Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind dat als men steun vind bij de kerk ze dat gewoon moeten kunnen doen. En een vergelijking met een sekte gaat wel erg ver.
En dat dat een teken van zwakte is? Daar geloof ik niet helemaal in.
|
ik heb zelf helemaal niks met de kerk en ga er ook niet heen. ik woon in een dorp waar zowat iedereen naar de kerk gaat. En dan loopt haast iedereen in rokken enzo, heb ik niks op tegen, maar dan heb ik gewoon een broek aan en dan zitten ze je echt zo aan te staren van 'dat mag helemaal niet' Dan heb ik echt zoiets van ; flikker toch ff op!
![]()
|
Verwijderd
|
Op zich is er niet zoveel fout aan geloven vind ik, aan de bijbel ook niet. Maar het is wel belangrijk altijd kritisch te blijven, naar mijn mening. Ik bedoel, de bijbel is ook maar een secundaire bron, die kan dus onjuist zijn. Bovendien is het idd sterk verouderd. Als iemand kritisch de bijbel bekijkt en het toch ALLES gelooft wat erin staat moet daar natuurlijk ruimte voor zijn, maar aannemen dat iets zo is omdat het in de bijbel staat vind ik een beetje naief.
|
![]() |
|
![]() |
Ieder moet voor zichzelf kunnen bepalen of men meedoet aan her fenomeen de kerk. Daar kan niemand toe gedwongen worden oid. Als mensen willen geloven dan moet dat in persoonlijke omstandigheden kunnen, maar in gemeenschappelijke onderwerpen (bv de rol van de kerk in het staatsrecht ed) moet de kerk helemaal uitgebannen worden. Niets moet worden aangepraat, maar iedereen moet voor zichzelf kunnen beslissen of mee meedoet aan dat soort dingen.
Overigens ben ik zelf zeer sterk ongelovig. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben vroeger nooit echt in een kerk geweest, maar vorig jaar ineens naar 2 begrafenissen en 2 herdenkingen van de familie van mijn vriend. Mijn vriend is katholiek opgevoed, vandaar.
Maar dat kwam allemaal heel raar over... Een mannetje verteld iets, hij had het over Jezus die eten uit ging delen, en mensen knikten maar en sloegen kruisjes... Ik vond het eng overkomen... alsof die mensen niets te kiezen hadden ofzo... Die priester (toch?) vertelde dan weer een persoonlijk standpunt van hem over een mogelijk naderende oorlog.. en die mensen knikten weer... alsof ze geen eigen mening hadden ofzo... Mja, ik keur het in ieder geval niet af, maar 't is niet iets wat ik zelf zou doen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Ik ben dus zo iemand waar onder andere nare man dus iets heel erg op tegen heeft, want ik probeer de Bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen. Ik vind de kerk wel iets positiefs. Het is natuurlijk waar dat onder het mom van religie vele vreselijke oorlogen zijn uitgevochten en nog steeds worden (hmz. zin loopt niet echt), maar er gebeuren ook veel goede dingen vanuit het geloof via de kerken. Aandacht voor je medemens, respect, hulp aan zwakkeren.
Ik vind het jammer dat jullie zo negatief zijn over het geloof en de kerk, maar ik ga niet uitgebreid in op alle argumenten die eerder genoemd zijn wat allemaal tegen is op het geloof, want jullie willen me dan toch op de een of andere manier klem zetten en daar heb ik geen zin in en ik ben nooit zo goed geweest in argumenteren en discussieren (over welk onderwerp dan ook).
|
![]() |
aha
dus een geloof in cijfertjes zolang die binnen de afspraken gelden zoals je die op school kreeg is wel acceptabel?? als we lang genoeg instampen dat dingen feiten zijn dan geloof je het vanzelf netzoals wetenschap maar deze eindeloze discussies zijn al eeuwen gevoerd op F&L en ga ik hier niet overdoen. mensen zijn niet te overtuigen met woorden
||
Citaat:
En sekte gaat wel erg ver.
|||||
![]() |
Citaat:
Zelf denk ik dat je bij het lezen van de Bijbel wel degelijk in gedachten moet nemen dat het opgeschreven is door iemand anders dan God. Als ik jou een verhaaltje vertel, en je gaat dat daarna opschrijven, zul je er ook eigen dingen in stoppen. Zo is dat ook gegaan met het schrijven van de Bijbel. Mensen dachten van 'Als God zo'n goede leider is, dan is hij vast ook hier tegen/voor, dus laat ik dit dan ook maar vermelden!'. Dat is iets menselijks, en dat kan je niet onderdrukken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik bedoel er ook niet echt mee te zeggen dat iedereen in de kerk zo is ofzo. Dat iedereen inderdaad als een zombie naar de prietser luistert en alles netjes opvolgt. Maar voor mij persoonlijk geeft het wel een raar gevoel. mja, het is gewoon te ingewikkeld om uit te leggen ![]()
|
![]() |
Tja... Mensen zoeken antwoorden die er niet zijn.. Die vinden ze waarschijnlijk in de kerk.
Ikzelf ben ook katholiek, maar ik kom nooit in de kerk.. Ik vind dat iedereen lekker naar de kerk moet gaan, en lekker moet doen wat hij/zij zelf wilt. Maar ze moeten mij er niet mee lastigvallen.. Als ik hoor dat er bijvoorbeeld iemand is overleden en dan komen mensen met: "God heeft het zo gewild" Dan denk ik echt: ja best! En als mensen geen medicijnen willen slikken omdat "god toch wel doet wat hij wilt" dan gaat het mij allemaal ook een beetje te ver..
|
![]() |
Ik begin geloof, en vooral de kerk, te haten.
Mijn ouders moesten mij zonodig christelijk opvoeden, en ik moet gedwongen naar de kerk tot mijn 18de. Dat terwijl ik ze al hebt verklaard dat ik er geen kloot van geloof. Er komen natuurlijk ook goede dingen van. Aardig voor iedereen proberen te zijn is een goed voornemen, wat ik ook wil doen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
Teneerste...ze hangen niet aan de lip van de priester/dominee.
Het is vaak een OVERDENKING en geen MENING. Tenminste bij de Protestanten. EN aan de lip hangen is vaak interesse. EN iemand noemt dat er kerklui naar haar kijken en haar negatief beoordelen. Maar wat je nu zelf doet is precies hetzelfde.
|
Ik zou soms willen dat ik zelf sterk gelovig was. Het geeft je een duidelijk doel in je leven, en volgens mij word je er ook heel gelukkig van.
Helaas ben ik een eeuwige twijfelaar. Je kunt niet bewijzen dat het er niet is, maar ook niet dat het er wel is. De kerk is niet te vergelijken met een sekte, maar meer met een club. Mensen hebben dezelfde 'hobby' (het is hier geen hobby, maar een levensbeschouwing, maar goed) en komen samen om dit te overdenken, om er over te praten en om het in stand te houden. Een heel mooie opzet als je het mij vraagt. ![]() @nare man: Met het 'christentuig', en dan vooral het zeer overtuigde christentuig, valt inderdaad niet te discussiëren. Maar dat hoort ook zo. Zij geloven dat nou eenmaal, daarom heet het ook geloven. Daar is geen discussie over mogelijk.
||
![]() |
Citaat:
ben zelf Christelijk opgevoed en ga af en toe naar de kerk. Maar ook ik heb vaak het idee dat het allemaal nogal word overdreven. ik vind op zich dat mensen zelf moeten weten of ze bij een religie willen horen maar ik denk niet dat de kerk daar altijd een rol in moet spelen. |
![]() |
|
Ik vind het maar nix, het boeit me ook echt niet. Ik ga ook maar 1 keer per jaar naar de kerk, das met Kerst (of er moet iemand getrouwd / 25 of 50 jaar getrouwd / gestorven zijn) en ik vind die ene keer meer dan genoeg.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
|
Ik ga elke zondag naar de kerk en er is helemaal niets mis mee! Ik snap dan ook niet waarom hier iedereen het christendom afkraakt en waarom mijn onchristelijke vrienden mij wel respecteren en zelfs heel soms meegaan naar de kerk!
Ik vind naar de kerk gaan helemaal niet erg, met de jeugd van de gemeente is het juist ontzettend leuk en gezellig! Daarom is het belangrijk dat er veel jeugd in een gemeente is, als er alleen maar ouderen zouden zitten zou ik ook gauw vertrekken! En over discussies met zoals jullie zeggen `christentuig`, noem het maar orthodoxe christenen: Die mensen veranderen echt niet van standpunt, heel extreme standpunten af en toe, als jij die af gaat kraken dan is het logisch dat ze afhaken mee te discussieren! En bij ons op school zijn en nogal discussies tussen refo's en niet-refo's (maar wel christenen, echte christenen, geen naamchristenen). Echt extreme onderwerpen af en toe zou je denken....bijv: *refo's geloven dat de overdenking alleen voor de bekeerde mensen is, maar wij vinden dat niet, het Woord van God is voor iedereen, iedereen mag weten dat je door geloof in Jezus in de Hemel komt!
|
Verwijderd
|
Natuurlijk laten jouw vrienden je wel in je waarde, omdat ze er open voor staan. Ik heb nu eenmaal gekozen voor een ten opzichte van geloof afwijkend standpunt. Dat wil overigens ook niet zeggen dat ik niet met gelovigen om zou (willen) gaan, in tegendeel. Men moet alleen niet met mij in discussie gaan over de eventuele grondslag van het geloof of de vraag of geloof beter is dan ongeloof, want dat heb ik in bovenstaand stukje al behandeld en mijn mening daarover valt niet te beïnvloeden. Ik kan best een gelovige als vriend hebben maar die moet dan niet tegen mij beginnen over zijn geloof: ik wil er niets van merken.
Verder haken strenge refo's niet af uit de discussie, normale mensen haken af uit de discussie omdat strenge refo's niet kúnnen discussiëren. Ook dat heb ik boven behandeld. Altijd als je volgens gangbare argumentatie je punt hebt gemaakt komt er weer zo'n kutopmerking: 'ja, dat heeft God zo gewild'. Dat is zo onwetenschappelijk als het maar kan en slaat natuurlijk op poep. Verder zullen er best wel ruimdenkende, moderne, vrolijke vlotte christenjongeren zijn. Ik ben ook zeker van plan om naar de EO-Jongerendag te gaan op 14 juni. Ík kies er alleen voor ongelovig te zijn en kan er niet tegen wanneer mij door gelovigen verweten word dat ik niet geloof. Dát is namelijk zo vreselijk irritant, die meewarige blik, zo van 'och jongen, jij vindt ooit het licht nog wel'. FLIKKER toch op denk ik dan, dat maak ik voor mezelf wel uit. Ik kies ervoor om autonoom te bepalen wat goed en slecht is, ik kies ervoor om mijn eigen leven in te richten naar de maatstaven die ík uit heb gekozen en ík ben zélf de hoogste heer en meester van mijn ziel, lichaam en leven. DAT is wat ons mensen tot mens maakt: een zelfstandig bewustzijn met autonomie en ratio, in staat om zelfstandig beslissingen te nemen voor de doelen die wíj als hoogste beschouwen. En dan komen die gelovigen de pret weer verpesten met hun gelul dat wij allemaal op aarde zijn om God te dienen. Nou, ik dacht het niet! |
![]() |
|
Ik denk eigenlijk ook wel dat echte refo's niet echt kunnen discussiëren, want ik zit bij errug veel van die mensen op school en als ik dan vertel over mijn onchristelijke vrienden staren ze me aan en dan: Ooo, maar hoe kom jij daar aan dan? Ik zou niet weten waar ik onchristelijke mensen tegen moet komen.
Hier krijg ik dus echt een punthoofd van...refo zijn in eigen refo-wereldje...daar heb je toch ook niets aan later, als je alleen in de maatschappij staan, dan ben je weg uit je eigen, vertrouwde refo-wereld.....erg eenzijdig! Ik vind wel dat je als christen best over je geloof kunt praten met onchristelijke vrienden! Het is misschien zo dat zij/hij niet te beinvloeden is, maar er iets over weten, namelijk wat jouw vriend geloofd, is toch niet onbelangrijk vind ik! Als ik weet dat een van mijn vrienden niet geloofd, respecteer ik dat ook! Maarjah, refo's in hun refo-wereldje komen amper ongelovigen tegen, dus jah, wat krijg je dan....dat ze aanstaren....echt terrible...ze staren 'moderne christenen' al aan.... Ik ga trouwens ook naar de EO-jongerendag, echt te gek! Waarschijnlijk gaat mijn beste vriendin ook mee, en die is ongelovig, dus dat vind ik echt te gek!
||
Citaat:
Maar: verwijten wij, niet-gelovigen, de gelovigen soms ook niet dat zij WEL geloven? Zijn we eigenlijk zélf niet kortzichtig?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het hardstikke gezellig, maar kvind niet alle muziek even geweldig. Toby Mac, das wel gaaf, maar ZOEgirl ofzow, das zo'n meidenbandje...niet echt boeiend ofzow...
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Christelijke Leugens [Deel I] Sweet_Hadar | 1 | 14-03-2004 21:29 | |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Liefde & Relatie |