Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2002, 14:44
sase
sase is offline
Ze drinkt altijd s 'avonds, en wordt dan niet perse aggressief ofzo, maar wordt dan heel traag en dom, en gaat heel sentimenteel doen en anderen afkraken 'uit goede bedoelingen'. Tis elke avond ruzie, en daar wordt ik zo moe van! De volgende dag ontkent ze weer dat ze heeft gedronken. Hierdoor zijn mijn cijfers naar beneden gaan (nogal gekelderd zeg maar..) en het is aan m'n lieve vriend te danken dat ik nog niet weggelopen ben ofzo..wie weet hoe ik hier mee om kan gaan?
Oud 13-03-2002, 16:11
dystopia
dystopia is offline
Wat is de rol van je vader in dit geheel?
Oud 13-03-2002, 18:48
bambykill
bambykill is offline
Ik snap niet waarom ze het ontkent. Als je genoeg lef hebt dan moet je met haar praten en zeggen dat het je veel pijn doet en problemen geeft enz. Maar aan de andere kant. Als je moeder ontkent dat ze alcohol drinkt terweil ze het wel doet, weet ik niet of je door haar sirieus genomen wordt.

Als ze echt van je houdt, dan zou ze wel respect voor je openheid hebben.

sterkte
Oud 13-03-2002, 20:05
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Ik snap niet waarom ze het ontkent.
Weglopen van probleem -> drinken -> weglopen van drinkprobleem

Rede: ontkenning van problemen aka ervoor weglopen (= afweermechanisme)

Zoiets denk ik
Ook maar geleerd uit een boek hoor
Oud 14-03-2002, 16:49
sase
sase is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Wat is de rol van je vader in dit geheel?
Hij is vaak weg, heel vaak zelfs, en daardoor staat ze er soms alleen voor. En omdat altijd alles wat fout gaat zijn schuld is (volgens m'n moeder dan) voelen wij ons een beetje verplicht om hem te verdedigen, waardoor we ruzie krijgen etc..hij doet z'n best om haar naar he tzin te maken, maar ze wil van hem scheiden. Snap je het nog?
Oud 14-03-2002, 18:19
bambykill
bambykill is offline
Je kunt mischien aan je moeder vragen of je een tijdje bij een vriendin mag slapen. Kan ze alles voor d'r zelf even op een rijtje zetten.
Oud 15-03-2002, 16:02
sase
sase is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Je kunt mischien aan je moeder vragen of je een tijdje bij een vriendin mag slapen. Kan ze alles voor d'r zelf even op een rijtje zetten.
Heb ik al gedaan, ze zei dat het onzin was, datik niet mijn (ja, de mijne, niet de hare ofzo..) problemen aan de buitenwereld moest tonen, trouwens, niemand zou me toch geloven...maar het is toch zo. Als je alleen maar kijkt naar onze vuilnis zie je het zo..
Oud 16-03-2002, 07:56
ichbines
ichbines is offline
Hmmmmmz

Ik ben het wel met de andere mensjus eens, je moet het tegen haar zeggen. Maar als ze niet naar je wil luisteren, tjah... In zo'n situatie zou ik weglopen denk ik, maar dat kun je beter ook niet doen...

Ik weet niet wat je kunt doen, behalve heel veel met je vader, je vriend, en vriendinnen, erover praten.

MvG,
ichbines
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 11:44
Kupu
Kupu is offline
pffffffffffffffff ik zit echt in precies dezelfde situatie... mijn moeder zuipt om het leven, dan gaat ze mijn vader af zitten te kraken, en die is er ook niet. En als ik er dan iets over zeg dan ben ik te jong om over haar situatie te oordelen. Maja mijn ouders zitten dus in een scheiding. Daarom is mijn vader vaak weg, omdat hij weet dat het anders constant ruzie is. En daarom verdedigen mijn broertje en ik hem wel. En het is ook niet bepaald goed voor mijn cijfers

Maar als ik en mijn broertje(hij is nog maar 11 en hij lijdt er nog meer onder) ons te veel ergeren aan haar, dan pak ik haar glas + drank af en gooi ik de drank weg. En dan kan ze schreeuwen en dreigen wat ze wil, het is voor haar eigen bestwil. Erover praten heb ik 6 maand lang geprobeerd en het werkt niet langer als een week dan gaat ze weer op de oude weg verder. Vandaar ook die vrij rigoreuze aanpak...

Maar als mijn moeder gedronken heeft dan gaat ze ook precies hetzelfde doen, het eerste teken is altijd dat de bril afgaat. Dan begint ze als een ketter te roken, en dan wordt het echt erg. Dan staat ze het ene moment je uit te schelden voor alles wat ze maar kan verzinnen, en het andere moment staat ze ineens te janken omdat wij heel denigrerend tegen haar doen.

Oh ja overdag is ze nog wel heel gewoon, maar s'avonds is het gewoon een trut.

Maar ja... ik heb ermee 'leren leven' en ik denk dat jij dat ook maar moet doen, hoe moeilijk het ook is. En probeer iets anders aan je kop te krijgen als ze weer bezig is, zet muziek op zodat je haar niet hoort zeuren, of ga een spelletje doen, of chatten of zo zodat ze geen beslag op je kan leggen. En hopen maar dat ze vanzelf inziet dat het zo niet kan. En vooral proberen je cijfers er niet onder te laten lijden! Is erg moeilijk, die van mij zijn ook gekelderd, maar ik gebruik het ik-moet-leren excuus ook wel es om van haar af te zijn.

sterkte ermee!
Kupu
Oud 16-03-2002, 11:45
Kupu
Kupu is offline
Oh ja als je wil kan je me erover mailen, en erover praten helpt vaak toch wel. Heb je niet een hele goeie vriendin of zo waarmee je erover kan praten? Ikke namelijk wel en dat lucht heel erg op!
Oud 16-03-2002, 13:54
sase
sase is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Oh ja als je wil kan je me erover mailen, en erover praten helpt vaak toch wel. Heb je niet een hele goeie vriendin of zo waarmee je erover kan praten? Ikke namelijk wel en dat lucht heel erg op!
Wow, zo is het dus ook bij mij..jouw hele verhaal bedoel ik. Ik kan er meestal ook mee leven, alleen mag ik nooit gaan leren, dan loop ik weg van mijn problemen zegt ze. Maar ik red het wel. Veel succes met jouw moeder!
Oud 16-03-2002, 20:15
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
sase schreef:
Wow, zo is het dus ook bij mij..jouw hele verhaal bedoel ik. Ik kan er meestal ook mee leven, alleen mag ik nooit gaan leren, dan loop ik weg van mijn problemen zegt ze. Maar ik red het wel. Veel succes met jouw moeder!
dat zegt ze bij mij ook, maar ik 'acht' mijn moeder op zo'n moment 'niet toerekeningsvatbaar'. En dan klinkt ongelooflijk stom, maar ja... anders zou ik er denk ik niet fatsoenlijk mee kunnen leven

Wat ze ook vaak doet is heel erg gaan overdrijven, in de zin van 'jullie willen me niet dus ik ga maar weg.' of zo. En dat is zo irri! Eerst een stuk in de kraag zuipen en dan ons een schuldgevoel aanpraten . En dan gaat ze er vandoor, fietsen of wat dan ook...
Oud 17-03-2002, 16:57
sase
sase is offline
Jaa, dat is echt heel irritant. Komt ze een uur later terug, als je mazzel hebt, jij heel ongerust...
Of dan gaat ze in de schuur slapen omdat ze zich niet goed genoeg voelt voor ons...

Nou ja veel sterkte nog..
Oud 17-03-2002, 21:01
silla02
silla02 is offline
jah ik herken dit wel ja. Alleen dan had mijn vader het.
Elke avond dronken, elke avond van die eindeloze discussies die uitliepen op ruzie.
Maar mijn zussie had er geen last van want tja volgens mij was ze het lievelingetje van hem. Alles wat ik deed, deed ik verkeerd....alles wat ik zei, zei ik verkeerd.
Naderhand kreeg tie probleme op zijn werk en hij ging de ziektewet in en bleef thuis...en om zich beter te voele ging die drinken heel de dag door.
Ik schaamde me echt voor hem. En toen kregen we een keer ruzie en toen heb ik gezegt (ja ut is grof ik weet het): Ja joh zuip je maar lekker dood en vergeet maar vooral dat het hartstike klote voor ons is hoor denk maar alleen aan je zelf. zoiets...
en toen uhhh vorige maand geloof ik...zat tie s'avonds te huilen en zei dat tie wou stoppen.
En nou is tie alweer bijna anderhalve maand gestopt.
Hij krijgt nou valium ofzow.

Maarruh als je erover wilt praten dan moet je me maar ff mailen silla02@hotmail.com

suc6!!!!
xxxxxxx
silla
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 18:30
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
sase schreef:
Jaa, dat is echt heel irritant. Komt ze een uur later terug, als je mazzel hebt, jij heel ongerust...
Of dan gaat ze in de schuur slapen omdat ze zich niet goed genoeg voelt voor ons...

Nou ja veel sterkte nog..
dat heeft mijn moeder nog niet gedaan maar ze gaat wel soms gewoon even voor de gezelligheid midden in de nacht naar haar nieuwe vriend toe, en dat terwijl mijn ouders nog gewoon bij mekaar wonen(gaan wel scheiden)... Soms vraag ik me wel af hoe ze er nog heelhuids komt met haar dronken kop
Oud 21-03-2002, 18:32
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
silla02 schreef:
en toen uhhh vorige maand geloof ik...zat tie s'avonds te huilen en zei dat tie wou stoppen.
En nou is tie alweer bijna anderhalve maand gestopt.
Hij krijgt nou valium ofzow.
das mooi, mijn moeder is ook een tijdje gestopt, maar die begint nu weer... dus houd het in de gaten!!!(k spreek uit ervaring )
Oud 23-03-2002, 13:47
Isa
Isa is offline
Citaat:
sase schreef:
wie weet hoe ik hier mee om kan gaan?
alle alcohol in het huis verstoppen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 14:52
sase
sase is offline
leuk idee, behalve dat ze gewoon alles weer te voorschijn haalt..en ik ken al haar verstopplekken niet..
Oud 25-03-2002, 15:15
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
alle alcohol in het huis verstoppen.
Of door de goot gooien. Mogelijke gevolgen: ze ziet idd in dat ze moet stoppen, steun van de familie en haar doorverwijzen naar een arts is dan nuttig. Of dan koopt ze nieuw en raakt de complete familie nog ietsje verder in de afgrond.

Je weet 't niet.. kan best positief werken, maar alleen dit werkt denk ik niet, 't is tenslotte een verslaving!
Oud 25-03-2002, 23:55
Ianto
Ianto is offline
Mijn eerste post in meer dan 2 weken....
Ik herken dit maar al te goed, mijn moeder had het ook.
Ze raakte in de problemen met haar werk en om de stress tegen te gaan greep ze naar de jenever. Ze wist het heel goed te verbergen in het begin waardoor wij het niet door hadden totdat het te laat was. Ze kon niet meer zonder.
De ruzies die dit als gevolg hadden hoor ik in gedachten nog, hele nachten heb ik wakker gelegen, wanhopig op zoek naar een oplossing. Ik heb er zelfs aan gedacht om er maar 'uit te stappen'.

Op een nacht hoorde ik haar weer beneden, ik had alle drank weggegooid en ze was op zoek naar de 'noodvoorraad'. Ik betrapte haar met een fles Spa Blauw.. alleen was het niet bepaald water wat er in zat.
Ze dreigde met zelfmoord als ik haar tegen zou werken of het aan m'n vader zou vertellen. M'n vader zag het overigens daardoor ook al helemaal niet meer zitten, raakte zelf ook overspannen en daarmee was het feest voor mij compleet. Ik heb m'n vader midden in de nacht uit de auto gehaald nadat ik in m'n pyjama de straat over was gerend om hem tegen te houden. Ik kon dat niet alleen aan, ik had z'n hulp hard nodig.

We hebben toen besloten om een 'zero tolerance' principe toe te passen. Er kwam geen druppel meer in huis en we controleerden alles dagelijks.
Daarop werd m'n moeder in eerste instantie bloedlink maar langzamerhand ging ze inzien dat ze wel een probleem had..gelukkig.

Ze weigerde echter naar een arts te gaan, ik heb daarom de huisarts voor mezelf gebeld en hem bij aankomst doorgesluisd naar m'n moeder.
Ik hield zielsveel van haar en kon niet toezien hoe ze zichzelf naar de vernieling hielp. Na een flinke woordenwisseling liet ze de dokter toch toe.

Na een lange en heel moeilijke weg is ze toch 4 jaar 'clean' geweest.
Ik heb er nooit met iemand over kunnen praten omdat er op de een of andere manier toch een taboesfeer omheen hangt.

Ik praat de hele tijd in de verleden tijd...
De drank heeft z'n tol geeist...
Mijn moeder werd een tijdje geleden ziek maar ze durfde dat niet te zeggen totdat ze ineens instortte.
Het bleek dat haar lever, ondanks het stoppen met drinken, door de drankmisbruik een forse klap heeft gehad.

Ze is iets meer dan een week geleden na een week in coma gelegen te hebben overleden...

Door die klote drank...
Reageren

Regels voor berichten