Advertentie | |
|
![]() |
|
Rondeel: (oorspronkelijk) danslied met vast rijmschema; er is afwisseling in het rijmschema maar een rondeel telt niet meer dan twee rijmen en gewoonlijk worden de beginverzen ook op het einde herhaald.
Hier is een voorbeeld van een rondeel. Het is wel in het middelnederlands, want dat was het eerste dat ik kon vinden, maar het rijmschema wordt hier ook wel duidelijk. Egidius, waar bestu bleven? Mi lanct na di gheselle mijn. Du coors die doot, du liets mi tleven. Dat was gheselscap goet ende fijn, Het sceen teen moeste gestorven zijn. Nu bestu in den troon verheven Claerre dan der zonnen scijn, Alle vruecht es die ghegheven. Egidius, waar bestu bleven? Mi lanct na die, gheselle mijn. Du coors die doot, die liets mi tleven. Nu bidt vor mi: ie moet noch sneven Ende in de weerelt liden pijn. Verware mijn stede di beneven: Ic moet nog zinghen een liedekijn Nochtan moet emmer gestorven zijn. Egidius, waar bestu bleven? Mi lanct na die, gheselle mijn. Du coors die doot, du liets mi tleven.
||
![]() |
Citaat:
Dit heb ik dus ook in nederlands gezien, het klopt wat je zegt
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[Spel] Morfotologie II Verwijderd | 102 | 16-06-2011 01:07 | |
Werk, Geld & Recht |
Folderwijk Wallstar | 17 | 06-07-2008 19:20 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote voeding en gezondheids topic # 51 Daantje_0705 | 500 | 11-05-2005 18:45 | |
Games |
diablo 2 vraagje beeble | 500 | 05-11-2004 19:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Gedichten door de KleineTomaat. KleineTomaat | 13 | 06-08-2004 08:22 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
duits gedicht bespreken Ambrosia | 2 | 08-11-2002 18:35 |