Advertentie | |
|
![]() |
|
ik dacht altijd dat je ziel je bewustzijn was.. je denken, je doen, je waarneming, maar dat schijnt dus niet zo te zijn volgens een hoop religies enzo... maar dan kan de ziel dus eigenlijk nergens aan gekenmerkt worden; toch heb ik het gevoel dat mensen hun eigen denkende ik (hun bewustzijn) hun ziel noemen al willen ze dat niet toegeven... ik vind het maar een beetje arrogant om aan te nemen dat mensen een ziel hebben omdat ze zichzelf zo complex vinden en omdat ze niet durven in te zien dat ze gewoon een zootje van die moleculen zijn
|
![]() |
Ik beschouw de "ziel" als een benaming voor "het naar binnen gerichte". Je gevoelens, gedachten en het daaruit voortvloeiende karakter is dus je "ziel". Maar ik denk niet dat het "iets" is, in de zin van "iets tastbaars". Want als het tastbaar is, zou je het te pakken kunnen krijgen, en dat kun je niet... Wat het dan wél is? Tja, ik weet het niet. Misschien is de ziel een verzinsel...
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door kosmos (29-01-2002).] [Dit bericht is aangepast door kosmos (29-01-2002).]
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Yup, en de emoties en gedachten binnen dat biologische systeem is wat voor mij 'ziel' is.
Door het christendom (en andere geloven) heeft het woord een vage betekenis, maar zoals ik het net definieerde is wel hoe ik het af en toe gebruik...
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Voor ongelovige, hoe zit deze wereld in elkaar? Upke | 99 | 30-12-2004 20:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Voor Alle Moslims!!! Mizz-Scatjuh | 49 | 10-05-2004 15:25 | |
Verhalen & Gedichten |
un verhaaltje... grazygirliej | 4 | 09-04-2004 17:37 | |
Verhalen & Gedichten |
Nog 2 columns uit de oude doos Shitonya | 4 | 23-03-2004 16:17 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??) Lindatje | 2 | 17-10-2002 14:40 | |
Psychologie |
MIJN SPREEKBEURT WILLEN JULLIE PLEASE ChEcKEN kleinedraak | 13 | 25-08-2002 20:43 |