De politie heeft, op aanwijzing van een broer van crimineel Okan O., zeer waarschijnlijk de stoffelijke resten van Marion van Buuren en haar dochtertje Romy gevonden. De twee worden sinds juni 1997 vermist.
Bergen en Egmond
De lichamen zijn aangetroffen in de duinen tussen Bergen en Egmond. Een broer van de in 1998 overleden Turkse crimineel Okan O. zou de plek hebben aangewezen. Dat zegt de moeder van Marion, Corrie van Buuren, die dinsdagavond met een broer van Okan naar de duinen is geweest.
'Voor 99,9% zeker'
"Daar heeft hij de plek aangewezen waarop wij de politie hebben ingeschakeld," zegt Van Buuren. "De politie is nog bezig met het verrichten van sectie op de lichamen maar ik weet voor 99,9% zeker dat ze het zijn. Aan de ene kant ben ik opgelucht dat ze zijn gevonden, maar aan de andere kant is het ook een afknapper. Je durft er toch niet aan te denken dat ze er niet meer zijn.''
Gebitsidentificatie
Ook de gebitsidentificatie die is uitgevoerd op de resten van het lichaam van de volwassene geeft sterke aanwijzingen dat het hier inderdaad gaat om het lichaam van Marion van Buuren. Dat heeft de politie Noord-Holland Noord vrijdag bekendgemaakt op een persconferentie in Alkmaar. De politie zegt pas 100% zeker te zijn over de identiteit als het laboratoriumonderzoek is afgerond.
Okan O.
Marion van Buuren had enige jaren een relatie met de toen 24-jarige Okan O. De relatie was niet probleemloos, mede gezien Marion's en Romy's verblijf in een Blijf-van-mijn-lijfhuis in Haarlem in mei 1997. Okan O., zo zeggen verschillende getuigen, mishandelt Marion regelmatig en gedraagt zich bezitterig en gewelddadig. Romy was hun dochtertje. Hij heeft ze ook als laatste gezien. Algemeen wordt Okan verantwoordelijk gehouden voor hun verdwijning. Hij heeft er echter nooit iets over losgelaten. Zijn geheim nam hij mee in zijn graf. In mei 1998 overleed hij op 24-jarige leeftijd aan botkanker in het gevangenishospitaal in Scheveningen.
Groot geheim
Als familielid van Okan kan de jongere broer zich beroepen op zijn verschoningsrecht en is hij mogelijk niet strafbaar. Volgens de politie heeft de broer, waarvan de leeftijd niet bekend is gemaakt, de volgende verklaring gegeven: "Als jonge jongen kreeg ik een groot geheim van een oudere broer. Ik durfde daar niet over te praten. Ik ben nu ouder, ik denk anders en ik kan het niet langer voor me houden", aldus de verklaring. De broer heeft aangegeven geen aanspraak te willen maken op de uitgeloofde beloning.
Tips
Justitie in Alkmaar verhoogde in juni nog de beloning voor de gouden tip in de verdwijningszaak. Het tipgeld ging omhoog van 25.000 gulden naar 25.000 euro. In de vijf jaar na de verdwijning van Marion en Romy zijn honderden tips en aanwijzingen bij de politie binnengekomen. Deze leidden vooralsnog echter niet tot een oplossing.
©RTLNieuws.nl