Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2003, 21:28
Evito
Evito is offline
Leid hier emoties terug naar hun beginemotie.

Bijvoorbeeld:

Onzekerheid=>Angst niet geaccepteerd te worden=>Angst alleen te zijn=>Angst voor jezelf en jezelf te leren kennen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2003, 06:37
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 27-05-2003 @ 22:28:
Bijvoorbeeld:
Onzekerheid=>Angst niet geaccepteerd te worden=>Angst alleen te zijn=>Angst voor jezelf en jezelf te leren kennen
Ik snap de overgang tussen '2' en '3' niet helemaal. Of moeten het twee 'terugleidingen' zijn? Of ben ik nu aan het mierenneuken?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 07:24
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2003 @ 07:37:
Ik snap de overgang tussen '2' en '3' niet helemaal. Of moeten het twee 'terugleidingen' zijn? Of ben ik nu aan het mierenneuken?
ik denk dat er bedoelt word dat als je angst hebt alleen te zijn dat met name komt omdat je bang bent jezelf dan beter te leren kennen. Het is dan eng jezelf tegen te komen mbt je eigen falen en tekortkomingen.

Correct me if I'm wrong
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 08:30
Evito
Evito is offline
Citaat:
azaziël schreef op 28-05-2003 @ 08:24:
ik denk dat er bedoelt word dat als je angst hebt alleen te zijn dat met name komt omdat je bang bent jezelf dan beter te leren kennen. Het is dan eng jezelf tegen te komen mbt je eigen falen en tekortkomingen.

Correct me if I'm wrong
No need to correct ya
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 11:48
Verwijderd
Agressie.

Have fun :/
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 17:18
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Evito schreef op 27-05-2003 @ 22:28:
Leid hier emoties terug naar hun beginemotie.
Met alle respect, "Angst voor jezelf en jezelf te leren kennen" is in mijn mening geen 'begin emotie'. De primaire emoties zijn dacht ik angst, woede, walging, verrassing en blijheid
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 17:58
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 18:18:
Met alle respect, "Angst voor jezelf en jezelf te leren kennen" is in mijn mening geen 'begin emotie'. De primaire emoties zijn dacht ik angst, woede, walging, verrassing en blijheid
Maar, die primaire emotie zit er toch in?> Angst, alleen wat toevoegingen van woorden
Oud 31-05-2003, 18:11
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
iamre18 schreef op 31-05-2003 @ 18:58:
Maar, die ..van woorden
Klopt, na de eerste stap was hij/zij er eigelijk al (in mijn ogen)

maar goed, ik geloof zelf niet dat alles zo makkelijk terug valt te leiden naar een paar primaire emoties.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 18:23
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 18:18:
Geloof ik ook
Die allerlaatste stap klopt volgens mij iig niet.
Oud 31-05-2003, 19:38
Kazanka
Kazanka is offline
Bang
Boos
Blij
Bedroefd

dat zijn de 4 basis emoties dacht ik
Oud 31-05-2003, 20:36
Tjaslon
Tjaslon is offline
hmmz ik weet hier eigenlijk te weinig van af om er echt op in te gaan. Maar ik denk dat het erg ligt aan wanneer iets een basis emotie is. Als iets een primaire emotie is wanneer het direct word veroorzaakt door een chemische reactie dan horen er liefde (endorfine), verliefdheid (fenylethylamine), agressie (noradrenaline) en nog heel erg veel meer erbij. Maar goed. Misschien is het handigste om emoties te pakken in paren en die te bombarderen tot basis emotie: plezier en verdriet, verbazing en anticipatie, acceptatie en walging, angst en woede. Of in gezichtsuitdrukkingen: Geluk, verdriet., verbazing, woede, angst en walging. Ik heb echt geen idee .
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 23:17
Kazanka
Kazanka is offline
Mag ik trouwens vragen wat de bedoeling van deze topic is?

Nu gaat het alleen over wat de primaire- of basis emoties zijn...
Oud 01-06-2003, 00:08
Nona
Nona is offline
Jh, ik geloof dat de bedoeling was: pak een emotie en ga kijken waar die vandaan komt/ kan komen. Maar ik denk niet dat het erg gelukt is...
Oud 02-06-2003, 12:53
huytuneng
huytuneng is offline
Citaat:
******** schreef op 28-05-2003 @ 13:48:
Agressie.
Agressie -> woede -> onmacht -> mislukking
Oud 04-06-2003, 00:05
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
huytuneng schreef op 02-06-2003 @ 13:53:
Ik geloof dat dit de bedoeling is.
(van toepassig voor mij op het moment even.)
Oud 04-06-2003, 08:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
huytuneng schreef op 02-06-2003 @ 13:53:
...
ik zou zeggen

mislukking -> onmacht -> woede -> agressie

logischer volgorde..
Oud 04-06-2003, 10:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 04-06-2003 @ 09:45:
...
ik zou zeggen

logischer volgorde..
Ja, maar dan is het oorzaak-gevolg. Evito had het over deductie en dit is deductie (weer een nieuw woord geleerd). Agressie, komt van woede, komt van...
Oud 04-06-2003, 10:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 04-06-2003 @ 11:32:
Ja, maar dan is het oorzaak-gevolg. Evito had het over deductie en dit is deductie (weer een nieuw woord geleerd). Agressie, komt van woede, komt van...
Een pijltje -> wordt gebruikt om een oorzaak-gevolg aan te geven.
Als je dan wil deduceren, en beginnen bij woede, best.
Schrijven als x komt van y lijkt me toch een stuk duidelijker.
Oud 04-06-2003, 13:32
Fantôme
Fantôme is offline
uhh, ik begrijp het niet helemaal

verdriet --> ongeloof --> woede --> verdriet

maar dat bedoel je vast niet? (dit is meer de volgorde van emoties die ik heb als een naaste persoon overlijd ofzo) maar wat is nou de echte bedoeling?!
Oud 04-06-2003, 15:11
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 04-06-2003 @ 09:45:
...
ik zou zeggen

logischer volgorde..
toch klopt dit ook niet helemaal...

je begint bij iets wat negatief is, namelijk mislukking, daarna komen onmacht en woede, die ook voornamelijk negatief zijn, maar als laatste agressie...dat betekend eigenlijk dat je van iets negatiefs naar iets ander negatiefs gaat en dan nog naar iets negatiefs gaat en dan plotseling naar een neutrale emotie gaat.

Agressie is een neutrale emotie, het hoeft niet negatief te zijn, het is ook meestal niet negatief, maar juist positief!

Wat waarschijnlijk bedoeld word is geweld en niet agressie. Dan kan dat geweld zijn in een vorm van:

-fysiek
-tegen jezelf
-tegen objecten
-schreewen/dreigen/schelden
Oud 04-06-2003, 17:41
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik bemoei me er verder niet mee (nog niet tenminste) maar emoties zijn niet in "negatief/positief" uit te drukken. Ze dienen meestal een nut, degene die dat niet doen, zijn een oorzaak van iets nuttigs (althans: dat denk je).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 21:15
Verwijderd
Heh, dit lijkt verdacht veel op de vent uit Donnie Darko die beweerde dat alle emoties uit angst of liefde voortkwamen. Oooonzin.

@Evito: Dit bericht pas ik aan zodra ik eten heb gevonden en dus weer tijd heb om je te bewijzen dat jouw zelfkennis-theorie naar mijn mening niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 08:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
Kazanka, kan je wat uitgebreider uitleggen wat volgens jou het verschil tussen agressie en geweld is?
Oud 05-06-2003, 11:08
Soullar
Soullar is offline
liefde > onmacht > haat > woede

en dan dus andersom.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 11:10
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 05-06-2003 @ 09:37:
Kazanka, kan je wat uitgebreider uitleggen wat volgens jou het verschil tussen agressie en geweld is?
ik denk dat ie bedoeld dat aggressie een gevoel is en geweld de uiting ervan is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2003, 11:14
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Soullar schreef op 05-06-2003 @ 12:10:
ik denk dat ie bedoeld dat aggressie een gevoel is en geweld de uiting ervan is.
Waarom zegt hij dan:

Citaat:
Agressie is een neutrale emotie, het hoeft niet negatief te zijn, het is ook meestal niet negatief, maar juist positief!
Oud 05-06-2003, 21:27
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 05-06-2003 @ 09:37:

Weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar zal het proberen.

Wat Soullar zei is overigens ook correct. Geweld is een uiting van agressie, maar het is één uiting van, er zijn meerdere uitingen.

Om een ander voorbeeld te noemen. Stel je hebt een slechte relatie met je baas op het werk en je vind het helemaal niet meer leuk om daar te werken. Je besluit na een tijd om ontslag te gaan nemen. Na lang voorbereiden durf je de confrontatie aan.
Je gaat naar binnen en legt het allemaal uit aan je baas, die reageert boos op jouw woorden en probeert jou te kleineren en schuldig te laten voelen over de keuze die je hebt gemaakt.
Als je dan hieraan toegeeft gebruik je geen agressie, maar als je ondanks al zijn woorden toch stevig je mening blijft vasthouden en zijn opmerkingen van je afslaat(figuurlijk) gebruik je ook agressie. Het zorgt hier dus voor twee dingen.
1] Je bereikt wat je wilt, ontslag nemen.
2] Je behoudt je zelfrespect.

Agressie is een gevoel dat je kan gebruiken om jezelf te beschermen, zonder enige vorm van geweld te gebruiken. In de hedendaagse maatschappij denken veel mensen dat agressie gelijk is aan geweld, maar dat is onzin. Agressie doet meer goed dan kwaad. Iedereen die voor zich op kan komen in situaties waarin hij/zij dreigt benadeeld te worden gebruikt die agressie, als dat zonder geweld kan heb je agressie op een goede manier gebruikt.

Is het al iets duidelijker?

Laatst gewijzigd op 05-06-2003 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 16:06
Tjaslon
Tjaslon is offline
Niet geheel mee eens, in je voorbeeld is het niet meer "agressie" maar "defensie". Agressie is inderdaad een middel om je grens aan te geven (wat inderdaad een positief punt is), geweld is het gene wat je gebruikt in agressie (bedreiging of aantasting met geweld).
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 18:05
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 06-06-2003 @ 17:06:
Niet geheel mee eens, in je voorbeeld is het niet meer "agressie" maar "defensie". Agressie is inderdaad een middel om je grens aan te geven (wat inderdaad een positief punt is), geweld is het gene wat je gebruikt in agressie (bedreiging of aantasting met geweld).

ooit was er daarom ook een wijs man die zoiets zei als:

De aanval is de beste verdediging

Het is defensie, maar is defensie wel zonder agressie? Ik denk van niet, tenminste niet in mijn voorbeeld
Oud 07-06-2003, 10:39
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 06-06-2003 @ 19:05:
Het is defensie, maar is defensie wel zonder agressie?
Als je word aangevallen met een zwaard, je heft je eigen zwaard omde aanval af te slaan en je haalt kort maar krachtig uit om er voor te zorgen dat de aanvaller moet blokken en jou dus niet meer kan aanvallen, dat heet nog steeds defensief. Degens kunnen ook gemaakt zijn van woorden.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:17
Nona
Nona is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 07-06-2003 @ 11:39:
Als je word aangevallen met een zwaard, je heft je eigen zwaard omde aanval af te slaan en je haalt kort maar krachtig uit om er voor te zorgen dat de aanvaller moet blokken en jou dus niet meer kan aanvallen, dat heet nog steeds defensief. Degens kunnen ook gemaakt zijn van woorden.
Het klopt wel wat je zegt, maar op dat moment wordt het moeilijk de scheidingslijn te bepalen. In een woordwisseling kan het heel vernederend zijn voor de aanvaller om je om te draaien en keihard om zijn uitspraken te lachen. Dat zal door niemand als aanval gezien worden. Maar op het moment dat je dat persoon zo vernedert als hij iets heel onschuldigs zegt zal niemand het eveneens als aanval zien, wat het in feite dan wel is. Je bedoeling is namelijk de ander te kwetsen door hem te vernederen en er was nof niets om je tegen te verdedigen.

Vaag verhaal van mij eigenlijk...
Oud 07-06-2003, 11:36
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat de grens tussen defensief en agressief voor iedereen anders is. Maar mijn punt was dat ze niet hetzelfde zijn en dat zodra je het doet voor je eigen verdediging dan is het defensie (of het wel een verdediging is, is natuurlijk subjectief) .

Laatst gewijzigd op 07-06-2003 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik geloof dat ik te stom ben voor dit topic
Oud 07-06-2003, 12:18
Verwijderd
Meerdere wegen leiden naar Rome. Emotie deductie is derhalve subjectief en zegt meer over de persoon zelf dan de emotie an sich.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 13:12
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 07-06-2003 @ 11:39:
Als je word aangevallen met een zwaard, je heft je eigen zwaard omde aanval af te slaan en je haalt kort maar krachtig uit om er voor te zorgen dat de aanvaller moet blokken en jou dus niet meer kan aanvallen, dat heet nog steeds defensief.
daarin verschillen wij van mening
Oud 07-06-2003, 13:17
Tjaslon
Tjaslon is offline
[nutteloze post]
heel even gezocht op vandale.nl

agresˇsie (de ~ (v.), ~s)
1 bedreiging of aantasting met geweld
2 vijandelijke aanval

agresˇsief (bn.)
1 aanvallend <=> defensief
2 geneigd om aan te vallen, een conflict riskerend => feeksig
3 andere stoffen of weefsels aantastend => corrosief

deˇfenˇsief (bn.)
1 verdedigend <=> agressief

Geen enkel boek heeft natuurlijk alle waarheid in pacht, maar als het overeenkomt met mijn mening schuil ik er niet voor om hem te gebruiken .
[/nutteloze post]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten