Citaat:
no_nickname schreef:
kan iemand mij vertellen wat titreren nou eigenlijk precies is en hoe je een titratiecurve kunt maken en wat voor een informatie je er allemaal uit kunt halen?
Ik wil hiermee namelijk de hoeveelheid fosforzuur in verschillende soorten cola gaan bepalen voor mijn profielwerkstuk.
alvast bedankt !
|
Een titratie is een kwantitatieve analyse, dus het gaat om de hoeveelheid van een stof.
Definitie van een titratie uit mijn scheikundeboek:
'Bij een titratie gaat het om: -2 stoffen die met elkaar kunnen reagereen
-2 te meten hoeveelheden van die oplossingen
-1 oplossing heeft een bekende concentratie
-de concentratie van de andere oplossing is dan te berekenen'
Een titratie moet je altijd minstens twee keer uitvoeren, en als de waarde dan meer dan een paar tienden milliliter verschillen, moet je hem nog een keer doen, en dan de twee kiezen die het dichtst bij elkaar liggen kiezen en middelen. Zo te zien wil jij een zuurbase-titratie gaan doen, dan is het dus ook belangrijk eenn goede indicator te nemen, zodat je op tijd stopt. Als een indicator net op het omslagpunt zit, dus als de kleur vaag waar te nemen is moet je al stoppen.
In een titratiecurve zet je de pH uit tegen het toegevoegde aantal mL zuur of base (in jou geval base). De pH-schaal is logaritmisch verdeeld, en het steilste punt is het omslagpun van zure naar basische oplossing. Aan de titratiecrve kun je dus het verloop van jou titratie aflezen.
Ook al doe je jou titratie in duplo en, waarschijnlijk, drie of meer keer, lijkt het me weinig voor een pw
in ieder geval suc6 ermee