Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2003, 22:40
aboe
aboe is offline
Ik heb er lang over nagedacht of ik hier nou een toppic moest openen ja of nee, of ik hier mezelf "bloot wil geven". Op de een of de andere manier zegt mijn gevoel wel dat dit goed is.. maar hoe ik dit moet gaan beginnen weet ik echt niet.

Voordat ik verder ga, wil ik eerst zeggen dat ik echt heel blij ben met bepaalde zaken, zoals mijn vader, de vrienden om me heen, mijn lieve vriend. Daar ben ik echt heel dankbaar voor, het is niet zo dat ik alleen naar de negatieve kanten kijk.... maar dit gevoel zit me nu dwars en schrijf het van me af.

Mam,

De aanhef, hoe zal ik je noemen? Lieve mam?, nee je bent geen lieve mam, nu niet, nooit geweets.
Beste mam? nee want je bent niet de mam die iemand zich wenst. Ik hou het maar bij "mam".... maar om het feit dat we bloedverwanten zijn..niet om het feit dat je een "moeder"voor me bent geweest want die ben je gewoon niet geweest voor me.
Ik heb veel gemengde gevoelens, veel vragen. Veel gevoelens waarvan ik niet weet wat ik er mee moet, en vragen die misschien wel altijd onbeantwoord zullen blijven.
Het doet me pijn..het besef dat je mij de liefde niet kunt geven waarnaar ik verlang. Lang heb ik gedacht dat het aan mij lag, dat ik niet het kind was wat je wilde hebben. Nu ben ik ouder, en gelukkig heb ik dat uit mijn hoofd gepraat, en weet ik dat het niet aan mij lag/ligt. Maar het feit dat je gewoon niet weet hoe je liefde moet geven..je kan het gewoon niet. Je hebt vier kinderen..maar geen 1 heeft er nog contact met je... nog een teken wat zegt dat het niet aan mij ligt.
Van de ene kant weet ik dat ik me bij het feit neer moet leggen dat als we misschien weer contact zouden hebben, je me alleen maar pijn zou doen. Maar elke keer blijf ik hoop houden.
Het doet me pijn om te zien dat vriendinnen een moeder hebben, waarmee ze kunne lachen, waarvan ze liefde krijgen.
Er is zoveel wat ik niet begrijp. Vaak praat ik alles goed door tegen mezelf te zeggen dat jij zelf een klote jeugd hebt gehad, en daardoor niet weet hoe te handelen. maar ik moet aan mezelf denken. Ik haat het dat ik in m`n dorp wordt aangezien als "die van die asociale familie"..... als je eenmaal die stempel hebt gaat er die niet meer af. Maar ik vraag daar toch niet om?
Mensen kunnen veranderen ben ik van overtuigd, maar jij kan niet veranderen. Vaak zou ik willen dat ik met een naald door je heen kon prikken, dat ik bij je "ware ik"zou komen. Maar dat kan ik niet, en ik denk dat ik ik die "ware" ook nooit zal leren kennen, daarvoor is je schild te groot. Dat is trouwens mij opgave ook helemaal niet.
Je beseft niet eens dat je me pijn hebt gedaan..jij denkt dat het gewoon normaal was hoe je met me omging. Dat geeft al aan dat je niet weet hoe het moet.
Als mensen aan me vragen naar mijn moeder haat ik het om te zeggen dat ik daar geen contact meer mee heb. In mezelf denk ik"een moeder heb ik nooit gehad'. Sommigen vragen verder" waarom heb je daar geen contact meer mee"? "ja gewoon niet ". IK weet dan echt niet wat ik moet zeggen...omdat ze niet van me houdt..omdat zij niet naar me omkijkt.. denk ik dan inmezelf.
Veel dingen wil ik misschien nog wel proberen te begrijpen... dan heb ik het over de dingen die je me hebt gedaan, maar dat je wist wat er gebeurde met Dave dat je wist wat hij me aandeed .... Als je weet dat er zoeits met je kind gebeurt... dan doe je toch wat met die informatie! Nee jij niet, jij weet het en je stuurt je kind daarheen.
Misschien dat me nog wel het meeste pijn.... het feit dat je je mond hield..waarschijnlijk deed het je niks wat hij met me deed.
Sorry dat ik hier nu mee kom..maar je zit in mijn hoofd ook al wil ik het niet.
Ik vind het zwak om jou (onder andere) de schuld te geven van hoe ik me nu voel.. want ik heb zelf die keuze hoe ik ermee omga..het is alleen zo fucking moeilijk.
Ik wil niet dat je mijn leven iedere dag nog beheerst..ik wil dat je uit mijn hoofd gaat.... vertel me hoe...........
Ik hoop dat ik over 10 jaar op mijn eigen benen sta, dat ik in een toneelvoorstelling speel....dat ik echt iemand ben. Jij zit in de zaal, en je ziet dat ik sterk ben, allemaal zonder jou.

je dochter,

Da was het..in ieder geval bedankt voor het lezen, ik weet verder eigenlik niet wat ikermee moet.... vaag.

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 00:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2003, 22:48
afrobitch
afrobitch is offline
STUREN...love you....suc6!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 09:25
<(-_-)>
<(-_-)> is offline
ik vind het een erg mooie en duidelijke brief.

liefs + knuffel van mij
sterkte meis
Oud 15-03-2003, 09:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
<(-_-)> schreef op 15-03-2003 @ 10:25:
ik vind het een erg mooie en duidelijke brief.

liefs + knuffel van mij
sterkte meis
mee eens!!
sterkte ermee!!
Oud 15-03-2003, 12:21
Toet0r
Toet0r is offline
mooie brief en heel duidelik (ik ken het verhaal er achter niet, maar dat hoef ik ook niet te weten) ik hoop dat je moeder je begrijpt en in ziet wat ze gedaan heeft, en wat ze misschien juist wel had moeten doen!

heel veel sterkte *knuff*
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 12:47
Verwijderd
ik zou m sturen, zo weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn!
sterkte!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 19:10
aboe
aboe is offline
ik zou hem misschien wel willen sturen..maar eigenlijk weet ik toch al dat ze me weer telleursteld.. maar op de een of andere manier heb ik elke keer weer een beetje hoop..terwijl het ze elke keer weer pijn doet.. moet ik nu tegen mezelf nee zeggen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:57
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
aboe schreef op 15-03-2003 @ 20:10:
ik zou hem misschien wel willen sturen..maar eigenlijk weet ik toch al dat ze me weer telleursteld.. maar op de een of andere manier heb ik elke keer weer een beetje hoop..terwijl het ze elke keer weer pijn doet.. moet ik nu tegen mezelf nee zeggen?

je moet de brief sturen! je moet haar echt laten weten wat je voelt en wat je mist. Als je dat niet doet zal ze het nooit te weten komen en doet ze er zeker weten niks mee. Je moet het gewoon proberen. er is toch zo'n gezegde; Nooit geschoten altijd mis!

heel veel sterkte meissie!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:18
load_harmony
load_harmony is offline
ik vind hem heel mooi, maar ook heel erg confronterend.. ik weet niet wat je doel is met deze brief, maar ik raad je niet aan je moeder onnodig te kwetsen, aan de andere kant heeft zij dat wel bij jou gedaan... ik denkd at je na moet gaan of het NUTTIG is voor de situatie, of dat het er alleen maar zorgt dat er meer afstand komt..

ga eerst eens na wat voor reactie je WIL van je moeder, en wat voor REACTIE je verwcaht van haar, en wat voor reactie jezelf zou geven als je in haar situatie was.
Oud 15-03-2003, 21:26
Verwijderd
Ik vind het superknap dat je je gevoelens zó goed kunt verwoorden. Het is echt een goede, duidelijke brief. Ik zou hem zeker sturen!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 22:27
aboe
aboe is offline
Eerst wil ik even iets zeggen, echt superbedankt dat jullie hebben gereageerd. Eerlijk gezegd had ik dat niet echt verwacht..maar ik vind het echt superlief! Doet me wel goed moet ik zeggen..

Mijn doel van die brief..eigenlijk begon ik maar een eind weg te typen, met in mijn achterhoofd dat ik hem misschien op zou kunnen sturen. En al zou ik hem opsturen dan met het idee dat ik wil dat ze weet dat ze mij pijn heeft gedaan.
Ik kan hopen dat ik een moeder/dochter band met haar zou kunnen krijgen, maar ik weet dat dat onmogelijk is. maar gewoon met haar "praten" over de dingen die er gebeurt zijn.... maar zij heeft het besef niet dat er dingen goed fout ( en dan bedoel ik ook echt goed fout) zijn gegaan... dat ik nu elke dag nog pijn heb om de dingen die er gebeurt zijn.
Als zij nou eens contact opnam...maar nee dat doet ze al 2 jaar niet meer ...
Kan ik het dan eigenlijk maken om na 2 jaar haar zon confronterende brief te sturen?

(echt nogmaals bedankt voor het reageren)

Liefs Aboe
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 03:13
MrOizo
MrOizo is offline
Tja beter nu dan nooit, je zit er nog steeds mee, dit is een manier om je weer een stukje te uiten. Jij laat iniedergeval zien dat je van die negatieve terug-blikken, gedachtens, gevoelens, nog niet genezen bent.

Hopelijk werkt ze nu ook een beetje mee, al moet je daar niet te hard vanuit gaan...

suc6!
Oud 16-03-2003, 10:28
MazeMouse
MazeMouse is offline
*snif...*

Sturen, zeker weten
Oud 16-03-2003, 10:40
aboe
aboe is offline
eigenlijk zegt iedereen dus: sturen...
Misschien had ik wel gehoopt dat er mensen zeiden dat ik hem niet moest sturen om mezelf te sparen, want dat is het veiligste.... nu neem een ik een risico...

Sorry dak elke keer weer reageer..maar ben er heel erg mee bezig enzo...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 10:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
aboe schreef op 16-03-2003 @ 11:40:
Misschien had ik wel gehoopt dat er mensen zeiden dat ik hem niet moest sturen om mezelf te sparen, want dat is het veiligste.... nu neem een ik een risico...

dat is toch niet erg?!!
en dr heeft wel iemand iets gezegd die er niet helemaal zeker van is dat je moet sturen hoor... lees dat bericht van load_harmony maar eens... Voor de rest denkt iedereen inderdaad dat het waarschijnlijk beter is om te sturen... maar toch, dat weet jij het beste! Wij kennen jou situatie verder niet, tenminste we weten niet wat er allemaal is gebeurd! Persoonlijk vind ik, zoals ik dus ook al eerder heb gezegd, dat het een hele goede en duidelijke brief is en dat je hem zeker moet sturen. dat 'moet' moet je alleen niet te letterlijk opvatten.... Wij geven alleen een mening, voor de rest is het helemaal jou beslissing!
*knuf* mij
Oud 16-03-2003, 11:13
Guy,Interrupted
Guy,Interrupted is offline
Eigenlijk zou je het niet meer terug moeten lezen, maar het meteen aan je moeder geven. Zovaker je het terugleest hoe meer je eraan wilt veranderen en inkorten.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 12:24
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Ja, ik denk ook dat je hem gewoon moet sturen. Je kan er eigenlijk alleen maar een positieve reactie op krijgen, tenminste, je hebt toch al geen contact meer met je moeder enzo? Veel slechter kan t misschien niet meer worden...
Je moet je moeder iig wel laten weten wat ze jou heeft aangedaan, en daar is zo'n brief een heel goede manier voor. Ik denk dat je er later spijt van krijgt als je haar nooit laat weten hoeveel pijn ze je heeft gedaan.
Oud 16-03-2003, 18:02
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
aboe schreef op 16-03-2003 @ 11:40:

natuurlijk maakt het niks uit dat je reageert...het gaat hier toch ook om jou!
Je neemt een risco, ja...en dan is er een kans dat het je moeder aan het denken zet. Als je het risico niet zou nemen zou die kans er helemaal niet zijn! dus ik zeg het toch maar weer: sturen!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:25
Parlaatje
Parlaatje is offline
mooie brief!
k snap ook wel wrom je hem niet wilt sturen.
Maar wat valt er nu op dit moment nou werkelijk te verliezen in de relatie met je moeder? als ik die brief zo lees eigenlijk niets.
k weet niet of ik hem zou sturen eigenlijk het lucht bij meestal ook al btj op alleen al het schijrven maar als je hem wel stuurt vind ik het cht super van je!

kusz *knuff*
Oud 16-03-2003, 21:21
Verwijderd
jezus, hiervan krijg ik gewoon tranen in m'n ogen....

besef ik ineens hoe blij ik moet zijn dat m'n moeder zo'n schat van een mens is..

veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:44
aboe
aboe is offline
*zegt nogmaals dank je wel voor de lieve reacties*

Ben blij dat StayBeautiful dat er neer heeft gezet, ik kan me af en toe heel boos maken om als ik kijk naar vriendinnen, dat ze ruzie maken met hun moeder om bv kleedgeld..aargh. En dan zeuren dat hun moeder niet goed is..
Dan denk ik echt; maar je moeder is er voor je, die staat voor je klaar... mijn moeder heeft nooit naar me omgekeken..nooit..
maar goed ik ben weer aan het ijlen waar jullie ook niks mee opschieten.

Ik ben echt zo aan het twijfelen...... ik weet gewoon niet waar tot ze in staat is... ze woont gelukkig 3 uur rijden met de auto...
Ik ben gewoon zo bang, maar ik wil gewoon dat ze.....
ik weet niet wat ik wil.......

aboe
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:49
Gwenniej
Gwenniej is offline
Mooie brief...
k herken er veel in
wow vooral dat aanhef stukje, leek wel alsof mij nged88 daar geschreven stonden, ik denk ook altidj zou ik je nog wel mam noemen...

ma anyway mooie brief.. opsture
Oud 17-03-2003, 08:43
Wasteland
Wasteland is offline
Inderdaad hele duidelijke brief. Ik ben het niet eens met de meeste om de brief naar je moeder te sturen. Ik denk dat zoiets beter besproken kan worden als je bij haar bent. Ik weet ook niet of dat mogelijk is voor jouw. Maar ik denk dat het beter is dat je ziet hoe je moeder reageert op jouw reactie. Blijf hoop houden!!! Veel sterkte!!!!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 09:13
Verwijderd
Echt een heel erg groot deel van die brief komt overeen met mijn gevoelens en gedachten. (alleen dan met mijn vader)
Ik vind het goed hoe je dat onder woorden heb weten te brengen..
Ik zou je zoals iedereen willen zeggen: sturen.
Ik heb ook naar mijn vader een brief gestuurd. Ik vond het heel moeilijk. Heel erg. Heb heel lang getwijfeld, maar het uiteindelijk toch gedaan.
Het was goed voor mijzelf en ook goed voor mijn vader denk ik.
succes meissie..
kus en knuffel
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:24
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Wasteland schreef op 17-03-2003 @ 09:43:
Inderdaad hele duidelijke brief. Ik ben het niet eens met de meeste om de brief naar je moeder te sturen. Ik denk dat zoiets beter besproken kan worden als je bij haar bent. Ik weet ook niet of dat mogelijk is voor jouw. Maar ik denk dat het beter is dat je ziet hoe je moeder reageert op jouw reactie. Blijf hoop houden!!! Veel sterkte!!!!
ja, maar ze heeft haar moeder al 2 jaar niet gezien...(toch?)
Oud 17-03-2003, 18:12
aboe
aboe is offline
Inderdaad, ik heb mijn moeder 2 jaar niet meer gezien, verder ook helemaal geen contact(bellen brief of wat dan ook)
Ik zou het niet durven om haar te zien en er dan over te hebben, ik zou echt te bang zijn....... zoals ik al zei ik weet niet tot waar ze toe in staat is.......... ik ben heel bang dat als ik het er met haar over zou hebben, dat ze ja..."uit haar slof schiet" (en dat is echt het laatste wat ik wil)

loontje , mag ik vragen hoe dat bij jou is gegaan? Hoe heeft hij gereageerd op jou brief? Ben ik wel benieuwd naar eerlijk gezegd
(als je dat niet hier wilt vertellen dan uhm ja..zou ik je dan mogen mailen ofzo? )

Mijn moeder is iemand die heel onvoorspelbaar is... daarom ben ik ook zo bang voor haar reactie... ik heb een aantal dingen in mijn hoofd..

(dankt nogmaals de mensen die hebben gereageerd!)

Aboe
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:05
Fantôme
Fantôme is offline
eej meid, nou ik spreek je ook al op msn dus veel meer toe te voegen heb ik niet. ik denk dat iedereen wel begrrijpt nu dat je niet naar je moeder toe kunt gaan. hoop dat je de goeie beslissing gaat maken!!
spreek je snel weer!
hele dikke knuf mij
Oud 20-03-2003, 17:22
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 16-03-2003 @ 22:21:
besef ik ineens hoe blij ik moet zijn dat m'n moeder zo'n schat van een mens is..
dat heb ik ook. en ook als ik andere topics lees hier dan besef ik pas echt hoe gelukkig ik eigenlijk ben. Ik heb een lieve familie en geen problemen (behalve school gaat nogal kut). ik vind het zo lullig voor de mensen die het echt moeilijk hebben....iedereen echt heel veel sterkte...en aboe, heb je de brief (al) gestuurd
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 15:31
afrobitch
afrobitch is offline
Citaat:
Guy,Interrupted schreef op 16-03-2003 @ 12:13:
Eigenlijk zou je het niet meer terug moeten lezen, maar het meteen aan je moeder geven. Zovaker je het terugleest hoe meer je eraan wilt veranderen en inkorten.

Daar bennik ut echt totaal meej eens...naja je moet t zelf wete natuurlijk..mijn mening heb je al vaker gehoord! ..... xiejoe meisie...kusjah...love you!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 16:54
Fantôme
Fantôme is offline
heey Aboe!
tijd niet gesproken, heb je eigenlijk nagedacht wat je gaat doen? zo ja, heb je ook wat besloten? zo ja, wat dan??

xxxiez en knuf Wendy
Oud 22-03-2003, 17:38
aboe
aboe is offline
Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik moet doen.. (twijfelen is echt iets wat ik te vaak doe)
Tis misschien toch wel fijn om te lezen dat er veel zeggen dat ik hem maar moet opsturen...maar ik ben zo bang voor de gevolgens

Mijn moeder is ernsig ziek geweest, toen had ik geen contact met haar. Ik wist dat het een strijd voor haar zou worden...dood/leven. Voor haar hoefde het toen niet meer, maar ze leeft dus nog. Dat had me wel aan het denken gezet en toen heb ik haar opgezocht. Ben er een paar keer naar toe geweest met de hoop dat er dingen veranderd waren.. maar dat was dus niet zo.. sindsdien geen contact. Ja een keer gezien op de verjaardag van mijn zus, die er toen nog wel contact mee had.(nu niet meer) maar ze had toen nix tegen me gezegd.

maar goed..weer een hoop geijl.....

Aboe
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 19:04
Fantôme
Fantôme is offline
heey Aboe!!

Jeej, al een hele tijd niet gesproken op msn zeg
Ik begrijp echt dat het moeilijk is die brief aan je moeder te sturen. Maar aan de andere kant heb je niks te verliezen toch?? Ja, behalve zoals je al zei, dat ze misschien een terugval krijgt. Maartoch.... ze moet toch ook met jou gevoelens rekening houden?? Dat doe je wel bij haar, maar andersom gebeurd het niet. Maargoed, ik hoop je snel weer even te spreken.

hele dikke knuf

wendy
Reageren

Regels voor berichten