Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2002, 15:28
Verwijderd
of frans of duits of...

waarom schrijf je je gedichten in een bepaalde talen (jaja ik weet het, het lijkt een inkoppertje, maar misschien kan iemand toch nog wat zinnigs zeggen?!)

vind je bijvoorbeeld een bepaalde taal een bepaalde klank aan je gedicht meegeven? kun je je in die taal beter verwoorden? past het in het algemeen beter bij je? staat het stoerder?

en in wat voor taal vind je het prettig om gedichten te lezen?

*nieuwsgierug*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2002, 15:30
dreamer
dreamer is offline
Engels voor mij sowieso. Jullie kennen hier nix van mij, maar dat maakt niet uit he. In het Engels kan ik me beter uitdrukken en ik vind het mooier klinken. Ook vind ik het beter lezen, behalve als het echt te moeilijk is Maar altijd Engels, soms Nederlands, maar al helemaal nooit Frans of Duits.
Oud 22-03-2002, 15:32
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
dreamer schreef:
Engels voor mij sowieso. In het Engels kan ik me beter uitdrukken en ik vind het mooier klinken. Ook vind ik het beter lezen, behalve als het echt te moeilijk is Maar altijd Engels, soms Nederlands, maar al helemaal nooit Frans of Duits.
Oud 22-03-2002, 15:47
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ga in principe voor Nederlands, betere mogelijkheden nuances uit te drukken. Engels kan soms ook, als ik een bepaalde zinsnede in gedachte heb. Frans is heel mooi, maar ik kan het amper lezen, laat staan in dichten. Duits is een rauwe taal voor mijn gevoel, ben ik ook niet heel goed in als ik eerlijk ben.
Oud 22-03-2002, 16:21
Verwijderd
Ik ga zelf ook voor Nederlands, misschien ook een beetje uit puristische motieven: ik bedoel je bent toch nederlander! (ik weet het, heir maakt iedereen me op af zometeen) maar ik beheers de nuances van de taal beter en ik kan er toch wel beter mee overweg eigenlijk. Ik kan me er beter in uitdrukken en ik lees ook liever nederlands in gedichten, gewoon omdat dat toch vaker mooi te begrijpen is.

bij talen als frans, duits, of spaana (!!) vind ik vaak wel dat de taal een heel eigen klank meegeeft aan het gedicht, dat vind ik ook wel bij engelstalige gedichten van engelsen, die zijn vaak mooier dan die van nederlanders (no offence)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 16:29
tacidvs
tacidvs is offline
Lekkere purist die 'nederlander' schrijft...

[edit] e [/edit]

[Dit bericht is aangepast door tacidvs (22-03-2002).]
Oud 23-03-2002, 14:52
Verwijderd
sjjjjjjjjjjt, niet te hard zeggen...

het gaat mij er ook meer om dat ik met Nederlands (met hoofdletter, jaja) meer de nuances van gevoelens uit kan drukken, dan dat ik het met eNGELS, fRANS, dUITS of wat voor andere taal dan ook kan, gewoon omdat ik met die taal ben opgegroeid

en ja dan kan ik er ook wonderschone typfouten in maken en de meest scheve grammatica-, taal- en spellingsfouten maken.

en even voor de duidelijkheid, de definitie van purisme uit de van dale:
pu·´ris·me (het ~)

1 taalzuivering
2 [mv. purismen] vertaald vreemd woord
3 [bk.] uit het kubisme voortgekomen richting die streeft naar een uiterste zuivering van de vorm
4 streven naar het volstrekte

purisme is dus NIET: het niet maken van spellings- of grammaticafouten tijdens het typen en voor zover ik weet is het woord 'Nederlander' een redelijk Nederlands woord. Hollander ben ik immers niet (verkeerde provincie) en klompenboerin met tulpen ook niet, dus ja...

danku voor uw aandacht en graag tot ziens.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 15:01
Verwijderd
Mijn meeste gedichten zijn in het Nederlands. Simpelweg omdat mijn Engels werkelijk vreselijk is. Ik maak wel eens Engelstalige gedichtjes. Dit dan meer omdat ik een aantal regels in het Engels in mijn hoofd heb zitten. Deze gedichtjes hebben dan altijd een "simpel" niveau vol met spelfouten.. Ik kan dan ook niet echt met taal 'spelen' omdat ik gewoon te weinig Engels kan..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 18:54
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Het voelt alsof ik me bter kan verwoorden in het engels..
Ik heb ooit eens een gedicht in het Nedrelands geschreven.
Die ging wel, maar als ik inspiratie krijg is het meestal Engels.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten