Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Geloof is een begrip voor het onverklaarbare. Dus ik denk niet dat welke godsdienst dan ook kan kloppen, want het onverklaarbare is niet in woorden uit te drukken.
|
Verwijderd
|
Anybody, het Christendom is 'schadelijk' omdat het gebaseerd is op twee liefdeloze stellingen.
De eerste is er een van angst. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het goede en het kwade en de mens zou van nature slecht zijn. Zelfverloochening zou een deugd zijn. De tweede is er een van verdeeldheid. Het Christendom beweert zoals andere religies dat het de enige echte waarheid is en ziet dat als rechtvaardiging voor heilige oorlogen en indoctrinatie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals Jung (en later Drewermann) het al (ongeveer) zei: "Symbolen, die een toevlucht vormen voor de archetypen angst, die zich altijd in het onbewuste compartiment van de menselijke psyche bevinden. Deze 'oerangsten' hebben zich al in ons genesteld toen we nog geen mensen waren." Religies zijn dus uitvluchten! |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik geloof dus absoluut niet zie ook mijn eigen bericht!!!! waarom???? tja, ik ben te nuchter om in dat soort dingen te geloven. verder vind ik het raar dat als iedereen altijd zegt dat god het zo gewild heeft ze het dus mee eens zijn dat dingen als WTC etc gebeuren. ik geloof niet dat dat god zijn bedoeling is ofwel soms. ik vind het ook errug vervelend dat mensen het geloof opdringen. als ik duidelijk aangeef dat ik geen verdere interesse heb dan is dat mijn mening. ik respecteer toch ook dat andere mensen wel geloven!!!!!! als hij wel bestaat dan heeft hij mij al te vaak in de steek gelaten om nog in hem te willen geloven!!!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Groetjes Ben(die wat vaker begrippen op het forum moet gooien ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Niels (Die alleen het stukje van Ben en het stukje uit 'De wereld van Sofie' van epicurisme kent en dus maar een beetje uit zijn nek loopt te lullen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moest ik je voorheen anders altijd wel serieus nemen tijdens de discussies?? ![]() ![]() ![]() ![]() Groetjes Ben(die Silindistanie goed vind discusseren ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Volkerenmoord: azteekse cultuur is uitgemoord door en uit naam van het christendom. Inquisities: heksenvervolging(onschuldige mensen die wat met kruiden werkten) b.v. Kregen de schuld voor de malaise...werktuigen van Satan. Onderdrukking: Mensen moest al hun geld aan de kerk afstaan om een plaatsje in de hemel te krijgen. Mensen mochten de bijbel niet lezen. Slavernij: Naja, ligt voor de hand. Groetjes Ben(die zo wel door kan blijven gaan ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Weer erg makkelijk om er zo van af te komen. Groetjes Ben(die het hypocriet vind ![]()
||
![]() |
Citaat:
En wederom wordt religie weer verward met geloof...Wederom een teleurstelling in het relativeringsvermogen en een nieuw bewijs voor de naïviteit van sommigen... ![]() En nee, ik ben zelf amper gelovig en totaal niet religieus... ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat iets, waar zoveel bloed aan kleeft, nog de hemel in geprezen wordt ook beschamend. Laten we vooral de acties van Neo-nazi's ook nuanceren. Groetjes Ben(die dat dus hypocriet vind ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het valt op, zoals reeds gezegd, dat men het bij het ondermijnen van het Christendom vooral gemunt heeft op de gelovigen, niet het geloof zelf.
Kontradix: je eerste bezwaar zou gegrond zijn, ware het niet dat het onderscheid tussen goed en kwaad in het Christendom, of liever de ethiek van het Christendom, veelal in grote mate overeenstemt met die van mensen ongeacht hun religie of levensovertuiging. De gulden regel van bijkans alle moraal "Wat gij niet wilt dat U geschiedt,...". Absolutisme is eigen aan de meeste religies. In geval van het Christendom levert het echter geen praktisch probleem op. Dat de Christelijke doctrine de mens als intrinsiek slecht beschouwt, heeft in beginsel slechts een negatieve consequentie ten aanzien van het hiernamaals, namelijk: de eeuwige verdoemenis. Deze opvatting heeft nauwelijks pejoratieve invloed op de levenswandel van de niet-Christen. Voor de Christen betekent het slechts, dat hij moet geloven dat Jezus zijn Heiland is. Is deze opvatting overigens zo onjuist? Wanneer men de mens enigszins afstandelijk -dat heet: neutraal/onpartijdig- op grond zijner merites beoordeelt, is een voorstelling van dit schepsel als abject dan zo weinig steekhoudend? Ik, als zwevende tussen gelovig en ongelovig, zie in het mensbeeld des Christendoms (die 2e naamvallen vind ik leuk ![]() Wat is er overigens mis met zelfverloochening? Het is prachtig, hoe de componist J. S. Bach, toch allerminst een kleine jongens, zegt over zijn compositorische kunnen "Ich habe fleissig sein müssen. Wer ebenso fleissig ist, wird es ebenso weit bringen können." Natuurlijk, dit is onzin. Aangeboren begaafdheid is onontbeerlijk. Maar de bescheidenheid. Stel nu, dat dezelfde Bach had gezegd "Oh, wie is hier de meester? Buig, krengen. Buig voor jullie sensei.", of iets in die geest. Dat zou toch veel meer haat en afgunst opwekken, niet? ![]() Het tweede bezwaar snijdt deels hout, maar dat neemt niet weg, dat het de waarheid kan zijn. Ik geloof echter niet, dat het Christendom ergens aanzet tot heilige oorlogen. Ik geloof dat de media-aandacht voor de Islam de mensen enigszins in verwarring brengt. ![]() Wat Epicurus betreft: laten we ervan uitgaan dat God wel kan, maar niet wil ingrijpen. Dat lijkt mij de enige mogelijkheid. De conclusie die Epicurus aan de hand hiervan bereikt, is bepaald niet waterdicht. Nooit overwogen dat de terughoudendheid van God te dezer zake kan voortkomen uit andere, het menselijk verstand bezijden zijnde, reflecties? Ja, zul je zeggen, zo maak je je er makkelijk van af. Misschien, maar overweeg het volgende: wanneer een kleuter aan zijn moeder vraagt hem te helpen met het overwinnen van een obstakel, maar zijn moeder dit weigert omdat zij weet dat het heilzaam is voor de ontwikkeling van het jongetje, dat hij dit obstakel zelf overwint, is de moeder dan slecht handelend? Op korte termijn moge dat, zeker voor de kleuter die de toekomst nauwelijks kan bevatten, zo lijken, maar we mogen erop vertrouwen dat mama het het beste weet, nietwaar? ![]() Ik bedoel slechts te illustreren, dat een groot deel van het Goddelijke niet door de mens bevat kan worden, en dat dit idee dus niet zonder meer verwerpelijk is. Het zijn vaak zij die het verwerpen, die het menselijke verstand verabsoluteren. Goed, dit is weer een veel te lang verhaal geworden, ter verdediging des Christendoms ( ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Heel mooi gezegd, maar ik ben het er niet mee eens.
Waarom moet iets anders dan zelfverloochening meteen extreme arrogantie zijn? Met zelfwaardering is niets mis, sterker nog...zoals je eigenlijk zou moeten weten als Christen, maar vreemd genoeg lijkt het erop van niet...je kunt niet werkelijk van een ander houden zonder eerst werkelijk van jezelf te houden. Zoals Christus het zei: Behandel een ander gelijk uzelf. Dan moet je dus eerst wel jezelf goed behandelen. De secularisatie zie ik overigens als een zeer positief punt. Het geeft aan dat er veel mensen zijn die bewuster worden van zichzelf en de wereld en kiezen voor een liefdevollere manier van leven en omgaan met elkaar. Een nieuwe wereld, die meer gebaseerd is op goedheid vanuit jezelf dan op opgelegde quasi-goedheid. |
![]() |
|
![]() |
Misschien ben ik niet volledig duidelijk geweest, maar ik ben (nog) niet volledig Christen. Meer wel dan niet, overigens.
Zelfwaardering is absoluut geen probleem. Als jouw standpunt is zoals je het nu weergeeft, dan vind ik mij daarin. Wat secularisatie betreft: ik vind nu niet dat de wereld er de laatste 50 jaar op vooruit is gegaan. Die quasi-goedheid is misschien wel de enige goedheid die in de mens schuilt. In ieder geval lijkt mij van een "liefdevoller" omgang met elkaar en met de wereld op zich, geen sprake.
||
![]() |
Citaat:
![]() groetjes terug Thijs(Die hier de hypocrisie niet van inziet... ![]()
||
![]() |
Citaat:
Met het geloof bedoel ik geloven in God. Met alles wat er in de Geloofsbelijdenis staat. Dus dat Christus voor jouw zonden aan het kruis is gestorven en blablablabla. Dus over religie, en de omstandigheden daarbij. En daden van individuen hebben heel wat te maken met geloof. Omdat hun daden alles te maken hebben met wat ze doen, en of ze naar de hemel mogen etc. Daarnaast ligt in de bijbel 'vast'hoe ze zich moeten gedragen. Dus een beetje onzinnig om die 2 dingen apart te moeten gaan bespreken. Groetjes Ben(die er wel de hypocrisie van inziet ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geologie en het geloof Kapee | 118 | 09-11-2005 17:29 | |
Verhalen & Gedichten |
Het geloof van de filosoof. Diary of Dreams | 5 | 21-06-2005 17:26 | |
Andere kijk op het geloof Moonlight fairy | 5 | 26-12-2004 09:44 | |
Kennis over het geloof [al-Islaam] BiL@L | 4 | 14-10-2004 21:55 | |
Het geloof Snakeboy | 58 | 29-12-2003 23:07 | |
Waarom is iemand christelijk, cq. hangt iemand het geloof aan? Prime Evil | 46 | 15-10-2003 15:48 |