Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2002, 19:34
Roos16
Roos16 is offline
Hoihoi,
mensen hebben het altijd over 'je ziel' blabla...maar wat stellen jullie je nou eigenlijk voor bij een ziel? Het zit in je lichaam, maar hoe, en waar?
Oud 27-01-2002, 19:36
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik geloof niet in een ziel.

Wij mensen zijn naar mijn mening niks meer dan biologische machines. Als we dood gaan, dan is het over...gebeurd.

Groetjes
Ben(die nog even wat moet gaan eten
Oud 27-01-2002, 20:06
mitsj
mitsj is offline
gewoon wat elektrische stootjes in je hersenen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 20:17
Silindistani
Silindistani is offline
Je ziel is je essentie. Wat jij tot jij maakt. Je lichaam en je hersenen zijn slechts de verwerkers en opslagruimte.

Verder weet ik het niet, het kan een ander soort patroon signaaltjes in je hersenen zijn, maar het kan ook een mystieke kracht zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 20:25
legatus
legatus is offline
de samenwerking van je ervaring en je omgeving.
Oud 27-01-2002, 20:34
L Boksha
L Boksha is offline
Ik denk dat je ziel op zichzelf niks is. Hij is slechts iets waar alles dat zich in je hersens afspeelt (zicht, gehoor, bewuste gedachten, lichamelijk gevoel en mischien meer, maar dat kan ik me zo niet bedenken) naartoe wordt gezonden. Het is niet onmogelijk dat de informatie die één brein+lichaam verwerkt naar meer dan één ziel gestuurd wordt, of naar helemaal geen ziel. (Dit heeft ook niks met schizofrenie te maken)
Je ziel heeft echter géén invloed op je hersenen+lichaam, en slaat denk ik ook niks op. (Mischien ook wel, maar dat lijkt me nogal sterk, aangezien hersenen dan niet nodig zouden zijn om te denken)
Oud 27-01-2002, 21:33
danieldk
danieldk is offline
De eerste vraag is natuurlijk wat betekend ziel ueberhaupt? Ik denk dat iedereen verschillende connotaties erbij heeft, maar over het algemeen wordt het gezien als iets niet-lichamelijks dat tijdelijk aan het lichaam gekoppeld is.

Hier kun je serieuze filosofische vragen bij stellen. Bijvoorbeeld hoe kan de niet-matteriele ziel de materie via causaliteit beinvloeden? Veronderstellen we een ziel, dan kun je je afvragen waarom een ziel een meerwaarde zou hebben boven een stoffelijk lichaam, aangezien het materieele lichaam een groot deel van onze ervaringen bepaalt.

Dat gezegd ben ik zelf van mening dat de ziel op zich niet bestaat en gewoon een idee is dat gevormd is door jezelf en de omgeving.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 12:52
Tijnnn
Tijnnn is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Je ziel is je essentie. Wat jij tot jij maakt. Je lichaam en je hersenen zijn slechts de verwerkers en opslagruimte.
Ik ben het hier tot zover mee eens, omdat ik niet echt de tijd heb gehad om het zelf door te denken...

Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:02
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
danieldk schreef:

Hier kun je serieuze filosofische vragen bij stellen. Bijvoorbeeld hoe kan de niet-matteriele ziel de materie via causaliteit beinvloeden?
Omdat je ziel je ware onaanduidbare essentie is en dus oneindig. Iets dat in feite dus moeilijk te bevatten. Uiteindelijk komt het erop neer of je erin gelooft of niet. Want de mens is niet in staat om te bewijzen of het nou bestaat of juist niet.
Oud 29-01-2002, 13:34
soulless
soulless is offline
Wat slap. "Dat is niet te bewijzen". Hoe kun je er dan over discussieren?
Oud 29-01-2002, 13:42
McMotion
McMotion is offline
ik dacht altijd dat je ziel je bewustzijn was.. je denken, je doen, je waarneming, maar dat schijnt dus niet zo te zijn volgens een hoop religies enzo... maar dan kan de ziel dus eigenlijk nergens aan gekenmerkt worden; toch heb ik het gevoel dat mensen hun eigen denkende ik (hun bewustzijn) hun ziel noemen al willen ze dat niet toegeven... ik vind het maar een beetje arrogant om aan te nemen dat mensen een ziel hebben omdat ze zichzelf zo complex vinden en omdat ze niet durven in te zien dat ze gewoon een zootje van die moleculen zijn
Oud 29-01-2002, 13:46
Rianne.temp
Rianne.temp is offline
Ik beschouw de "ziel" als een benaming voor "het naar binnen gerichte". Je gevoelens, gedachten en het daaruit voortvloeiende karakter is dus je "ziel". Maar ik denk niet dat het "iets" is, in de zin van "iets tastbaars". Want als het tastbaar is, zou je het te pakken kunnen krijgen, en dat kun je niet... Wat het dan wél is? Tja, ik weet het niet. Misschien is de ziel een verzinsel...
Oud 29-01-2002, 14:38
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
soulless schreef:
Wat slap. "Dat is niet te bewijzen". Hoe kun je er dan over discussieren?

Praktisch is het ook niet te bewijzen en dus niet te omschrijven. Je kan het wel voelen en dat is een mooi gevoel. Maar ja dan kan je weer makkelijk zeggen dat iemand dat gevoel zelf maakt...daarom kan je er dus ook niet over discusseren.Het is puur subjectief. Persoonlijk denk ik dat het weten of een ziel bestaat of niet van geen enkel belang is. Niet voor anderen althans.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (29-01-2002).]

[Dit bericht is aangepast door kosmos (29-01-2002).]
Oud 29-01-2002, 16:31
Tijnnn
Tijnnn is offline
McMotion; het is sowieso in de bewoording niet alleen je bewustzijn, neem dan meteen je onbewustzijn, vanuit daaruit neem je namelijk de meeste beslissingen in het leven, je onbewustzijn heeft de grootste rol op je bewustzijn.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 16:55
Floef
Floef is offline
Citaat:
Tijnnn schreef:
McMotion; het is sowieso in de bewoording niet alleen je bewustzijn, neem dan meteen je onbewustzijn, vanuit daaruit neem je namelijk de meeste beslissingen in het leven, je onbewustzijn heeft de grootste rol op je bewustzijn.
Zo mag ik het horen.
Oud 29-01-2002, 18:09
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik geloof niet in een ziel.

Wij mensen zijn naar mijn mening niks meer dan biologische machines. Als we dood gaan, dan is het over...gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 23:37
soulless
soulless is offline
Yup, en de emoties en gedachten binnen dat biologische systeem is wat voor mij 'ziel' is.

Door het christendom (en andere geloven) heeft het woord een vage betekenis, maar zoals ik het net definieerde is wel hoe ik het af en toe gebruik...
Oud 30-01-2002, 12:38
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
soulless schreef:
Yup, en de emoties en gedachten binnen dat biologische systeem is wat voor mij 'ziel' is.
Het leuke is dat je mijn verwoording van een ziel daar ook op kan projecteren.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten