Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
@Prue Halliwell
Wat goed dat je jezelf toch dingen hebt kunnen leren met zo'n familie die je nooit steunde. Ik kan me voorstellen hoe rot je je gevoeld moet hebben vroeger. Gelukkig is dat voor jou voorbij en kun je er nu alleen maar sterk van worden. @Champs-Elysees Oke nouja dan sturen we de helft van de wereld maar het klooster in, kunnen ze daarna allemaal de perfecte rots voor een kerk van jezus gaan zoeken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik denk dat iedereen wel zo zijn gebied heeft waarop ie het goed wil doen. Wat ie belangrijk vindt. Dat is best normaal en kan variëren van huishouden tot cijfers tot noteerwijze tot uiterlijk. Het wordt pas een probleem wanneer je er zo ver in gaat dat je de rest van je leven beïnvloedt ermee. Geen mensen over de vloer willen uit smetvrees. Doorslaan in plastische chirurgie etc. Je sociaal leven ernstig beperken om te studeren, terwijl je op zich wel vrienden had willen hebben.
Gaat het zó ver? Je noemt namelijk geen gebied dat de grens overschrijdt. In veel gevallen is het goed te stoppen met denken 'is er iets mis met me?' En gewoon maar eens jezelf accepteren, al is dat met elk wcbezoek vijf minuten besteden aan je haar exact in model brengen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik denk dat je daar ontzettend gelijk in hebt, Lusi. Het probleem is dat men zichzelf niet accepteert. Toen ik dat eenmaal door had, viel er een last van me af.
Want het is best lastig leven als men een oordeel over je heeft en jij deelt dat oordeel. Je accepteert jezelf niet. Je probeert wanhopig iemand te zijn, die je niet bent. Zoals je ouders verwachten van je. Omdat ze een geboortehoroscoop hebben gemaakt en elke keer als je je ouderlijk huis bezoekt, ze (bij wijze van spreken) al in de gang staan met een keurslijf waar je je in moet persen, die nooit gaat passen en waar je alsnog commentaar op krijgt, als je de regels van het systeem volgt. De enige aan wie je verantwoording moet afleggen, moet jezelf zijn. Want jij moet verder met jezelf! En daarom moet je eerst van jezelf leren houden! Niet een ander, een ander moet jou accepteren zoals je bent. Als diegene dat niet doet, is het geen vriend van je. Zelfs als het familie is. Je bent je ouders niets verschuldigd omdat je hun kind bent. Je hebt ook geen schuld bij ze staan omdat zij je gemaakt/verwekt/whatever hebben. Zij wilden je graag. Zij hebben de verantwoordelijkheid gehad over jou tot je klaar was om het zelf te doen. Die moeten ze je ook gunnen op een zekere leeftijd. En als ze dat niet doen, is de consequentie dat je je ouders ontwijkt. Waarom zou je elke keer je kop tegen diezelfde muur van onbegrip willen stoten?
|
Verwijderd
|
Maar je hebt dus dat gebrek aan zelfacceptatie zich uit in perfectionisme (waar jij voornamelijk op lijkt te doelen), maar ook dat hier of daar een perfectionistische tic ook geen ramp is. Wat ik al zei, er valt best te leven met overal waar je komt het tafellaken even recht leggen. Zolang je niet ook nog alle meubels waterpas wil zetten is het onschuldig en leefbaar. Er zitten dus twee kanten aan, die natuurlijk wel invloed op elkaar hebben. Heb je eenmaal minder care en vind je tafellakens organiseren niet zo erg meer, dan is de drang ook kleiner. Als het 'mag' wordt het minder nodig.
Tl;dr tot op bepaalde hoogte hard werken voor je cijfers is normaal. Je gepieker erover zou meer kwaad dan goed kunnen doen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Opgezwollen tepels, lelijk? Katje92 | 9 | 04-05-2015 21:50 | |
Psychologie |
Liever een jongen zijn...? xRoxy | 40 | 09-04-2013 20:04 | |
Psychologie |
Perfectionisme Verwijderd | 27 | 29-04-2006 14:50 | |