Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind de 16:9 formaat er beter uitzien dan het 4:3 tv formaat.
Daarom kijk ik ook liever DVD's of Divx-films dan films op televisie. Maar voor televisieuitzending is het 4:3 formaat wel te begrijpen, aangezien je op de kleinere tv-schermen anders niks zou zien op 16:9 beelden met dus zwarte balken... |
![]() |
|
![]() |
Ik vind dat filmmakers gewoon alles in 4:3 moeten opnemen...dan is tenminste iedereen blij want dan valt er én niks weg én mensen met een gewone TV hebben geen problemen
![]() BTW wij hebben gelukkig breedbeeld thuis ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Aan de andere kant waren films eerst van soortgelijk formaat, maar omdat de bioscoop mensen meer geld wilden verdienen door mensen met een "unieke" kijkervaring (breedbeeld welteverstaan) te lokken hebben ze 1.85:1 en 2.35:1 verhoudingen ingevoerd. Stelletje kapitalisten daar.
Maar van mij mogen ze 4:3 wettelijk verbieden en alleen maar breedbeeld TV's maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
1 vraagje: is het niet irritant om een gewone 4:3 uitzending te bekijken op je breedbeeld tv? Ik vraag me dit eigenlijk al langer af, maar ik ben het eigenlijk nog nooit gaan onderzoeken (wel eens bij een maat gezien, en ik vond het niet zo geweldig want je beeldbuis wordt gewoon niet optimaal benut).
En als je nou een grote (bijvoorbeeld lekker dure 100cm) 4:3 beeldbuis hebt , dan boeien die balken bij een 16:9 uitzending toch ook niet zo (als tenminste het merendeel van de uitzendingen nog 4:3 wordt uitgezonden, anders kun je beter een 16:9 kopen denk ik). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zolang ik niet uit m'n hoofd weet wat er in de weggeknipte stukken van een breedbeeldfilm zit, klaag ik niet over 4:3-beeld. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Goed, aangezien ik onlangs pas ben gaan knutselen met m'n dvd-speler, heb ik als leek nog een vraagje wat hier mee te maken heeft
![]() Als ik mijn dvd-setup instel op 16:9, krijg ik bij zowel het menu als de film zwarte balken onder en boven het scherm, waardoor het menu haast onleesbaar wordt. Als ik 'm op 4:3 letterbox óf 4:3 pan&scan zet, krijg ik het menu op volledig scherm (wat erg prettig is), maar de film niet - bij de film zelf blijven er zwarte balken onder en boven verschijnen. Iemand enig idee hoe dit zit? In de handleiding stond dat bij 4:3 pan&scan het beeld op volledig scherm zou verschijnen, wat dus niet 't geval is... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Zo ja...dan krijg je hoe dan ook bij het formaat (zie achterkant DVD) 1:2,35 balken boven en onder en zal bij 1:1,85 het hele scherm gevuld zijn...op zich zou je dat beeld van 1:2,35 wel het hele scherm dan kunnen laten vullen maar dan wordt ie uitgerekt en lelijk (tenminste dat is bij ons het geval). Dus ik snap nie echt dat ie niet het scherm helemaal kan vullen ![]() Zo nee...bij een kleine tv kan je die pan&scan wel instellen zodat ie het hele beeld vult maar dan krijg je ook misvormingen ![]() En geen van bovenstaande dan weet ik t helemaal nie ![]()
||
Citaat:
en ALTIJD valt er beeld weg (behalve bij balken), zowel bij pan&scan... het valt misschien te verwaarlozen voor sommigen... niet voor mij!
||
Citaat:
Voor zover ik weet is de Pan & Scan optie nog niet bruikbaar in Nederland omdat zo'n instelling ook op je TV moet zitten wil je dat gebruiken. Ofzo iets... meer info daarover kun je vinden op www.dvd.nl
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|