Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2013, 17:30
Floor1231998
Floor1231998 is offline
Hallo,

Ik wel na al die onvoldoendes van Engels toch echt is beter worden in Engels, daarom heb ik besloten om elke dag een half uur er iets aan te doen .
Ik ben nu bij grammatica passive voice, maar ik kom er maar niet uit.
In mijn boek staat dat het have+noun(zelfstandige naamwoord)+ werkwoord moet zijn, maar ik lees ook heel vaak op internet dat er vormen van BE worden gebruikt. Kan iemand mij zeggen wanneer je welke voor moet gebruiken?
(Erg spoedige haast zit er niet bij)Maar zou het toch wel willen weten.

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2013, 13:11
mathfreak
mathfreak is offline
Wanneer het onbelangrijk, onbekend of logisch is wie een bepaalde handeling uitvoert gebruik je in de passive voice een vorm van to be plus het voltooid deelwoord van het werkwoord in de bedrijvende vorm. Voorbeeld: I paint the wall wordt in de lijdende vorm The wall is painted (by me).
Wanneer er sprake is van een handeling die je door iemand anders laat uitvoeren gebruik je in de passive voice een vorm van to have plus het voltooid deelwoord van het werkwoord in de bedrijvende vorm. Voorbeeld: I have someone do the painting of the wall wordt in de lijdende vorm I have the painting of the wall done (by someone).

Laatst gewijzigd op 12-01-2013 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 15:47
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Voorbeeld: I have someone paint the wall wordt in de lijdende vorm I have the wall painted (by someone).
Dit is geen correct engels. Het zou dan moeten zijn 'I'm having someone paint the wall' of 'I'm having the wall painted by...'

Overigens kwam ik pas dit tegen:

Rebecca Johnson, a professor of culture and ethics at USMC, has the best advice ever. Still confused about what's the difference between passive and active voice? According to Professor Johnson, if you can add the phrase "by zombies" after the verb, your sentence has passive voice.

For example:

Passive Voice = She was chased [by zombies].

Active Voice = Zombies chased [by zombies] her.
Oud 12-01-2013, 15:53
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Overigens komt niet in alle passieve zinnen een vorm van 'have' voor, maar misschien dat de voorbeelden in je boek wel allemaal zo zijn?

Voorbeeldje:

Active: Zombies are chasing me.
Passive: I am being chased by zombies.

Dus jij doet niet iets, maar iets wordt met jou gedaan. Dat kan met allerlei werkwoordsvormen.
Oud 12-01-2013, 17:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dit is geen correct engels. Het zou dan moeten zijn 'I'm having someone paint the wall' of 'I'm having the wall painted by...'
Ik heb het inmiddels aangepast, maar niet met een continuous zoals jij gebruikte.
Oud 12-01-2013, 22:10
Huiswerktutor
Huiswerktutor is offline
Over het algemeen kun je de volgende regels gebruiken bij het vertalen van passieve zinnen naar het Engels:
- Gebruik je in het Nederlands het werkwoord 'worden', dan gebruik je in het Engels 'to be'
- Gebruik je in het Nederlands het werkwoord 'zijn', dan gebruik je in het Engels 'to have'

Voorbeeld:
De fiets wordt gestolen --> The bike is stolen
De fiets is gestolen --> The bike has been stolen

Over het omzetten van Engelse zinnen naar de passieve vorm, staat op deze link een uitgebreide uitleg.
Oud 13-01-2013, 11:44
DAH
DAH is offline
Citaat:

Voorbeeld:
De fiets wordt gestolen --> The bike is stolen
De fiets is gestolen --> The bike has been stolen
Volgens mij zijn de vertalingen hier incorrect.
De fiets wordt gestolen: the bike is being stolen.
De fiets is gestolen: the bike is stolen.
Je eerste vertaling impliceert dat de fiets al is gestolen, dat het proces van 'stelen' al,is geweest.
De tweede vertaling inpliceert, geloof ik, dat de fiets weer terug is, nadat die gestolen was.
Oud 15-01-2013, 23:47
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Volgens mij zijn de vertalingen hier incorrect.
De fiets wordt gestolen: the bike is being stolen.
De fiets is gestolen: the bike is stolen.
Je eerste vertaling impliceert dat de fiets al is gestolen, dat het proces van 'stelen' al,is geweest.
De tweede vertaling inpliceert, geloof ik, dat de fiets weer terug is, nadat die gestolen was.
'The bike is being stolen' impliceert dat de fiets op dat moment gestolen wordt.
'The bike is stolen' impliceert dat de handeling van het stelen al gebeurd is en dat de fiets dus gestolen is.
Geen idee hoe je erbij komt dat de fiets weer is teruggebracht.
Oud 16-01-2013, 16:36
DAH
DAH is offline
Oh, wacht, dan is het na
Reageren

Regels voor berichten