Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2013, 10:18
Knaapman
Knaapman is offline
Beste leerlingen van het voortgezet onderijws.

Ik ben momenteel aan het studeren om een docent te worden op het VO.

Gisteren had ik in eens een ingeving voor een nieuwe les op het gebied van media.

Hier onder volgt het idee zoals ik het nu heb.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn en even je mening achter willen laten? Lijkt het jullie wat om zo'n les te krijgen op jullie school?

Alvast bedankt.

Voorwoord:
Ik heb dit lessenplan ontwikkeld door de ontwikkelingen in de media. Op veel scholen wordt een keuze vak gegeven in het kader van media. Persoonlijk ben ik van mening dat deze lessen veel leerzamer en interessanter gemaakt kunnen worden voor jongeren. Met de moderne social-media zoals youtube. Is het gemakkelijk om aan een media opdracht een uitdaging te verbinden.
Veel mensen beseffen niet dat youtube een voltijd baan kan zijn. Er zijn heel veel mensen die hun geld verdienen met het maken van youtube filmpjes. Voorbeelden hiervan zijn Pewdiepie, smosh, MisterEpicMan. Ook is het voor verschillende acteurs een opstap geweest om als acteur aan de slag te gaan. Daarnaast zijn er verschillende mensen geweest die via youtube ontdekt zijn als zanger/zangeres denk bijvoorbeeld aan Justin Bieber, Esmee Denters.

Het idee is als volgt:
De lessen zijn aardig vrij. De leerling mogen zelf bedenken wat ze willen maken. Het moet wel in de vorm van een film. Denk bijvoorbeeld aan een grappig filmpje, kleipoppetjes, stop motion, verborgen camera grap, enz. De leerlingen hebben dus erg veel keuze.
Doordat de leerlingen een eigen keuze kunnen maken en het naar hun eigen inzicht kunnen maken zal in de meeste gevallen de motivatie hoog zijn.
Je geeft de leerlingen een bepaalde tijd om hun film te filmen. Als dit gedaan is ga je ze een les geven over het gebruik van movie maker en hoe ze hun film kunnen bewerken.
Nadat de filmpjes gemaakt en bewerkt zijn kunnen we filmpjes worden geplaatst op youtube. Dan is het de bedoeling dat de leerlingen hun eigen filmpje gaan aanprijzen. Bijvoorbeeld via facebook, een shout-out naar een filmpje van een mede leerling, enz. Het is de bedoeling dat ze op deze manier zo veel mogelijk views en like’s gaan krijgen.
Je zou hier eventueel een competitie aan kunnen verbinden. Het filmpje met de meeste views en like’s heeft gewonnen. Als weging telt een view voor 1 punt en een like voor 2.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2013, 01:26
arPos
arPos is offline
Mijn mening; lessen en opleiding in het kader van media zijn een verspilling van tijd, talent en geld.
Oud 11-10-2013, 07:48
Knaapman
Knaapman is offline
Citaat:
Mijn mening; lessen en opleiding in het kader van media zijn een verspilling van tijd, talent en geld.
Het is jou mening dus daar is niks mis mee. Maar toch moet ik wel zeggen dat ik dit erg kort door de bocht vind. Dat jij geen plezier beleefd of hebt beleefd in Media hoeft niet te zeggen dat dit een verspilling is.

Kan ik uit jou antwoord ook concluderen dat je TV kijken niks aan vind? De mensen die jou programma's maken moeten ergens beginnen en lessen media is zo'n begin.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 16:18
arPos
arPos is offline
Wie zegt dat ik er geen plezier aan beleef, dat is juist kort door de bocht van jou aangezien ik dat nergens aangeef.

er zijn gewoon al veel te veel mensen opgeleid in media en entertainment richting en daar is dus helemaal geen werk voor.

Komt nog bij dat je ook niet specifiek in die richting opgeleid hoeft te zijn om succesvol een functie in medialand te bemachtigen en uit te voeren, daarom is het een verspilling van tijd en talent, juist omdat de mensen met een talent ervoor er toch mee aan de slag gaan school of geen school.

Ik volg een degelijk aantal fulltime you-tubers en geen van hen heeft een media-opleiding gevolgd.|
Ik heb in het verleden zelf succesvol een internet en fm radiostation gerund zonder media achtergrond.

Media maken en mensen aanspreken is een talent wat je bezit en zonder scholing kan ontplooien.

verder is het nogal misleidend om te wijzen op youtubers als succesverhaal, de meeste kunnen er namelijk niet van rondkomen en degene die wel er een fulltime baan van hebben moeten maken gebruiken doorgaans minecraft als platform (ja moeten want succesen zoals docm77, ethoslab e.d. hebben dus met de winstgevende kijkersaantallen simpelweg geen tijd voor een baan ernaast door de tijd die in editten gaat zitten, en dat eist de kijker), zoals gezegd de meeste zoals een fluxtrance die heeft na jaren en jaren zeer intensief bewerkte rollercoaster tycoon filmpjes een trouwe schare van enkele duizenden fans en doet het puur om zijn creatieve proces te tonen.

Het is een beetje alsof je tegen een hele school leerlingen politicologie zegt; ja hoor jullie kunnen allemaal minister worden.

Laatst gewijzigd op 11-10-2013 om 16:36.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 18:50
Verwijderd
Je beseft toch zeker wel dat om 'rond' te komen van youtube filmpjes je honderdduizenden tot miljoenen views moet krijgen voordat je überhaupt iets noemenswaardigs eraan verdient? Derhalve trek ik het algemeen nut van deze actie in twijfel. Als leerlingen een of ander gigantisch talent hebben is het, zeker voor die generatie, ook een koud kunstje om zelf via youtube wat te regelen.

Al met al lijkt het me verspilde tijd die beter aan iets relevants besteed kan worden.

Maargoed, ik ben geen docent-in-opleiding dus wat weet ik. Ik kan me alleen maar voorstellen wat ik zou doen als ik zo'n les kreeg en dat gaat toch wat meer de richting op van leuke meisjes uit de klas hosselen dan me bezig houden met youtube-ijdelheid.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2013, 09:27
Tink*
Tink* is offline
Ik vind het persoonlijk heel erg stom dat je überhaupt een mediavak is. Wellicht ook nog lekker makkelijk voor jongeren om te kiezen, omdat ze er toch al zoveel ervaring mee hebben en alles al weten. Ik vind je lesidee afgezaagd. Dit wordt zoveel gedaan en wat leer je er nou van? Wat zijn je doelen? Doelen zijn heel belangrijk. Ik vind het helemaal stom als je dan ook nog de meeste views/likes moet zien te krijgen, laten we allemaal even laten zien hoeveel vrienden we hebben... (of onze link op allerlei fora spammen, ook zo leuk ). Als je al zo'n vak moet geven, leer ze dan meer over internet en privacy. Ga wat dieper in op functies en valkuilen. Lijkt me nuttiger dan zo'n opdracht waar je amper iets van leert.
Reageren

Regels voor berichten