Benodigdheden
Lasagnevellen
250 gram champignons
1 bakje tofu (kan ook weggelaten worden of vervangen worden door gehakt)
1 ui
2 teentjes knofleook
2 paprika's
5 grote tomaten
2 theelepels oregano
2 theelepels basilicum
1/2 theelepel thijm
3 eetlepels groene peste
2 eetlepels olie
6 eetlepels tomatenketchup
Benodigdheden voor de saus
5 dl melk
30 gram boter
3 eetlepels volkorenbloem
1/2 groentebouillontablet
2 ons geraspte oude kaas
Verse peper
Bereiding
Ui in olie fruiten. Knoflook erbij doen en champignon in plakes erbij doen. Alles even doorroeren en eventueel tofu erbij doen. Paprika's en tomaten in stukjes snijden en toevoegen. Pesto, kruiden en tomatenketchup erbij doen. Alles een tijdje laten pruttelen en als het te droog wordt tomatensap toevoegen. Maar mijn ervaring is dat het niet gauw te droog wordt, met tomaten enzo.
Bereiding van de saus
Melk verwarmen. Doe de boter in de pan en als die gesmolten is doe er dan het bouillontablet erbij en roer totdat hij is opgelost. Bloem erbij doen en goed omroeren, daarna beetje bij beetje de melk erbij doen. Goed blijven roeren om klontjes te voorkomen.1/2 ons kaas toevoegen en roeren tot de kaas gesmolten is.
Leg de lasagnebladeren in de ovenschaal, laagje tomatenprut, laagje saus, laagje lasagnabladeren, tomatenprut, saus etc. Oven op ongeveer 200 graden en dan (dat is even uitproberen want er staat geen temperatuur bij het recept. Bij mij was 200 graden goed) 20-25 minuten.
Ik gok ongeveer voor vier personen, laatst heb ik dit recept rwee keer gemaakt en daar konden we met z'n zevenen net van eten.
|