Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Een mooi voorbeeld
De staat wil je laten geloven dat doden ter vervulling van een zuiver politieke agenda volstrekt verdedigbaar is. De staat heeft het feitelijk nodig dat jij hem op zijn woord gelooft om te kunnen bestaan als een machtseenheid. Religies willen je laten geloven dat doden als middel om hun specifieke geloofswaarheid te verspreiden en van aanhang te verzekeren volstrekt verdedigbaar is. Religies verlangen in feite dat jij ze op hun woord gelooft om als machtseenheid te kunnen bestaan. De samenleving wil je laten geloven dat doden als straf voor hen die bepaalde misdaden hebben gepleegd (deze veranderen over de jaren) volstrekt verdedigbaar is. In feite moet de samenleving erop vertrouwen dat jij dit op haar woord aanneemt teneinde als machtseenheid te kunnen bestaan. Geloof jij dat deze stellingnames kloppen? Heb je dat op het woord van iemand anders aangenomen? Wat heeft je eigen Zelf hierover te vertellen? Er bestaat geen ‘goed’ of ‘fout’ in deze kwesties. Maar je beslissingen schilderen een portret van Wie je bent. Inderdaad, door hun beslissingen hebben staten en volken al een dergelijk portret van zichzelf geschilderd. Door hun beslissingen hebben jullie religies een blijvend, onuitwisbaar beeld geschapen. Door hun beslissingen hebben jullie samenlevingen ook een zelfportret vervaardigd. Ben je tevreden over deze afbeeldingen? Is dit de indruk die jij wenst te maken? Vertegenwoordigen deze portretten Wie jij bent? Pas op met deze vragen. Ze vereisen misschien dat je nadenkt. |
![]() |
|
Bedoel je met polariteit dat we alles herleiden tot binaire situaties? Warm - koud, zomer - winter, dag - nacht , enzovoort?
Het lijkt me wel de meest gemakkelijke om dingen te begrijpen door ze te te vergelijken met uitersten. Daarbinnen kijk je of het een uiterste veel of weinig benaderd, of waar het in het spectrum van gelijksoortigen bevindt, dat dus iets meer fuzzy logic nadert, du sje kan het genuanceerd zien.
||
![]() |
Citaat:
In de geestelijke wereld is er eenheid en is polariteit ook niet mogelijk. Laatst gewijzigd op 07-06-2003 om 22:30. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Bedoel jij met afgescheidenheid niet eigenlijk individualiteit ? Het bewust zijn van je eigen uniek zijn? Van je zelfbeschikkingsrecht ?Dat is toch juist goed? En polariteit...ach, er is geen absoluut goed of kwaad, alles hangt af van de omstandigheden. Er zijn alleen heel veel grijstinten. De polariteit helpt om de dingen in perspectief te kunnen zien, maar er is alleen een glijdende schaal waarvan beide uitersten nooit gebruikt worden.
||
![]() |
Citaat:
Dat is het net,voor iedereen is de omstandigheid weer anders,wat de een goed vindt,is voor de ander kwaad. Dus..afgescheidenheid... Als de polariteit wordt losgelaten...IS alles. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk trouwens dat je beter geen begrippen kunt gebruiken die niet bestaan maar beter een beeld kunt schetsen waar mensen iets mee kunnen, want dit is nogal vaag. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dank je Nare, een beetje bijval is nooit weg. Als ik een vraag stel, krijg ik alleen maar nog meer raadsels als antwoord. Please Ranonkel, spreek niet zo in tongen. Geef even een definitie als je een stelling poneert, want dat discussieert wat makkelijker. Nog even over polariteit, na rijp intern beraad over wat Ranonkel kan bedoelen, denk ik dat ze niet wil dat we zo in uitersten denken. Iets is niet of wit of zwart. Iets IS. Grijs, in dit simpele voorbeeld. En met name bedoelt ze dat we aan die classificatie geen waardeoordelen mogen ophangen. Dat ben ik met haar eens natuurlijk. Iemand in een hokje stoppen en vervolgens enkel en alleen daarop afrekenen is kortzichtig. Wat is het nut van glijdende schalen, van classificeren en indelen en polariteit? Simpel, het geeft duidelijkheid en houvast. Het oordeelt veel makkelijker. Het is een hulpmiddel bij het toetsen an afwegen van de wereld en de mensen om je heen. Zonder dat zou het allemaal veel te onoverzichtelijk worden, en gleden we af richting anarchie. Neem nou het recht. We doen de hele dag niet anders dan kwalificeren. Een situatie beoordelen en in een hokje stoppen, en dan de bijbehorende regel toepassen. Dat is helemaal niet erg, want door van te voren vaststaande regels, die duidelijk bij een bepaalde situatie horen , weet iedereen in die situatie precies waar hij aan toe is. Zonder hokjes, zonder regels, krijg je willekeur en chaos en onrecht. Vraag aan Ranonkel: hoe oud ben jij, wat is jouw achtergrond? Ik kan je zo ontzettend niet plaatsen.
||
![]() |
Citaat:
Misschien is het voor sommigen niet te volgen maar ik denk dat er ook mensen zijn die mij begrijpen. Laatst gewijzigd op 08-06-2003 om 21:27. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Juist door hokjes krijg je onrecht. Ik kan mijzelf heel goed plaatsen en dat is voldoende. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
polariteit kan best in het geestelijke bestaan. mannen en vrouwen zijn polariteiten, dat wil niet zeggen dat ze niet als liefdevolle eenheid kunnen bestaan in bv. een huwelijk. just my humble opinion. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja,natuurlijk kan polariteit in het geestelijke bestaan,alleen denk ik dat na je fysieke dood in een werteld komt waar polariteit niet bestaat. Een huwelijk kan een liefdevolle eenheid zijn maar dat betekent dat 2 polen een verbintenis hebben. De eenheid waar ik het over heb ,zit in jezelf. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
alle godsdiensten zelfde God? Silvia19 | 65 | 17-05-2004 20:38 | |
Goed en Kwaad Snakeboy | 26 | 29-03-2004 18:36 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
polariteit van oplosmiddelen Xanatos | 2 | 08-11-2003 09:29 | |
Software & Hardware |
[Casemodding] Fan plaatsen peter-jan | 94 | 10-09-2003 18:01 | |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Hoe weet een elektron dat het in de buurt is van een proton? | 9 | 12-11-2001 14:16 |