Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2013, 16:38
e1705
Morgen heb ik een proefwerk economie met betrekking tot Nash-evenwichten en dominante strategieën.
Ik vraag me alleen één ding af: Is er een verschil tussen het Nash-evenwicht en het evenwicht van dominante strategieën van beide spelers? En als dat zo is, wat is het verschil dan?
Ik zit in 5 VWO.
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2013, 18:45
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
krijg je tegenwoordig al speltheorie op het vwo? Kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gehad

http://www.economielokaal.nl/index.p...29-speltheorie

staat daar wat mij betreft goed uitgelegd.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 03-12-2013, 18:52
e1705
Citaat:
krijg je tegenwoordig al speltheorie op het vwo? Kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gehad

http://www.economielokaal.nl/index.p...29-speltheorie

staat daar wat mij betreft goed uitgelegd.
Ja daar zijn we al mee begonnen in 3VWO, maar in ieder geval bedankt, ik begrijp het nu een stuk beter!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2013, 13:21
the economist
the economist is offline
Jazeker, een paar jaar terug is het nieuwe programma geïntroduceerd, al duurt het dan nog driue jaar voordat ook de eindexamenklassen daar aan toe zijn.

Om op je vraag terug te komen: van een dominante strategie is sprake als één speler altijd optie A kiest. Ongeacht wat de tweede speler doet. Als de tweede speler nu ok zijn keuze maakt, zit je in een situatie die je altijd aan zult houden. In ieder geval speler 1 zal hier immers nooit meer uit gaan. (eigenlijk ís er geen spel)

Een Nash-evenwicht kan ook in een andere situatie ontstaan, bijv toevallig, of omdat dit de uitgangssituatie was.
beide(of:alle) spelers blijven zitten, omdat eenzijdig de situatie veranderen (en de ander blijft zitten) nadelig is.

Beide spelers kunnen wél veranderen als er overleg zou zijn. Dit is bij het evenwicht van dominante strategien dus niet het geval
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.