Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik zat zelf eerst ook in een grijs gebied, en neigde zelfs meer naar het zwarte gebied, qua gedachten [het was niet zo dat ik zo ballorig leefde, dat viel wel mee], maar gelukkig weet ik nu dat dat niet de juiste manier van leven is, en richt ik me wel op het spirituele en het witte gebied ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Liefde voor anderen...daar gaat het allemaal om!! |
![]() |
|
Evito: Het leuke is dat als je werkelijk 'wit' bent je dan juist alles doet waar je zin in hebt:echter je behoeftes zijn zodanig aangepast dat je helemaal niet meer wilt liegen en stelen etc. ten behoeve van eigen genot!
Als je goed doet en je wilt het niet werkelijk ben je niet goed. Dat betkent dat er geen eenhied is tussen denken.,voelen,handelen. En ranonkel zal het vast wel met mij eens zijn dat een dergelijke eenheid belangrijk is en op individueel niveau begint, eerst zorgen voor eenheid tussen eigen aspecten van de ziel door liefde, dan pas kan je ware liefde naar anderen uitstralen. ![]() (ik ben het dan ook niet eens met het intellectuele idee dat altruisme egoisme is omdat je gelukkig word van goed doen. het zou juist een nep-altruisme zijn als je er niet blij van werd-echter deze blijdschap moet wel komen door het waarnemen van andermans blijdschap niet door egoistisch denken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Zeg waar hebben jullie het over?
altruïsme? Wat een nonsins ![]() Trouwens sorry dat ik het zeg, en met alle respect. Maar ik heb nog nooit een opendeur zo ingetrapt zien worden als in deze zin "heeft echt altruïsme automatisch niets meer met egoïsme te maken" Denk na, waarom word je gelukkig? Waarom krijg je een biologische reactie in je hoofd (ik bespaar jullie de voorbeelden) als er iets gebeurt, waarom noem je die reactie goed, waarom wil je dingen die "goed" voelen vaak graag doen?? (oeps dat was het antwoord al, sorry) Note: we hebben het hier niet over culturele evolutie (eigenlijk heet dat anders, maar heb geen zin om het op te zoeken *shame on me*) |
![]() |
|
Er was eens een of andere psycholoog en die zei iets als het volgende:
in principe is ieder mens een egoistisch (en dus slecht) wezen, dat alles zal doen om zelf te kunnen overleven en zelf genoeg plezier te hebben. Maar, mensen zijn sociale wezens en ze hebben vrienden en familie om wie ze geven en die ze niet kwijt willen. Daarom zullen ze zich aan bepaalde gedragsnormen houden, om bij die vrienden en familie in goede aarde te vallen. Namelijk, als niemand vrienden zou hebben (dus ook geen vriendschappelijke banden binnen de familie), dan zou iedereen probleemloos van elkaar kunnen stelen. Het zou toch niets veranderen. Maar als je in de huidige samenleving van iedereen steelt, wordt dat afgekeurd door je vrienden en ze zouden kunnen besluiten dat ze niets meer met je te maken willen hebben. Dus je houdt je aan bepaalde regels vanwege je omgeving. En ik denk dat dat wel klopt.
|
je kan ook in jezelf geloven...
je doet dan alles waar je zin in hebt. Ik ga bijvoorbeeld naar school omdat ik het belangrijk vind... Ik geloof dat ik zelf kan aanvoelen wat goed en slecht is. Ook geloof ik dat er geen goed en slecht bestaat in de algemene zin. Het is voor iedereen anders. Ik geloof ook niet dat een moordenaar denkt dat het goed is wat hij gedaan heeft, hij beleeft er plezier aan doordat zijn omgeving hem zo gemaakt heeft. Hij nooit in zichzelf gelooft heeft..of in iets anders. Geloof vind ik opzich goed een goede richtlijn in alle geloven zitten goede dingen. Als je vanuit je basis, hart, leeft doe je wat goed voor je is. als je dus loslaat wat je opgelegt word.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Er bestaat geen polariteit meer in de eenheid dus het egoisme is opgelost in het altruisme en andersom. |
![]() |
|||
Citaat:
Als ik werkelijk egoistisch zou zijn zou zelfs dat me geen zier kunnen schelen namelijk. Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
iedereen gelooft, alleen is dat bij elk persoon weer iets anders of heel anders
ongeacht watvoor geloof hebben de meeste mensen wel een goed gevoel over zichzelf als ze anderen 'helpen'. Vooral als het gaat om mensen die dichtbij hun staan. Ze denken nuttig te zijn, iets belangrijks te hebben gedaan in hun leven. De gedachte voor een uiteindelijke beloning na het aardse leven hoeft hier geen rol bij te spelen. Het gaat om een tijdelijke beloning, bijvoorbeeld een glimlach als gebaar van dankbaarheid. Ookal kan deze nep zijn, het geeft toch een goed gevoel van binnen. Het hoort ook een beetje bij de nature van de mens denk ik. Je zorgt voor elkaar, niet voor de hele wereld dan natuurlijk, maar voor een selecte groep van individuen. Of die zorg dan echt zo geweldig is als sommige mensen denken is weer een ander punt waar ik niet zo zeker van ben.
||
![]() |
Citaat:
Altruisme en egoisme zijn twee verschillende uitingsvormen van hetzelfde mechanisme. Het uiteindelijke resultaat van beide is je goed voelen over jezelf. Voor de samenleving als geheel is een evenwicht tussen altruisme en egoisme op de lange termijn en op een groot gebied het meest stabiel. Alleen zelfopofferende mensen, dat werkt ook niet. "na U."' "nee, na U'' "nee nee, ik sta erop"' "och, nee toch, ik bid U , na U'' En ondertussen de deuropening maar blokkeren.
||
Citaat:
bij het ware altruisme weten ze juist allebei wel wat het beste is om te doen wegens een groot bewustzijn van elkaar. Dat gebeurt heus niet. |
![]() |
||
Citaat:
Uiteindelijke resultaat bij egoisme lijkt me niet altijd je goed voelen over jezelf. Op dat moment zelf misschien wel, maar na 5 seconden of korter kan ik al een schuldgevoel krijgen en me dus alleen slechter over mijzelf gaan voelen...weet niet hoe dat voor de rest bij andere mensen is
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Waar heb jij nu zin in? TopDrop | 56 | 01-05-2007 12:17 | |
De Kantine |
Op welke leeftijd denk JIJ dat je midlife-crisis gaat beginnen? Verwijderd | 47 | 26-01-2005 16:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom bestaan emoties? Boogie | 13 | 19-05-2004 19:43 | |
Psychologie |
voor het eerst dat ik me echt leeg voel.. DutchGirl | 15 | 07-11-2003 09:02 | |
Liefde & Relatie |
Uitgaan zonder vriend(in) Verwijderd | 38 | 13-06-2003 18:24 | |
Psychologie |
Ziek door problemen? Eend | 20 | 03-06-2002 19:39 |