Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2003, 14:33
Upior
Upior is offline
Ik doe het niet goed dit jaar (zit nu in VWO 5 en doe N & T) omdat ik het denk ik moeilijk heb met de scheiding van mn ouders en ik gewoon dingen niet op een rijtje heb. Maar het ziet er naar uit dat ik blijf zitten.. Hoe is het nou om te blijven zitten? Vreselijk of juist handig omdat het een goeie voorbereiding is voor het examenjaar?
Oud 11-01-2003, 16:09
Verwijderd
Ik ben ook blijven zitten in 5vwo. Helemaal geen schande hoor, zeker niet als de omstandigheden niet echt lekker zijn thuis enzo. En of het erg is. Ik had er nooit problemen mee, tenminste in het begin is het wel even lastig, je moet nieuwe mensen leren kennen, maar ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn, als je er maar voor open staat, ook zelf een beetje gesprekjes aangaat met mensen uit de klas. Toch is het zo, tenminste bij mij, dat je nooit echt goed bevriend wordt met mensen, vrienden had ik voor 5v al, en daar ben ik bevriend meegebleven. Met mensen uit de klas heb ik zeg maar alleen een schoolvriendschap, maar ja ik vind het wel goed zo! Maar ja het gaat je vooral om je voorbereiding op 6v... uhm... Bij mij is het zo dat ik nu, in 6vwo dus, best wel veel voordeel heb gehad met sommige vakken. Zoals scheikunde de zuur-base die snap ik nu ongeveer helemaal, veel beter waarschijnlijk dan wanneer ik vwo in 6 jaar gedaan had zeg maar. En ook bij natuurkunde merk ik gewoon dat ik het 2 keer behandeld heb, en das best welfijn!
Dus gewoon lekker blijven zitten, en je vooral nergens zorgen over maken, het komt goed !
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 16:46
Upior
Upior is offline
Bedankt, dat stelt me al een beetje gerust
Oud 11-01-2003, 18:11
Verwijderd
Je hebt nog een half jaar waarin van alles kan gebeuren. Maar misschien is het wel 'goed' om het jaar over te doen, heb je de tijd om alles een beetje op een rijtje te krijgen en hoef je je volgend jaar in 6V niet compleet uit de naad te werken om dingen in te halen die je in 5V gemist of niet helemaal opgepakt hebt, maar krijg je gewoon de kans met alle 'bagage' naar 6V te gaan.

Ik ben nog nooit echt blijven zitten. In de twee mocht ik kiezen tussen blijven zitten of 3 mavo, omdat het niet zeker was of een tweede keer 2 V/H wel zou lukken (ivm talen) en ik toch sowieso een jaar kwijt was, heb ik voor 3M gekozen. Na mijn mavo ben ik havo gaan doen, ik heb dus wel twee keer de vierde gedaan, alleen op verschillende niveau's.

Mijn zusje is blijven zitten in 4H, zij vond het wel jammer, maar niet heel erg, geloof ik. Er bleven ook flink wat vriendinnen zitten en ze kwam toch ook bij mensen in de klas die ze al kende (waarvan een aantal was blijven zitten in de derde) en waar ze het goed mee kon vinden.

Mijn andere zusje is blijven zitten in 2V (zelf ook voor gekozen, niet naar 3H, maar nog een keer 2V) en het bevalt haar erg goed. Ze is ook naar een andere school gegaan. Ze kan goed leren en de tweede keer was het helemaal allemaal wat makkelijker natuurlijk. Zij vond het niet erg, zal ook wel komen doordat het ook haar eigen keuze is geweest.

Ik denk dat het belangrijk is dat je normaal doet tegen de 'nieuwe' 5 vwo'ers, dat je niet uit de hoogte gaat doen ed. Toen ik in 4 havo kwam, waren er een aantal die waren blijven zitten, en die vonden zichzelf zo verschrikkelijk goed (?) en ze deden zo uit de hoogte, gingen alleen maar met elkaar om, de rest was te min enz. Daar schiet je niks mee op. Doe gewoon met de rest mee, maak eens een praatje enzo. Je hoeft niet per se vrienden met ze te worden, maar het maakt het wel allemaal wat makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 20:33
Balance
Balance is offline
ik kan alleen maar bevestigen wat de mensen voor mij al zeiden.
ik ben zelf niet blijven zitten, maar ken d'r wel zat.
Iedereen blijft vooral hangen bij z'n oude vrienden. De mensen uit de klas mogen ze wel, maar ze hebben d'r niet zo veel mee. In de pauzes enzo zitten ze ook bij de mensen waar ze het jaar d'r voor bij zaten.
Verder hebben ze meer vrije uren, doordat ze vakken als ckv, anw, gs1, du1, fa1 en gym enzo niet meer hoeven te volgen. Meer vrije tijd dus.
De stof is ook makkelijker, omdat het toch allemaal herhaald wordt.

Het enige wat je (wat Leonoor al zei) NIET moet doen is je te goed voelen. Dan kan je het meteen wel schudden.
Maar ik denk dat je dat ook wel kan begrijpen, want het is nooit leuk als iemand zich te goed voelt voor een ander.
Oud 11-01-2003, 21:24
Upior
Upior is offline
Bedankt voor de tips. Maar "vrienden" maken mij niet zoveel uit Met de mensen in mijn huidige klas ga ik alleen om als dat nodig is. Verder niet. En populair zijn of geaccepteerd worden oid vind ik ook niet echt belangrijk, mijn echte vrienden zie ik altijd wel in de pauze's!

Maar toch bedankt.. Ik hoop dat het het een beetje goed afloopt.
Oud 11-01-2003, 22:27
Verwijderd
't gaat ook niet zo zeer om of je vrienden met ze wordt oid. 't is volgens mij gewoon prettig als je gewoon normaal naar school kunt gaan, zonder heel de tijd nagekeken te worden, zonder dat ze achter je rug om over je praten ed. Ook voor je zelf, stel je bent een keer ziek en hebt aantekeningen nodig ed. Om voor mezelf te spreken: ik geef ze alleen aan mensen die normaal tegen me (kunnen) doen. Dat soort dingen. En elke les in je eentje zitten is ook niet echt gezellig, ook lastig met dingen die je samen moet doen enzo.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 15:14
Upior
Upior is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
't gaat ook niet zo zeer om of je vrienden met ze wordt oid. 't is volgens mij gewoon prettig als je gewoon normaal naar school kunt gaan, zonder heel de tijd nagekeken te worden, zonder dat ze achter je rug om over je praten ed. Ook voor je zelf, stel je bent een keer ziek en hebt aantekeningen nodig ed. Om voor mezelf te spreken: ik geef ze alleen aan mensen die normaal tegen me (kunnen) doen. Dat soort dingen. En elke les in je eentje zitten is ook niet echt gezellig, ook lastig met dingen die je samen moet doen enzo.
Oooh zo, nou bij ons op school (en dan slaat dat eigenlijk gewoon op 4/5 VWO) is het niet wereldvreemd als er iemand blijft zitten dus nagekeken worden zal wel niet.. En al zou het wel zo zijn, dan kan me dat niets schelen. Maar het ging me ook helemaal niet om de sociale kant van het zitten blijven hoor.. gewoon om het zitten blijven

zijn er nog meer mensen hier die blijven/bleven zitten?
Oud 12-01-2003, 16:13
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Upior schreef:

zijn er nog meer mensen hier die blijven/bleven zitten?
Id 1e en in de 2e vd middelbare.
Nouja, in de eerste heb ik er wel een probleem
van gemaakt, omdat als ik dat jaar
gewoon m'n pw's ed had geleerd,
ik makkelijk was over gegaan. (klinkt dat arrogant? Sorry )
Kon het absoluut niet met klasgenoten vinden,
voelde me ouder, werd als 'slecht' gezien.
(ooh... zij spijbelt! ooh.. zij heeft een aansteker! )
Maar goed, ben er uiteindelijk door heen gekomen,
en heb er ook wel vrienden aan over gehouden.
In de tweede ging het ong. hetzelfde,
(behalve het ooh.. gedeelte),
alleen is dat minder goed afgelopen.
Naja, niet echt bemoedigend..
Mja, ben het eens met de anderen,
sluit je niet af van je klasgenoten ed,
en 'geniet' ervan, de stof word wel iets simpeler.
(hoewel dat ook weer langzaam weg gaat,
in het midden)
Oud 13-01-2003, 12:31
$ence
$ence is offline
ik ben afgelopen schooljaar blijven zitte in 4 havo! in het begin vond ik het echt helemaal niet leuk dat ik bleef zitten, ik kan nu nog steeds niet zegge dat ik het fantastisch vind, maar goed het is wel beter voor mezelf! ik haal dit jaar veel betere cijfers etc!! als ik nu in het examenjaar had gezeten, had ik het zeker niet gehaald! en nu kan ik volgend jaar beter voorbereid t examenjaar in.
in t begin van t jaar was het onwijs wennen! al mijn vrienden en vriendinne in de vijfde en ik (met nog 2 andere) nog een jaar in de vierde! het was ook nog zo dat de meeste mense elkaar al konden en ik bijna niemand! vanaf het begin af aan heb ik nie anders gedaan tege de rest van de klas, je moet je zo normaal mogelijk opstelle anders val je der automatisch al buiten. ik heb nu in me nieuwe klas een aantal mensen waar ik vrij goed mee op kan schieten, maar even goed zit ik in de pauzes nog heel veel bij de mensen waar k al die andere jaren bij in de klas heb gezete.
dus zoals de meeste al zeggen, sluit je niet af van de rest van de klas! het maakt het allemaal toch makkelijker, als je in je eigen klas ook wat mensen hebt waar je het goed mee kan vinden! veel suc6 dermee!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 13:01
a new noise
a new noise is offline
Ik ben van 5VWO naar MBO+ gegaan....
Heeft zn voor en nadelen, maar ik kan nu wel al bijna naar HBO.
Oud 13-01-2003, 18:10
eviltjuh
eviltjuh is offline
Ik zou vorig jaar ook bijna blijven zitten.
Ik zat in 3 vwo en zou door m'n slechte cijfers misschien blijven zitten in 3 vwo of 3 havo.
M'n slechte cijfers kwamen omdat ik nooit echt gewend was om te leren en alles vanzelf ging, dat lukte dus niet meer.
Ik vond zitten blijven sowieso niet echt leuk, omdat we net de overgang hadden naar het studiehuis en 'al' m'n vrienden gingen daar dus ook naar toe.
Ik zou als enige dan achterblijven.
Ik heb door m'n laatste toetsweek mijn cijfers zo kunnen op halen dat ik over mocht naar 4 havo.

Dit jaar zit ik dus in 4 havo, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel liever in 4 vwo gezeten had.
Maar daar is nu nix aan te doen.
Ik merk wel dat bij mij alles veel makkelijker gaat dan bij mensen die de overgang havo 3 => havo 4 gemaakt hebben.
Van de mensen die zijn blijven zitten, is het rapport ook [in de meeste gevallen] harstikke goed, dus ik denk dat je er wel veel profijt uit kunt halen.

Bij ons op school zijn de resultaten niet echt geweldig, want ze hebben vorig jaar al ruim 30% over laten gaan dat door de cijfers eigenlijk niet overmocht.
Alsnog is er ruim 35 % van de 4e klassers blijven zitten.
Ze doen niet echt uit de hoogte, op sommige na dan.
Maar dat is echt het stomste wat je kunt doen, want met deze 'groep' moet je dan toch verder.

Ik wens je iig suc6!
Oud 13-01-2003, 23:49
R
R is offline
Het beste is om jezelf, ouders, en je omgeving erop voor te bereiden, en er ook over te praten.
Ik blijf in de 3e zitten, ik wist het al vanaf het 2e rapport, ik deed gewoon geen flikker meer omdat toch wist dat ik het niet zou redden.
Uiteindelijk heb ik niet eens écht gehoord dat ik bleef zitten, ik wist het gewoon, leraren wisten dat ik het wist.. ik heb het niet als naar ervaring, mischien ook omdat in de 2e keer de 3e klas, ik een jongen heb ontmoet waarmee ik nu héél goed bevriend ben.
Maar nee, heb het zeker niet als naar ervaring, ik wist gewoon van mezelf dat ik het niet kon.. daar hield het bij op.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 08:33
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef:
Maar het ging me ook helemaal niet om de sociale kant van het zitten blijven hoor.. gewoon om het zitten blijven
Behalve sociaal is dat ook practisch.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 14:14
Upior
Upior is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Behalve sociaal is dat ook practisch.
hmm hoezo?
Oud 14-01-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef:
hmm hoezo?
Omdat je als je ziek bent geweest je dan aantekeningen krijgt en niet weet ik het wat uit hoeft te halen daarvoor. En als je samen moet werken met z'n tweeën of met een groepje dat niet verplicht hoeft te worden gesteld door een docent om jou er bij te nemen en de rest daar dus geen zin in heeft enz, het werkt een heel stuk makkelijker als ze gewoon met je samen willen werken. Enz.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:05
Upior
Upior is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Omdat je als je ziek bent geweest je dan aantekeningen krijgt en niet weet ik het wat uit hoeft te halen daarvoor. En als je samen moet werken met z'n tweeën of met een groepje dat niet verplicht hoeft te worden gesteld door een docent om jou er bij te nemen en de rest daar dus geen zin in heeft enz, het werkt een heel stuk makkelijker als ze gewoon met je samen willen werken. Enz.
Ooh zo.. Dat lukt me nu ook wel, zonder echt bevriend met ze te zijn ofzo. Ik praat wel eens tegen ze, meer niet.
Oud 15-01-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef:
Ooh zo.. Dat lukt me nu ook wel, zonder echt bevriend met ze te zijn ofzo. Ik praat wel eens tegen ze, meer niet.
Zoals ik hier ook schreef:
Citaat:
schreef:
Met mensen uit de klas heb ik zeg maar alleen een schoolvriendschap, maar ja ik vind het wel goed zo!
Het is genoeg, en idd het is wel makkelijk als je een beetje omgaat met mensen voor werkstukken ed, of aantekeningen idd, maar om nou onwijs goede vrienden te worden, ik vond het niet echt nodig.
Maar idd af en toe een praatje is genoeg hoor!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten