Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Correct me if I'm wrong ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Die allerlaatste stap klopt volgens mij iig niet.
|
![]() |
hmmz ik weet hier eigenlijk te weinig van af om er echt op in te gaan. Maar ik denk dat het erg ligt aan wanneer iets een basis emotie is. Als iets een primaire emotie is wanneer het direct word veroorzaakt door een chemische reactie dan horen er liefde (endorfine), verliefdheid (fenylethylamine), agressie (noradrenaline) en nog heel erg veel meer erbij. Maar goed. Misschien is het handigste om emoties te pakken in paren en die te bombarderen tot basis emotie: plezier en verdriet, verbazing en anticipatie, acceptatie en walging, angst en woede. Of in gezichtsuitdrukkingen: Geluk, verdriet., verbazing, woede, angst en walging. Ik heb echt geen idee
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je dan wil deduceren, en beginnen bij woede, best. Schrijven als x komt van y lijkt me toch een stuk duidelijker.
||
Citaat:
je begint bij iets wat negatief is, namelijk mislukking, daarna komen onmacht en woede, die ook voornamelijk negatief zijn, maar als laatste agressie...dat betekend eigenlijk dat je van iets negatiefs naar iets ander negatiefs gaat en dan nog naar iets negatiefs gaat en dan plotseling naar een neutrale emotie gaat. Agressie is een neutrale emotie, het hoeft niet negatief te zijn, het is ook meestal niet negatief, maar juist positief! Wat waarschijnlijk bedoeld word is geweld en niet agressie. Dan kan dat geweld zijn in een vorm van: -fysiek -tegen jezelf -tegen objecten -schreewen/dreigen/schelden
|
Verwijderd
|
Heh, dit lijkt verdacht veel op de vent uit Donnie Darko die beweerde dat alle emoties uit angst of liefde voortkwamen. Oooonzin.
![]() @Evito: Dit bericht pas ik aan zodra ik eten heb gevonden en dus weer tijd heb om je te bewijzen dat jouw zelfkennis-theorie naar mijn mening niet klopt. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar zal het proberen. Wat Soullar zei is overigens ook correct. Geweld is een uiting van agressie, maar het is één uiting van, er zijn meerdere uitingen. Om een ander voorbeeld te noemen. Stel je hebt een slechte relatie met je baas op het werk en je vind het helemaal niet meer leuk om daar te werken. Je besluit na een tijd om ontslag te gaan nemen. Na lang voorbereiden durf je de confrontatie aan. Je gaat naar binnen en legt het allemaal uit aan je baas, die reageert boos op jouw woorden en probeert jou te kleineren en schuldig te laten voelen over de keuze die je hebt gemaakt. Als je dan hieraan toegeeft gebruik je geen agressie, maar als je ondanks al zijn woorden toch stevig je mening blijft vasthouden en zijn opmerkingen van je afslaat(figuurlijk) gebruik je ook agressie. Het zorgt hier dus voor twee dingen. 1] Je bereikt wat je wilt, ontslag nemen. 2] Je behoudt je zelfrespect. Agressie is een gevoel dat je kan gebruiken om jezelf te beschermen, zonder enige vorm van geweld te gebruiken. In de hedendaagse maatschappij denken veel mensen dat agressie gelijk is aan geweld, maar dat is onzin. Agressie doet meer goed dan kwaad. Iedereen die voor zich op kan komen in situaties waarin hij/zij dreigt benadeeld te worden gebruikt die agressie, als dat zonder geweld kan heb je agressie op een goede manier gebruikt. Is het al iets duidelijker?
Laatst gewijzigd op 05-06-2003 om 21:30. |
![]() |
||
Citaat:
ooit was er daarom ook een wijs man die zoiets zei als: De aanval is de beste verdediging ![]() Het is defensie, maar is defensie wel zonder agressie? Ik denk van niet, tenminste niet in mijn voorbeeld
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Vaag verhaal van mij eigenlijk...
|
![]() |
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat de grens tussen defensief en agressief voor iedereen anders is. Maar mijn punt was dat ze niet hetzelfde zijn en dat zodra je het doet voor je eigen verdediging dan is het defensie (of het wel een verdediging is, is natuurlijk subjectief)
![]() Laatst gewijzigd op 07-06-2003 om 12:32. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
[nutteloze post]
heel even gezocht op vandale.nl agresˇsie (de ~ (v.), ~s) 1 bedreiging of aantasting met geweld 2 vijandelijke aanval agresˇsief (bn.) 1 aanvallend <=> defensief 2 geneigd om aan te vallen, een conflict riskerend => feeksig 3 andere stoffen of weefsels aantastend => corrosief deˇfenˇsief (bn.) 1 verdedigend <=> agressief Geen enkel boek heeft natuurlijk alle waarheid in pacht, maar als het overeenkomt met mijn mening schuil ik er niet voor om hem te gebruiken ![]() [/nutteloze post] |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Leugens Orpheo | 86 | 24-08-2006 18:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Openingspoll: filosofie of wetenschap Verwijderd | 80 | 20-11-2004 13:51 |