Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2016, 14:43
slechtestudent
slechtestudent is offline
Haai,

Ik ben op dit moment 14 en onlangs hebben we een beetje de conclusie getrokken dat ik NLD heb. Als je niet weet wat dat is, --> http://gedragsproblemenindeklas.nl/leerstoornissen/nld/, die site vond ik zelf heel handig.

We hebben geen tests gedaan tot nu toe, maar ik herken mezelf in alle punten. Daarom gaan we er gewoon een beetje vanuit dat ik NLD heb.

Nu zijn er een paar dingen:
  1. Motivatie = 0,0. Als ik zou moeten leren voor b.v. scheikunde (zoals nu), dan doe ik dat niet. Ik word afgeleid, heel makkelijk, en dan stel ik het uit tot de avond ervoor (of soms nog niet eens)
  2. Ik ben onhandig. Op mijn school tellen dingen zoals houtbewerking of smeden heel erg mee, net de dingen waar ik hard in faal...
  3. Vraag me iets simpels als een koprol te doen, het gaat niet lukken! Een paar maanden geleden moest ik een koprol doen bij gym en toen heb ik gewoon gespijbeld. Nu zit ik op een school waar echt 0% gepest word of dingen in die trant, maar, het is alsnog 'awkward'

Ik vind dit echt vervelend, omdat dit al 3 jaar lang op de middelbare school mij problemen geeft. Het ding wat mijn ouders heel raar vinden, is dat ik slecht ben in dingen overzien (ruimtelijk inzicht is ook 0,0) en daarom ben ik ook ontzettend slecht in vakken zoals wiskunde of rekenen. (We hebben rekenen, iedereen zit dan: "hey, dat delen met die en die methode is echt zóóóó makkelijk!" maar ik vind dat echt net zo moeilijk als misschien haakjes wegwerken bij wiskunde...) Maar, ik heb een bedrijf, wat o.a. systeembeheer en dat soort dingen omvat. Ook daar zou ik denken: daar heb je echt een goed ruimtelijk inzicht voor nodig! En ook al heb ik die niet, ik ben er wel ontzettend goed in. (Geen ego .)

Ik zit nu in de 2e (ik ben in de 1e blijven zitten). Ik wil niet switchen van school, omdat ik bang ben dat ik problemen krijg met andere kinderen. Ik ben sociaal ook echt slecht gewoon (een van de eigenschappen van NLD), ik denk dat ik maar 1 goede vriend heb en de rest ken ik *allemaal* van internet.

Als iemand mij bijvoorbeeld iets laat zien van een andere hoek dan waar ik sta, en ik moet het anders nadoen, dan gaat dat nooit goed. En daar baal ik van, omdat ik gewoon ontzettend intelligent ben (nog steeds geen ego , en intelligent != slim).
Ook ben ik traag van begrip, en omdat altijd alles op moet schieten, worden veel mensen hier gefrustreerd van. Bijvoorbeeld: een week is geen week zonder een dikke ruzie met mijn ouders omdat ik weer niet geleerd heb. En dan weet ik dat ze wel gelijk hebben, maar ik kan het gewoon niet... Ik wil echt ontzettend graag leren, maar ik kijk nu bijvoorbeeld naar mijn scheikundeproefwerkaantekeningen, en het komt er gewoon niet bij, waar ik zelf ook redelijk gefrustreerd van wordt...

Positieve dingen, want daar is het denk ik wel tijd voor, zijn bijvoorbeeld dat ik exceptioneel goed ben in vakken zoals Nederlands en Engels (gemiddelde van beide een 10), maar vakken zoals wiskunde of rekenen daar sta ik dan wel gelijk een 3 voor (wiskunde op dit moment een 2, 3 toetsen achter elkaar waar ik een 2 voor haalde).

Voor degenen hier met NLD wil ik vragen: hoe gaan jullie hiermee om in jullie dagelijkse leven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2016, 17:39
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb je topic even verplaatst naar algemene schoolzaken, daar past het beter.

Verder kan ik geen antwoord geven op je vraag.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 05-01-2016, 00:01
Kiritsugu
Kiritsugu is offline
Hallo,

Ik lijd niet aan NLD (Non-verbaal Learning Disorder) of andere eventuele levenstoornissen, maar ik heb wel tips die jou eventueel op weg kunnen helpen.

Tip 1: Bijles. Je kan er baat aan hebben als de stof herhaald wordt voor de vakken waar jij moeilijkheden in bevindt (rekenen en wiskunde).

Tip 2: Remedial teaching. Dit is een methode voor complexere problemen. Als er in jouw toestand officieel NLD (Non-verbaal Learning Disorder) geconstateerd wordt, dan kan je eventueel hiervoor in aanmerking komen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2016, 18:00
josephus
Avatar van josephus
josephus is offline
Ik heb tevens geen NLD (althans ben ik me er niet bewust van), maar wel veel moeite gehad met het komen tot daadwerkelijk leren van de stof. Weet echter dat er talloze manieren zijn om droge tekst in je hoofd te krijgen. Veel zijn interessanter en ook effectiever dan het ouderwetse 'boek open, stampen'. Op jouw school is er vast wel ergens een gedreven docent 'van de nieuwe orde' die je hierin kan ondersteunen.
Daarbij, je hoeft niet overal goed in te zijn, maar onthoud dat je genoeg aandacht moet geven aan je 'mindere' vakken om in je 'betere' vakken te kunnen blijven uitblinken.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2016, 13:30
emiley12
emiley12 is offline
Ik heb NLD!

Daardoor kan ik nu erg goed engels spreken, (omdat ik alles wat ik hoor goed oplsa)

Het heeft echt ook zijn voordelen!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2016, 13:37
emiley12
emiley12 is offline
Verder ben je erdoor heel creatief, je denkt meestal "anders" probeer dit niet te onderdrukken! Dit is gewoon heel goed, en ja dat ik sommige dingen niet kan dat hoort er mij, maar ik ben blij dat ik het heb!
Als ik me niet kan concentreren ga ik, ergens anders zitten en mezelf dwingen om dingen te doen, ik kan niet leren in mijn kamer (te veel troep en dingen die me afleiden) dus ga ik naar mijn ouders kantoortje om daar dingen te doen.
Ook kan ik veel stressen, meditatie apps helpen mij heel erg, verder kan ik mezelf uitlaten in sporten en het aller belangrijkste: Toneel en larp (college of wizardy).

Van het sociale aspect heb ik geen last.

Ik hoop dat het helpt, alas je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic - 172
Verwijderd
500 14-08-2015 09:41
Psychologie Angstaanval?
Music-lover
13 14-09-2013 16:23
Lichaam & Gezondheid Nld
Verwijderd
48 16-05-2011 21:03
Lichaam & Gezondheid Vertel over jouw handicap!
koelieboelie
113 30-03-2009 09:43
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #64
moon
494 21-07-2006 23:04
Levensbeschouwing & Filosofie >>>Islam:Roken<<<
S.I.V.A.S
103 15-01-2004 23:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.