Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is niet zo dat Nederland echt achterloopt op bepaalde vakken. Ze worden alleen maar op een andere manier dan in het buitenland onderwezen.
|
Verwijderd
|
Maar als je na het VWO een universitaire opleiding gaat doen die internationaal erkend wordt (waar ze nu mee bezig zijn), is het dan voor een VWO-er, die wiskunde heeft gehad wat op een lager niveau ligt in vergelijking met andere landen, niet zo dat hij toch enigszins achterloopt en het moeilijker krijgt?
|
![]() |
|
Ik was eerlijk gezegd nogal verrast om een topic tegen te komen dat niet door mij, maar wel onder mijn nickname was aangemaakt, vandaar dus een vriendelijk verzoek aan de verantwoordelijke om me hier voortaan van tevoren even per e-mail over in te lichten, al was het alleen maar om te informeren of ik er al of niet mee akkoord ga. Laat ik dan nu maar eens antwoorden op de vraag van FlorisvdB. Iemand die na het behalen van het v.w.o.-diploma een wiskundestudie in het buitenland gaat volgen zal vermoedelijk wel een soort toets krijgen om aan de hand daarvan na te gaan of zijn of haar wiskundekennis voldoende aansluit bij de toelatingseisen, en ik neem aan dat eventuele achterstanden door middel van begeleiding door iemand van de wiskundefaculteit wel weggewerkt zullen worden, zodat het volgen van de studie verder geen probleem oplevert.
@aaron: Ken je het spreekwoord "hoogmoed komt voor de val"? ![]() @Fade of Light: Ik kan me voorstellen dat het af en toe behoorlijk wennen is om vertrouwd te raken met het abstractieniveau dat je tijdens de wiskundestudie tegenkomt, maar ik hoop dat je er desondanks toch plezier aan beleeft. Ik voel me zelf zeer sterk tot dergelijke abstracties aangetrokken, iets wat voor buitenstaanders waarschijnlijk moeilijk te bevatten is. Het meest fascinerende is voor mij wel het feit dat deze abstracties in het dagelijks leven zo'n breed toepassingsgebied hebben, en dat maakt wiskunde ook zo'n uitdagend gebeuren voor me.
||
Citaat:
Over abstractie gesproken, het is inderdaad (daar "hameren" ze ook op) een belangrijk stuk van het leerproces. En ik geef je groot gelijk wat betreft toepassing op het alledaagse leven. Al heb ik deze connectie alleen nog ondervonden van het vak logica (en verzamelingenleer) Maargoed, het niveau is hoog, de snelheid is gruwelijk en die combinatie maakt het nogal lastig |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() en eerstejaars indeed |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het tempo ligt aan elke univ sowieso hoger dan in de middelbare school, wij hebben bijvoorbeeldt voor natuurkunde 1 maand (aan 4 uur per week) gedaan over wat ik daarvoor op 2 jaar aan 3 uur per week in het middelbaar had gezien ![]() ik vind dat abstracte wel fijn, het helpt me om toegepaste denkproblemen helderder te bekijken. voor de liefhebbers van abstractie: theoretische natuurkunde aan de kul, abstracter maken ze het tegenwoordig ni meer ![]() ![]() maar ik vind nog steeds dat er een te grote kloof is tussen het niveau van middelbaar en dat van univ. ik heb bijvoorbeeldt niet moeten leren in het middelbaar om voldoendes te halen, toen ik vorig jaar aan mn universitaire studies begon had ik geen idee hoe ik een cursus moest verwerken, laat staan in de grote volumes die we te verwerken kregen. een oplossing heb ik hier nog wel niet voor ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() De uitslag van het toelatingsexamen liet het ook wel merken. Je zou het als VWO'er moeten kunnen maken, maar van de tien wiskunde vragen, had ik er acht goed, na een jaar wis- en natuurkunde te hebben gestudeerd en ik had een 10 voor wiskunde B op m'n eindlijst. Ik heb het dus wel gehaald (overigens niets mee gedaan), maar toch vreemd dat ik het niet foutloos kon en die twee vragen die ik fout had, daarvan snap ik er 1 nog steeds niet (zit inmiddels in het derde jaar van mijn wiskunde studie), en de andere snap ik sinds kort. Mijn broertje heeft het toelatingsexamen vlak na zijn eindexamen gemaakt (had een 9 voor wiskunde B op z'n eindlijst) maar hij had slechts 3 van de 10 vragen goed. Het maakte voor hem overigens niet veel meer uit, daar hij een 8 gemiddeld op zijn VWO eindlijst had, hoefde hij in Nederland niet meer te loten voor geneeskunde en was het voor hem niet noodzakelijk te slagen voor het toelatingsexamen in België. Ondanks dit alles overweeg ik toch (nog steeds) om het voorlaatste jaar van mijn wiskunde studie in Leuven te doen. Het heeft gewoon iets. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() of doe je het gewoon voor de 171 cafeetjes per vierkantje kilometer? jij stiekemerd jij ![]() Citaat:
![]() ![]() (de antwoorden staan daarvan toch op het net?) maar kan iemand me uitleggen welke abstracte dingen jullie niet zien dan?
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() en partiële integratie en subtitutiemethode zijn juist het makkelijkst van dat hele integreren gedoe. (of heb je dan ook gn integralen?) rare mensen die hollanders. ik denk trouwens wel dat verzamelingenleer en relaties in het eerste jaar zijn weggevallen met de wiskundehervorming van 4 jaar geleden. al denk ik dat veel leerkrachten het nog wel geven, en we zien het dan toch later bij stochastiek voor een deel (als je genoeg wiskunde in je richting hebt)
|||||
Citaat:
Topologie is een onderdeel van de wiskunde dat nauw met meetkunde is verwant, maar voor de opbouw van de analyse is alleen maar dat deel van de topologie van belang dat zogenaamde open verzamelingen en omgevingen behandelt omdat aan de hand daarvan de analyse kan worden opgebouwd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-12-2002 om 11:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() verder was het duidelijk een patsertje. Dat bleek uit het feit dat hij de opgegeven vergelijkingen totaal negeerde ![]()
|
hoe zit het dan bij chemie?
ik had op het eind gezien: anorganische: de elementen nbtje, zuur-base, neerslag en oplosbaarheid (met K enzooi), oxidatie en reductie en ook wat elektrochemie, titraties, alle zoii die daartussen nbtje zit organische: naamvorming en de functionele groepen, ik weet niet of we daar nu werkelijk iets mee gedaan hebben of niet ![]() maar ik zat in een wetenschappelijke richting, met 1 uur chemie per week in het derde en vierde, en 2 uur in 5 en 6. Offtopic: digge: fuck off!
Laatst gewijzigd op 24-12-2002 om 09:02. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-12-2002 om 10:48. |
![]() |
|
|