Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben zelf niet zo potig, als de betreffende inbreker een zware jongen is, zal ik hulpstukken moeten gebruiken om mezelf en m'n spullen te verdedigen. Hoe dat af gaat lopen blijft giswerk. Vasthouden tot de politie komt lijkt me dan ook utopia.
Aan de andere kant, laten we voouit lopen op wat T_ID gaat zeggen krijgen we dan straks ook opgeschoten jongens die criminelen/vandalen op straat op harde wijze mogen "arresteren"? (Dat had in Haren wel geholpen denk ik). Er is natuurlijk wel een verschil tussen buiten en binnen en "eigen" of "gemeenschapsbezit", een inbreker kan het ook gemunt hebben op je partner.. |
![]() |
||
Citaat:
Desalniettemin is er in een doorsnee huishoudkastje genoeg te vinden om iemand te verdoven en vast te houden. En ja, voor een beveiliger is dood het risico van z'n vak, daarvoor wordt hij dan ook betaald. Als piloot heb je geloof ik trouwens nog vrij veel invloed in het neerstorten van je vliegtuig en hoe het vliegtuig neerstort. Verder kunnen we het beter bij realistische risico's houden. In ieder geval zal ik graag horen waar je sympathie voor inbrekers vandaan komt.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn gedacht: ja, je mag je huis en have verdedigen tegen criminelen. Of dit verstandig is, is een tweede, maar wie het eens proberen wil die mag.
Een inbreker geeft niet al zijn rechten op bij inbraak (een bewuste moord op een inbreker en andere misdaden die niet verwant zijn aan het verdedigen van je bezit, zoals verkrachting of schenden van briefgeheim ![]() Dit geldt overigens ook voor burgerarrest; als ik een winkeldief zie rennen, achtervolgt door politie/beveiliging, vind ik dat ik met een Jo Bonten-kick deze dief tegen de grond mag werken om zijn aanhouding te bespoedigen. Om daarna na te trappen als dat niet nodig is, gaat te ver. De rechterlijke toets hiervan moet blijven plaatsvinden, maar moet gericht zijn op de proportie van het geweld en de vraag in hoeverre het nodig was om zoveel geweld te gebruiken. Hier gaat een groot grijs gebied in zitten (mensen die uit angst hun eigen kracht niet kennen en met een knuppel/brandblusser/tafel wel érg veel letsel aanbrengen) en dit hoort in mijn ogen ook bij 'risico van het vak'. Pas wanneer er aangetoond wordt dat het geweld ná aanhouding/uitschakeling buitenproportioneel is (ouderwets sadisme) veranderen de slachtoffers in daders. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je krijgt dus geen straf als je iemand verwondt terwijl diegene probeert te stelen (of als diegene jou of iemand anders aanvalt), mits je kunt aantonen dat het geweld noodzakelijk was om het te verhinderen. Inbrekers slaan of vasthouden terwijl je vriendje met de politie staat te telefoneren valt daar bijvoorbeeld onder. Iemand drie uur lang tegen de grond drukken en pijn doen valt daar bijvoorbeeld niet onder.
|
Verwijderd
|
Omdat ik niet verwacht dat inbrekers massaal worden afgeslacht door inwoners, zelfs als er uitdrukkelijk toestemming wordt gegeven door de politiek.
Ik zie eigenlijk niet zo goed een connectie met de doodstraf. Dat is heel wat anders dan de incidentele dode inbreker die in het verkeerde huis op de verkeerde plaats inbreekt. |
![]() |
|
Ik vind dat je mag slaan en als de inbreker sterft of zwaar verwond raakt terwijl jij je eigendom verdedigt, tough shit. Ik vind dat als de inbreker wegrent je niet achter de inbreker aan mag rennen en hem kapotslaan met een hockeystick. je mag hem natuurlijk wel proberen te stoppen, maar de hersens inslaan gaat iets te ver.
|
Ik toeter altijd als mensen door rood fietsen. Maar als Oom Agent me daar een keer op betrapt dan heb ik 350 euro aan mijn broek. Ik claxonneer sowieso best vaak. Ook als mensen onnodig links rijden enzo.
Ontopic: Mijn opa heeft in de 80er jaren een keer een inbreker de trap afgerost met een stalen buis. Dat vond de politie toen al een mooie actie.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom nogmaals: Waarom wordt de doodstraf erbij gehaald? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De zeer zeldzame keren dat er dan een dode valt is jammer (vooral voor de mensen die ongewenst moordenaar zijn geworden) maar helaas. In de praktijk zal dat, met oog op de bangheid van de gemiddelde Nederlander, toch nihil voorkomen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind dat een inbreker onder geen beding recht heeft op een schadevergoeding. Dus ja, ook niet wanneer de inbreker in een rolstoel wordt geslagen voor een rolletje dropjes. Een inwoner zou wel vervolgd moeten kunnen worden wanneer het geweld niet meer binnen proportie valt, dit met name omdat ik denk dat een vrijbrief voor geweld het aantal inbraken niet zal verminderen en enkel tot meer geweld zal leiden (ten nadele van de bewoner).
Proportioneel geweld...tja, het staat niet exact beschreven wat proportioneel is. Maar een inbreker moet wel worden uitgeschakeld, daarbij mogen van mij nog wel wat extra klappen worden uitgedeeld nadat de inbreker zich heeft overgegeven.
|
Maar stelen is toch 'het ongewenst in beslag nemen van andermans eigendommen' of zoiets?
Is het dan ook zo dat als iemand een pen van mij uit m'n etui pakt en mee naar huis neemt (en nooit meer terug geeft), dat ik em dan helemaal in elkaar mag rossen? Niet dat ik dat ga doen ofzo, maar zijn daar aparte regels voor? |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, proportionaliteit hangt direct samen met effectiviteit. Als geweld niet effectief is om een legitiem doel te bewerkstelligen, is het niet proportioneel.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat 2e is leuk, maar ook het begrip legitiem doel is niet geheel vast te stellen in een dergelijke situatie. Je kan beroep doen op noodweer en noodweerexces, maar dit zal per zaak bekeken moeten worden. Ik ben van mening dat het uitschakelen van de inbreker bijna altijd proportioneel is.
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-10-2012 om 09:23. Reden: tags gefixed |
![]() |
|
Ik vind het altijd grappig dat mensen denken dat als er midden in de nacht een professionele crimineel hun huis in komt en zij verbaasd hun bed uit springen, zíj gevaarlijk zijn voor de crimineel en niet andersom. Mocht ik een inbreker in mijn huis aantreffen, zal ik in eerste instantie proberen ongezien mijn huis te verlaten. Mocht hij mij zien, vertel ik hem waar alle dure spullen liggen en wat mijn pincode is.
||
Citaat:
|
![]() |
|
In Nederland mag je jezelf, anderen en ook je spullen verdedigen tegenover een inbreker. Dit wordt noodweer genoemd. Een burger die gebruik maakt van noodweer is niet strafbaar. Het is daarbij wel belangrijk dat er gepast geweld wordt gebruikt en dat het geweld nodig is. Als je een inbreker neerslaat die dreigend op je afrent met een mes in zijn hand dan is er sprake van gepast geweld. Een ongewapende inbreker met 15 messteken om het leven brengen is niet gepast. Ook moet de inbreker wel aanleiding geven om (gepast) geweld te gebruiken. Als de inbreker schrikt van je aanwezigheid en verstijft blijft staan, dan is er geen reden om hem neer te slaan. Als de inbreker met een mes in zijn hand naar je toe rent, dan weer wel.
Zelfs wanneer je een inbreker met 15 messteken om het leven brengt, dan is er nog een mogelijkheid dat je niet strafbaar bent. Je zult dan moeten bewijzen dat jou actie het gevolg is van bijvoorbeeld een extreme paniekaanval als gevolg van de acties van de inbreker (noodweerexces). In dat geval zal de rechter de burger vrijspreken. Als de burger bij zijn volle verstand op de inbreker insteekt, simpelweg omdat hij vindt dat de inbreker dat verdiend, dan is hij wel strafbaar. Je kunt je natuurlijk afvragen of het slim is om de confrontatie aan te gaan met de inbreker(s), aangezien deze gewapend kunnen zijn. Aan de andere kant kan ik die reactie ook wel begrijpen, omdat inbrekers een enorme inbreuk maken op het veiligheidsgevoel van de slachtoffers. Als je thuis al niet meer veilig bent, waar dan wel? Het voelt voor de slachtoffers ook vaak als een 'aanval' door de inbrekers, die zij soms met een tegenaanval zullen beantwoorden, Mijn mening is dat de gevolgen van noodweer of noodweerexces inderdaad 'risico van het vak' zijn voor de inbreker. Willens en wetens de inbreker doden of zwaar verwonden, terwijl deze feitelijk geen bedreiging (meer) vormt voor de slachtoffer(s) moet toch strafbaar blijven. Als dat niet meer zo zou zijn dan gaan we inbrekers vogelvrij verklaren. Stiekem vind ik het wel mooi als bewoners een inbreker een pak slaag geven, maar laten we eerlijk zijn, ernstig letsel toegebracht krijgen of de doodstraf voor een inbraak is een extreem zware straf. Toch geeft het me een enigszins onrechtvaardig gevoel, wanneer een slachtoffer van een inbraak veroordeeld wordt wegens gewelddadigheden die hij tegen de inbreker heeft gepleegd. Het is immers de inbreker die het gedrag van de bewoner oproept. Als de inbraak niet gepleegd was, dan had het slachtoffer ook nooit zo gewelddadig op de inbreker kunnen reageren. Maar de inbreker vogelvrij verklaren gaat gewoon te ver. |
![]() |
||
Citaat:
Een geval waar iemand zich door te hard rijden om een boom vouwt noem je toch ook geen doodstraf voor te hard rijden? |
![]() |
|||
[QUOTE=Joostje;32816657]
Citaat:
Citaat:
||
[QUOTE=Uitzicht;32817114]
Citaat:
|||
Citaat:
||
Verwijderd
|
[QUOTE=Joostje;32817446]
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tenzij natuurlijk vluchten voorkomt uit het idee dat geweldsdelicten zwaarder worden bestraft maar dat geloof ik niet. Een inbreker zal tegen die tijd voornamelijk vluchten uit reflex.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Een inbreker zal alleen confronteren als hij zeker is dat hij kan winnen en dat nuttig voor hem is. Of dat is omdat zijn mattie Sjaak Trekhaak bij de deur staat te wachten en hem te hulp kan schieten of omdat hij van plan is gewoon een mes/schroevendraaier in een problematisch persoon te drukken maakt niet uit. Beiden zijn relatief onrealistisch. Meestal zullen ze hem toch al smeren als ze je de trap af horen komen, en ik denk dat ze een stuk harder gaan dan de gemiddelde Nederlandse jongeman die slaapdronken in zijn boxer de trap af komt gestommeld.
en dit: Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Toch proces tegen Geert Wilders Verwijderd | 500 | 07-03-2009 15:13 | |