Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2003, 21:22
Anne
Anne is offline
Ik heb de afgelopen maanden niet stil gezeten. Heel veel ideeën zijn ontstaan, dit is er één van. In mijn hoofd al helemaal uitgewerkt, dit is het eerste begin op papier. Laat alsjeblieft weten wat je er van vindt, of de strekking nu al een beetje duidelijk is en wat ik kan verbeteren.

Fleur

Er scheen een waterig zonnetje door de wolken heen toen ze bij Meike aanbelde. Vanochtend was ze opeens naar huis gegaan. Ze zei dat ze buikpijn had.
De deur ging open. Meike's moeder.
"Is Meike er?" vroeg ze.
Meike's moeder knikte.
"Is alles goed met haar?"
Meike's moeder schudde haar hoofd. "Fleur, ik wil even met je praten."
Ze pakte haar teder maar dwingend bij de arm en trok haar voorzichtig de hal in.
"Ssst... ze slaapt."
Fleur keek omhoog het trapgat in. Ze kon Meike's slaapkamerdeur vanaf hier zien. Hij was dicht.
"Maar wat is er dan?"

Ze waren in de woonkamer. Fleur zat op de bank, Meike's moeder op de grote bruine stoel bij het raam. Met haar vingers friemelde ze aan haar haren. Haar handen trilden een beetje.
"Wat is er dan?" herhaalde Fleur.
Stilte. Buiten hoorde ze een auto langsrijden. Verdwaald zeker, dit was een doodlopende straat en Meike's huis stond aan het eind.
"Ik moet even met je praten," zei Meike's moeder weer.
Fleur knikte. Ja, dat had ze al begrepen. Wat zou er met Meike zijn dat haar moeder haar persé wilde spreken? Het zou toch niet ernstig zijn? Misschien zat er wel iets in haar buik dat er niet hoorde en moest ze naar het ziekenhuis. Of iets anders...
"Meike is vanochtend voor het eerst ongesteld geworden."
Was dat het? Niets ernstigs?
"Ongesteld?"
"Ja."
Fleur glimlachte. Ze wist hoe graag Meike ongesteld wilde worden. Hoe jaloers ze op haar was toen zij het in groep acht al werd. En hoe verdrietig ze was toen ze er achter kwam dat bijna alle meisjes uit hun brugklas al ongesteld waren.
"Ik ben ook al ongesteld," zei ze.
Meike's moeder knikte. Ze opende haar mond, maar sloot hem weer. Fleur zag dat ze diep adem haalde en de moed hervatte.
"Het wordt nu tijd dat jullie normaal met elkaar omgaan."

Haar adem stoke. Wát? Normaal met elkaar omgaan?
"Je weet best wat ik bedoel, Fleur. Jullie zijn zo close, te close zelfs. Kijk, toen jullie klein waren, konden jullie best met elkaar in één bed liggen, dat vonden wij alleen maar schattig. Maar nu zitten jullie op de middelbare school, Meike is ook ongesteld geworden, het wordt tijd dat jullie je volwassen gaan gedragen."

Fleur slikte. Ze wist niet wat ze moest zeggen, kon alleen maar met grote ogen naar Meike's moeder kijken. Het was alsof ze plotseling in een vreemde taal sprak, die ze niet kon verstaan, omdat ze die taal nooit op school geleerd had.

"En laatst op Meike's verjaardag zoenden jullie elkaar op de mond. Je weet toch wel dat zoiets gewoon niet kan?"
Fleur wilde antwoord geven, hoewel ze niet wist wat, maar Meike's moeder praatte weer verder, de woordenstroom leek niet meer te stoppen.
"Altijd als je hier bent, gaan jullie meteen naar boven. Dan gaat de slaapkamerdeur op slot en horen wij alleen maar zacht gefluister en gegiechel. Wat doen jullie dan?"
Ze keek haar vragend aan, maar verwachtte geen antwoord. Trouwens, het ging haar ook niets aan.
"Fleur," besloot Meike's moeder, "mijn dochter is nu groot. Ze is ongesteld geworden en ze moet zich nu volwassen gaan gedragen. Dat zou jij ook eens moeten doen."

Ongemakkelijk zat ze op het puntje van de bank. Bijna viel ze er af. Haar ademhaling ging sneller dan anders. Bedreigd voelde ze zich, door de vrouw die ze al haar hele leven kende.

"Maar ik mag toch nog wel van Meike houden?"
"Niet op die manier, Fleur. Niet meer op die manier."

"Het is jouw schuld," fluisterde Maarten in haar oor toen ze op de te kleine achterbank van de auto zaten. Weilanden flitsten voorbij toen ze haar gezicht van hem afwendde. Een eenzame traan gleed langs haar wang naar beneden.
Even keek ze achterom. De stad verdween achter hen als een boot die langzaam zonk in het water. Al een maand na het gesprek dat ze met Meike's moeder had gehad, verhuisden ze opeens. Misschien had Maarten wel gelijk.

Laatst gewijzigd op 09-06-2003 om 21:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2003, 21:35
Just Johan
Just Johan is offline
Wat een mooi idee!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 22:23
;-)cow:-)boeh
;-)cow:-)boeh is offline
echt heel mooi
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 22:42
Verwijderd
Mooi stuk
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 23:54
Nothing
Nothing is offline
Echt mooi!!

Ook hoe je zo ineens van het ene deel naar het andere gaat!!
Je weet precies op het juiste moment te stoppen!
Echt het is top!!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 08:05
Anne
Anne is offline
Dus ik moet hier maar mee door gaan?
Oud 10-06-2003, 08:12
Dorrit
Dorrit is offline
Ja heel goed geschreven
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 10:51
Twijg
Twijg is offline
zeker weten
Alleen, een ding begrijp ik niet helemaal...wie is maarten??

Dit is het eerste verhaal dat over een "normaal" onderwerp gaat, dat wel heel goed geschreven is ( en dat is bijzonder )
Dus, zeker doorgaan!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 12:25
Nothing
Nothing is offline
Ja je moet zeker weten door gaan!!!

Citaat:
Twijg schreef op 10-06-2003 @ 11:51:
zeker weten
Alleen, een ding begrijp ik niet helemaal...wie is maarten??

Dit is het eerste verhaal dat over een "normaal" onderwerp gaat, dat wel heel goed geschreven is ( en dat is bijzonder )
Dus, zeker doorgaan!
Ik denk dat Maarten de broer(tje) is van Fleur.
Want ze zitten samen in de auto en gaan verhuizen.... Maar ik kan het fout hebben. natuurlijk weet Anneee het het beste!!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 15:08
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Anneee schreef op 10-06-2003 @ 09:05:
Dus ik moet hier maar mee door gaan?
Ja.

Goed, duidelijk verhaal, leest lekker, gaat precies op
het goede moment over naar een ander gedeelte..
Oud 10-06-2003, 15:54
Anne
Anne is offline
Citaat:
Nothing schreef op 10-06-2003 @ 13:25:
Ik denk dat Maarten de broer(tje) is van Fleur.
Klopt.

Dit stukje tekst is een terugblik. Het eigenlijke verhaal gaat als volgt (ik moet het nog wel schrijven ): Fleur gaat studeren in de stad waar ze tot haar 12e gewoond heeft. Ze moet hospiteren in een studentenhuis. Ze ontmoet iedereen, behalve één bewoonster, die op dat moment niet thuis is. Fleur wordt uitgenodigd om in het studentenhuis te komen wonen en dan blijkt dat die ene bewoonster Meike is.
Oud 10-06-2003, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 10-06-2003 @ 16:08:
Ja.

Goed, duidelijk verhaal, leest lekker, gaat precies op
het goede moment over naar een ander gedeelte..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 20:37
sweetsy15v
sweetsy15v is offline
prachtig verhaal
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 20:53
Verwijderd
wouw, mooi begin.. gaat hij verder.. please???
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:14
sweetsy15v
sweetsy15v is offline
wanneer komt het vervolg??
Oud 12-06-2003, 10:22
In Your Room
In Your Room is offline
wow wat geweldig!
Oud 13-06-2003, 08:04
Anne
Anne is offline
Citaat:
sweetsy15v schreef op 11-06-2003 @ 21:14:
wanneer komt het vervolg??
Ik ga in de zomervakantie pas verder werken, heb het nu echt veel te druk... maar ik geloof wel dat ik verder moet gaan.
Oud 13-06-2003, 08:31
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mooi geschreven, leuk verhaal, zeker mee doorgaan.

Misschien is het wel een idee om die terugblik anders vorm te geven, bijvoorbeeld cursief ofzo, nu is het niet duidelijk dat dit een flashback is, en wordt het verhaal moeilijker te begrijpen.
-tenzij natuurlijk het komende stuk een heleboel verduidelijkt-
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 13-06-2003 @ 09:04:
Ik ga in de zomervakantie pas verder werken, heb het nu echt veel te druk... maar ik geloof wel dat ik verder moet gaan.

mjah zeker wel!!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 09:41
Anne
Anne is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 13-06-2003 @ 09:31:
-tenzij natuurlijk het komende stuk een heleboel verduidelijkt-
Dit is niet het begin van het verhaal hoor. Gewoon een scène die ergens middenin het verhaal zal vallen. Maar dit had ik al in mijn hoofd zitten, dus dat wilde ik graag opschrijven.
Oud 13-06-2003, 13:08
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Anneee schreef op 13-06-2003 @ 10:41:
Dit is niet het begin van het verhaal hoor. Gewoon een scène die ergens middenin het verhaal zal vallen. Maar dit had ik al in mijn hoofd zitten, dus dat wilde ik graag opschrijven.
oh, ok dan heb ik niks gezegd
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 22:05
sonly
sonly is offline
Dit is echt een mooi verhaal!

Het eerste verhaal waarvan ik het boek zou willen hebben!

GRTZ
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:45
Hyzentlay
Hyzentlay is offline
Ik geloof dat jij talent hebt.
Oud 16-06-2003, 17:41
magicwopke
magicwopke is offline
ik wil meer!!!!!!!!! ben benieuwd hoe het afloopt, leuke stijl heb je
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 21:38
Nothing
Nothing is offline
Citaat:
Anneee schreef op 13-06-2003 @ 09:04:
Ja je moet echt door gaan!!

Als je stopt wordt ik boos (niet dat jij er wat aan hebt als ik boos wordt maarja)

Het is echt een GOED verhaal!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2003, 13:05
sonly
sonly is offline
is het nu nóg geen zomervakantie?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 11:32
Anne
Anne is offline
Citaat:
sonly schreef op 08-07-2003 @ 14:05:
is het nu nóg geen zomervakantie?
Vandaag ga ik verder.
Oud 11-07-2003, 15:24
Anne
Anne is offline
Mag ik mijn vorderingen hier melden?

Ik ben nu begonnen met het echte verhaal, vanaf het begin. Veel flashbacks, waardoor er langzaam een rode draad ontstaat in het verhaal. En waardoor de lezer langzaam Fleur leert kennen. Ik werk op een andere computer en kan nu nog niets laten lezen, maar misschien dat het dit weekend lukt om een stukje online te zetten. Ben ook erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Oud 11-07-2003, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 11-07-2003 @ 16:24:

Ik ben nu begonnen met het echte verhaal, vanaf het begin. Veel flashbacks, waardoor er langzaam een rode draad ontstaat in het verhaal. En waardoor de lezer langzaam Fleur leert kennen. Ik werk op een andere computer en kan nu nog niets laten lezen, maar misschien dat het dit weekend lukt om een stukje online te zetten. Ben ook erg benieuwd wat jullie er van vinden.
ik ben ook erg benieuwd naar het vervolg
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 22:06
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 11-07-2003 @ 17:56:
ik ben ook erg benieuwd naar het vervolg
Ik ook...
* komt het nog voor zondag? *
Oud 12-07-2003, 11:02
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Anneee schreef op 11-07-2003 @ 16:24:

Kom maar op!
Oud 12-07-2003, 11:05
Verwijderd
Leuk! *wil meer lezen*
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 12:14
Aafster
Aafster is offline
Zielug
Oud 14-07-2003, 10:05
Anne
Anne is offline
Citaat:
dromerig elfje schreef op 11-07-2003 @ 23:06:
Ik ook...
* komt het nog voor zondag? *
Hmm... nee dus, want ik was de diskette vergeten. Misschien vandaag nog of morgen.
Oud 17-07-2003, 12:51
sonly
sonly is offline
Citaat:
Anneee schreef op 14-07-2003 @ 11:05:
Hmm... nee dus, want ik was de diskette vergeten. Misschien vandaag nog of morgen.
vandaag dan misschien?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 19:02
guess what
guess what is offline
nog niet
vind het in ieder geval een goed stuk en ben heel benieuwd naar hoe het verder gaat!
Oud 17-07-2003, 20:13
Shadowme
Shadowme is offline
leuk verhaal. het leest makkelijk weg en is leuk geschreven
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 18:02
Anne
Anne is offline
Als het goed is ben ik dinsdag pas weer in mijn kamer, dan kan ik kijken of het me lukt. Vakantie...
Oud 19-07-2003, 20:38
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Anneee schreef op 19-07-2003 @ 19:02:
Als het goed is ben ik dinsdag pas weer in mijn kamer, dan kan ik kijken of het me lukt. Vakantie...
jamaar.... ik ga woendag op vakantie...
Oud 20-07-2003, 14:49
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Anneee schreef op 19-07-2003 @ 19:02:
(8)Vol verwachting klopt ons hart (8)

Oud 21-07-2003, 21:13
Anne
Anne is offline
Hmm... hier weer een stuk dan. Ze is nu in het nieuwe huis waar ze gaat wonen. Ze studeert hier al. (ik weet niet of het goed is, laat me dat maar weten )

Kapot was Fleur. En een hoofd vol verhalen. Een dag verhuizen naar haar nieuwe kamer, 's avonds een eerste meidenavond met haar nieuwe huisgenoten. Sara en Marieke. Ze waren super, net als de kamer. Nu moest ze die derde nog ontmoeten. Dat theater-meisje, heel alternatief volgens Marieke. En ze was nieuwsgierig, zo nieuwsgierig! Ze wist niet eens haar naam.

Toen ze de volgende morgen wakker werd, kon ze haar droom niet meer herinneren. Leeg was haar hoofd weer, en toch ook zo vol. Wie was haar andere huisgenootje toch?

Het huis was stil. Sara had een briefje achtergelaten. Dat ze naar college was. En Marieke was een dagje naar het strand met vriendinnen. Die kwam vast roodverbrand terug. Hahaha, stond er ook. Fleur grinnikte. Dat zou ze wel zien vanavond. Ze zuchtte en voelde zich opeens intens gelukkig. Eindelijk had ze die kamer gevonden waar ze al een jaar naar op zoek was!

Voorzichtig opende ze de deur. Even voelde ze zich schuldig, maar dat schudde ze van zich af. Ze had toch zeker recht om te weten wie hier nog meer in huis woonde! En als dat meisje haar nog niet had willen ontmoeten, dan zou ze er zo wel achter komen. Wat zou een kamer over een bewoonster kunnen zeggen?
Op de muur hingen theaterposters. Op een kastdeur een grote zwart-wit poster van Marilyn Monroe. Ze deed de toneelschool, had Marieke gezegd, en ze had het heel druk met een project, daarom was ze er nooit. Toneelschool... het leek Fleur de leukste opleiding die er was. Jammer dat ze het talent niet had. Maar later wilde ze decors ontwerpen, dát kon ze wel goed. Misschien konden ze wel samenwerken, als dat meisje dat wilde.
De muren waren roze en paars. Artistiek was ze ook. En overal hingen grote bloemen. Apart. Maar mooi. Heel mooi.
Een foto stond in de vensterbank. Een meisje met donkere haren. Haar nieuwe huisgenootje? Nee, Marieke had ook gezegd dat ze roze haar had. Dan paste ze goed bij haar kamer. Of het vloekte misschien wel.
Op de grond lag niets, behalve een kleed. Slordig was ze niet. En in de hoek op een kastje stond een kom met een goudvis. 'Hugo', stond op een bordje naast de kom. De naam van het dier? Vernoemd naar Hugo Claus misschien, of Victor Hugo.

En toen... die foto... trok meteen Fleur's blik. Tussen de tijdschriften. Ze kon alleen de ogen zien. En de neus. Haar adem stokte. Haar vingers grepen naar de foto, duwden de tijdschriften opzij...

Meike?

Toen Marieke thuis kwam, zat ze op de bank een boek te lezen.
"Hee Fleur!"
Ze keek op.
"Jij bent rood!"
Ze herinnerde zich Sara's briefje en glimlachte.
"Ik verbrand altijd."
"Was het leuk?"
Marieke knikte en plofte naast haar neer op de bank.
"Ja, het was heel leuk. En wat heb jij gedaan?"
Fleur sloeg haar boek met een klap dicht, en legde hem op het tafeltje.
"Je mag wel doorlezen hoor, ik ben zo weer weg. Leren, weet je wel."
Ze schudde haar hoofd en trok haar benen op naar haar kin.
"Ik had toch geen zin meer."
Haar huisgenootje lachte.
"Marieke?"
"Ja?"
"Hoe heet dat meisje eigenlijk?"
"Welk meisje?"
"Dat hier ook nog woont, maar dat ik nog niet gezien heb."

"Meike."

Laatst gewijzigd op 21-07-2003 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:31
Anijs
Anijs is offline
Jezuss.. jij schrijft echt goed

I WANT MORE I WANT MORE...

Wanneer komt de restt ??????????
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 20:57
Verwijderd
Oi

2 dingetjes, zo: die eerste zin vind ik niet echt wat, 'Kapot was Marieke.' Klinkt mooier in de normale woordvolgorde, vind ik.

En: 'Apart. Maar mooi.' Zou ik 'Apart, maar mooi.' van maken. Volgens mijn lerares Nederlands is het een stijlfout om een zin met Maar te beginnen (in hoge uitzonderingen toegestaan ) en ik ben het meestal met haar eens.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 22-07-2003 @ 21:57:
2 dingetjes, zo: die eerste zin vind ik niet echt wat, 'Kapot was Marieke.' Klinkt mooier in de normale woordvolgorde, vind ik.
Het was Fleur, die kapot was. Maar je hebt idd wel gelijk.
Over dat maar ook, vind ik.

Verder:
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 22:58
Vlooienband
Vlooienband is offline
Oi!

Over de spelling:
"Is Meike er?" vroeg ze.
Hoort te zijn: "Is Meike er," vroeg ze.
"Kapot was Fleur"
Lelijke zin.
"En een hoofd vol verhalen."
Ook een lelijke zin.
"Dat theater-meisje, heel alternatief volgens Marieke"
Hoort te zijn: Dat theater-meisje, heel alternatief, volgens Marieke
"Sara had een briefje achtergelaten. Dat ze naar college was."
Die twee zinnen zijn mooier als je ze samenvoegt.

Het begint loopt lekker. Ik kan er goed inkomen, het leest lekker. Je hebt een aardige schrijfstijl.
Alleen lijkt het deeleinde nogal... raar. Niet af, te snel afgekapt.
De zinnen die je maakt, zijn wel erg kort.
Het verhaal kabbelt lekker door. Fijn, hoewel ik moet zeggen dat ik 'iets' niet zo vind. Alleen kan ik juist niet zeggen wat dat iets is, dus je hebt er niet zoveel aan...
Oud 22-07-2003, 23:00
dark_poetry
dark_poetry is offline
Ik heb nu het eerste stuk en het vervolg gelezen en ben echt benieuwd naar het volgend stuk.
Je kan goed schrijven.
Oud 23-07-2003, 10:42
Anne
Anne is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 22-07-2003 @ 23:58:
[B
De zinnen die je maakt, zijn wel erg kort. B]
Mja, dat vond ik dus ook al. Ik ben hier ook niet zo tevreden over. Heb het te snel geschreven, denk ik, ik wilde namelijk te snel naar het einde van deze scene toe.
Wel bedankt voor de foutjes, ik zal ze verbeteren als ik weer iets meer tijd heb (Morgan en Leonoor ook bedankt natuurlijk ). En ik ben toch wel benieuwd naar dat 'iets'.
Oud 23-07-2003, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-07-2003 @ 23:46:
Het was Fleur, die kapot was. Maar je hebt idd wel gelijk.
Over dat maar ook, vind ik.

Verder:
Ow ja Ik moet ook teruglezen voor ik iets typ
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 22-07-2003 @ 23:58:
Oi!

Over de spelling:
"Is Meike er?" vroeg ze.
Hoort te zijn: "Is Meike er," vroeg ze.
"Kapot was Fleur"
Lelijke zin.
"En een hoofd vol verhalen."
Ook een lelijke zin.
"Dat theater-meisje, heel alternatief volgens Marieke"
Hoort te zijn: Dat theater-meisje, heel alternatief, volgens Marieke
"Sara had een briefje achtergelaten. Dat ze naar college was."
Die twee zinnen zijn mooier als je ze samenvoegt.

Het begint loopt lekker. Ik kan er goed inkomen, het leest lekker. Je hebt een aardige schrijfstijl.
De zinnen die je maakt, zijn wel erg kort.
Het verhaal kabbelt lekker door. Fijn, hoewel ik moet zeggen dat ik 'iets' niet zo vind. Alleen kan ik juist niet zeggen wat dat iets is, dus je hebt er niet zoveel aan...
MAG je geen vraagtekens als je 'vroeg ...' erachter zet? Dan doe ik dat nl ook altijd fout :\
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:05
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
mooi verhaal k wil meeeeeeeeeeeer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten