Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2002, 21:01
Vejito
Vejito is offline
De Enschedese uitzendkracht J. Elzenga kon vorig week op staande voet vertrekken bij het Enschedese Steeg Packaging, omdat hij toen hij tijdens de 'rokerspauze' naar buiten stapte weigerde een sigaret op te steken.

Sinds ongeveer anderhalf jaar kent het bedrijf rookpauzes. 's Ochtends en 's middags kan iedereen die dat wil, vijf minuutjes naar buiten om een sigaret te roken. De niet-rokers kunnen een kopje koffie drinken, maar moet binnen blijven. Elzinga wilde ook naar buiten om even een frisse neus te halen.

Collega's waarschuwden hem nog dat hij een sigaret moest opsteken omdat hij anders niet naar buiten mocht, maar hij vond dat flauwekul. Vervolgens werd hij op staande voet ontslagen.

Technisch directeur Harbers van het bedrijf: 'Het is inderdaad zo dat alleen rokers naar buiten mogen, anders wordt het onoverzichtelijk. Deze meneer had al een waarschuwing gekregen omdat hij wel naar buiten ging maar niet rookte, dus hij wist ervan'. Harbers is het er wel mee eens dat het voorval wat eigenaardig overkomt. 'Wij hebben een goed anti-rookbeleid, maar dit zou wel eens kunnen overkomen als een rookbeleid.'

De uitzendkracht zelf kan er achteraf hartelijk om lachen. 'Ik ben ontslagen wegens niet roken! Dat geloof je toch niet?'

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2002, 21:04
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline

is dat legaal te verdedigen dan?
Oud 08-10-2002, 21:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Absoluut onzin van dat bedrijf!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 21:37
Vice
Vice is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:

is dat legaal te verdedigen dan?
vast wel, al zou ik niet graag bij zo'n bedrijf werken
Oud 08-10-2002, 21:37
Verwijderd
slaat werkelijk nergens op dit
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 22:06
twiety
twiety is offline
Onzin, die regels. Maar regels zijn regels, hij wist het van tevoren en had al een waarschuwing gehad. Ik zou sowieso niet bij een bedrijf gaan werken waar ik buiten zou moeten roken en al helemaal niet als je maar 5 minuten hebt om je sigaret op te roken.
Oud 09-10-2002, 07:16
Verwijderd
De wereld is gek.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 08:46
BARON
BARON is offline
Dit is wat je krijgt door al die anti-rokers campagnes. Straks krijgt zo'n man longkanker en klaagt ie dat bedrijf aan, wegens blootstelling aan sigarettenrook en eist een megaclaim. Zo'n bedrijf wil gewoon geen risico meer nemen en eist dus dat rokers en niet-rokers strikt gescheiden moeten blijven van elkaar.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 08:57
Riquelme
Riquelme is offline
en terecht, lékker voor hem!!!!!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 09:29
Boogie
Boogie is offline
Dat mag helaas niet volgens de wet...
Oud 09-10-2002, 09:37
Verwijderd
Laat die rokers dan binnen in een hokje zitten en de niet-rokers buiten. Waarom zou iemand niet van de buitenlucht mogen genieten omdat anderen hun gezondheid wensen te verslechteren?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 09:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
Dit is wat je krijgt door al die anti-rokers campagnes. Straks krijgt zo'n man longkanker en klaagt ie dat bedrijf aan, wegens blootstelling aan sigarettenrook en eist een megaclaim. Zo'n bedrijf wil gewoon geen risico meer nemen en eist dus dat rokers en niet-rokers strikt gescheiden moeten blijven van elkaar.
tuurlijk niet, die kerel kiest er zelf voor om naar buiten te gaan en in de rook te zitten. vrije keuze.
Oud 09-10-2002, 09:47
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Joostje schreef:
tuurlijk niet, die kerel kiest er zelf voor om naar buiten te gaan en in de rook te zitten. vrije keuze.
Ja die vrouw van 28 miljard koos er ook zelf voor om te roken.

Vind het een beetje raar want buiten adem je nou niet bepaald snel de rook in.
Oud 09-10-2002, 10:05
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tenzij de man nog in proeftijd oid was, kan dat bedrijf zijn ontslag volgens mij niet juridisch verdedigen...een rechter met een beetje gezond verstand zou de man toch wel gelijk geven denk ik, dit is echt te gek voor woorden. Regels zijn regels, maar deze regel is belachelijk.
Oud 09-10-2002, 10:13
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ja die vrouw van 28 miljard koos er ook zelf voor om te roken.

Vind het een beetje raar want buiten adem je nou niet bepaald snel de rook in.
naja, er zijn wel degelijk verschillen te vinden: Nederland heeft niet een dergelijke claim cultuur noch rechtsspraak. man ademt idd auwelijks rook in. man weet waarschijnlijk mee rvan gevaren van roken dan vrouw in jaren 50.
Oud 09-10-2002, 10:15
BARON
BARON is offline
Citaat:
Joostje schreef:
als de door en door verrotte rechterlijke macht daar nou ook eens zo over dacht....
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 10:19
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
BARON schreef:
als de door en door verrotte rechterlijke macht daar nou ook eens zo over dacht....
Ach, amerikanen he?

Verder zou ik ook niet weten op welke grond ze hem willen ontslaan, ken de regeling met betrekking tot uitzendkrachten niet...
Oud 09-10-2002, 10:21
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
en dat doet de rechterlijke macht niet?
Oud 09-10-2002, 10:27
Joël
Joël is offline
Citaat:
BARON schreef:
De vraag is: Is de rechterlijke macht verrot, of moeten we de schuld eerder aan de wetgevende macht geven? De rechterlijke macht past toch in principe alleen de wet toe. Daarbij moet hij, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, zichzelf zoveel mogelijk wegcijferen. Als er dan "wettelijk onrecht" geschied, moeten we dan niet de wetgevende macht de schuld geven?

Laatst gewijzigd op 09-10-2002 om 10:31.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 10:31
BARON
BARON is offline
Citaat:
Joël schreef:
De vraag is: Is de rechterlijke macht verrot, of moeten we de schuld eerder aan de wetgevende macht geven. De rechterlijke macht past toch in principe alleen de wet toe. Daarbij moet hij, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, zichzelf zoveel mogelijk wegcijferen. Als er dan "wettelijk onrecht" geschied, moeten we dan niet de wetgevende macht de schuld geven?
je zal wel gelijk hebben
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 12:50
Razzle
Razzle is offline
Gek land leven we toch in
Oud 09-10-2002, 13:25
Manus J. van Alles
Citaat:
Joël schreef:
De vraag is: Is de rechterlijke macht verrot, of moeten we de schuld eerder aan de wetgevende macht geven? De rechterlijke macht past toch in principe alleen de wet toe. Daarbij moet hij, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, zichzelf zoveel mogelijk wegcijferen. Als er dan "wettelijk onrecht" geschied, moeten we dan niet de wetgevende macht de schuld geven?
De rechterlijke macht zou in zo'n geval aan de bel moeten trekken en de wetgevende macht laten weten dat die wet niet deugt, zodat ze die aanpassen. Toch?
Oud 09-10-2002, 13:40
C5C5C
C5C5C is offline
dat is echt absurt
Oud 09-10-2002, 13:55
Verwijderd
Volgens mij is dit een gevolg van de ARBO. Hij mag zich als niet-roker niet tussen de rokers bevinden, omdat hij anders voor een hoop problemen zou kunnen zorgen door te klagen over meeroken. Als een bedrijf niet aan de ARBO voldoet, kan dit het recht in Nederland te opereren ontnomen worden.

Hieruit volgt dat wanneer er een speciale rokerspauze voor rokers is, dat niet-rokers zich in een andere ruimte moeten bevinden, in dit geval binnen, waar niet gerookt wordt en aan alle ARBO-wetten wordt voldaan.

Het buitenterrein zal waarschijnlijk ook tot het bedrijf behoren en daarmee is dit zelfs wettelijk te onderbouwen.

En ja, veel gekker kan het niet worden lalalala
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 14:00
TECHNique
TECHNique is offline
Oud 09-10-2002, 14:09
Joostje
Joostje is offline
moieten niet rokers zich ergens anders begeven of moeten ze de mogelijkheid hebben zich ergens anders te begeven?
Oud 09-10-2002, 14:24
Balance
Balance is offline
desnoods hadden ze toch ook kunnen zeggen dat hij wel naar buiten mocht, maar wel dan ergens anders als tussen de rokers?

maar goed, zelfs dat vind ik nog vrij achterlijk:
- hij kiest ervoor dat ie tussen de rokers in wilt staan (ondanks een waarschuwing)
- hij kent de gevaren van rook (neem ik aan?)

dan zou er toch ook geen claim of wat dan ook kunnen komen ooit?
Oud 09-10-2002, 15:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Joël en BARON : een andere optie is dat degenen die 'gebruikmaken' van de wetten verrot zijn .

En Manus J. van Alles hij was niet in proeftijd, maar hij was een uitzendkracht. (Staat in artikel)
Oud 09-10-2002, 16:40
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
En Manus J. van Alles hij was niet in proeftijd, maar hij was een uitzendkracht. (Staat in artikel)
Dat sluit elkaar niet uit...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 17:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Dat sluit elkaar niet uit...
bij mijn weten hoort proeftijd bij een vast contract?
Oud 10-10-2002, 18:14
Manus J. van Alles
Citaat:
Coolkast schreef:
Joël en BARON : een andere optie is dat degenen die 'gebruikmaken' van de wetten verrot zijn .

Ik ben altijd veel te lui om die hele artikelen te lezen
Oud 10-10-2002, 21:56
Joël
Joël is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
De rechterlijke macht zou in zo'n geval aan de bel moeten trekken en de wetgevende macht laten weten dat die wet niet deugt, zodat ze die aanpassen. Toch?
Daar heb je gelijk in, maar de eindverantwoordelijkheid over de wetten ligt uiteraard bij de wetgever.
Oud 11-10-2002, 16:46
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
aangezien een uitzendkracht weinig tot geen rechten (en plichten) heeft kunnen ze hem zelfs zonder reden ontslaan!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 17:28
musc
musc is offline
onzin eigelijk
wie maakr er nu van die regels alleen zotte mensen nie?
Oud 12-10-2002, 11:16
Verwijderd
Ik begrijp er niets van.....een rookpauze van 5 min.??? een sigaret roken duurt 7 min.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 12:22
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
De reden die hier bovenstaat om iemand op staande voet te ontslaan is absoluut niet rechtsgeldig...Geen enkele wijze heeft het bedrijf recht om iemand die vrijheid te ontnemen die anderen wel gegeven wordt. Een vorm van discriminatie volgens mij....

Echter... er staat dat de persoon een uitzendkracht is. En naar mijn weten kan een dienstverband met een uitzendkracht altijd opzegd worden door beide partijen.
Oud 12-10-2002, 22:42
henrie
henrie is offline
Ookal heeft zon vent weinig rechten als uitzendkracht, als k in duh pauze ff naar buiten wil mut dat moge vin ik.
Reageren

Regels voor berichten