen niet helemaal gaar zijn.
Ik kan dat niet verklaren, want ik houd me keurig aan de recepten, ik zet alleen de oven wat minder warm. Heeft iemand (uit ervaring) een recept wat wel genoeg vocht bevat, of hoe pas jij zo'n recept aan dat het wel goed gaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2012, 18:23
Diamera
Diamera is offline
Wij hebben geen merkbaar verschil in bovenste en onderste lagen, dus ik vroeg mijn moeder of ze altijd precies doet wat op het pakje staat - toen zei ze nee, eigen toevoegingen. Toen vroeg ik of ze zich wel aan bereidingstijd en -temperatuur hield, dat wel. Ze zei dat je droge bovenlagen krijgt als je te weinig saus gebruikt, omdat het vocht naar beneden zakt en vooral in de onderste bladen trekt zodat er te weinig vocht is om ook de bovenste bladen goed te houden. Zou dat kunnen?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2012, 20:37
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, ik snap dat er te weinig vocht bovenin zit. Maar ik houd me dus wel aan alle hoeveelheden ingrediënten en dan kom ik dus altijd vocht te kort.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2012, 22:30
Verwijderd
Ik heb een recept voor vegetarische lasagne waar vrij veel vocht in zit, die je ook met gehakt kunt maken. Zal t morgen hier overtypen! Ingegerd tvp
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 10:25
Verwijderd
Benodigdheden
Lasagnevellen
250 gram champignons
1 bakje tofu (kan ook weggelaten worden of vervangen worden door gehakt)
1 ui
2 teentjes knofleook
2 paprika's
5 grote tomaten
2 theelepels oregano
2 theelepels basilicum
1/2 theelepel thijm
3 eetlepels groene peste
2 eetlepels olie
6 eetlepels tomatenketchup
Benodigdheden voor de saus
5 dl melk
30 gram boter
3 eetlepels volkorenbloem
1/2 groentebouillontablet
2 ons geraspte oude kaas
Verse peper

Bereiding
Ui in olie fruiten. Knoflook erbij doen en champignon in plakes erbij doen. Alles even doorroeren en eventueel tofu erbij doen. Paprika's en tomaten in stukjes snijden en toevoegen. Pesto, kruiden en tomatenketchup erbij doen. Alles een tijdje laten pruttelen en als het te droog wordt tomatensap toevoegen. Maar mijn ervaring is dat het niet gauw te droog wordt, met tomaten enzo.

Bereiding van de saus
Melk verwarmen. Doe de boter in de pan en als die gesmolten is doe er dan het bouillontablet erbij en roer totdat hij is opgelost. Bloem erbij doen en goed omroeren, daarna beetje bij beetje de melk erbij doen. Goed blijven roeren om klontjes te voorkomen.1/2 ons kaas toevoegen en roeren tot de kaas gesmolten is.
Leg de lasagnebladeren in de ovenschaal, laagje tomatenprut, laagje saus, laagje lasagnabladeren, tomatenprut, saus etc. Oven op ongeveer 200 graden en dan (dat is even uitproberen want er staat geen temperatuur bij het recept. Bij mij was 200 graden goed) 20-25 minuten.

Ik gok ongeveer voor vier personen, laatst heb ik dit recept rwee keer gemaakt en daar konden we met z'n zevenen net van eten.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 11:56
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dankjewel, die ga ik eens proberen!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 08:19
Verwijderd
^Laat je weten hoe hij is gelukt, ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 14:55
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik doe altijd de meeste saus bovenop, dus ik doe wel groenten enzo bij de onderste lagen, maar het meeste 'water' bovenop. Misschien helpt dat?
Oud 19-09-2012, 15:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat valt inderdaad ook nog te proberen!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 15:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij scheelt het ook wat voor ovenschaal ik heb. Ik heb een lage en een hoge en bij die lage trekt het vocht veel sneller van de bladen af. Ik heb wel een lekker recept voor lasagne maar die is juist lastig nat genoeg te krijgen dus ik weet niet of je dat recept toch wilt hebben? Eventueel kan je verse lasagnebladen nemen, die zijn al zacht of ze eventjes voorkoken.
Oud 24-09-2012, 13:40
indigo
indigo is offline
Gebruik je altijd iets van bechamelsaus? Lasagnebladen hebben idd behoorlijk wat vocht nodig om in gaar te koken en daar is bechamelsaus goed geschikt voor. Ik maak meestal (vega) lasagne met rode groentesaus (dus: groentesaus, lasagne, (kaas), groentesaus, lasagne) en dan bovenop een flinke laag bechamelsaus of kaassaus, zonder dat wordt het niet gaar. (Zelf te maken met een roux, melk en een blokje bouillon en evt. kaas of kant-en-klaar uit een potje. Zoiets als wat Ingegerd zegt.)
Oud 24-09-2012, 19:44
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb in de tussentijd nog geen lasagne gemaakt, maar zoals ik eerder al zei, gebruik ik precies de hoeveelheid saus/vocht die in het recept genoemd staat, maar bij mij is dat dan niet genoeg. Wat Daantje zegt, daar kan nog wel wat in zitten. Ik zal eens kijken of het met een andere schaal beter gaat.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 15:34
Tinu
Tinu is offline
Wat je eventueel ook kan doen is de lasagna één stap hoger in de oven zetten voor bijvoorbeeld de helft van de gaartijd.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 16:53
Verwijderd
Stoppen met alles wat je aan het doen bent en Aldi Lasagne halen. Beter dan dat wordt het toch niet
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 18:11
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Tinu: bij te weinig vocht verbranden die bovenste vellen dan alleen maar sneller, lijkt me.
@ Reverend: kant en klare lasagne kan best prima zijn, maar (mits goed gemaakt) zelfgemaakt is toch echt lekkerder (en gezonder).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 13:39
indigo
indigo is offline
Ja, maar ik maak altijd lasagne zonder recept, dus ik heb geen idee wat er in de recepten staat . Anders misschien meer béchamelsaus of andere saus toevoegen?
Oud 28-09-2012, 18:30
Verwijderd
Ik doe er altijd meer ingredienten in dan de verpakking zegt. Als je alleen doet wat op de verpakking staat, dan krijg je toch heel karige lasagne?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 18:45
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, die van de verpakking zijn altijd heel karig. Daarom gebruik ik ook andere ingrediënten. Maar de conclusie lijkt dus te zijn: meer saus toevoegen of een andere vorm ovenschaal proberen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 16:31
drukknoopje
drukknoopje is offline
In mijn lievelingskookboek staan de volgende tips:
1. Maak de gedroogde vellen eerst nat met koud water
2. Bedek de pasta goed met saus, ook in de hoekjes en vooral de hele bovenkant
3. Bedek de schaal de eerste 15 minuten met aluminiumfolie, dan drogen de bovenste lasagnevellen niet uit. Zorg wel dat de folie ruim zit en niet aan de saus plakt.
4. Laat de samengestelde lasagne een uur staan voordat hij de oven ingaat, dan wordt de pasta goed vochtig van de saus.

Misschien helpt dit?
Oud 08-10-2012, 18:24
Hawahaai
Hawahaai is offline
Oh, daar zitten best logisch klinkende tips bij! Ik neem ze mee voor mijn volgende poging!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 22:47
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Ik doe altijd met aluminiumfolie erop en pas 10 minuten van te voren eraf. De kaas (die ik altijd bovenop strooi) is dan gesmolten en niet gegratineerd en daardoor blijven mijn lasagnebladen altijd vochtig.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2012, 09:00
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Oh, daar zitten best logisch klinkende tips bij! Ik neem ze mee voor mijn volgende poging!
Laat even weten hoe het ging!
Oud 15-10-2012, 18:56
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vandaag de lasagne van Ingegerd gemaakt en een paar tips van drukknoopje en Daantje_0705 uitgeprobeerd en het resultaat was een prima lasagne
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 19:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Oh, goed om te horen
Reageren

Regels voor berichten