Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2013, 16:37
nielsbeks
nielsbeks is offline
Wat past het beste bij mij?

Ik zit met een dilemma, mijn profiel moet ik over drie weken maken en ik heb echt nog geen idee wat ik wil/moet gaan doen. Ik ben goed in geschiedenis, aardrijkskunde, gym, biologie, natuurkunde, scheikunde en dat is het wel. Dan zou een N-profiel voor de hand liggen maar persoonlijk denk ik dat ik daar helemaal niet tussen pas+ dat ik daar niks mee wil gaan doen.

Ik heb nog helemaal geen idee wat ik later wil gaan doen dus is een NT profiel met economie het handigst. Je kan alle kanten op en in al die vakken ben ik wel goed MAAR iedereen zegt ook over mij, jij gaat later daar helemaal niets mee doen...

Iemand ook maar enig idee wat ik moet kiezen of een suggestie heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2013, 19:47
faithfully
faithfully is offline
Hoe kan je nu al zeker weten dat je er niks mee gaat doen? Vorig jaar had ik een hekel aan de bètavakken, ondanks dat ik er goed in was. Uiteindelijk ben ik toch NT gaan doen en nu vind ik het ontzettend leuk. Ik wil ook iets in die richting studeren, terwijl ik vorig jaar zeker wist van niet. Bovendien zijn er momenteel ontzettend veel banen in de bètawereld. Ik zou NT kiezen plus een vak dat je leuk vindt, economie is niet nodig voor een economisch studie.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 22:29
Silvano08
Silvano08 is offline
Zoals je al aangeeft heeft NT + economie (+ evt. biologie) zeer veel mogelijkheden; je kunt praktisch elke studie doen (me uitzondering van studies waarvoor je een klassieke taal nodig hebt). Mij lijkt het 't beste om dan ook dit pakket te gaan doen, of zijn equivalent NG + economie + natuurkunde + wiskB. Met beide pakketten kun je bijna overal terecht en dus ideaal als je je nog breed wilt oriënteren op een vervolgstudie.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 22:54
Diamera
Diamera is offline
Wat je moet kiezen is iets waar je voldoende in geïnteresseerd bent om er de komende drie jaar mee bezig te zijn. Je geeft aan waar je goed in bent, wat zeker erg belangrijk is, maar je moet wat je leert daarnaast natuurlijk ook echt leuk vinden. Denk er anders eens over na welke vakken je het liefst meteen kwijt zou willen, en welke lessen je wel graag volgt; helemaal los van studie of beroep. En ga na waarmee ze bij die vakken in de bovenbouw zoal bezig zullen gaan, kun je mooi aan je leraar vragen.

En wie het ook zijn die je vertellen dat jij later sowieso niets met NT gaat doen - je kunt je afvragen hoeveel zo'n advies betekent als jij zelf nog niet eens weet wat je later wilt doen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 23:27
Em.
Em. is offline
Als je NT kiest voor de mogelijkheden, is economie erbij nemen niet boeiend. Dat vergroot je mogelijkheden niet. Biologie wél. Met NT + biologie kun je álle studies doen, ongeacht de richting. Met een M-profiel kun je bijvoorbeeld geen biologie meer doen, met een NT/NG-profiel, kun jij prima geschiedenis gaan studeren oid.
Oud 24-03-2013, 13:39
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Als je NT kiest voor de mogelijkheden, is economie erbij nemen niet boeiend. Dat vergroot je mogelijkheden niet. Biologie wél. Met NT + biologie kun je álle studies doen, ongeacht de richting. Met een M-profiel kun je bijvoorbeeld geen biologie meer doen, met een NT/NG-profiel, kun jij prima geschiedenis gaan studeren oid.
Wat is dan eigenlijk de meerwaarde van het vak economie op de middelbare school als je kijkt naar vervolgstudies? En waarop baseer je die aanname?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2013, 15:31
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Wat is dan eigenlijk de meerwaarde van het vak economie op de middelbare school als je kijkt naar vervolgstudies? En waarop baseer je die aanname?
Naast dat je een stevigere basis hebt dan iemand die er niets mee gedaan heeft, is het nut van het vak en alle overige ook dat je je interesse erin ontwikkelt. (Of juist helemaal niet, dan weet je ook meteen weer wat niet bij je past). Iemand die bijvoorbeeld N&T zonder geschiedenis heeft gekozen, zal na de eindexamens hoogstwaarschijnlijk niet plotseling op het idee komen om iets te studeren in de richting van geschiedenis, ook al is dat theoretisch wel mogelijk. Overigens is die aanname waarschijnlijk gebaseerd op het feit dat je voor een economische studie alleen het vak wiskunde A of B nodig hebt, economie is niet nodig, maar natuurlijk wel sterk aan te raden.

Vandaar dat je je vakkenpakket vooral moet kiezen op basis van je eigen interesses. In dit geval zie ik het probleem er niet zo erg van in, want deze vakken zijn ideaal te combineren in een N&T-profiel met geschiedenis en/of aardrijkskunde. Je weet nu toch niet wat je later gaat doen, dus aangezien je toekomstplannen nog te vaag zijn, lijkt het me handiger om te kijken naar wat je nu leuk vindt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten