Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ze kan er zelf dood aan gaan. Ze doet het onder druk van haar DNA. Al zal ze inderdaad met iets als 'ik houd van mijn kind' aankomen
![]() En onbaatzuchtige acties.. Wat moet ik zeggen.. Ik vindt het fijn om anderen te helpen, het levert mij dus ook iets op, maar om het nou egoisme te noemen.. Mag best, maakt het er voor mij niet minder om, twijfel gewoon of het waar is. Dit is trouwens al vaak genoeg bedacht en besproken ![]()
||
![]() |
Citaat:
Dat noemen we Egocentrisme!! ![]() ![]() Groetjes Ben(die de 2e moeder Theresa wil worden ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Vaak bemerk ik dat mensen hun geluk laten afhangen van het hebben van een partner ja of nee. Maar hoe kun je gelukkig worden/zijn met een ander, als je niet gelukkig bent met jezelf? Groetjes Ben(die bijna zo wijs is al Moeder Theresa ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarom heet het ook wel Egocentrisme zoals ik eerder zei! ![]() Groetjes Ben(die betwijfelt of er mensen zijn die 100 % onbaatzuchtig zijn ![]()
|||
![]() |
Egoisme hoeft niet iets negatiefs te zijn, in feite betekent het alleen dat je iets vòòr je EGO doet, subtiel gezegd uit liefde voor het zelf.
Ja, ik ben het dus met deze stelling eens. Uiteindelijk doe je alles voor de IK, imo. Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
|
Heb je het nooit gehad, dat je iemand wou helpen, gewoon omdat je weet dat je het zelf zou apprecieren als iemand dat voor je deed, omdat je hem goed wil laten voelen - met daarbij je eigen geveoelens buiten beschouwing?
De meeste zaken doen we wel voor ons zelf ja, we zijn toch allen het centrum van onze eigen wereld... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Boer kameel:
Stel: Jij helpt mij, ik vindt het fijn en daarna loop ik gewoon weg en zeg er niets over. Later zie ik jou in een probleem en negeer je gewoon. Wat is het eerste dat in je opkomt? "WTF? Ik heb hem toch net geholpen?" Iedereen verwacht altijd iets terug volgens mij, wat je zelf ook al zei: Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
waarom hebben we het hier over Jezus? Hij is ten eerste niet de schepper ( vooropgesteld dat dat je daar in geloofd) dus heeft eigenlijk helemaal niets te maken met of we in onze aard allemaal egoistisch zijn of niet en ten tweede niet alles kan of moet verklaard worden door een mythe.
maar is dat persee negatief. In jouw wereld , jouw werkelijkheid, heb je eigenlijk helemaal niets te maken met andere mensen. dat ze er zijn en dat je er mee zult moeten leren leven is een gegeven. Mensen zullen altijd zoveel mogelijk proberen om zich beter voor te doen dan ze werkelijk zijn, is dat ook niet puur egoisme?? want daar word je beter van. In de essentie wil iedereen de beste zijn. Maar of dat lukt? Als je dan pas gelukkig kan zijn (als je de beste bent) hoe zit dat dan met schoonmakers? die zullen nooit goed zijn of de beste ergens in. of huisvrouwen?? zullen die schoonmaken alleen maar omdat zij er zelf beter van worden? fijn hoor als twee minuten later weer een horde leerlingen door de gangen loopt of je man thuiskomt en met zijn schoenen aan naar binnen loopt. dat doen ze vast voor zichelf..
||
![]() |
Citaat:
Dacht jij dat mijn pappa, ik of mijn zusje het ook maar een stukje zouden kunnen boeien of er een kattehaar onder de bank ligt? Dat ze helemaal voor hunzelf. Bij de huismoeder speelt er ook nog een factor geslachtsvoortleving mee. |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat mensen alles uit eigenbelang doen ja. Maar dat is zeker niet negatief... Als je iets doet voor iemand is dat toch dat je er zelf een goed gevoel over hebt. Het gaat uiteindelijk om jezelf... en jij wil gelukkig zijn.
Maar stel dat iedereen zou handelen uit plicht (denkt aan de ideeën van Kant). Dan ga je bijvoorbeeld bij iemand op bezoek die in het ziekenhuis ligt en jij doet het omdat het moet... Je vriend/in denkt echter dat je het voor he'/haar doet en dat je een echte vriendin bent... Dat geeft niet echt een gelukkig gevoel toch? Vandaar dat ik denk dat mensen uit eigenbelang handelen |
![]() |
||
Citaat:
de kans dat jullie 2 elkaar voor de 2de keer tegenkomen is namelijk nihil dus ik geloof niet dat je zoiets doet uit egoisme, omdat jezelf geholpen wilt worden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
"De mens is egoïstisch" Egoconstructie | 52 | 17-04-2010 13:38 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
ritueel slachten goddezzz | 71 | 15-03-2004 14:07 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 | |
Wat vind je belangrijker in het leven? Leed voorkomen? of Plezier stimuleren? McMotion | 52 | 19-03-2002 13:30 |