Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Dit is het:
Functie f => Primitieve van f =================== sin(ax) => - (1/a) * COS(ax) + c cos(ax) => + (1/a) * SIN(ax) + c e^ax => +(1/a) * (e^ax) + c 1/x => Ln|x| + c Bron: blz 219 van het boek Wiskunde voor hoger beroepsonderwijs Deel1 : ISBN: 90-395-0529-2 (voor de geintresseerden ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Bij de onderste regel moet je delen door a. Als a constant is ten minste (en b ook natuurlijk) |
![]() |
|
![]() |
Voor de eerste vraag geldt, dat er geen 'nette' primitieve functie bestaat voor de functie | 2 Sin[x] |. Je zal het geheel dus anders moeten uitwerken.
Je weet namelijk dat als x tussen 0 en pi ligt, de functie 2 Sin[x] groter of gelijk aan 0 is. Er geldt dan dus: |2 Sin[x]| = 2 Sin[x]. Verder weet je, dat als x tussen -pi en 0 ligt, 2 Sin[x] kleiner of gelijk aan 0 is. Er geldt dus: |2 Sin[x]| = -2 Sin[x]. Om nu de integraal uit te rekenen gebruik je deze 2 functies. De integraal van -1/2Pi tot 0 krijg je door -2Sin[x] te primitiveren. Dat geeft F[x] = 2 Cos[x]. De integraal wordt dan: 2 Cos[0] - 2 Cos[1/2Pi] = 2 De integraal van 0 tot Pi krijg je weer door 2 Sin[x] te integreren, oftewel F[x] = -2 Cos[x]. De integraal wordt dan: -2 Cos[Pi] + 2 Cos[0] = 4 De integraal van -1/2 Pi tot Pi is dus de som van die 2 integralen: 6. Waar het dus om draait is dat doordat je de absolute waarde neemt, de functie niet meer te primitiveren valt (althans niet in een 'nette' functie). En dus moet je het geheel op een andere manier oplossen. Bijvoorbeeld door de functie op te splitsen in een functies (met ieder hun eigen domein), die wel te primitiveren zijn.
||
![]() |
Citaat:
![]() het is voor mij ook weer 3 a 4 jaar geleden, dan raak je die shit nogal eens kwijt ![]()
|
he,
Nou...iedereen harstikke bedankt. Maar heb een enkele nieuwe vragen: De eerste vraag is wat te doen bij breuken intergren. Bijvoorbeeld 6/sqrt x ? Ik had eerst in gedachtte dat je de hele boel door 6 deel waardoor je dus 1/ [1/6]sqrtx en dan standaard intergralen gebruiken, maar bewtijfel het enig zins. Kan je er misschien 6*[1/sqwt x] van maken en dan met behulp van partieel intergreren verder?? Nog een vraagje. Ik snap hoe partieel integreren gaat, maar heb er toch een vraagje over. Wanneer je iets van achter de d vandaan haalt, bv d[lnx] dat het dan 1/x word [ standaard afgeleidde] is dat dan altijd de afgeleidde van wat er achter de d staat. En visa versa?? Nou als ik gelijk bezig ben. als je de intergraal 6/sqwrt x heb met als grenzen 0 tot negen en wanneer die convergent is. Wat is dan de waarde?? daar kwam ik niet helemaa uit Alvast bedankt dan maar weer. ps: Sommige zullen afvragen waarom ik dit niet aan de leraar vraag, maar ja het is een thuis studie dus geen leraar. ![]()
|
![]() |
Waar jij het over hebt is substitutie.
Stel je hebt de functie f(x) met een afgeleide f'(x). Die kan je ook schrijven als: df(x)/dx. Dus: f'(x) = df(x)/dx. Waaruit volgt: f'(x)dx = f(x). Voorbeeld: [x/(x2+1)]dx (Die "[ ]" moet je maar ff zien als "wat er geintegreert wordt".) De afgeleide van x2+1 is 2x. Dit staat eigenlijk boven de deelstreep (op een factor 2 na). Oftewel (het is overzichtelijker als je het uitschrijft): [1/2*1/(x2+1) * (x2+1)']dx = ]1/2*1/(x2+1)] * d(x2+1) = 1/2*1/[u]d[u] (met u = x2+1) En dit is weer een standaardintegraal, waardoor je krijgt: 1/2*ln[u] + C = 1/2*ln[x2+1] + C Voor partieel integreren geldt: Productregel van differentieren: [f(x)*g(x)]' = f'(x)g(x) + f(x)g'(x) Links en rechts integreren geeft: f(x)*g(x) = [f'(x)g(x)]dx + [f(x)g'(x)]dx (het linkerlid werd gedifferentieerd, dus dat wordt bij integratie weer de "normale functies" f(x) en g(x).) Dit geeft dus de uitdrukking: [f(x)g'(x)]dx = f(x)*g(x) - [f'(x)g(x)]dx. Voorbeeld: [ln[x]]dx = [(x)'*ln[x]]dx = xln[x] - [x*[ln[x]]']dx = xln[x] - [x*1/x]dx = xln[x] - x + C. Nu je vraag van het integreren van breuken. Allereerst moet je weten dat je constanten altijd voor het integraalteken kan halen. Dus: [6*1/Sqrt[x]]dx = 6*[1/Sqrt[x]]dx Verder kan je 1/Sqrt[x] ook schrijven als x-1/2. En daar is weer een standaard-integraal voor: [xn]dx = 1/(n+1)*xn+1 (voor n is niet gelijk aan -1). Dit geeft dus: 6*[1/Sqrt[x]]dx = 6*[x-1/2]dx = 6*1/(-1/2 + 1)*x-1/2+1 = 6/(1/2)*x1/2 = 12*Sqrt[x] Je laatste vraag over grenzen vat ik niet helemaal...
|
Zoals GinnyPig al aangaf is 12*sqrt(x) de primitieve van 6/sqrt(x), dus als je dat tussen de grenzen 0 en 9 integreert vind je de waarde
12*sqrt(9)-12*sqrt(0)=12*3-12*0=36-0=36 voor de gevraagde integraal. Het al of niet convergent zijn van integralen treedt op in die situaties waarbij de functie die geïntegreerd wordt in een bepaald punt niet gedefinieerd is. Veronderstel dat je de integraal van a tot b van een gegeven functie f moet berekenen, maar dat f voor x naderend van rechts tot a naar plus oneindig gaat. Stel de onderste integratiegrens a+p en bepaal nu de limiet van de integraal van a+p tot b voor p naderend tot nul. Indien deze limiet bestaat noemen we de integraal van a tot b convergent en anders divergent. Volledigheidshalve geef ik ook even de situatie als f voor x naderend van links tot b naar plus oneindig gaat. Stel de bovenste integratiegrens b-p en bepaal nu de limiet van de integraal van a tot b-p voor p naderend tot nul. Indien deze limiet bestaat noemen we de integraal van a tot b convergent en anders divergent. Bij jouw voorbeeld heeft f het voorschrift f: x->6/sqrt(x), zodat de primitieve F het voorschrift F: x->12*sqrt(x) heeft. Omdat f voor x naderend van rechts tot nul naar plus oneindig gaat stel je de onderste integratiegrens 0+p=p. Door nu voor p naderend tot nul de limiet van de integraal van p tot 9 te nemen krijg je de limiet van 12*sqrt(9)-12*sqrt(p) voor p naderend tot nul, wat 12*sqrt(9)-12*sqrt(0)=12*3-12*0=36-0=36 oplevert, zoals ik al aangaf. De gevraagde integraal is dus convergent.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[wi] Een paar vraagjes :) I love stars | 13 | 25-01-2008 14:06 | |
[WI] dubbele integraal??? appiegogogo | 14 | 12-11-2004 21:02 | |