Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2003, 17:28
Fiesta Flash
Fiesta Flash is offline
Hoi
Ik heb zojuist een scenario geschreven voor een fictie docu.. maar nu weet ik niet echt wat de officiele opzet voor een scenario is. Ik heb uitgebreid beschreven wat er in mijn verhaal gebeurt, wanneer in welke scene etc. Wannneer er gecut wordt of wanneer ik fade in en aouts gebruik of ik kies voor close ups of juist long shots in een scene.
Kan iemand mij vertellen of ik een beetje goed bezig ben of moet het totaal anders???
Oud 29-01-2003, 22:00
Keldon
Keldon is offline
Yoyo... ik kan je wel vertellen hoe het moet, want zit namelijk op Multimedia, en film is ook een media, en scenarios schrijven zit er ook bij dus...

Een film of serie is opgebouwd uit scenes (locatie) en shot (1 camerabeweging) Je hebt je scenario nu in tekst staan? In de film maken ze gebruik van tekst en tekeningen. Een verhaal dus met verhaallijn en spraak enzo, en een storyboard. Voor elke shot een tekening maken, wat je wilt dat de camera ziet. Richting en hoogte van de camerastanden, of je iemand totaal, halftotaal (vanaf middel) of close-up wil, of je een kikker perspectief (van onder naar boven gefilmd), een neutraal, of een vogel perspectief (van boven naar onder gefilmd) wilt. Ook moet je PRECIES opschrijven wat de tijdsduur van het shot is, tijdsduur van de scene, en tijdsduur van totale film. Dit om later precies terug te vinden waar de scene thuishoort, of staat. Ook korte beschrijving van soort lokatie en speciale dingen geven. Heb je nog iets speciaals nodig voor het shot? Film ik het shot uit de hand of vanuit statief? Dat soort dingen. Het handigst is om ff een layout te maken van een standaard storyboard blaadje. denk hierbij aan een blad met 6 hokken voor tekeningen, en met ruimte voor bijschriften.

Wat wil je er uiteindelijk mee doen dan? wil je het daadwerkelijk gaan filmen? Hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vraagje hebt ofzo: foryou96@hotmail.com

suxxes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten