Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() maar we moeten eerst gaan smeken om de vertaling (die weigert ze te geven, flauw heh..) want zonder vertaling kan ik niet zien waar het over gaat ![]() dit heeft er verder nix mee te maken, maar toch ff vertellen.. we zitten in een klas van 20 personen, er is vanaf de 2e gezegd dat we niet echt een gymnasiumklas zijn, ja logisch want er zijn 3 personen die het echt interesseren en goeie cijfers halen.. de rest snapt er geen drol van en heeft 4 jaar alleen vertalingen uit het hoofd zitten stampen omdat we dachten dat dat de bedoeling van latijn was... (ja wisten wij veel..) we hebben een jaar een bijna gepensioneerde vent gehad die het allemaal wel leuk vond, gewoon een beetje oefenzinnen enzo opgeven en die dan ook op de repetitie vragen... vorig jaar kwamen we erachter dat het dus wel zo handig zou zijn om zelf ook iets te kunnen vertalen zònder dat je het van te voren uit je hoofd had geleerd... en ik sta gewoon nog voldoende (nu nog wel jah..) ------------------ Life sucks, just like you.. (sorry)
||
Verwijderd
|
Citaat:
oh, enne dat lerarenboek met de hele vertaling erin kan je gewoon bestellen bij de uitgever (onze lerares zei: zeg dat je leraar bent ![]() Als dit niet lukt is er ook nog een boekje uit De Kleine Caesar van uitgeverij Athenaeum en schrijvers Polak en van Gennip (of zoiets, de namen kloppen in ieder geval wat nou precies de uitgeverij is weet ik niet) met daarin als het goed is de vertaling van de teksten die voor het eindexamen gelezen/vertaald moeten worden en een omschrijving van wat er tussen in gebeurt. Kost geloof ik 15 piek ofzoiets.. Oh, enne ik moet nog ff kwijt dat er een voordeel is aan een lerarenwisseling halverwege je examenjaar: so2 en so3 gaan bij mij over Caesar en vorig jaar hebben we ook al een repetitie gehad over het eerste deel ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Nou wij zitten midden in het verhaal van de brittaniers. En af en toe gooi ik alle verhalen door elkaar heen, maar dat komt geloof ik omdat ik nooit zin heb om de teksten bij te houden. Wij zijn trouwens ook al wel in de 5e begonnen met Caesar maar omdat niemand daar nog iets van wist na de vakantie zijn we overnieuw begonnen.
Oh ja, als je niet precies weet wat je moet leren: als je het boek "hij caesar" hebt, staat er ook achterin een korte samenvatting. "sybille" heet het geloof ik, daar staan volgens de examennormen alle dingen in die je moet weten!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Is het normaal dat in de 4e ook nog grammatica wordt behandeld of lopen wij nou zo erg achter ? |
![]() |
|
Verwijderd
|
nee, hoor hartstikke normaal. Als het goed is heb je na de 4e alle grammatica behandeld. Wij liepen erg achter en zijn in de 4e tot de coniunctivus gekoemen, of zelfs minder ver. Pas in de 5e hoorde ik van het bestaan van een gerundium/gerundivum. En eigenlijk snapte er niemand er toe iets van, dus hebben we nu een soort stoomcursus latijnse grammatica van onze nieuwe lerares. er gaat een wereld voor me open!
|
![]() |
|
Ik heb al die stukjes eens gelezen, maar waar ik mij over verbaas is dat veel van jullie Caesar gaan behandelen in een so. Dat gebeurt bij ons niet, volgens onze leraar mag dat niet eerder getoetst worden dan op het examen. Tenminste dat had ik ervan begrepen. Hoe zit dat nou? Overigens wij zijn bij VI 12, over de Gallische verdeeldheid. Is gelukkig even iets anders dan die veldslagen, daar wordt je ook niet goed van.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
------------------ Mango rulezzz!! -=Mango-Squad=- Life sucks, just like you.. (sorry)
||
Citaat:
|
Lekker belachelijk zeg!! Wij zijn pas na SO1 begonnen met het hele boek, hij, Caesar.
We zijn nu op blz. 75 of zo en moeten over 4 weken alles vertaald hebben, Echt niet normaal meer!! Dan ook nog over 6 weken moeten we het hele boek uit onze kop kennen terwijl we 2/3 deel nog nooit gezien hebben! En dan te bedenken dat sommigen van jullie vorig jaar al begonnen waren!! Achterlijk! Ik vertaal me de pleures. Wel handig is ' de vertaalslaaf', te vinden op http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/norack alle examenteksten staan erop en je kunt de woordjes aanklikken en dan komt de vertaling in beeld!! Dat heb ik dus ook wel nodig, aangezien ik nog een half boek te gaan heb, daar gaat m'n vakantie van volgende week....I HATE CAESAR! |
Advertentie |
|
![]() |
|
Wij hebben het eerste trimester een stuk van De bello gallico gezien, maar nu zijn we volop bezig met PLINIUS. Joehoe!!! (
![]() -x- *girlspider*
||
Verwijderd
|
Citaat:
das wel rot, zeg!!! Ik leef met je mee!! en bedankt voor de tip, trouwens, ik heb nl. totaal geen woordkennis... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
|