Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ga in principe voor Nederlands, betere mogelijkheden nuances uit te drukken. Engels kan soms ook, als ik een bepaalde zinsnede in gedachte heb. Frans is heel mooi, maar ik kan het amper lezen, laat staan in dichten. Duits is een rauwe taal voor mijn gevoel, ben ik ook niet heel goed in als ik eerlijk ben.
|
Verwijderd
|
Ik ga zelf ook voor Nederlands, misschien ook een beetje uit puristische motieven: ik bedoel je bent toch nederlander! (ik weet het, heir maakt iedereen me op af zometeen) maar ik beheers de nuances van de taal beter en ik kan er toch wel beter mee overweg eigenlijk. Ik kan me er beter in uitdrukken en ik lees ook liever nederlands in gedichten, gewoon omdat dat toch vaker mooi te begrijpen is.
bij talen als frans, duits, of spaana (!!) vind ik vaak wel dat de taal een heel eigen klank meegeeft aan het gedicht, dat vind ik ook wel bij engelstalige gedichten van engelsen, die zijn vaak mooier dan die van nederlanders (no offence) |
![]() |
|
Verwijderd
|
sjjjjjjjjjjt, niet te hard zeggen...
het gaat mij er ook meer om dat ik met Nederlands (met hoofdletter, jaja) meer de nuances van gevoelens uit kan drukken, dan dat ik het met eNGELS, fRANS, dUITS of wat voor andere taal dan ook kan, gewoon omdat ik met die taal ben opgegroeid en ja dan kan ik er ook wonderschone typfouten in maken en de meest scheve grammatica-, taal- en spellingsfouten maken. en even voor de duidelijkheid, de definitie van purisme uit de van dale: pu·´ris·me (het ~) 1 taalzuivering 2 [mv. purismen] vertaald vreemd woord 3 [bk.] uit het kubisme voortgekomen richting die streeft naar een uiterste zuivering van de vorm 4 streven naar het volstrekte purisme is dus NIET: het niet maken van spellings- of grammaticafouten tijdens het typen en voor zover ik weet is het woord 'Nederlander' een redelijk Nederlands woord. Hollander ben ik immers niet (verkeerde provincie) en klompenboerin met tulpen ook niet, dus ja... danku voor uw aandacht en graag tot ziens. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn meeste gedichten zijn in het Nederlands. Simpelweg omdat mijn Engels werkelijk vreselijk is. Ik maak wel eens Engelstalige gedichtjes. Dit dan meer omdat ik een aantal regels in het Engels in mijn hoofd heb zitten. Deze gedichtjes hebben dan altijd een "simpel" niveau vol met spelfouten.. Ik kan dan ook niet echt met taal 'spelen' omdat ik gewoon te weinig Engels kan..
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Het Grote Hosting & Domeinnaam Topic! SuperSanne | 55 | 03-01-2004 15:23 |