Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 10:21
metalgurlie
metalgurlie is offline
Hallo allemaal.
Voor school moeten wij een debat houden. Onze stelling luidt als volgt:
Leerlingen die het montessorionderwijs willen volgen, moeten geselecteerd worden op hun geschiktheid voor het montessorionderwijs.

Graag willen wij hier jullie mening over, en waarom jullie dit vinden. Alvast hartstikke bedankt!!!!

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 10:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2002, 15:24
miro
miro is offline
Ik heb zelf op een montessorischool gezeten (basisschool). Ik vind van niet. Het montessori onderwijs is juist extra geschikt voor mensen met problemen, er wordt veel aandacht op hoogebegaafde kinderen en kinder met (school)problemen gericht. Waarom zouden ze dan gaan selecteren op geschiktheid? Kinderen met reken/taal problemen kíezen juist voor deze school omdat het vaak zo is dat ze juist op de montessorischool vooruitgang boeken. Ik heb t trouwens wel over kinderen met reken/taal problemen. Maar waar baseer je eigenlijk geschiktheid op?

Over de middelbare montessori school weet ik niet zoveel. Over de basisschool omdat ik dr zelf op gezeten heb en mn moeder werkt er. (als remedial teacher)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:33
Verwijderd
Citaat:
metalgurlie schreef:
Leerlingen die het montessorionderwijs willen volgen, moeten geselecteerd worden op hun geschiktheid voor het montessorionderwijs.
Ik doe Montessori-PABO en ik vind het lekker onzin.

Waarom? Omdat ik vind dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn, zeker het montessori onderwijs. Ik vind de manier waarop binnen het montessori onderwijs les wordt gegeven erg goed. Kinderen leren zelfstandig werken, dingen te plannen enz. Dit is voor alle kinderen belangrijk, maar juist voor kinderen die dat (nog) niet kunnen. Het zijn dingen waar je later wat aan hebt, en juist die kinderen moeten dat leren. En wat miro zegt, het is juist geschikt voor kinderen met (bepaalde) problemen. Doordat er individueel gewerkt wordt kan het onderwijs beter worden afgestemt op het kind.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:41
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
miro schreef:
Verhaaltjuh!!
Wat betreft basisonderwijs heb je gelijk, daarbij maakt het niet uit wat voor kinderen je hebt. maar op de middelbare scholen maakt het wel uit. Daarbij krijg je veel meer zelfstandigheid, en sommigen kunnen daar gewoon niet meeomgaan. maar wat betreft de selectie: ik denk dat dat niet nodig is, vaak wijst zich vanzelf wel of een leerling het aankan of niet. dat kun je naar mijn mening niet van te voren zeggen. Maar als ik nu vergelijk: ik heb in de 1e, 2e en 3e klas van middelbare school op montessori gezeten, en in groep 1 t/m 8 heb ik ook om montessori scholen gezeten, maar nu zit ik in de tweede fase en ik moet zeggen dat het nog niet eens zoveel veschilt. Toen ik in groep 7 zat werd ik zelfs nog ondervraagt over zelfstandig werken voor in de tweede fase Op de school waar ik nu zit wordt wel meer klasikaal uitgelegd, maar het verschil valt mee heel erg mee. Ze gaan toch ook niet leerlingen voor de tweede fase selecteren Dit is misschien een beetje te grofe voorbeeld, maar dat is dus mijn mening

sorry voor onduidelijkheid, ben beetje moe
Oud 05-11-2002, 15:55
miro
miro is offline
Citaat:
dreen schreef:
Wat betreft basisonderwijs heb je gelijk, daarbij maakt het niet uit wat voor kinderen je hebt. maar op de middelbare scholen maakt het wel uit.
sorry voor onduidelijkheid, ben beetje moe
Ik denk dat als je ook montessori basis onderwijs hebt gehad, dat dat t wel een stuk makkelijker maakt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:09
tacidvs
tacidvs is offline
Mmm, voortgezet onderwijs is toch redelijk anders dan basisonderwijs. Bij het VO krijgen leerlingen op sommige scholen al in de brugklas veel vrijheid, wat meestal in de 3e of 4e leidt tot problemen, omdat dan het werk een beetje veel wordt. Een bindend advies lijkt me niet nodig, maar ik denk wel dat je het bij een schoolkeuze advies op de basisschool mee zou kunnen geven, dan vooral negatief. Kinderen die de verantwoordelijkheid wel aankunnen zullen het immers niet slechter doen op een gewone school. De kinderen die dan een ontrading zouden moeten krijgen zijn dan kinderen die niet heel rustig zijn, afspraken niet nakomen, vooral veel jongens, in de praktijk.
Oud 05-11-2002, 18:34
metalgurlie
metalgurlie is offline
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Even voor de duidelijkheid, deze stelling geldt voor middelbare scholen!! dus mavo,havo,vwo. Niet voor het basisonderwijs.
Tijdens ons deabt ben ik voor deze stelling, wat mijn mening in het echt ook is. Ik zit op een montessori school. En heb toentertijd serieus voor het montessori gekozen omdat mij die manier van lesgeven erg aansprak. Ik was de (samen met nog 1 iemand) de enige van onze klas die dat ging doen. Toen ik daar aankwam, waren er vooral veel mensen die elkaar al kenden en die allemaal met elkaar naar die school gingen. Niet specifiek om het montessori maar om de vriendjes en vriendinnetjes die er al zaten. Hierdoor is naar mijn gevoel het montessori onderwijs bij ons op school een beetje verknalt. Niet elke leerling kon het namelijk aan. En hierdoor zijn veel leraren ook op hun oude manier van lesgeven verder gegaan. Ik vind dit heel erg jammer. Nou, dit was even mijn mening ik hoop dat er nog heel veel volgen!!!!!
groetjes marije
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 16:51
Verwijderd
De mensen die het niet kunnen moeten het leren. Die mensen zijn niks minder dan de ander, openbare scholen (dus ook openbare montessori scholen) mogen niemand weigeren (oké, tenzij blablabla, maar in principe niet) en zo hoort het. Iedereen heeft recht op onderwijs, ook op montessori onderwijs en ook op de middelbare school. Wanneer leerlingen niet zelfstandig werken, dan moet de school ze dat leren, dat is in de tweede fase net zo (of het weer gebeurt is iets anders). Dat de docenten weer op de oude manier lesgeven is hun fout, niet die van de leerlingen. Als een school een echt montessori school is en de leerkrachten zijn echte montessori leerkrachten dan kunnen ze dat en dan zouden ze dat ook doen. Dat is mijn mening. (Waarom btw 'hun oude manier'? Als het een montessori school is, dan is dat toch 'hun oude manier'?)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 16:14
metalgurlie
metalgurlie is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
(Waarom btw 'hun oude manier'? Als het een montessori school is, dan is dat toch 'hun oude manier'?)
Onze school, was vroeger (tot 5 jaar geleden) een 'gewone' school, vanaf toen is het motessori systeem daarheen verhuist, maar zijn er wel een aantal leraren blijven plakken snap je?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 19:58
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
metalgurlie schreef:
Onze school, was vroeger (tot 5 jaar geleden) een 'gewone' school, vanaf toen is het motessori systeem daarheen verhuist, maar zijn er wel een aantal leraren blijven plakken snap je?
Ja was op mijn ouwe school ook zo, maar dat maakt toch niet zoveel uit?? Het is pas vervelend als ze ook echt hetzelfde les blijven geven.
Oud 07-11-2002, 20:59
Verwijderd
Citaat:
metalgurlie schreef:
'k snap het. Maar 'k vind dat een fout van de leerkrachten...niet van de leerlingen. In het basisonderwijs (val toch weer ff daar op terug ) gebeurt dat ook wel eens. Ik vind dat niet goed, je kiest er voor om op een Montessori school te werken, dan moet je daar de consequenties (oid) voor dragen, wat dus betekend dat je de leerlingen die het systeem nog niet beheersen moet helpen het te leren beheersen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 21:38
tacidvs
tacidvs is offline
Basisonderwijs is irrelevant, denk ik. Montessorischolen in het secundair onderwijs neigen steeds meer naar klassikaal onderwijs toe, worden strenger in van alles en nog wat, er moeten resultaten behaald worden. Het sterft.
Oud 08-11-2002, 06:48
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Basisonderwijs is irrelevant, denk ik. Montessorischolen in het secundair onderwijs neigen steeds meer naar klassikaal onderwijs toe, worden strenger in van alles en nog wat, er moeten resultaten behaald worden. Het sterft.
Dan moeten ze zich af gaan vragen waar dat aan ligt. Ik denk, wat ik al gezegd heb, dat de leerkrachten meer aandacht moeten besteden aan het werken op de 'montessori-manier'. Niet iedereen kan dat, dus moeten ze dat leren. Rooster voor de leerlingen die het niet kunnen desnoods een extra uur in (ik weet het, gaat niet met het leraren- en geldtekort, prop het dan maar in een mentor- of studieuur). Begin in de brugklas met het aanleren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten