Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2003, 14:51
break of dawn
break of dawn is offline
Kweet niet of ik dit nou bij ARTistiek neer moet zetten of bij creatieve vakken:

Wie heeft er al eens een toelatingsonderzoek gedaan, en waar wordt zoal op gelet? Ik moet een vragenlijstje invullen, ter plekke iets tekenen en een map meenemen met wat eigen werk. Wat moet er zoal in die map? En hoeveel?
Oud 14-03-2003, 15:16
\/ince
\/ince is offline
waarom zet niemand er ooit bij om welke opleiding 't gaat?!?

Anywee ik heb een toelating gedaan voort Grafisch Lyceum ( Utrecht )
Neem gewoon van alles mee, a4, a3, a2.. vooral veel schetsen, heb je die niet, ga dan maar snel aan de slag hehe.. verder gewoon echt van alles, dan komt 't wel goed hoop ik.. succes!
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 15:29
break of dawn
break of dawn is offline
Dankjewel, ik had er inderdaad even bij moeten zetten om welke opleiding het gaat: "Lerarenopleiding Beeldende Kunst & Vormgeving" in Leeuwarden. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om nog maar wat te schetsen o_O.... ik heb niet oz heel veel... Maar maakt het niets uit of het nou om portretten gaat, anime/manga/weetikhoedatheet ?
Oud 14-03-2003, 15:45
\/ince
\/ince is offline
Als je maar niet alleen manga, alleen portretten, alleen 'vulmaarin' mee neemt.. gewoon echt van alles..
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:01
Verwijderd
het belangrijkst is vaak het naar waarneming tekenene, liefst op groot formaat, dat vinden ze belangrijk, en er moet variatie in zitten, succes
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:25
break of dawn
break of dawn is offline
Dankjewel, ik heb nu:

- een aantal schetsen en volledig uitgewerkte Dragon Ball Z tekeningen
- een paar portretten (Michael Jackson)
- een lino-afdruk
- een A2 formaat portret van mijn beste vriendin
- een beker van klei (klinkt duf, maar is wel heel mooi --> dier erin verwerkt)
- een kleien hoofd

Zou dat genoeg zijn?
Oud 14-03-2003, 16:37
funest
funest is offline
probeer echt je onderzoek te laten zien, en hoe je bij bepaalde dingen bent gekomen, welke keuzes je hebt gemaakt, en weet dit te verantwoorden

verder is uitgebreid selectie et beste, veel verschillende dingen, zodat je laat zien dat je op meerdere kanten technieken beheerst of talent hebt...ect

vooral proces moet je wel laten zien
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:39
break of dawn
break of dawn is offline
Mmmm ja, dat klinkt goed. Misschien kan ik een serie tekeningen maken van 1 onderwerp, maar dan vanuit verschillende perspectieven?
Oud 14-03-2003, 16:47
Verwijderd
Citaat:
break of dawn schreef op 14-03-2003 @ 17:25:
Dankjewel, ik heb nu:

- een aantal schetsen en volledig uitgewerkte Dragon Ball Z tekeningen
- een paar portretten (Michael Jackson)
- een lino-afdruk
- een A2 formaat portret van mijn beste vriendin
- een beker van klei (klinkt duf, maar is wel heel mooi --> dier erin verwerkt)
- een kleien hoofd

Zou dat genoeg zijn?
Lijkt vrij weinig :\ En dbz tekeningen denk ik niet dat bijzonder in geinteresseerd zijn, zou ze hoogstens meenemen om te laten zien dat je dat ook kan.

Ik moest ook allemaal troep laten zien, daar dingen tekenen, thuisopdrachten maken en een gesprek voeren...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:49
break of dawn
break of dawn is offline
Citaat:
Lijkt vrij weinig :\ En dbz tekeningen denk ik niet dat bijzonder in geinteresseerd zijn, zou ze hoogstens meenemen om te laten zien dat je dat ook kan.
Mmmm ja, het is inderdaad vrij weinig. Wat had jij er dan in zoal?
Oud 14-03-2003, 18:52
Verwijderd
ik zou ook plaatjes mee nemen van andere kunstenaars, die jou bijvoorbeeld inspireren of wat je erg mooi vind, daarbij zou ik ook een (kleine) uitleg geven bij elke ding dat je gemaakt heb (denk aan wat het is, materiaalgebruik, etc.)
Zorg voor een mooi ordening in je map en misschien met tabbladen, die je zelf ook kan bewerken.

En zoals iedereen al zegt: laat veel verschillende dingen zien van jezelf, 3D, 2D, foto's, collage, etc.

veel succes

(ben zelf ook bezig met een portfolio voor het nimeto)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 19:12
Verwijderd
Citaat:
break of dawn schreef op 14-03-2003 @ 17:49:
Mmmm ja, het is inderdaad vrij weinig. Wat had jij er dan in zoal?
Och ja, ook allemaal zooi Van alles door elkaar. Ik teken vrij veel 'strip-achtig', dus daar had ik een lading van mee... realistische dingen, fantasie dingen, inkt, potlood, computer... geen schilderijen want dat kan ik (nog) niet
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 09:46
Verwijderd
ga een middag met wat krijt/houtskool naar de dierentuin en ga tekenen, beter kan t nie, ik doe da ook zo'n 1 à 2 keer in de week, lekker groot opzetten en jezelf een opdracht geven, bijvoorbeeld, beeld een krekel monumentaal uit, of laat de poten van een vogel 2 zijkanten van t papier raken, hoeft nie echt heel speciaal te zijn, maar iig dat je een opdracht hebt, en dan gewoon tekenen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 18:18
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik heb toelatingstest gedaan voor het grafisch lyceum Rotterdam (ah... elke ochtend in de trein zitten en kijken hoe bruggertjes zich op hun fiets in het zweet werken... kan het nog beter?), opleiding Grafisch vormgeven (versneld, maar dat maakte volgens mij niet uit) en daar ging het zo:

Stap 1 (thuisopdracht): maak een storyboard van 8 plaatjes rond één van deze zinnen (en dan waren er drie zinnen, ik heb maar de "plotseling voelde patsy een hand op haar schouder" zin gekozen en er, vraag me niet hoe, een startrek verhaal om verzonnen)

stap 2 (thuisopdracht): maak een tekening van hoe jij jezelf later in de toekomst ziet (ik heb een mangastrip gemaakt met mezelf in een sailormoon outfit , wat bezielde me??? en verder moe je maar denken aan prijsuitreikingen, juigend publiek en teksten als "Sanne for president!"...)

Stap 3 (schoolopdracht): naar het grafisch lyceum en daar drie opdrachten maken binnen een twee uur (in ons geval ook nog eens in een lokaal waar het zo koud was dat m'n vingers een heel eigen leven beginnen te leiden...), opdracht één was het natekenen van een colablikje, opdracht twee was het maken van een rebus (keuze uit drie zinnen) en opdracht drie was een vragenlijst met vragen als "wat zijn primaire kleuren" en allemaal kubusjes en pyramides en uitgevouwen versies daarvan en dan moets je de juiste uitgevouwen versie bij de ingevouwde versie zoeken om je ruimtelijk inzicht te testen... volg je me nog?)

Er waren hierna drie opties: je word aangenomen, afgewezen of uitgenodigd voor een gesprek (als je een twijfelgeval bent), bij dit laatste moet je wel wat eigen werk hebben. Ik werd meteen aangenomen, ondanks het Sailormoon-incident!
Oud 16-03-2003, 17:03
break of dawn
break of dawn is offline
Citaat:
ondanks het Sailormoon-incident!
Ik vind het wel grappig ! Bedankt voor die uitgebreide reply trouwens, heb ik wat aan !

Mja, hier heb ik dus de opdracht gekregen om een vragenlijstje in te vullen (bezoek je musea? hoeveel uur per week ben je met 2d/3d enz bezig? Dat soort onzin), daarnaast moet ik dus een map meebrengen met eigen werk, en tot slot een vraaggesprek. Mmm, ik heb gisteren al even een paar "1-minuut schetsen" gemaakt van ons nieuwe hondje (heet ook Sanne, toevallig )!
Oud 21-03-2003, 18:03
break of dawn
break of dawn is offline
Nou, voor de mensen die het willen weten: ik ben geslaagd voor het toelatingsexamen!!!!

Dank u allen voor uw hulp *is ontroerd*
Oud 21-03-2003, 20:31
Verwijderd
Citaat:
break of dawn schreef op 21-03-2003 @ 19:03:
Nou, voor de mensen die het willen weten: ik ben geslaagd voor het toelatingsexamen!!!!

Dank u allen voor uw hulp *is ontroerd*

Oeh gefeliciteerd

Vertel je nog even hoe het gegaan is enzo?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 09:22
nogmaals
nogmaals is offline
ik heb dit jaar ook 2 keer een toelatingstest gedaan,
1e keer -- koninklijke academie voor beeldende kunsten in Den Haag --> moest spullen , zelfgemaakt uiteraard (ik had veel tekeningen +3schilderijen en een handspiegel) meenemen en aandehand hiervan een gesprek--> met 5 docenten , dit was vreselijk ummm...leuk.... hierna werd ik toelaatbaar verklaard sja ... wat hield dat nou in... de docenten vonden mij goed genoeg... alleen directeur moest geloof ik nog toestemming geven.... --> ik wachten en wachten ....paarweken erna ging ik maar bellen want ...duurde zo lang voordat ik gebeld werd zoals ze zeiden... oh het zit goed hoor zei de mevrouw... aan telefoon ... --> dus ik ben aangenomen... en wacht inmiddels nog op een brief...........maar daar gaat het niet om ahha yessssss

oke 2e keer toelating--> was te Kampen Constatijn Huygens en weer met hele koffer er naar toe gegaan ... en daar moesten we een paar opdrachten maken ... vond ik wel heel leuk ... maar ik raffelde het wel af vond ik..... ach ja... toen het gesprek dit was heeel anders als in den Haag veel menselijker opzich haha... en vriendelijker,,,... dit waren 2 studenten en een docent dacht ik... toen de speciale opdracht die ik moest doen voor die school laten zien en dat was maak je omgeving na... moeilijk moeilijk... en maak aan de hand van een kranteknipsel een tekening...en vervang hierbij de bestaande beelden door eigen beelden.... dit laatste had ik dus al niet gedaan.... alleen een eigen beeld gevormd... want er was geen afbeelding bij mijn knipsel hahah.... achja... en ik wilde deze speciaal gebruiken... haha en zij ook -->
want een dag later kreeg ik een brief--> beste chantal...etc...
we vonden je knipsel zo interessant dat we dees hebben gekopierd om hier misschien een opdracht aan te koppelenvoor de Ka haha erg grappig... ze waren alleen het origineel vergeten terug te geven ..... fet koel .... en weer een dag later...gefeliciteerd je bent aan geneemt!!! jess jeesss...

uiteindelijk .... is mijn plan om toch maar naar den haag te gaan

tering...ik heb nog nooit soviel getiept hierow

Laatst gewijzigd op 22-03-2003 om 09:28.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 11:13
break of dawn
break of dawn is offline

Nou, ik moest dus een reeks van 10 tekeningen maken. Je mocht een aantal voorwerpen meenemen en daarvan een uitkiezen. Dat voorwerp moest je in 10 tekeningen 'vervormen' naar een ander bestaand voorwerp. Dat was best wel lastig, en heb alleen de eerste en de laatste tekening goed uitgewerkt... vonden ze helemaal niet erg geloof ik.

Aan de hand van mijn meegebrachte werk had ik een gesprekje met 2 docenten. Die vonden mij ook wel geschikt!

Daarna moest je van 1 tekening een lichaamssieraad maken, dat was lastiger dan ik had gedacht, want er was erg weinig materiaal beschikbaar. Nou ja, is uiteindelijk nog wel leuk geworden.

Ik ben zo blij!
Oud 22-03-2003, 14:29
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Citaat:
nogmaals schreef op 22-03-2003 @ 10:22:

Heel lang vet koel verhaal
haha jeah, vet koel Chantal!
en ik was mee naar Kampen he,
maar ik tiep mijn toelatingsverhaal ook nog een keer hier.. eens.
haha.
Reageren

Regels voor berichten