Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2013, 09:35
suzyblue13
suzyblue13 is offline
Hey..

Zijn er mensen die Grieks of Latijns hebben laten vallen op gymnasium en waarom?
Zit nu in 4G, heb goede cijfers maar heb Grieks laten vallen.
Kwam namelijk om in het huiswerk en ik vind Latijn makkelijker, het is meer gestructureerd. Grieks heeft veel uitzonderingen en een lastig alfabet.
Door het werk van mijn vader heb ik veel in het buitenland gewoond waaronder enkele jeugdjaren in Mexico waardoor ik nog steeds goed overweg kan met Spaans en is Latijn voor mij meer herkenbaar, wij zijn nu klaar met alle grammatica dus nu zijn we alleen nog maar aan het vertalen dat is best leuk.

Net 17 geworden! dus eigenlijk Suzyblue17.......
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx gymnasium.docx (16.7 KB, 18x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2013, 11:24
Verwijderd
Wat moet ik met die bijlage?

Ik heb mijn gymnasiumdiplomaatje gehaald zonder eindexamen te doen in Grieks, in mijn tijd was het genoeg om tot en met 5 Gym Grieks te hebben om toch Gymnasiumdiploma te krijgen. Waarom ik het heb laten vallen, is simpelweg omdat ik keuzes moest maken. Ik had nog ouderwets een vakkenpakket, en had al meer vakken dat minimaal nodig. Ik mocht wel nog meer vakken nemen, maar dan zou men daar qua inroostering geen rekening mee kunnen houden en zou ik puur aan zelfstudie moeten gaan doen. Dat ging me te ver, dus heb ik onder andere Grieks laten vallen. Waarom Grieks en niet een ander vak? Ik heb vooral gekeken aan welke vakken ik dacht later misschien nog wel iets te hebben. Grieks viel daar niet onder.

Laatst gewijzigd op 28-03-2013 om 11:34.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 18:53
Silvano08
Silvano08 is offline
In onze klas zijn er heel wat mensen die Latijn hebben laten vallen. Als je de Latijnklas van de eerste vergelijkt met die van nu, zit je al gauw op een verschil van om en nabij 20 leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 21:57
Daantjerr
Daantjerr is offline
Wij hebben in de hele bovenbouw überhaupt maar vier mensen met beide (of überhaupt Grieks), van de veertig. Volgend jaar zijn dat er nog twee. Hoe het op categorale gymnasia is weet ik niet, maar op scholengemeenschappen is het dus meer regel dan uitzondering om één van de twee te hebben in de bovenbouw (naar mijn ervaring dan).
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 03:44
Verwijderd
Hmm, apart. Ik zit zelf op een categoriaal gymnasium en bij ons is het eigenlijk ook zo dat je eigenlijk één van de twee móet kiezen, en dus niet allebei per se hoeft te doen, tenzij je het leuk vindt.

Ik was van plan allebei te doen, gewoon omdat ik er vrij goed in ben en het ook wel leuk vind, maar heb toch voor Latijn gekozen omdat ik geen ruimte in mijn profiel meer had en Latijn toch ook iets leuker vind zelf, mede omdat je het idd herkent in bepaalde talen.

En op mijn school is het in de bovenbouw ook zo dat er echt vier Latijn-klassen zijn en maar één Grieks-klas, die de klassendeler van 28 leerlingen niet eens haalt..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 22:02
Pluis
Pluis is offline
Ik heb grieks laten vallen in de 4e omdat ik te veel vakken had en al genoeg moest leren voor latijn. En latijn leek me het meest nuttig voor mijn studie geneeskunde
Oud 05-04-2013, 11:40
Verwijderd
Vond je het achteraf gezien ook daadwerkelijk nuttig voor je studie? Volgens mij gebruikt geneeskunde grotendeels "potjeslatijn", niet oneerbiedig bedoeld, maar klassiek Latijn zoals de Romeinen het spraken en schreven was iets anders dan zoals het bij bijvoorbeeld geneeskunde allemaal gegroeid is in de eeuwen daarna.

Daarnaast kom je nou ook weer niet zo veel Latijn tegen in de geneeskundestudie, neem ik aan. Ja, de hele anatomie en zo zal wellicht in het Latijn zijn. Maar je gaat er geen zinnen in bouwen of moeten lezen. Toch?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 00:47
Verwijderd
Citaat:
Vond je het achteraf gezien ook daadwerkelijk nuttig voor je studie? Volgens mij gebruikt geneeskunde grotendeels "potjeslatijn", niet oneerbiedig bedoeld, maar klassiek Latijn zoals de Romeinen het spraken en schreven was iets anders dan zoals het bij bijvoorbeeld geneeskunde allemaal gegroeid is in de eeuwen daarna.

Daarnaast kom je nou ook weer niet zo veel Latijn tegen in de geneeskundestudie, neem ik aan. Ja, de hele anatomie en zo zal wellicht in het Latijn zijn. Maar je gaat er geen zinnen in bouwen of moeten lezen. Toch?
Je zal sowieso, op de studie klassieke talen na dan, later geen puur Latijn hoeven toe te passen. Ik denk wel dat het handig is voor geneeskunde, gezien je enkele termen sneller zal kunnen herkennen bij hun Latijnse naam, denk ik, al scheelt dat niet heel veel, maar als je een taal wilt studeren lijkt het me veel handiger vanwege het inzicht in grammatica, structuur en etymologie.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 10:39
Verwijderd
Ik kan me niet voorstellen dat het handig is voor geneeskunde. Tijdens je middelbare schoolcarrière Latijn krijg je maar een beperkt aantal woorden geleerd die betrekking hebben op het menselijk lichaam. Wat je met geneeskunde later allemaal aan Latijn moet gaan leren zijn losse woorden die je voor 99% toch niet op de middelbare school hebt gehad.

In vrijwel alle andere studies komen overigens ook wel eens Latijnse termen voor, maar die doen daar minder blasé over.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 16:16
Martiño
Martiño is offline
Ik heb geen gymnasium of geneeskunde gedaan, maar als paramedicus kan ik je wel zeggen dat het voordeel van Latijn je bij het leren van anatomie je geen enorm voordeel geeft. Je snapt de systematiek en verklaring achter de naamgeving waarschijnlijk wat sneller dan je medestudenten, maar die hebben dat na een paar weken ook wel door, zelfs de simpele HBO'ers zoals verpleegkundigen en laboranten.
Oud 08-04-2013, 20:48
Pluis
Pluis is offline
Citaat:

Ik vond het wel nuttig ja! Ik merk dat ik het veel makkelijker vind om onbekende medische termen te begrijpen omdat ik het woord linksom of rechtsom van een of andere taal al ken. Veel europese talen lijken op elkaar en latijn is toch een beetje een link ertussen. de meeste medische termen komen wel van één van die talen (zo niet van het latijn zelf) en dat maakt het wel wat makkelijker. En als ik het niet weet, dan komt ie vaak toch stiekem uit het grieks
Anatomie was wel makkelijker ook iig. Maar het is niet onmisbaar ofzo.
Reageren

Regels voor berichten