Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2003, 18:16
Vlooienband
Vlooienband is offline
Taart.

Als je lekkere taartrecepten hebt, post ze hier dan!
Oud 12-04-2003, 18:27
Verwijderd
en net nu ik op dieet ben komt dr een taartentopic

maarja ik wete niet echt een taartenrecept;. ja dat voor appeltaart maar die kent iedereen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 21:04
freakje
freakje is offline
Deze is mijn chocoladetaart favoriet met de heel toepasselijke naam Hemelse Modder en het recept ziet er zo uit:

ingrediënten voor de taart zelf:
- 185 gram zelfrijzend bakmeel
- 60 gram bloem
- 40 gram cacaopoeder
- 250 gram boter, in kleine stukken gehakt
- 1 eetlepel olie
- 200 gram pure chocolade, in stukjes gehakt
- 375 gram basterdsuiker
- 1 eetlepel oploskoffie
- 250 ml water
- 2 eieren, luchtig opgeklopt

ingrediënten voor de chocoladesaus:
- 150 gram boter, in kleine stukken gehakt
- 150 gram pure chocolade, in heel kleine stukjes gehakt

Het recept:
1) Verwarm de oven voor op 160°C. Vet een rond bakblik, met doorsnede ongeveer 20 cm, in en beleg de binnenkant met bakpapier. Zeef het zelfrijzend bakmeel, de bloem en de cacao boven een grote kom en maak een kuiltje in het midden.

2) Meng de boter, de olie, de chocolade, de suiker en de oploskoffie in een pan met het water. Roer op een laag vuurtje totdat de chocolade gesmolten is en de suiker opgelost is. Haal de pan van het vuur. Giet het chocolademengsel in het kuiltje. Roer totdat het gemengd is, roer er dan de eieren door, maar klop het mengsel niet te veel op!

3) Giet het mengsel in het bakblik en bak het gedurende 2 uur, of totdat een houten prikker er schoon uitkomt als je ermee in de taart prikt. Laat de taart in het bakblik volledig afkoelen. Haal ze er dan uit en leg ze op een rooster.

4) Voor de chocoladesaus: Meng de chocolade en de boter in een pan. Roer op een laag vuurtje totdat ze beide gesmolten zijn. Haal de pan van het vuur en laat het mengsel een beetje afkoelen.

5) Snijd de bovenkant van de taart glad en keer de taart om op het bakblik. Giet de chocoladesaus erover en laat haar er langs de zijkanten afdruipen.

Het lijkt misschien moeilijk, maar dat is het helemaal niet. Het zal wel even duren vooraleer deze taart op is, want ze vult ongelofelijk hard, maar is echt waar LEKKERRRRR
Oud 13-04-2003, 18:06
Maresa
Maresa is offline
Klinkt LEKKER dat recept!

Iemand toevallig het recept voor rijstevlaai?
Oud 15-04-2003, 06:51
Verwijderd
nee sorry.. die koopte ik altijd geowon in de winkel omdat dat net iets te moeilijk is
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:13
murwari
murwari is offline
Citaat:
M@R schreef op 13-04-2003 @ 19:06:
Klinkt LEKKER dat recept!

Iemand toevallig het recept voor rijstevlaai?
Heb ik niet, maar ik weet wel dat als je op de pakken dessertrijst kijkt, dat bij sommige merken de recepten wel opstaan.
Oud 16-04-2003, 17:47
Vlooienband
Vlooienband is offline
Rijstevlaai

1liter melk
250 g bloem (tarwe)
125 g suiker
1 dl melk
100 gram rijst (dessert)
40 g (room)boter
25 g suiker (wit/bastard)
10 g gist
3 g zout
2 eieren
2 zakjes (vanille)suiker
  • Meng de gist aan met een beetje van de lauwwarme melk. Voeg bloem, boter (of margarine), basterdsuiker, zout en de rest van de melk toe en kneed alles samen tot een soepel deeg dat van de kom loslaat.
  • Leg een vochtige doek over de kom en laat de deeg op een warme plaats circa0.5 uur rijzen.
  • Rol het deeg uit en leg het in een met boter ingevette vlaaivorm van 30 centimeter doorsnede.
    Het maken van de rijst vulling:
  • Breng de liter melk aan de kook en de gewassen rijst erin strooien. Laat dit in 1 uur zachtjes gaar koken. Goed roeren om aanbranden te voorkomen.
  • Splits de eieren. De eidooiers luchtig roeren met 75 gram van de suiker en de vanillesuiker. Klop de eiwitten luchtig en vermeng het met de resterende 50 gram suiker.
  • Vermeng de geklopte eidooiers met de rijst. Schep hiervan 2/3 deel op de vlaai. Door de overige rijst de geklopte eiwitten scheppen en de vlaai hiermee bedekken.
  • Verwarm de oven voor op 225 graden Celcius. Bak de vlaai in 20-30 minuten gaar.
Oud 18-04-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 15-04-2003 @ 07:51:
nee sorry.. die koopte ik altijd geowon in de winkel omdat dat net iets te moeilijk is
euhm...koopte?

Iemand recept voor hazelnoot-schuim-taart (of hoe die dingen ook heten)?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 16:06
Verwijderd
mmm, niet erg druk hier.
ik heb gister een hartige taart gegeten met aubergine, tomaat, mozarella en kaas eroverheen....
lekkur!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 16:16
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-04-2003 @ 19:36:
euhm...koopte?

Iemand recept voor hazelnoot-schuim-taart (of hoe die dingen ook heten)?
Hazelnoot-schuimtaart

Ingrediënten:
5 eiwitten, 100 gram suiker, 50 gram poedersuiker, zakje vanillesuiker. Voor de vulling: 3 dl. melk, 3 dl. slagroom,2 zakjes slagroomverssteviger, een pakje Bourbon hazelnootmousse, pindaschaafsel.
Bereidingswijze:
Klop de eiwitten stijf, voeg de diverse suikers toe en klop totdat de massa mooi glimt. Teken op een vel bakpapier met behulp van een dinerbord twee cirkels en verdeel de eiwitmassa over deze cirkels. Bak dit in een oven op 150 graden in vijf kwartier goed. Draai de oven uit en laat de cirkels in de oven afkoelen. Klop de melk met de Bourbon en één zakje slagroomversteviger stevig. Verdeel de massa over één schuimcirkel, leg de tweede cirkel erop. Klop de slagroom met wat suiker en het overgebleven zakje slagroom stijf stevig. Verdeel dit over de bovenkant van de taart. Bak in een koekepan met anti-aanbaklaag het pindaschaafsel bruin en strooi dit over de taart.
Oud 21-04-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 21-04-2003 @ 17:16:
Hazelnoot-schuimtaart

Ingrediënten:
5 eiwitten, 100 gram suiker, 50 gram poedersuiker, zakje vanillesuiker. Voor de vulling: 3 dl. melk, 3 dl. slagroom,2 zakjes slagroomverssteviger, een pakje Bourbon hazelnootmousse, pindaschaafsel.
Bereidingswijze:
Klop de eiwitten stijf, voeg de diverse suikers toe en klop totdat de massa mooi glimt. Teken op een vel bakpapier met behulp van een dinerbord twee cirkels en verdeel de eiwitmassa over deze cirkels. Bak dit in een oven op 150 graden in vijf kwartier goed. Draai de oven uit en laat de cirkels in de oven afkoelen. Klop de melk met de Bourbon en één zakje slagroomversteviger stevig. Verdeel de massa over één schuimcirkel, leg de tweede cirkel erop. Klop de slagroom met wat suiker en het overgebleven zakje slagroom stijf stevig. Verdeel dit over de bovenkant van de taart. Bak in een koekepan met anti-aanbaklaag het pindaschaafsel bruin en strooi dit over de taart.
mja,kan je het ook zonder suiker maken (met andere zoetmaker, en welke dan), want het lijkt me geweldig om zoiets te kunnen bakken en (zonder verder gevaar.... ) op te kunnen eten....

Leonoor???
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 09:29
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
byebye schreef op 21-04-2003 @ 19:34:
mja,kan je het ook zonder suiker maken (met andere zoetmaker, en welke dan), want het lijkt me geweldig om zoiets te kunnen bakken en (zonder verder gevaar.... ) op te kunnen eten....

Leonoor???
Voor zover ik weet niet.

Offtopic: supercalifragilisticexpialidocious is geniaal

Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 22-04-2003 @ 10:29:
Voor zover ik weet niet.

[offtopic]supercalifragilisticexpialidocious is geniaal [offtopic]
ik ben bang dat het idd niet kan, helaas
[offtopic] inderdaad [offtopic]
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:54
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 16:19:
ik ben bang dat het idd niet kan, helaas
Offtopic: inderdaad
Met google staat er ook niets suikerloos bij. ben je dan allergisch voor suiker?

Offtopic: het nummer staat ook online, of heb je 'em al?
Oud 22-04-2003, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 22-04-2003 @ 16:54:
Met google staat er ook niets suikerloos bij. ben je dan allergisch voor suiker?

Offtopic: het nummer staat ook online, of heb je 'em al?
ja, zoiets (beetje ingewikkeld om uit te leggen, hoort denk ik op l&g)

Offtopic: nee, waar kan ik 'em vinden?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 20:39
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 21:32:
ja, zoiets (beetje ingewikkeld om uit te leggen, hoort denk ik op l&g)

Waarom Leonoor...?

Kan denk ik wel met fructose...mag je dat wel?

(Ik ben wel benieuwd naar het lange verhaal. )
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 20:48
Verwijderd
'k dacht dat jij alergisch was (bent?) voor suiker / dat je een suikervrij dieet volgde/volgt, maar misschien was dat iemand anders op l&g?

http://forum.scholieren.com/showthre...t=hypoglykemie

??

(maargoed, dat verhaal hoort niet op e&d )
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 21:48:
'k dacht dat jij alergisch was (bent?) voor suiker / dat je een suikervrij dieet volgde/volgt, maar misschien was dat iemand anders op l&g?

http://forum.scholieren.com/showthre...t=hypoglykemie

??

(maargoed, dat verhaal hoort niet op e&d )
Nee, klopt. 'k dacht ook al dat je dat bedoelde.

Heb je hypoglycemie? (Ik 'niet' (tenminste, niet onderzocht, ik volgde toch al een dieet wat daar een beetje bij paste en ik moest gewoon zorgen dat ik voldoende en regelmatig ed at). Dan mag je ook geen fructose (eerder dat dan suiker, denk ik, maar goed...)...of wel?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-04-2003 @ 22:00:
Nee, klopt. 'k dacht ook al dat je dat bedoelde.

Heb je hypoglycemie? (Ik 'niet' (tenminste, niet onderzocht, ik volgde toch al een dieet wat daar een beetje bij paste en ik moest gewoon zorgen dat ik voldoende en regelmatig ed at). Dan mag je ook geen fructose (eerder dat dan suiker, denk ik, maar goed...)...of wel?
ja, en fructose valt denk ik in de categorie 'liever niet, maar soms moet je toch iets....'....
ik gebruik het niet als ik zelf iets bak.
maar, als je geen suiker gebruikt, hoe gebruik je dit recept dan?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:10
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 22:02:
ja, en fructose valt denk ik in de categorie 'liever niet, maar soms moet je toch iets....'....
ik gebruik het niet als ik zelf iets bak.
maar, als je geen suiker gebruikt, hoe gebruik je dit recept dan?
Je kunt het dan ook maken, denk ik...alleen is het dan niet zoet. Het ei schuimt, volgens mij heeft het daar geen suiker voor nodig...maar dat weet ik niet zeker... En melk en slagroom mag je wel? Of ook niet...? Dan wordt het lastig (kan met sojamelk, dat moet ik ook doen, maar goed ).
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:11
Verwijderd
slagroom en melk ed mag ik wel!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:12
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 22:11:
slagroom en melk ed mag ik wel!
Schuim zonder een zoetendiets is niet zoet (duh), maar verder volgens mij wel gewoon schuim... En dingen als maisstroop of tarwestroop...zal ook wel niet super zijn, maar denk nog beter dan fructose?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-04-2003 @ 22:12:
Schuim zonder een zoetendiets is niet zoet (duh), maar verder volgens mij wel gewoon schuim... En dingen als maisstroop of tarwestroop...zal ook wel niet super zijn, maar denk nog beter dan fructose?
ja, maar zakt het eiwit dan niet acuut in??????
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 22:13:
ja, maar zakt het eiwit dan niet acuut in??????
Van die siropen? Nog nooit uitgeprobeerd. Ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-04-2003 @ 22:17:
Van die siropen? Nog nooit uitgeprobeerd. Ben benieuwd.
ben bang van wel. met van dat zoet-poeder kan je niet bakken, met vloeibare natrena wel, en daar heb je dan ook maar heel weinig van nodig(dan is het inzakgevaar iets kleiner), maar dat is volgens mij fructose.........
honing dan maar weer? maar dat verpestte m'n cakes altijd...
*zucht*
soms is het leven erg ingewikkeld....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2003, 07:15
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 22:22:
ben bang van wel. met van dat zoet-poeder kan je niet bakken, met vloeibare natrena wel, en daar heb je dan ook maar heel weinig van nodig(dan is het inzakgevaar iets kleiner), maar dat is volgens mij fructose.........
honing dan maar weer? maar dat verpestte m'n cakes altijd...
*zucht*
soms is het leven erg ingewikkeld....
Natrena is volgens mij een zoetstof (geen fructose, dacht ik, maar dat weet ik niet)...dat verpest mijn dingen altijd... Je zou het kunnen proberen, toch? Is honing zoveel beter dan fructose?

Soms maken mensen het leven erg ingewikkeld.
(Ben het wel met je eens, hoor, maar we moeten positief blijven. )
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 23-04-2003 @ 08:15:
Natrena is volgens mij een zoetstof (geen fructose, dacht ik, maar dat weet ik niet)...dat verpest mijn dingen altijd... Je zou het kunnen proberen, toch? Is honing zoveel beter dan fructose?

Soms maken mensen het leven erg ingewikkeld.
(Ben het wel met je eens, hoor, maar we moeten positief blijven. )
natrena werkt niet? (nog nooit geprobeerd)
en honing mag ik dan juist weer wél
(en we blijven positief )
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 11:50
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 23-04-2003 @ 12:29:
natrena werkt niet? (nog nooit geprobeerd)
en honing mag ik dan juist weer wél
(en we blijven positief )
Ik vind het niet werken...m'n moeder heeft er één keer taart mee gebakken en dat was super ranzig (waarschijnlijk ook teveel van dat spul er door heen gedaan, maar goed).

Probeer het anders toch eens met honing...of zoek in zo'n natuurvoedingswinkel een 'goede' zoetstof...behalve fructose en alle stropen (moutstroop, maisstroop, tarwestroop enz) kan ik ook ff niks verzinnen...uitproberen maar, denk ik...

(goed zo )
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 08:16
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
byebye schreef op 22-04-2003 @ 21:32:

Offtopic: Hier
Oud 24-04-2003, 15:00
Verwijderd
Citaat: