Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2002, 14:14
Noisecrew
Noisecrew is offline
Ik heb gisteren de nieuwe linux redhat distributie (8) gedownload, en zou deze maar al te graag installeren op mijn pc.
Daar staat nu WinXP op. Deze MOEt erop blijven staan want ik ben niet de enige gebruiker thuis

Hoe kan ik Linux installeren zodat ik bv bij het booten kan kiezen tussen linux en windows ?
Oud 01-12-2002, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Noisecrew schreef:
Ik heb gisteren de nieuwe linux redhat distributie (8) gedownload, en zou deze maar al te graag installeren op mijn pc.
Daar staat nu WinXP op. Deze MOEt erop blijven staan want ik ben niet de enige gebruiker thuis

Hoe kan ik Linux installeren zodat ik bv bij het booten kan kiezen tussen linux en windows ?
Volgens mij moet je eerst Redhat instaleren en dan pas Windows...
Inverband met de partities, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 15:29
a new noise
a new noise is offline
veel succes met partition magic
Oud 01-12-2002, 17:55
Dwarfie
Dwarfie is offline
Je kunt met partition magic je partities aanpassen. Maak 1 partitie voor windows en 1 voor linux (nog niet formatteren).
Bij de setup kies je er dan voor om een swapfile en een linuxpartitie (ext3, reiser FS, ext2, etc) te maken in de ongepartitioneerde ruimte.

Als je setup daarna klaar is krijg je mooi een menuutje bij het opstarten of je windows of linux wilt.
Oud 01-12-2002, 18:09
Koen
Koen is offline
Citaat:
16NiceBoy schreef:
Volgens mij moet je eerst Redhat instaleren en dan pas Windows...
Inverband met de partities, maar dat weet ik niet zeker.
Andersom. Als je eerst een Linux distro installeert en dan pas Windows, krijg je een brok ellende (mits je niet weet hoe 't op te lossen). Linux houdt wel rekening met andere besturingssystemen, Windows wil daar helemaal niks van weten en schrijft vrolijk de MBR over met z'n eigen opstart software.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Andersom. Als je eerst een Linux distro installeert en dan pas Windows, krijg je een brok ellende (mits je niet weet hoe 't op te lossen). Linux houdt wel rekening met andere besturingssystemen, Windows wil daar helemaal niks van weten en schrijft vrolijk de MBR over met z'n eigen opstart software.
Oh, ik meende dat het andersom was.
Maar dat zou best wel kunnen wat je zegt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:13
LB06
LB06 is offline
Je zou natuurlijk ook Mandrake/Suse kunnen downloaden, deze hebben hebben een ingebouwde diskmanager, respectievelijk HardDrake en DiskDruïd(d8 ik). Hiermee kun je met een klik op de knop je windows partitie verkleinen en de vrijgekomen ruimte gebruiker voor je linux partities.

NB Als je een NTFS gebruikt, heb je echter een probleem. Deze FS wordt niet ondersteund door de diskmanagers.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 09:13
Talon
Talon is offline
gewoon installatie starten, je flikkert een van je windows partities eraf, en gebruikt dat voor linux.
daarna ff kiezen dat je lilo of grub wil gaan gebruiken als bootloader, en klaar is kees.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:09
JJzD
JJzD is offline
je zal met een programmaatje een deel van je windowspartitie af moeten snoepen (ong 3 gig)
ik heb niet al te beste verhalen gehoord over diskduid maar een erg goede handleiding voor debian raadt het programma fips aan
en andere mogelijkheid is Ranish Partition Manager of partition magic
daar kan je redhat op installeren en dan kan je instellen welk os je wilt openen bij het opstarten

(dit stond allemaal al in dit topic maar ik vat het even voor je samen)
Oud 02-12-2002, 18:23
Noisecrew
Noisecrew is offline
Partitionmagic:
Create New Partition > Planning to instaal O/S?: YES / Wich One?: Linux / Kan hier alleen Ext2 (Linux) kiezen / * en hier begint de miserie:
Ik kan kiezen tussen primary en Logical. Ik wil de primary op Winxp laten, dus ik kies voor logical, komt ie met een melding af:
"There Are No Partitions on selected drive".

iemand ?

/edit

Ik ben van zin om het o/s Linux te runnen met VMware Workstation na installatie! Dus geen speciaal geboot nodig dnek ik?

/edit

Laatst gewijzigd op 02-12-2002 om 18:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten