Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2012, 10:09
5deklasser
5deklasser is offline
Hallo,

ik heb sinds vandaag een account omdat ik een dringende vraag heb.

Ik heb al een tijdje last van snel moe zijn/uitgeput, het word helaas alleen maar erger en ik ben sinds een week thuis omdat ik te moe ben om veel te doen. Nu heb ik ook last van buikpijn, nou ja, het is niet echt pijn maar mijn buik is opgezet en ik heb een drukkend gevoel. Nu heb ik ook PDS (spastische darm) maar deze druk voelt toch anders. Met eten gaat het ook niet echt lekker, de ene keer heb ik ontzettend honger en de andere keer kan ik niet eens denken aan eten of ik word al misselijk, tussen deze stemming zit soms maar een minuut. Nu heb ik al op internet gekeken naar mogelijke dingen, maar daar word je ook niet vrolijk van..

Ik hoop dat iemand mij er mee kan helpen of advies kan geven.

groetjes!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 10:44
Pluis
Pluis is offline
Vermoeidheid is een lastig symptoom omdat het bij heel veel verschillende aandoeningen past. Dat heb je op google vast ook al gevonden. Het komt voor bij allerlei ziekten van griep tot kanker, en dat maakt het ook zo lastig.
De meest voorkomende oorzaak van vermoeidheid bij jongeren, zijn infecties (zoals bijvoorbeeld pfeiffer) en bij meiden die hevig menstrueren komt bloedarmoede regelmatig voor. Beide dingen zijn gemakkelijk op te sporen middels bloedonderzoek. Ook eventuele ernstige dingen kunnen er mee opgespoord worden, al denk ik dat dat heel onwaarschijnlijk is gezien je leeftijd. Tijd dus om even naar de dokter te gaan, zodat je in ieder geval weet wat er aan de hand is!

Wat betreft je PDS: ik leef met je mee, want ik heb het zelf ook. Het is een heel wisselende aandoening en kan allerlei gekke dingen met je doen, en het is vaak ook de ene periode wat heftiger dan de andere, en het kan variëren van een opgeblazen gevoel en verstopping tot diarree. Om je prikkelbare darm rustig te houden in heftigere periodes is het goed om koolzuurhoudende frisdranken te laten staan (al die gassen stimuleren de darmen) en ook niet te sterk gekruid te eten (dat geeft ook meer darmgas). Verder proberen zo een normale, gevarieerde gezonde voeding te eten. Als het even niet lukt met eten: geeft niks, je krijgt vast later op de dag wel weer trek en dan haal je het wel in. Hoe meer je je zorgen maakt over eten, hoe moeilijker het gaat, want stress speelt vaak ook een rol bij PDS.
Oud 15-10-2012, 15:49
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Ik heb ook heel lang last gehad van buikpijn en ernstige vermoeidheid (en daarnaast ook nog wel wat andere dingen als misselijkheid, veel afvallen, wisselende ontlasting en spierpijn). Volgens de huisarts PDS; uiteindelijk bleek ik echter een glutenintolerantie (ook wel coeliakie) te hebben. Natuurlijk is het niet gezegd dat jij dat ook hebt, want buikklachten en vermoeidheid kunnen bij heel veel dingen passen. Ik zou dus, voordat je je al te druk maakt over de nare dingen die op internet staan, gewoon een afspraak met je huisarts maken!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 16:52
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
PDS, heb ik ook !
vermoeidheid kan ook komen door de stress zelf, waardoor je ook weer problemen krijgt met je buik (of je PDS), dus staat het misschien allemaal in verbinding, is mogelijk...
Je kan ook een vitaminetekort hebben waardoor je vermoeider bent dan anders, ik heb het ook altijd rond deze periode (b11 , foliumzuur.. en als je daar een tekort aan hebt kun je echt vermoeid zijn) dus misschien gewoon eens naar de dokter even bloed gaan trekken, wie weet is het dus 'maar' een vitaminetekort!
en inderdaad, niets op het internet opzoeken zoals vlindertje07 zegt, m'n dokter zegt ook dat ik het opzoeken op internet moet afleren
dat ene moment zin hebben in het eten en het ander moment weer niet, heb ik als ik stress heb..
soms heb ik zelfs echt honger, maar tegelijkertijd kom ik misselijk bij het denken dat ik moet eten
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 18:06
Verwijderd
Als je je symptomen gaat opzoeken op internet zal je uiteindelijk altijd ontdekken dat je op de een of andere manier kanker hebt. Heel relevant is die informatie dus eigenlijk niet. Uiteindelijk doe je er het best aan om even een bezoekje te brengen aan de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 18:23
Sebastien
Sebastien is offline
je hebt hoogstwaarschijnlijk de ziekte van Pfeiffer. Niks aan te doen en gaat vanzelf weer over. duurt meestal wel minimaal 4 maanden..
Oud 16-10-2012, 20:56
5deklasser
5deklasser is offline
Iedereen bedankt voor de snelle reacties en goede adviezen!
Ik heb het advies opgevolgt en de dokter gebeld, kan er morgen al terecht
Jullie horen zeker nog van me!

Groetjes
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten