Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2013, 18:02
BdeHaas
BdeHaas is offline
Ik ben een jongen, 16 jaar, 4 havo, E&M profiel. Heb 3 jaar op vwo gezeten en niks uitgespookt.

Wat zijn mijn kansen om later 'wat extra geld op zak' te hebben.
Mijn motivatie is gemiddeld. School interesseert mij niet zoveel maar als ik een doel voor ogen heb, iets wat ik wil, dan werk ik daarvoor. Ik weet dat maar een handje vol mensen het financieel 'goed' krijgen, maar ik wil dat ook (klinkt dom, ik weet het.)
Ik maak mij veel zorgen hierover. Je zit op school, kiest een vakkenpakket en door hard te werken 'kom je er wel'. Ik besef mij niet dat ik mijn toekomst nu aan het bouwen ben, waarom zou ik ook, het einde is nog lang niet in zicht.

Dus, wat zijn mijn kansen. Wat zijn jullie ervaringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2013, 19:32
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik denk dat je behoorlijk veel kansen hebt. Je woont tenslotte in Nederland en niet in een derdewereldland. Ik denk dat de middelbare school niet heel erg belangrijk is voor je toekomst. Maar dat wil niet zeggen dat je het nu compleet moet verprutsen. Ik heb uiteindelijk 8 jaar over mijn vwo gedaan omdat ik het geen f*ck aan vond. Ik vond het leuker om te spijbelen, jointjes te roken en veel uit te gaan. Totaal onnodig, want uiteindelijk heb ik langer over iets vervelends gedaan.

Maak snel die havo af en kies een studie die je interessant lijkt en uitdaagt.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2013, 12:42
Pluis
Pluis is offline
Lekker later het bedrijfsleven in, de enige plek waar je nog nag harken zonder dat de overheid zich ermee bemoeit.
Oud 23-12-2013, 20:18
SlinG
SlinG is offline
Als je de havo afmaakt en vervolgens een hbo studie gaat doen (geen ''pretstudie'' zoals communicatiewetenschappen, vrijetijdswetenschappen, journalistiek etc. want daar zal je waarschijnlijk geen baan mee vinden) en dan gaat werken (of een master op universiteitsniveau gaat doen door middel van een schakelprogramma, je kan trouwens ook eerder van het hbo naar het wo gaan door een jaar een hbo propedeuse te doen en vervolgens in het wo in te stromen. Je kan ook na de havo vwo gaan doen en dan een universitaire opleiding doen), zal je het zeker vrij ''breed'' hebben (weet niet precies wat je daar mee bedoelt, want die betekenis verschilt per persoon). Je hoort immers bij de top 40% van het land qua opleiding, want 60% doet vmbo (en 60% van het land kan niet nauwelijks rondkomen... - je zal dus in ieder geval niet van de honger omkomen).

Kortom: ik zou me zeker geen zorgen maken. Als je een hbo opleiding doet, zal je (waarschijnlijk) niet in een villawijk wonen, maar je zal wel meer dan genoeg geld verdienen om in een mooi huis te wonen en je vrouw en kinderen te onderhouden (je houdt natuurlijk meer geld over als je niet aan kinderen begint), elk jaar op reis te gaan en bijna alles te kopen wat je wilt.

Als je je nu iets meer gaat inspannen voor school en na de havo vwo gaat doen en dan een universitaire opleiding, komt de kans om in een villa te wonen iets dichterbij (nog steeds redelijk klein, want in Nederland is het niet zo dat 20% van de bevolking in gigantische huizen woont en 80% in sloppenwijken), je zal iets meer luxe hebben dan met een hbo opleiding, maar zoveel zal het niet verschillen.

Als je met ''financieel goed'' miljonair zijn bedoelt, dan gaat dat je waarschijnlijk niet lukken (tenzij je in de top van het bedrijfsleven eindigt, een succesvol bedrijf begint of als je in de financiële sector (investeringsbanken, aandelenmarkt etc.) gaat werken), maar je kan veel bereiken door hard te werken.

Laatst gewijzigd op 23-12-2013 om 20:23.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2013, 15:31
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik kan mezelf gedeeltelijk in jouzelf terugvinden, maar ik denk dat dit het grootste deel van de middelbare scholieren betreft. Dit, aangezien je daar zo volgepropt wordt met informatie die je totaal niet boeit en waarvan je de noodzaak om die te leren niet inzien. Pas je vervolgopleiding/vervolgstudie is iets waarvoor je echt het gevoel hebt van: dit is wat ik wil. Geen, in jouw ogen, onnodige nevenzaken die je moet aanleren (of in ieder geval in veel mindere mate dan op de middelbare school), en dan zullen die motivatie en discipline waarschijnlijk vanzelf komen. Dus het enige wat je kunt doen is nog even volhouden en je HAVO voldoende afronden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten