Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2002, 22:24
Undeclinable
Undeclinable is offline
..denk daar maar eens over na

Ik denk van wel
Oud 14-01-2002, 22:25
Rhinus
Rhinus is offline
100% mee eens.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:26
Silindistani
Silindistani is offline
Egoisme wil ik niet zeggen, maar onbaatzuchtige acties bestaan volgens mij inderdaad niet.
Een moeder die haar kinderen beschermt met haar eigen leven is een goed voorbeeld. Egoisme is het niet, maar zij heeft er wel degelijk baat bij: Haar geslacht blijft voortleven.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:29
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Egoisme wil ik niet zeggen, maar onbaatzuchtige acties bestaan volgens mij inderdaad niet.
Een moeder die haar kinderen beschermt met haar eigen leven is een goed voorbeeld. Egoisme is het niet, maar zij heeft er wel degelijk baat bij: Haar geslacht blijft voortleven.
Dat was idd de manier waarop ik het eigenlijk wilde formuleren maar waar ik ff niet helemaal op kwam

Anderen helpen doe je voor je eigen gemoedsrust...
Oud 14-01-2002, 22:29
Rhinus
Rhinus is offline
Ze heeft er wel baat bij.
D'r kind gaat niet dood en ze hoeft zich dan ook niet schuldig te voelen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:35
soulless
soulless is offline
Ze kan er zelf dood aan gaan. Ze doet het onder druk van haar DNA. Al zal ze inderdaad met iets als 'ik houd van mijn kind' aankomen

En onbaatzuchtige acties.. Wat moet ik zeggen.. Ik vindt het fijn om anderen te helpen, het levert mij dus ook iets op, maar om het nou egoisme te noemen.. Mag best, maakt het er voor mij niet minder om, twijfel gewoon of het waar is.

Dit is trouwens al vaak genoeg bedacht en besproken
Oud 14-01-2002, 22:48
Silindistani
Silindistani is offline
Als iemand iets voor mij doet, voelt hij zich er niet alleen goed bij, hij verwacht dat ik wat terug doe ook. Als iemand jou helpt en je behandelt hem daarna als een klootzak, zal hij altijd zeggen dat hij toch ook jou geholpen heeft.
Daarom doe ik het liefst alles zelf
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 23:32
de abt van sion
de abt van sion is offline
Volgens Jezus moet je eerst jezelf beminnen voordat je de ander kunt beminnen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 23:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
soulless schreef:

En onbaatzuchtige acties.. Wat moet ik zeggen.. Ik vindt het fijn om anderen te helpen, het levert mij dus ook iets op, maar om het nou egoisme te noemen.. Mag best, maakt het er voor mij niet minder om, twijfel gewoon of het waar is.

Dat noemen we Egocentrisme!!

Groetjes
Ben(die de 2e moeder Theresa wil worden

Oud 14-01-2002, 23:38
drama
drama is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Kan Jezus dat ook even uitleggen?

Oud 14-01-2002, 23:39
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
drama schreef:

Ik geloof zelf niet, maar zal mijn eigen visie eens geven.

Vaak bemerk ik dat mensen hun geluk laten afhangen van het hebben van een partner ja of nee.

Maar hoe kun je gelukkig worden/zijn met een ander, als je niet gelukkig bent met jezelf?

Groetjes
Ben(die bijna zo wijs is al Moeder Theresa
Oud 15-01-2002, 09:28
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
drama schreef:

Jesus bedoelde gewoon dat mastruberen helemaal geen misdaad is

Maar moeder Theresa was nou ook niet bepaald onbaatzuchtig bezig hoor Bennutje. Zij deed het allemaal voor een goed plaatske in de hemel.

Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 09:37
PrackaH
PrackaH is offline
Vinnik te pessimistisch klinken en ik hou daar niet van dus ben ik het niet met je eens...
Oud 15-01-2002, 09:42
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
PrackaH schreef:
Vinnik te pessimistisch klinken en ik hou daar niet van dus ben ik het niet met je eens...
Wat een geweldig onderbouwd argument
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 11:30
PrackaH
PrackaH is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Wat een geweldig onderbouwd argument
Jaahaa, je hebt gelijk...maar hoe moet ik hier argumenten bij bedenken? Ik vind gewoon dat de starter te negatief is, je kunt ook zeggen 'alles wat je doet, doe je uit liefde voor anderen'...btw, gebruikt de starter argumenten?
Oud 15-01-2002, 11:45
Isa
Isa is offline
helemaal niet mee eens. en ik wil weleens weten waar in de bijbel staat dat Jezus vind dat je eerst van jezelf moet houden voordat je van anderen kunt houden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 11:47
soulless
soulless is offline
Houdt van een ander als van uzelf en God boven alles toch? Nou als je dan niet van jezelf houdt gaat dat met die ander niet echt perfect
Oud 15-01-2002, 11:57
Isa
Isa is offline
Citaat:
soulless schreef:
Houdt van een ander als van uzelf en God boven alles toch? Nou als je dan niet van jezelf houdt gaat dat met die ander niet echt perfect
hij zegt daar helemaal niet mee dat het ook onmogelijk is om van anderen te houden als je niet van jezelf houd. en jezus gaat er bij dit gebod vanuit dat zijn volgelingen van zichzelf houden denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 11:59
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Maar moeder Theresa was nou ook niet bepaald onbaatzuchtig bezig hoor Bennutje. Zij deed het allemaal voor een goed plaatske in de hemel.

Daarom heet het ook wel Egocentrisme zoals ik eerder zei!

Groetjes
Ben(die betwijfelt of er mensen zijn die 100 % onbaatzuchtig zijn
Oud 15-01-2002, 16:59
Mugshot
Mugshot is offline
Egoisme hoeft niet iets negatiefs te zijn, in feite betekent het alleen dat je iets vòòr je EGO doet, subtiel gezegd uit liefde voor het zelf.
Ja, ik ben het dus met deze stelling eens.
Uiteindelijk doe je alles voor de IK, imo.

Citaat:
de abt van sion schreef:
Jezus had het hier ook al over dus..

Citaat:
Silindistani schreef:
Jesus bedoelde gewoon dat mastruberen helemaal geen misdaad is

Oud 15-01-2002, 17:22
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Heb je het nooit gehad, dat je iemand wou helpen, gewoon omdat je weet dat je het zelf zou apprecieren als iemand dat voor je deed, omdat je hem goed wil laten voelen - met daarbij je eigen geveoelens buiten beschouwing?
De meeste zaken doen we wel voor ons zelf ja, we zijn toch allen het centrum van onze eigen wereld...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 15:40
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
What else is new?

Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 17:04
Silindistani
Silindistani is offline
Boer kameel:

Stel: Jij helpt mij, ik vindt het fijn en daarna loop ik gewoon weg en zeg er niets over. Later zie ik jou in een probleem en negeer je gewoon.
Wat is het eerste dat in je opkomt?

"WTF? Ik heb hem toch net geholpen?"

Iedereen verwacht altijd iets terug volgens mij, wat je zelf ook al zei:
Citaat:
Boer_kameeL schreef:
gewoon omdat je weet dat je het zelf zou apprecieren als iemand dat voor je deed
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 18:40
paint mick
paint mick is offline
waarom hebben we het hier over Jezus? Hij is ten eerste niet de schepper ( vooropgesteld dat dat je daar in geloofd) dus heeft eigenlijk helemaal niets te maken met of we in onze aard allemaal egoistisch zijn of niet en ten tweede niet alles kan of moet verklaard worden door een mythe.

maar is dat persee negatief. In jouw wereld , jouw werkelijkheid, heb je eigenlijk helemaal niets te maken met andere mensen. dat ze er zijn en dat je er mee zult moeten leren leven is een gegeven. Mensen zullen altijd zoveel mogelijk proberen om zich beter voor te doen dan ze werkelijk zijn, is dat ook niet puur egoisme?? want daar word je beter van. In de essentie wil iedereen de beste zijn. Maar of dat lukt? Als je dan pas gelukkig kan zijn (als je de beste bent) hoe zit dat dan met schoonmakers? die zullen nooit goed zijn of de beste ergens in. of huisvrouwen?? zullen die schoonmaken alleen maar omdat zij er zelf beter van worden? fijn hoor als twee minuten later weer een horde leerlingen door de gangen loopt of je man thuiskomt en met zijn schoenen aan naar binnen loopt. dat doen ze vast voor zichelf..
Oud 19-01-2002, 18:45
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
paint mick schreef:
fijn hoor als twee minuten later weer een horde leerlingen door de gangen loopt of je man thuiskomt en met zijn schoenen aan naar binnen loopt. dat doen ze vast voor zichelf..
Heuh... Ja? Dacht jij dat een schoonmaker het leuk voor die kinderen vond dat de gang zo blinkend schoon is?
Dacht jij dat mijn pappa, ik of mijn zusje het ook maar een stukje zouden kunnen boeien of er een kattehaar onder de bank ligt?
Dat ze helemaal voor hunzelf. Bij de huismoeder speelt er ook nog een factor geslachtsvoortleving mee.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2002, 18:53
Prada
Prada is offline
De stelling is onjuist; egoïsme wordt verwardt met egocentrisme (zoals Demon of Fire ook al zei)...
Oud 19-01-2002, 20:28
kleinedraak
Als ik niet aan mezelf denk wie denkt er dan aan mij. Denk daar maar eens overna
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 14:04
ducky
ducky is offline
Ik denk dat mensen alles uit eigenbelang doen ja. Maar dat is zeker niet negatief... Als je iets doet voor iemand is dat toch dat je er zelf een goed gevoel over hebt. Het gaat uiteindelijk om jezelf... en jij wil gelukkig zijn.

Maar stel dat iedereen zou handelen uit plicht (denkt aan de ideeën van Kant). Dan ga je bijvoorbeeld bij iemand op bezoek die in het ziekenhuis ligt en jij doet het omdat het moet... Je vriend/in denkt echter dat je het voor he'/haar doet en dat je een echte vriendin bent... Dat geeft niet echt een gelukkig gevoel toch?

Vandaar dat ik denk dat mensen uit eigenbelang handelen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 01:36
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Boer kameel:

Stel: Jij helpt mij, ik vindt het fijn en daarna loop ik gewoon weg en zeg er niets over. Later zie ik jou in een probleem en negeer je gewoon.
Wat is het eerste dat in je opkomt?

"WTF? Ik heb hem toch net geholpen?"

Iedereen verwacht altijd iets terug volgens mij, wat je zelf ook al zei:

Boer_kameeL schreef:
gewoon omdat je weet dat je het zelf zou apprecieren als iemand dat voor je deed
ja, je verwacht dat dat andere mens ook goed voor jou doet als ze jou toevallig tegenkomen. maar daar doe je het niet voor.
de kans dat jullie 2 elkaar voor de 2de keer tegenkomen is namelijk nihil dus ik geloof niet dat je zoiets doet uit egoisme, omdat jezelf geholpen wilt worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten