Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2013, 13:48
Pyron
Pyron is offline
Hoi!

Ik had even een vraagje aangezien ik in grote twijfel zit. Ook mijn collega's hebben twijfel. Ik werk in een restaurant al bijna 2,5 jaar. Sinds 4 maanden ongeveer hebben we een andere eigenaar. Vroeger kreeg ik altijd een loonspecificatie en werd het loon overgemaakt via de rekening van het werk. Sinds de nieuwe eigenaar er is, krijgen we geen loonspecificatie meer en wordt het loon via zijn rekening overgemaakt. Ik heb ook nooit een contract ondertekend, maar wel een loonheffinsformulier ingevuld. Ik vind het vreemd dat het via zijn rekening komt en er geen loonstrookje meer is! Elke keer als ik er naar vraag word er raar overgedaan of wordt er gezegd dat het nog wel komt. Werk ik nu zwart of nog gewoon wit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2013, 14:27
Martiño
Martiño is offline
Het is in ieder geval onduidelijk ja.

Het contract is waarschijnlijk gewoon overgenomen door de nieuwe eigenaar, zo lang jij daar geen formeel bericht over hebt ontvangen hoef je je daar denk ik niet druk over te maken. Als een contract is verlopen en je werkgever heeft je niet aan het einde van de contractduur medegedeeld dat hij het contract niet wilde verlengen, is het automatisch verlengd.

Wordt het loon overgemaakt van zijn persoonlijke rekening of een nieuwe (zakelijke) rekening? Dat laatste is nog niet zo heel erg vreemd. Het is wel vreemd dat je geen loonstrook meer krijgt. Een loonheffingsformulier zou impliceren dat je wit werkt, maar is denk ik geen zekerheid. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat je wel gewoon wit werkt, maar je nieuwe werkgever gewoon heel erg laks is met zijn administratie. Als je wil weten of je wit of zwart vraagt moet je hem dat gewoon ondubbelzinnig vragen. Je kunt ook de vermoorde onschuld spelen en je er niet druk over maken, maar indien je aan het einde van het jaar aangifte wil doen (bijv. voor je belastingteruggave) kan dat lastig worden omdat je dan geen jaaropgave hebt.
Oud 10-07-2013, 20:11
Ivo
Ivo is offline
Je werkgever MOET een loonspecificatie verstrekken voor elke keer dat er een wijziging is opgetreden in je loon of in de belastingen en andere afdrachten.

Voor iemand die elke maand het zelfde aantal uren werkt hoeft dus niet elke maand opnieuw een loonspecificatie te worden opgesteld.
Als je een normaal vast aantal uren werkt, moet er wel een specificatie worden verstrekt als je (onder andere) een keer overuren hebt gemaakt, er een belastingtarief is veranderd of als je een loonsverhoging hebt gehad.
Als je een wisselend aantal uren hebt, en daardoor ook maandelijks een wisselend salaris moet je elke maand een specificatie ontvangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten