Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2002, 22:55
miep
miep is offline
Dag iedereen,
Zoals sommige van jullie misschien weten, ik ben geemigrieerd, 2 jaar terug. Het gaat gigantisch slecht hier, maar ik begin langzamerhand te oorzaak te zien,, de taal. Nu denk je, oh, de taal, dan ga je toch op bij les? Was het maar zo makkelijk, ik zit hier nu al 2 jaar mee, en het is heel diep gegaan, ik zeg 1 woord in deze taal en m'n hoofd onploft zowat (zo rood wordt het) Ik schaam me zo erg voor mijn accent, niet alleen voor anderen, maar voor mezelf; ik kan ook niet hardop engels (de taal der mijn problemen) in m'n kamer spreken, ik word gek, ik walg er van... School gaat dus ook slecht, omdat ik veel spijbel, om zoveel mogelijk "hardop in de klas moeten voorlezen"- tot presentaties ontloop. Het is niet alleen dat, ik ben hier mezelf niet, in Nederland was ik een heel spontaan meisje, ik voelde me goed over mezelf, etc. nu ben ik zo onzeker als ik weet niet wat, ik haat mezelf hier, en doordat ik mezelf zeg maar zo gedraag (zo onzeker enzo) krijg je al snel reacties van mensen, je bekijkt de wereld sirieus van een heel ander perspectief, mensen durven veel meer tegen je te zeggen...*au*
ik vind hier niemand leuk, en heb schijt aan allen, maargoed dat komt deels waarschijnlijk/natuurlijk ook doordat ik mezelf hier niet leuk vind, en zoals er gezegd wordt: je moet eerst van jezelf houden wil je van anderen kunnen houden.

nu nog iets anders, als ik nou straks weer in nederland ga wonen (dat mag als ik 18 ben) denken jullie dat het dan weer goed gaat, of na 4 jaar ellende kom ik er echt niet zomaar weer boven op, alleen maar omdat ik weer nederlands mag spreken..?

bedankt voor lezen en evt. reageren,

liefs mieps
Oud 27-02-2002, 05:30
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Ah meissie, wat erg dat het zo slecht gaat ! Ik weet niet echt wat ik er op moet zeggen, in ieder geval niet hier op het forum ( als je behoefte hebt om het via een mailtje over te hebben, weet je mijn adres wel ).

Weet je zeker dat de taal werkelijk het grootste probleem en oorzaak van alles is, of WIL je dat het zo is ? Ik schuilde altijd achter mijn niet - goed - genoeg kunnen praten om andere dingen te ontkomen, confrontatie met mezelf, angst voor iets nieuws ...

Maar verder durf ik niet te schatten of het weer goed gaat als je terug bent in Nederland, want er kunnen natuurlijk veel andere problemen komen in plaats van de problemen die je NU hebt. Want ook al lijkt het een goede optie en een stap naar iets beters als je terug gaat, het is nog altijd een groot verandering.

Sterkte !
Oud 28-02-2002, 14:13
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
miep schreef:
Het gaat gigantisch slecht hier, maar ik begin langzamerhand te oorzaak te zien,, de taal.
Lieve meid,
ik geloof er weinig van dat het aan die taal ligt
Met die taal is niks mis, met jouw onzekerheid wel. Ik denk eerder dat het het hele wennen is, een heel ander land, waar jij je niet thuis voelt; en je enigszins buitengesloten voelt omdat je de taal niet goed spreekt of een accent hebt.

Als je je in Nederland zo goed voelde, wees dan trots op je Nederlandse accent! Wat kan jij er nou aan doen als Nederlandse dat je geen vloeiend tv-presentator-engels spreekt?!

Volgens mij ben je een beetje 'vastgelopen' in je nieuwe wereld.. je onzekerheid die je alleen maar meer onzeker maakt.. het wordt dus tijd om wat te ondernemen! En wát dat is, dat mag jij bedenken. Eerder terug naar Nederland en op kamers wonen of bij vrienden? Een bijbaantje nemen waarin je engels moet spreken tegen je klanten en daardoor wel móet (als je durft )?

Je zit daar nu eenmaal, maak er dan ook wat van. Met of zonder accent!

Cat
Oud 28-02-2002, 23:04
miep
miep is offline
no_third_chance, ik heb je gemaild

thanks darkcat, dit krijg ik wel van meerdere mensen te horen, maar het is zo moeilijk. ik kan over iets van anderhalf jaar op kamers, maar ja, moet hier dus gewoon nog anderhalf jaar zitten, dat staat vast, heb het er elke avond met m'n ouders over, en hun standpunt blijft.
ik ben de enige die d'r wat aan zou kunnen doen, maarja ik weet niet of ik het werkelijk kan. school gaat ook verrot want ik ben gewoon helemaal uitgeput... niks heeft meer zin voor me. ben ook bang dat het in nederland eens fout zal gaan.

nouja bedankt voor antwoorden

miep
Oud 01-03-2002, 06:08
Verwijderd
'k ben het wel met Darkcat eens, geloof ik.

Verder is Engels een taal waar je in je verdere leven veel aan hebt. Maak er gebruik van het nu goed te leren. Probeer toch op les te gaan, hoe moeilijk het ook is. Zoals Darkcat al zei: Je zit daar nu eenmaal, maak er dan ook wat van. Met of zonder accent! Heel veel succes en sterkte.

(P.S. Het dichtklappen bij één Engels woord ken ik wel. Heb je geen vriendin met wie je een keer heel melig in het Engels kunt praten ofzo? Soms gaat dat beter. Of begin met schrijven, dan hoort niemand (ook jij niet) er iets van.

Zit je op een internationale school? Daar heeft iedereen een accent, val je iig niet op als je een accent hebt en daarom niet zou durven praten.)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 11:40
DarkCat
DarkCat is offline
*krijgt opeens een ingeving*

Weet je hoe ik uiteindelijk goed engels geleerd heb? Zingen!!
Oud 03-03-2002, 17:33
miep
miep is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
'k ben het wel met Darkcat eens, geloof ik.

Verder is Engels een taal waar je in je verdere leven veel aan hebt. Maak er gebruik van het nu goed te leren. Probeer toch op les te gaan, hoe moeilijk het ook is. Zoals Darkcat al zei: Je zit daar nu eenmaal, maak er dan ook wat van. Met of zonder accent! Heel veel succes en sterkte.

(P.S. Het dichtklappen bij één Engels woord ken ik wel. Heb je geen vriendin met wie je een keer heel melig in het Engels kunt praten ofzo? Soms gaat dat beter. Of begin met schrijven, dan hoort niemand (ook jij niet) er iets van.

Zit je op een internationale school? Daar heeft iedereen een accent, val je iig niet op als je een accent hebt en daarom niet zou durven praten.)
met een Nederlandse vriendin bedoel je, tja, dat zou leuk zijn, maar dat is 't 'm nu juist, ik kan het niet, ik kan het niet eens hardop in m'n kamer praten, laat staan tegen mensen, het is een hele grote angst geworden. ik zit niet op een internationale school, dus ben de enige met 'n accent (sterk accent) anders zou ik het bij.v ook met m'n ouders kunnen praten, voor hen zou ik me ook niet hoeven te schamen, maarja, ik schaam me al voor mezelf, dus laat staan voor anderen.

oh en Darkcat, dat zingen is een goeie, maar dat doe ik ook al niet meer. ik zing ook al niet meer mee met de muziek, het is belachelijk ik weet het.... ik zal er ok nog wel verder mee geconfronteerd worden, in nl is ook zoveel engels (shit waarom houden we niet lekker onze eigen identiteit en houden we zo veel mogelijk nederlands ) nouja ik zie wel wat ik doe..
Reageren

Regels voor berichten