Advertentie | |
|
![]() |
|
Hey toppicstarter
![]() Ik kan mij het heel goed voorstellen, dat dit een heel vervelend probleem voor je is. Immers, je wilt niets liever dan contact maken met mensen, maar dat wil nou juist niet. Ik kan je in ieder geval vertellen, dat dit vaak ontzettend veel tijd kost. Je zal langzamerhand weer vertrouwen moeten krijgen in jezelf en anderen. Je vertelt dat je veel hebt meegemaakt een aantal jaren geleden en dat het sindsdien zo is, dan is het denk ik, heel belangrijk dat je daar de problemen aanpakt. Heb je deze problemen al verwerkt, of blijven ze je achtervolgen?. Praat je er wel eens met iemand over?, want dat is best belangrijk. In wat voor een situaties ondervind je die sociale angst? (is het ook in winkels, tijdens feestjes etc?) Gezien het feit dat het een groot probleem voor je is en je er behoorlijk last van ondervind, zou je misschien kunnen denken aan proffessionele hulp. Er zijn bijvoorbeeld sociale vaardigheidstrainingen(riagg), in groepen(individueel), waarin je leert hoe je 'goed' contact kan maken met anderen en hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen in jezelf. Als ik jou verhaal zo hoor, is dat denk ik helemaal geen gek idee. Het is vrij laagdrempelig(1x in de week een dagdeel), vaak in een groep(wat gezellig kan zijn en je steun kan geven, want daar zijn mensen die ook met dergelijke problemen zitten) en je werkt dus aan je sociale vaardigheden, zodat je daar beter mee uit de voeten kan. Zou je dat zien zitten, proffessionele hulp? X Mariamne
|
Dan probeer je je toch 'vast te klampen' aan die vriend bij wie je je wel op je gemakt voelt, en dan wordt die onbekende vanzelf wel bij het gesprek betrokken, het IS ook veel moeilijker als je ALLEEN met 'die onbekende' bent.
Mja, tis echt een fucking lastig probleem, maar het helpt bij mij gelukkig wel als er iemand bij is die ik al WEL ken.. Ik ben net gaan werken bij een winkel, ik kende er niemand, maar t was voor mij wel een super uitdaging om idd contact te leggen met die mensen, ook al is t alleen maar een oppervlakkig kutgesprek (ghehe..)
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
vergelijk het maar met verliefd zijn, alleen dan zonder het gevoel, je weet niet wat je moet doen, en als je iets doe doe je het verkeerd....
||
Citaat:
Veel suc6 ermee!
||
![]() |
Citaat:
![]() echt top! ik denk wel dat ik ga doen wat je gezegd heb, want ik vind toch wel dat dit niet zo door kan blijven gaan....
||
Citaat:
Knap van je dat je die stap waarschijnlijk gaat zetten! ![]() Houd je ons op de hoogte van hoe het is gegaan, als je daar langs bent geweest? Liefs Mariamne
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik had daar vroeger ook altijd last van. Tussen vrienden had ik altijd een grote bek, maar eenmaal bij vreemden klapte ik dicht.
Inmiddels zit ik er niet meer zo mee en begin ook zonder meer gesprekken met mensen die ik nauwelijks ken. Hoe vaker je het probeert, des te gemakkelijker het gaat ![]() Op je foto's zie je er trouwens helemaal niet uit als iemand die onzeker is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Probeer gewoon jezelf te zijn. Ik begrijp dat dit moeilijk is. Heb mezelf ook een aantal jaar zo goed als helemaal gesloten van de buitenwereld. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
allemaal bedankt trouwens voor de hulp en informatie,, ben echt blij dat er nog mensen zijn die tenminste serieus kunnen reageren ![]()
|
Verwijderd
|
hmm heb hier niet zo veel ervaring mee , maar miesschien kan het helpen , dat je eerst met vrieneidn vanop het internet , ofzo
want dar klap je niet dicht , en denk dan bv als je via hte internet met iemand babbelt zeg je dan dit , mischien kun je zo , denkbeldig je gesprek via het internet naar het echt opbouwen (snapje , ik stel maar iets voor hoor) . kweet niet echt |
![]() |
|
tips heb ik niet... zit zelf namelijk ook nogal met hetzelfde probleem
om een voorbeeld te geven, laats ging ik kijken bij ene hoorcollege filosofie (wat ik volgend jaar wil gaan doen) en ik heb daar dus 2 uur gezeten, inclusief een pauze van een kwartier, en ik heb met niemand een woord gewisseld. Dat voelt dus zo ontzettend kut! Ik begrijp dus wel heel goed wat je bedoeld... misschien is de enige oplossing toch dat soort situaties op te zoeken... oefening baart kunst, toch? |
![]() |
|
Ik heb het zelf ook...echt heel vervelend. Op de middelbare school begon het pas echt (ik was altijd al verlegen) maar toen begon ik door die onzekerheid buiten de boot te vallen, ik zei gewoon niks. En dan kom je dus in een vicieuze cirkel terecht, want ik ging me steeds eenzamer voelen en dus nog minder zeggen etc. Totdat ik een paar mensen ontmoette die ik meteen vertrouwde, het klikte meteen en toen was ik wel meteen spontaan. Nu gaat het steeds beter, ik kan spontaan een gesprek beginnen met 'gewone' mensen. Maarja, wanneer díe leuke jongen dan eindelijk naast je komt zitten...ik heb 2 uur lang geen woord uit kunnen brengen, heel erg.
Ik denk dat het geleidelijk wel beter gaat, maar het kost erg veel tijd. En ik denk ook dat het bij jou anders is, omdat jij eerst wel spontaan was, jij hebt een waarschijnlijk onbewuste reden waarom je nu zo bent. En daar kun je wat aan doen! Ik vind het echt goed van je dat je misschien professionele hulp wilt! Suc6 ermee. |
![]() |
|
ik herken het wel een beedje. ik was ook echt super verlegen tegen 'onbekende' zei ik helemaal niks maakte geen contact en durfde nieteens in de winkel wat te vragen.
toen ben ik gaan werken en namate ik er langer werkte merkte heel veel mensenop dat ik veel spontanr ben geworden en veel minder verlegen, in de winkel ofzo praat ik gewoon terug tegen mensen. in die winkel waar ik werkte moest ik veel met klanten omgaan in het begin was dat heel moeilijk vragen wat ze drinken wilde.. later ging ik de winkel in en moest ik alles uitleggen hoe dingen werkte enzo...en dat heeft echt geholpen bij mij teminste. ik heb al als voordeel dat ik bij leuke jongens zeg maar dat totaal niet heb hang ik zo een verhaal tegen op was eerst ook al. nu ook sneller contact enzo. en expres mensen goed aankijken niet steeds wegkijken enzo duurt lang maar vorig jaar was ik nog anders en nu al zoveel veranderd in mn opleiding leer ik het ook dus gaat steeds beter.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |