Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2002, 13:31
Verwijderd
Een vreemde vorm van ironische humor .. je maakt immers mensen aan het lachen door jezelf voor lul te zetten of jezelf gewoon neer te halen.

Wat vormt daarvan eigenlijk de basis? Reflecteert het gebruik van zelfspot misschien in enige mate de werkelijke psychische gesteldheid van een persoon?

Want eigenlijk is het logisch, waarom zou iemand zichzelf neerhalen als diegene niet zo over zich denkt? Hoe zou je anders op het idee komen?

Heeft er iemand misschien nog een voor mij verfrissende visie op? Zegt het gebruik zelfspot echt iets over iemand? Of niet?

External review..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2002, 14:16
Marcade
Marcade is offline
Zelfspot, het verbergen van arrogantie, of het indekken van een laag zelfvertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 14:30
legatus
legatus is offline
Als je de humor niet kunt inzien van de fouten die je soms maakt of meemaakt mis je een belangerijk inzicht.

Zelfspot is van extreem belang, lijkt mij. Het betekent niet dat je jezelf constant naar beneden haalt.
Oud 29-03-2002, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Zelfspot, het verbergen van arrogantie, of het indekken van een laag zelfvertrouwen.
2 tegenpolen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 16:11
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Als je de humor niet kunt inzien van de fouten die je soms maakt of meemaakt mis je een belangerijk inzicht.
Maar de vraag is meer of het iets vertelt over de mensen zelf? Is het echt zo als Marcade schrijft? Het indekken van arrogantie of juist het verbergen van een laag zelfvertrouwen?

Of hoeft het niet per se iets te vertellen over iemand?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:24
sanne60
sanne60 is offline
Op een beetje subtiele manier te laten merken dat je wel weet dat je niet helemaal perfect, duz dat een ander daar geen lompe (>kwetsende) opmerkingen meer over kan maken
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:28
Krayzie
Krayzie is offline
Ik denk dat het vooral is wat sanne60 zegt, door jezelf omlaag te halen kunnen andere het niet meer want je bent ze altijd voor, als je jezelf omlaag haalt doet dit geen pijn, als andere het doen wel, dus zelfbescherming.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:51
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
2 tegenpolen
Kan ook combi zijn. Anders is 't erg zwart-wit gedacht
Oud 29-03-2002, 18:05
noukkk
noukkk is offline
hmm ik sta best wel bekend om het gebruiken van veel zelfspot... ach ik verkloot dingen best vaak enzo... en dan kan ik daar maar beter om lachen dan me er kut over gaan voelen... en het is ook altijd beter het grapje zelf maar te maken dan een ander je af te laten zeiken!!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:33
Nena21
Nena21 is offline
Ik denk dat het met weinig zelfvertrouwen te maken heeft.
Als je zelf over jezelf geintjes loop te maken,doen anderen het niet zo gauw...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:41
Liz
Liz is offline
Je kunt natuurlijk iemand anders naar benden halen om de mensen aan het lachen te krijgen. Maar dat vind ik zwak (ik bedoel als het echt gemeen bedoeld is, en dat is het meestal wel) Maar mensen die met zichzelf spotten vind ik juist wel een sterke persoonlijkheid hebben. Je kwetst er niemand mee, en toch krijg je de mensen aan het lachen. Ik weet niet of het iets met zelvertrouwen te maken heeft..??
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:44
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
Liz schreef:
Je kunt natuurlijk iemand anders naar benden halen om de mensen aan het lachen te krijgen. Maar dat vind ik zwak (ik bedoel als het echt gemeen bedoeld is, en dat is het meestal wel) Maar mensen die met zichzelf spotten vind ik juist wel een sterke persoonlijkheid hebben. Je kwetst er niemand mee, en toch krijg je de mensen aan het lachen. Ik weet niet of het iets met zelvertrouwen te maken heeft..??
Hmm...ik spot ook zo vaak met mezelf,maar dat is eigenlijk niet echt om mensen aan het lachen te krijgen hoor?
Kan verschillend zijn per persoon,maar bij mij is het denk ik toch meer onzekerheid,weinig tot geen zelfvertrouwen hebben

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:48
legatus
legatus is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Hmm...ik spot ook zo vaak met mezelf,maar dat is eigenlijk niet echt om mensen aan het lachen te krijgen hoor? Kan verschillend zijn per persoon,maar bij mij is het denk ik toch meer onzekerheid,weinig tot geen zelfvertrouwen hebben
Zelfspot is niet het afbreken van je eigen vertrouwen, of iets anders radicaals. Het is gewoon bewust zijn van je eigen belachelijkheid of die van de situatie doormiddel van gekheid en plagerij.

Het is iets kluchtigs en niks drastisch.
Oud 29-03-2002, 19:00
sublime
sublime is offline
zelfspot in mate = gezond, maar er zijn ook mensen die áltijd zichzelf naar beneden halen etc in vorm van een grap. denk dat dit vaak komt door onzekerheid. maar ja, wat komt er eigenlijk niet door onzekerheid?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 19:02
Liz
Liz is offline
[quote]Celesta schreef:
[b]
Citaat:
Liz schreef:

Hmm...ik spot ook zo vaak met mezelf,maar dat is eigenlijk niet echt om mensen aan het lachen te krijgen hoor?
Kan verschillend zijn per persoon,maar bij mij is het denk ik toch meer onzekerheid,weinig tot geen zelfvertrouwen hebben

Mjah is ook wel waar, het verschilt een beetje per persoon denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 19:08
legatus
legatus is offline
Citaat:
sublime schreef:
zelfspot in mate = gezond, maar er zijn ook mensen die áltijd zichzelf naar beneden halen etc in vorm van een grap. denk dat dit vaak komt door onzekerheid. maar ja, wat komt er eigenlijk niet door onzekerheid?
Dan is het ook geen zelfspot meer, het heeft niks met onzekerheid te maken. Het is juist dat je door zekerheid je zelf 'belachelijk' kunt maken maar dit moet je niet zien als afkraken of een minderwaardigheids-complex. Dat is iets anders.

[Dit bericht is aangepast door legatus (29-03-2002).]
Oud 29-03-2002, 19:59
radiofreek
radiofreek is offline
beter jezelf naar beneden halen in een grap en het niet menen.
dan je zelf omlaag halen en dat nog serius menen ook.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 21:36
sublime
sublime is offline
Citaat:
legatus schreef:
Dan is het ook geen zelfspot meer, het heeft niks met onzekerheid te maken. Het is juist dat je door zekerheid je zelf 'belachelijk' kunt maken maar dit moet je niet zien als afkraken of een minderwaardigheids-complex. Dat is iets anders.

[Dit bericht is aangepast door legatus (29-03-2002).]

nee ben het echt niet met je eens. het kan wel op die manier gaan hoor. maar als ik naar mezelf kijk, ik kan mijn zelfspot behoorlijk overdrijven, en vrienden van mij netzo, en dat is niet doordat we zo zeker van ons zelf zijn, juist niet, maar op die manier proberen we eerder onzelf moed te geven of van anderen te horen dat het niet zo is....

ik denk echt dat er meerdere kanten zitten aan zelfspot.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 21:48
dystopia
dystopia is offline
Zelfspot verzacht de pijn van pesten. Ook in dit geval is het een afweermechanisme en komt het voort uit angst.
Oud 30-03-2002, 10:01
kafka
kafka is offline
zelfspot heerst
Oud 30-03-2002, 11:32
Verwijderd
Zelfspot komt voort uit relativeringsvermogen. Je moet een beetje buiten jezelf kunnen treden, jezelf zien in bepaalde situaties, weten waar je zelf mee bezig bent. Je moet je een beetje kunnen voorstellen hoe anderen je zien en dat gebruiken om jezelf een beetje voor gek te zetten. Dat komt dus ook voort uit inbeeldingsvermogen en fantasie.

De meeste simpele mensen hebben daarom ook geen zelfspot, althans geen goede.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 12:39
Sommetje
Sommetje is offline
Zelspot ontneemt een ander het "recht" grappen over jou te maken. Ook is het een vlucht. Als het slecht met je gaat, kun je er beter over lachen dan over huilen. Voor zelfspot vergt, denk ik, ook wel enigszins moed.
Oud 30-03-2002, 13:50
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Voor zelfspot vergt, denk ik, ook wel enigszins moed.
het is het makkelijkste wat je kan doen!!
en gewoon voorkomen dat iemand anders een kwetsende opmerking maakt

Reageren

Regels voor berichten