Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2003, 16:54
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik ben zelf katholiek. Ik ga nog steeds wel af en toe mee na de kerk, maar ik heb nu gezegd dat als ik 18 ben, dat ik dan niet meer mee ga.
Maar ik vind de kerk ook eigenlijk nergens op slaan. Als ik daar zit dan heb ik altijd het idee alsof ik tussen een sekte zit. Dan gaan ze met zijn allen tegelijk allemaal van die teksten op zitten zeggen enzo.

Bovendien worden er allemaal mensen vermoord en ontstaan er vollop oorlog omdat mensen toevallig een ander geloof hebben!

Mijn oma's zijn bijvoorbeeld ook erg gesteld op de kerk. Ik heb 1 van hun ook wel is horen zeggen, toen er iemand bij mij in de familie effe helemaal overhoop lag; "jah....dan had ie ook gewoon naar de kerk moeten blijven gaan. Daar kan je tenminste om steun van god vragen. Het geloof is er om je steun te bieden."

Dan heb ik ook zoiets van....doe normaal. Leer liever om gewoon zelf sterk in je schoenen te staan. Je moet niet zo afhankelijk zijn van de kerk of uberhaupt van anderen.

Wat vinden jullie van de kerk, en van het hele 'religie' gedoe?
Oud 24-05-2003, 17:04
Verwijderd
Nou, die vraag is niet in het bestek van dit topic of zelfs maar dit forum te beantwoorden maar ik zal proberen het een beetje kort te houden.

Ik ben zelf nogal fel gekant tegen religie omdat ik vind dat het een verlengstuk is van menselijke zwakte. Mensen kunnen toeval niet accepteren, mensen kunnen bepaalde onverklaarbare dingen niet bevatten, daarom verzinnen ze iets wat het voor hen wél verklaarbaar maakt. Dat is op zich heel logisch, tot datgene een heel eigen leven gaat leiden en dat is dus het geval bij personificatie in een God.

Waar ik het grootste bezwaar tegen heb is de starheid van geloof. De meeste moderne, pragmatische gelovigen doen er niet zo moeilijk over. Maar je hebt figuren die geloven dat wat er in de Bijbel staat, waar is. Dat is natuurlijk onzin. Er is geen enkel bewijs dat wát er in de Bijbel staat, waar is. Je kunt het hooguit als uitgangspunt voor je eigen persoonlijke referentiekader nemen maar je moet niet verwachten dat anderen dat ook doen. En dat is nou juist het probleem bij gelovigen.

Verder vind ik het nogal irritant dat mensen die geloven vaak zo weinig moeite doen om zélf tot een oordeel ergens over te komen, maar dat ligt in de aard van het geloof natuurlijk. Elk mens moet een referentiekader hebben, een maatstaf waaraan hij kan toetsen wat wel of niet rechtvaardig of goed is. Normale mensen doen dat door voor zichzelf een afweging te maken onder invloed van allerlei factoren. Anders gezegd: ze denken zélf, wat zíj rechtvaardig en goed vinden, op basis van hun éigen ideeën. Gelovigen doen dat niet. Die gebruiken als maatstaf voor toetsing een 2000-jaar oud boekje wat in al die tijd nog niet veranderd is. Het geloof is zo onveranderlijk, dat is het probleem. Het zorgt ervoor dat mensen niet zelf gaan nadenken over rechtvaardigheid, ze krijgen hun rechtvaardigheid keurig aanreikt op een bordje. Hapklare brokken, lekker makkelijk te citeren uit de Bijbel. Niet denken, gewoon doen.

Verder irriteert het mij altijd enorm dat er met christentuig niet te discussiëren valt. Je kunt gelovigen er mákkelijk uitlullen voor zover er rationele gronden aan te voeren zijn om het bestaan van een God als niet waarschijnlijk te bestempelen (je kunt het nooit bewíjzen, net zo min als zij kunnen bewijzen dat hij wél bestaat kunnen wij niet bewijzen dat hij níet bestaat. We kunnen alleen zeggen dat het wel heel erg onlogisch zou zijn dát hij bestaat). Maar op het moment dat ze uitgeluld zijn komen met baarlijke nonsens aan als "ja, dat snap jij niet omdat je God niet kunt bevatten". Of "God heeft de mens zo geschapen, dat hij dat niet kan verklaren". Dat soort ongelóóflijke onzin. Ik bedoel, waarom zou je geloven in iets terwijl NIETS in die richting wijst, zelfs erg veel dingen in de richting van NIET-bestaan wijzen? Dat gaat tegen elke logica in. Daarom valt er met dat tuig niet normaal te praten.

Tot zover het stukje over geloof in abstracto. In concreto vertaalt het zich dus naar kerken en daar kan ik ook kort over zijn. Kerken zijn sociale netwerken en die netwerken brengen sociale controle voort. De kerk heeft gezag voor degenen die erbij aangesloten zijn, zo werd vroeger vrouwen een minderwaardigheidscomplex aangepraat door een stel ouwe mafkezen met baarden alleen omdat God het zo gewild zou hebben. De kerk heeft voor veel leed gezorgd, voor verwoeste levens, vrouwen werden gereduceerd tot kindermachines. Als er één instituut in onze samenleving verwerpelijk is dan is het wel het broeinest van christentuig, de kerk.

Het is toch wel weer een redelijk lang stukje geworden maar goed. Misschien is dit topic wel dicht tegen de tijd dat ik op Reply druk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 17:22
G.T.C.
G.T.C. is offline
een betere aanvulling dan dat kon ik me niet wensen
Ik ben het echt helemaal met je eens. Ik ben desondanks niet zo fel tegen religie als jij. Als mensen zich daarbij goed voelen doen ze dat maar lekker, maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik er niets in zie.

Trouwens....omdat ik wel gewoon katholiek ben opgevoed spoken er wel vragen door je hoofd als; Stel dat er WEL een god bestaat, en dat je aan het einde van je leven naar de hemel gaat?
Maar daar heb ik ook zo mijn eigen theorie voor. Ik heb nu namelijk zoiets van, als er een god is dan kan hij toch wel zien dat ik een goed leven leid. Daarvoor hoef ik toch niet elke zondag naar de kerk. Ben ik een beter mens als ik elke zondag naar de kerk zou gaan?
Bovendien vraag ik me af, dat ALS er een god was, zou die dat dan wel willen dat we hem zo aanbidden. Of dat we jesus zo prijzen? Natuurlijk moet zo iemand blijvend herdacht worden, maar toch niet aanbeden?!?!.....als je begrijpt wat ik bedoel?

Maar dat is dus gewoon even als extra dingetje waarom ik de hele kerk een beetje raar vind
Oud 24-05-2003, 17:23
G.T.C.
G.T.C. is offline
Waarom zou dit topic trouwens gesloten worden
De kantine is voor zaken die je nergens anders kwijt kan, en ik weet niet waar ik het anders zou moeten zetten
Oud 24-05-2003, 17:26
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 24-05-2003 @ 18:22:
een betere aanvulling dan dat kon ik me niet wensen
Ik ben het echt helemaal met je eens. Ik ben desondanks niet zo fel tegen religie als jij. Als mensen zich daarbij goed voelen doen ze dat maar lekker, maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik er niets in zie.

Trouwens....omdat ik wel gewoon katholiek ben opgevoed spoken er wel vragen door je hoofd als; Stel dat er WEL een god bestaat, en dat je aan het einde van je leven naar de hemel gaat?
Maar daar heb ik ook zo mijn eigen theorie voor. Ik heb nu namelijk zoiets van, als er een god is dan kan hij toch wel zien dat ik een goed leven leid. Daarvoor hoef ik toch niet elke zondag naar de kerk. Ben ik een beter mens als ik elke zondag naar de kerk zou gaan?
Bovendien vraag ik me af, dat ALS er een god was, zou die dat dan wel willen dat we hem zo aanbidden. Of dat we jesus zo prijzen? Natuurlijk moet zo iemand blijvend herdacht worden, maar toch niet aanbeden?!?!.....als je begrijpt wat ik bedoel?

Maar dat is dus gewoon even als extra dingetje waarom ik de hele kerk een beetje raar vind
Ja dat heb ik ook. Áls hij bestaat en het is een beetje een slimme vent dan snapt hij heus wel dat ik niet in iets kan geloven waar ik nooit bewijs voor heb gehad.

En zo niet; dan was het het toch niet waard geweest in hem te geloven, want dan was het al niet z'n beste vent

Als het al een man is..

Nee ik heb ook niets met de kerk..
Oud 24-05-2003, 17:33
Repsaj
Repsaj is offline
Ik vind dat als men steun vind bij de kerk ze dat gewoon moeten kunnen doen. En een vergelijking met een sekte gaat wel erg ver.

En dat dat een teken van zwakte is? Daar geloof ik niet helemaal in.
Oud 24-05-2003, 17:43
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik heb zelf helemaal niks met de kerk en ga er ook niet heen. ik woon in een dorp waar zowat iedereen naar de kerk gaat. En dan loopt haast iedereen in rokken enzo, heb ik niks op tegen, maar dan heb ik gewoon een broek aan en dan zitten ze je echt zo aan te staren van 'dat mag helemaal niet' Dan heb ik echt zoiets van ; flikker toch ff op! En kregen we eindelijk een kermis in ons dorp, mocht het van de kerk geen kermis genoemd worden, maar moest lunapark genoemd worden. Dat vind ik echt van die trieste dingen. Daarom wil ik dolgraag later in een stad wonen! Je moet helemaal zelf weten of je naar de kerk gaat of niet, maar behandel iemand die iets anders is niet zo alsof het een alien is!
Oud 24-05-2003, 19:56
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik vind
elke 14 dagen naar het stdion gaan
om je club toe te juichen
ook net een soort sekte
Oud 24-05-2003, 20:00
miro
miro is offline
Ik kan nooit goed begrijpen waarom mensen geloven, ook al probeert men mij dat uit te leggen. Het is niet zo dat ik mensen met geloof niet respecteer maar ik kan er moeilijk begrip voor opbrengen.

Ben zelf best wel anti-geloof opgevoed en ben dan ook niet gedoopt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 20:05
Verwijderd
Op zich is er niet zoveel fout aan geloven vind ik, aan de bijbel ook niet. Maar het is wel belangrijk altijd kritisch te blijven, naar mijn mening. Ik bedoel, de bijbel is ook maar een secundaire bron, die kan dus onjuist zijn. Bovendien is het idd sterk verouderd. Als iemand kritisch de bijbel bekijkt en het toch ALLES gelooft wat erin staat moet daar natuurlijk ruimte voor zijn, maar aannemen dat iets zo is omdat het in de bijbel staat vind ik een beetje naief.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 21:50
Thomas
Thomas is offline
Ieder moet voor zichzelf kunnen bepalen of men meedoet aan her fenomeen de kerk. Daar kan niemand toe gedwongen worden oid. Als mensen willen geloven dan moet dat in persoonlijke omstandigheden kunnen, maar in gemeenschappelijke onderwerpen (bv de rol van de kerk in het staatsrecht ed) moet de kerk helemaal uitgebannen worden. Niets moet worden aangepraat, maar iedereen moet voor zichzelf kunnen beslissen of mee meedoet aan dat soort dingen.

Overigens ben ik zelf zeer sterk ongelovig.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 21:54
the tourist
the tourist is offline
Moet dit niet naar Filosofie&Levensbeschouwing ofzo?

Ik vind dat als jij geen zin hebt om bij een kerk te horen, je dat ook gewoon niet moet doen. Als anderen dat wel willen, laat ze lekker hun gang gaan.

Ik heb zelf ook niks met de kerk, maar ik heb er ook niks op tegen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 21:54
Verwijderd
Ik ben vroeger nooit echt in een kerk geweest, maar vorig jaar ineens naar 2 begrafenissen en 2 herdenkingen van de familie van mijn vriend. Mijn vriend is katholiek opgevoed, vandaar.
Maar dat kwam allemaal heel raar over...

Een mannetje verteld iets, hij had het over Jezus die eten uit ging delen, en mensen knikten maar en sloegen kruisjes... Ik vond het eng overkomen... alsof die mensen niets te kiezen hadden ofzo... Die priester (toch?) vertelde dan weer een persoonlijk standpunt van hem over een mogelijk naderende oorlog.. en die mensen knikten weer... alsof ze geen eigen mening hadden ofzo...

Mja, ik keur het in ieder geval niet af, maar 't is niet iets wat ik zelf zou doen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 22:19
Verwijderd
ik ebn het met nare man eens.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 22:26
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2003 @ 18:04:
Ik ben zelf nogal fel gekant tegen religie omdat ik vind dat het een verlengstuk is van menselijke zwakte. Mensen kunnen toeval niet accepteren, mensen kunnen bepaalde onverklaarbare dingen niet bevatten, daarom verzinnen ze iets wat het voor hen wél verklaarbaar maakt. Dat is op zich heel logisch, tot datgene een heel eigen leven gaat leiden en dat is dus het geval bij personificatie in een God.
Dit kon ik ook hebben geschreven....dit is exact mijn visie op religie...gelukkig zijn er meerdere die zo denken...
Oud 24-05-2003, 23:57
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-05-2003 @ 22:54:
Een mannetje verteld iets, hij had het over Jezus die eten uit ging delen, en mensen knikten maar en sloegen kruisjes... Ik vond het eng overkomen... alsof die mensen niets te kiezen hadden ofzo... Die priester (toch?) vertelde dan weer een persoonlijk standpunt van hem over een mogelijk naderende oorlog.. en die mensen knikten weer... alsof ze geen eigen mening hadden ofzo...
Daardoor krijg ik dus altijd zo'n idee alsof ik temidden van een sekte zit
Oud 25-05-2003, 01:12
Onbekende
Onbekende is offline
Ik ben dus zo iemand waar onder andere nare man dus iets heel erg op tegen heeft, want ik probeer de Bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen. Ik vind de kerk wel iets positiefs. Het is natuurlijk waar dat onder het mom van religie vele vreselijke oorlogen zijn uitgevochten en nog steeds worden (hmz. zin loopt niet echt), maar er gebeuren ook veel goede dingen vanuit het geloof via de kerken. Aandacht voor je medemens, respect, hulp aan zwakkeren.

Ik vind het jammer dat jullie zo negatief zijn over het geloof en de kerk, maar ik ga niet uitgebreid in op alle argumenten die eerder genoemd zijn wat allemaal tegen is op het geloof, want jullie willen me dan toch op de een of andere manier klem zetten en daar heb ik geen zin in en ik ben nooit zo goed geweest in argumenteren en discussieren (over welk onderwerp dan ook).
Oud 25-05-2003, 05:36
JJzD
JJzD is offline
aha
dus een geloof in cijfertjes zolang die binnen de afspraken gelden zoals je die op school kreeg is wel acceptabel??

als we lang genoeg instampen dat dingen feiten zijn dan geloof je het vanzelf
netzoals wetenschap

maar deze eindeloze discussies zijn al eeuwen gevoerd op F&L en ga ik hier niet overdoen.
mensen zijn niet te overtuigen met woorden
Oud 25-05-2003, 10:34
Repsaj
Repsaj is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 25-05-2003 @ 00:57:
Daardoor krijg ik dus altijd zo'n idee alsof ik temidden van een sekte zit
dat heeft niets met een eigen meinig te maken. maar met de uitleg van de priester/pastoor/dominee van het verhaal. Vaak wordt het 'vertaald' naar voorbeelden uit onze tijd om het mensen beter te kunne laten begrijpen.

En sekte gaat wel erg ver.
Oud 25-05-2003, 10:53
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 25-05-2003 @ 02:12:
Ik ben dus zo iemand waar onder andere nare man dus iets heel erg op tegen heeft, want ik probeer de Bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen.
Met alle respect voor jou mening, maar er staan in de Bijbel duidelijk dingen die wel gedateerd zijn. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij een hoop mensen die zeggen de Bijbel zo letterlijk mogelijk te nemen, is het slechts een gedeelte wat ze letterlijk nemen. Bijvoorbeeld dat homosexualiteit slecht zou zijn, dat zoiets niet mag van God. Als je dát letterlijk neemt, waarom nemen we dan ook niet de onderdrukking van de vrouw letterlijk?

Zelf denk ik dat je bij het lezen van de Bijbel wel degelijk in gedachten moet nemen dat het opgeschreven is door iemand anders dan God. Als ik jou een verhaaltje vertel, en je gaat dat daarna opschrijven, zul je er ook eigen dingen in stoppen. Zo is dat ook gegaan met het schrijven van de Bijbel. Mensen dachten van 'Als God zo'n goede leider is, dan is hij vast ook hier tegen/voor, dus laat ik dit dan ook maar vermelden!'. Dat is iets menselijks, en dat kan je niet onderdrukken.

Citaat:
Ik vind de kerk wel iets positiefs.
Ben ik wel met je eens. Voor sommige mensen is er een hele hoop positieve energie te halen uit de kerk.

Citaat:
Maar er gebeuren ook veel goede dingen vanuit het geloof via de kerken. Aandacht voor je medemens, respect, hulp aan zwakkeren.
Als je het niet erg vind moet ik hier toch even heel erg om lachen hoor... Respect voor je medemens? Is dit respect 'Je mag wel homo zijn, maar je mag het niet be-oefenen' ? Kerken zijn zeer naïef daarin. Ze vergeten dat God iedereen heeft gemaakt, en dat God dus ook homo's heeft gemaakt, die dus net zo goed/fout/slecht zijn als hetero's. Nee sorry, respect voor anderen is in een kerk vaak ver te zoeken.

Citaat:
Ik vind het jammer dat jullie zo negatief zijn over het geloof en de kerk
Op zich ben ik zelf niet zo negatief over geloof. Ik denk zeker dat er positieve kanten aan zitten. Wel ben ik ervan overtuigd, dat, als er een God bestaat, hij niet gaat kijken of jij wel vaak genoeg naar de kerk geweest bent. Geloven kan makkelijk zonder kerk. Hij zal gewoon kijken of je in je leven goed genoeg je best hebt gedaan voor jezelf en voor anderen. Heb je dat gedaan, dan ben je een goed mens.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 10:54
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Repsaj schreef op 25-05-2003 @ 11:34:
dat heeft niets met een eigen meinig te maken. maar met de uitleg van de priester/pastoor/dominee van het verhaal. Vaak wordt het 'vertaald' naar voorbeelden uit onze tijd om het mensen beter te kunne laten begrijpen.

En sekte gaat wel erg ver.
jahh, dat is idd wel zo..... De priester verteld de bijbelse verhalen verwikkeld in hedendaagse gebeurtenissen. Maar het gaat erom dat alle mensen in de kerk ook heftig geloven dat wat hij zegt, ook allemaal juist is. En je hebt ook altijd van die kleine passages uit de bijbel in je boekje staan. Die ga je dan met zijn allen opzeggen. De meerderheid zegt het waarschijnlijk alleen maar omdat dat nou eenmaal de traditie is, maar als ik daar zo tussen zit krijg ik daardoor wel het gevoel alsof ik tussen stel zombies zit die aan de lip van de prietser hangen om maar alles aan te nemen wat hij zegt.

Ik bedoel er ook niet echt mee te zeggen dat iedereen in de kerk zo is ofzo. Dat iedereen inderdaad als een zombie naar de prietser luistert en alles netjes opvolgt. Maar voor mij persoonlijk geeft het wel een raar gevoel.

mja, het is gewoon te ingewikkeld om uit te leggen
Oud 25-05-2003, 10:58
Pla
Pla is offline
Tja... Mensen zoeken antwoorden die er niet zijn.. Die vinden ze waarschijnlijk in de kerk.
Ikzelf ben ook katholiek, maar ik kom nooit in de kerk.. Ik vind dat iedereen lekker naar de kerk moet gaan, en lekker moet doen wat hij/zij zelf wilt. Maar ze moeten mij er niet mee lastigvallen..
Als ik hoor dat er bijvoorbeeld iemand is overleden en dan komen mensen met: "God heeft het zo gewild" Dan denk ik echt: ja best! En als mensen geen medicijnen willen slikken omdat "god toch wel doet wat hij wilt" dan gaat het mij allemaal ook een beetje te ver..
Oud 25-05-2003, 11:04
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik begin geloof, en vooral de kerk, te haten.

Mijn ouders moesten mij zonodig christelijk opvoeden, en ik moet gedwongen naar de kerk tot mijn 18de. Dat terwijl ik ze al hebt verklaard dat ik er geen kloot van geloof.

Er komen natuurlijk ook goede dingen van. Aardig voor iedereen proberen te zijn is een goed voornemen, wat ik ook wil doen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 11:16
Verwijderd
ik geloof en kom ook regelmatig in de kerk....maar een sekte wou ik nou net nog niet zeggen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 11:30
la femme fatale
la femme fatale is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2003 @ 18:04:
Verder irriteert het mij altijd enorm dat er met christentuig niet te discussiëren valt.
We leven inderdaad in een vrij land, maar je kunt misschien wel even beleefd blijven. Christentuig
Oud 25-05-2003, 13:20
tý is offline
van mijn 'godsdienst' mag ik elke zondagochtend lekker uitslapen in bed; hier geloof ik heilig in

everybody join me!!

... en zo is er weer een nieuwe godsdienst geboren
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 17:27
Repsaj
Repsaj is offline
Teneerste...ze hangen niet aan de lip van de priester/dominee.
Het is vaak een OVERDENKING en geen MENING.

Tenminste bij de Protestanten.

EN aan de lip hangen is vaak interesse.

EN iemand noemt dat er kerklui naar haar kijken en haar negatief beoordelen. Maar wat je nu zelf doet is precies hetzelfde.
Oud 25-05-2003, 19:08
Dminor
Dminor is offline
Ik zou soms willen dat ik zelf sterk gelovig was. Het geeft je een duidelijk doel in je leven, en volgens mij word je er ook heel gelukkig van.

Helaas ben ik een eeuwige twijfelaar. Je kunt niet bewijzen dat het er niet is, maar ook niet dat het er wel is.

De kerk is niet te vergelijken met een sekte, maar meer met een club. Mensen hebben dezelfde 'hobby' (het is hier geen hobby, maar een levensbeschouwing, maar goed) en komen samen om dit te overdenken, om er over te praten en om het in stand te houden. Een heel mooie opzet als je het mij vraagt.

@nare man:
Met het 'christentuig', en dan vooral het zeer overtuigde christentuig, valt inderdaad niet te discussiëren. Maar dat hoort ook zo. Zij geloven dat nou eenmaal, daarom heet het ook geloven. Daar is geen discussie over mogelijk.
Oud 25-05-2003, 20:01
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 24-05-2003 @ 17:54:
Ik ben zelf katholiek. Ik ga nog steeds wel af en toe mee na de kerk, maar ik heb nu gezegd dat als ik 18 ben, dat ik dan niet meer mee ga.
Maar ik vind de kerk ook eigenlijk nergens op slaan. Als ik daar zit dan heb ik altijd het idee alsof ik tussen een sekte zit. Dan gaan ze met zijn allen tegelijk allemaal van die teksten op zitten zeggen enzo.

Bovendien worden er allemaal mensen vermoord en ontstaan er vollop oorlog omdat mensen toevallig een ander geloof hebben!

Mijn oma's zijn bijvoorbeeld ook erg gesteld op de kerk. Ik heb 1 van hun ook wel is horen zeggen, toen er iemand bij mij in de familie effe helemaal overhoop lag; "jah....dan had ie ook gewoon naar de kerk moeten blijven gaan. Daar kan je tenminste om steun van god vragen. Het geloof is er om je steun te bieden."

Dan heb ik ook zoiets van....doe normaal. Leer liever om gewoon zelf sterk in je schoenen te staan. Je moet niet zo afhankelijk zijn van de kerk of uberhaupt van anderen.

Wat vinden jullie van de kerk, en van het hele 'religie' gedoe?
ik kan me wel vinden in wat je hier boven verteld.
ben zelf Christelijk opgevoed en ga af en toe naar de kerk.
Maar ook ik heb vaak het idee dat het allemaal nogal word overdreven.
ik vind op zich dat mensen zelf moeten weten of ze bij een religie willen horen maar ik denk niet dat de kerk daar altijd een rol in moet spelen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 20:06
qghp
qghp is offline
Ik ben eht helemaal eens mat nare man
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 20:09
Verwijderd
Citaat:
la femme fatale schreef op 25-05-2003 @ 12:30:
We leven inderdaad in een vrij land, maar je kunt misschien wel even beleefd blijven. Christentuig
Je kent Hans Teeuwen zeker niet.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 20:49
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik vind het maar nix, het boeit me ook echt niet. Ik ga ook maar 1 keer per jaar naar de kerk, das met Kerst (of er moet iemand getrouwd / 25 of 50 jaar getrouwd / gestorven zijn) en ik vind die ene keer meer dan genoeg.
Oud 25-05-2003, 20:51
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2003 @ 21:09:
Je kent Hans Teeuwen zeker niet.
Hans Teeuwen roeleert die heeft ook zo'n stukje dat-ie tegen God en Allah is echt vet maar ja wel spottend... maja, das Hans Teeuwen he...
Oud 26-05-2003, 14:06
Repsaj
Repsaj is offline
hans teeuwen gaat soms wel errug ver...
te ver....
Oud 26-05-2003, 14:21
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik ga elke zondag naar de kerk en er is helemaal niets mis mee! Ik snap dan ook niet waarom hier iedereen het christendom afkraakt en waarom mijn onchristelijke vrienden mij wel respecteren en zelfs heel soms meegaan naar de kerk!

Ik vind naar de kerk gaan helemaal niet erg, met de jeugd van de gemeente is het juist ontzettend leuk en gezellig! Daarom is het belangrijk dat er veel jeugd in een gemeente is, als er alleen maar ouderen zouden zitten zou ik ook gauw vertrekken!

En over discussies met zoals jullie zeggen `christentuig`, noem het maar orthodoxe christenen: Die mensen veranderen echt niet van standpunt, heel extreme standpunten af en toe, als jij die af gaat kraken dan is het logisch dat ze afhaken mee te discussieren! En bij ons op school zijn en nogal discussies tussen refo's en niet-refo's (maar wel christenen, echte christenen, geen naamchristenen). Echt extreme onderwerpen af en toe zou je denken....bijv:
*refo's geloven dat de overdenking alleen voor de bekeerde mensen is, maar wij vinden dat niet, het Woord van God is voor iedereen, iedereen mag weten dat je door geloof in Jezus in de Hemel komt!
Oud 26-05-2003, 14:28
Verwijderd
Citaat:
tý schreef op 25-05-2003 @ 14:20:
van mijn 'godsdienst' mag ik elke zondagochtend lekker uitslapen in bed; hier geloof ik heilig in

everybody join me!!

... en zo is er weer een nieuwe godsdienst geboren
hoe noemen we onze god?

bier?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 14:30
Verwijderd
Natuurlijk laten jouw vrienden je wel in je waarde, omdat ze er open voor staan. Ik heb nu eenmaal gekozen voor een ten opzichte van geloof afwijkend standpunt. Dat wil overigens ook niet zeggen dat ik niet met gelovigen om zou (willen) gaan, in tegendeel. Men moet alleen niet met mij in discussie gaan over de eventuele grondslag van het geloof of de vraag of geloof beter is dan ongeloof, want dat heb ik in bovenstaand stukje al behandeld en mijn mening daarover valt niet te beïnvloeden. Ik kan best een gelovige als vriend hebben maar die moet dan niet tegen mij beginnen over zijn geloof: ik wil er niets van merken.

Verder haken strenge refo's niet af uit de discussie, normale mensen haken af uit de discussie omdat strenge refo's niet kúnnen discussiëren. Ook dat heb ik boven behandeld. Altijd als je volgens gangbare argumentatie je punt hebt gemaakt komt er weer zo'n kutopmerking: 'ja, dat heeft God zo gewild'. Dat is zo onwetenschappelijk als het maar kan en slaat natuurlijk op poep.

Verder zullen er best wel ruimdenkende, moderne, vrolijke vlotte christenjongeren zijn. Ik ben ook zeker van plan om naar de EO-Jongerendag te gaan op 14 juni. Ík kies er alleen voor ongelovig te zijn en kan er niet tegen wanneer mij door gelovigen verweten word dat ik niet geloof. Dát is namelijk zo vreselijk irritant, die meewarige blik, zo van 'och jongen, jij vindt ooit het licht nog wel'. FLIKKER toch op denk ik dan, dat maak ik voor mezelf wel uit.

Ik kies ervoor om autonoom te bepalen wat goed en slecht is, ik kies ervoor om mijn eigen leven in te richten naar de maatstaven die ík uit heb gekozen en ík ben zélf de hoogste heer en meester van mijn ziel, lichaam en leven. DAT is wat ons mensen tot mens maakt: een zelfstandig bewustzijn met autonomie en ratio, in staat om zelfstandig beslissingen te nemen voor de doelen die wíj als hoogste beschouwen. En dan komen die gelovigen de pret weer verpesten met hun gelul dat wij allemaal op aarde zijn om God te dienen. Nou, ik dacht het niet!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 14:57
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik denk eigenlijk ook wel dat echte refo's niet echt kunnen discussiëren, want ik zit bij errug veel van die mensen op school en als ik dan vertel over mijn onchristelijke vrienden staren ze me aan en dan: Ooo, maar hoe kom jij daar aan dan? Ik zou niet weten waar ik onchristelijke mensen tegen moet komen.

Hier krijg ik dus echt een punthoofd van...refo zijn in eigen refo-wereldje...daar heb je toch ook niets aan later, als je alleen in de maatschappij staan, dan ben je weg uit je eigen, vertrouwde refo-wereld.....erg eenzijdig!

Ik vind wel dat je als christen best over je geloof kunt praten met onchristelijke vrienden! Het is misschien zo dat zij/hij niet te beinvloeden is, maar er iets over weten, namelijk wat jouw vriend geloofd, is toch niet onbelangrijk vind ik! Als ik weet dat een van mijn vrienden niet geloofd, respecteer ik dat ook! Maarjah, refo's in hun refo-wereldje komen amper ongelovigen tegen, dus jah, wat krijg je dan....dat ze aanstaren....echt terrible...ze staren 'moderne christenen' al aan....

Ik ga trouwens ook naar de EO-jongerendag, echt te gek! Waarschijnlijk gaat mijn beste vriendin ook mee, en die is ongelovig, dus dat vind ik echt te gek!
Oud 26-05-2003, 15:11
la femme fatale
la femme fatale is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2003 @ 15:30:
Verder zullen er best wel ruimdenkende, moderne, vrolijke vlotte christenjongeren zijn. Ik ben ook zeker van plan om naar de EO-Jongerendag te gaan op 14 juni. Ík kies er alleen voor ongelovig te zijn en kan er niet tegen wanneer mij door gelovigen verweten word dat ik niet geloof. Dát is namelijk zo vreselijk irritant, die meewarige blik, zo van 'och jongen, jij vindt ooit het licht nog wel'. FLIKKER toch op denk ik dan, dat maak ik voor mezelf wel uit.
True, ieder voor zich moet kunnen uitmaken of men gelooft of niet. Net zoals ieder voor zich moet kunnen uitmaken met wie hij of zij trouwt en welke opleiding hij of zij volgt.

Maar: verwijten wij, niet-gelovigen, de gelovigen soms ook niet dat zij WEL geloven? Zijn we eigenlijk zélf niet kortzichtig?
Oud 26-05-2003, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Bertine schreef op 26-05-2003 @ 15:57:
Ik vind wel dat je als christen best over je geloof kunt praten met onchristelijke vrienden! Het is misschien zo dat zij/hij niet te beinvloeden is, maar er iets over weten, namelijk wat jouw vriend geloofd, is toch niet onbelangrijk vind ik! Als ik weet dat een van mijn vrienden niet geloofd, respecteer ik dat ook! Maarjah, refo's in hun refo-wereldje komen amper ongelovigen tegen, dus jah, wat krijg je dan....dat ze aanstaren....echt terrible...ze staren 'moderne christenen' al aan....
Er kan best met mij over geloof gepraat worden, maar niet inhoudelijk. Dat is waar ik op doel. Als een gelovig iemand zegt dat hij tegen euthanasie of abortus is omdat God het leven heeft geschapen en dat niet door de mens beëindigd mag worden, dan kan ik daar niets mee omdat het een niet te onderbouwen en dus ook niet te ontkrachten standpunt is. Ik wil best met 'm debatteren maar op het moment dat hij dat vindt omdat het in de Bijbel staat, dan houdt de discussie daar gewoon op. Daar kun je verder niets mee omdat het niet beargumenteerbaar is.

Citaat:
Ik ga trouwens ook naar de EO-jongerendag, echt te gek! Waarschijnlijk gaat mijn beste vriendin ook mee, en die is ongelovig, dus dat vind ik echt te gek!
Tis gratis, toch? Dan kom ik ook kijken. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 12:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2003 @ 18:02:

ze draaien foute muziek.

is er gratis bier?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 14:22
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Havock schreef op 27-05-2003 @ 13:57:
is er gratis bier?
whaha, dat zal wel niet. Ze willen niet van die mensen aantrekken zoals jij
Oud 27-05-2003, 15:07
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2003 @ 18:02:

Jazeker is het gratis, der is wel een collecte hoor, maargoed! Je hebt toch al wel kaartjes besteld, alles is nu namelijk vol: veld, tribune en videoscherm........

Ik vind het hardstikke gezellig, maar kvind niet alle muziek even geweldig. Toby Mac, das wel gaaf, maar ZOEgirl ofzow, das zo'n meidenbandje...niet echt boeiend ofzow...
Oud 27-05-2003, 22:22
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 27-05-2003 @ 15:22:
whaha, dat zal wel niet. Ze willen niet van die mensen aantrekken zoals jij
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten